Geld & Recht alle pijlers

Wat is een redelijk bedrag

30-10-2014 15:46 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
A.S. Maandag ga ik kennis maken bij een gezin, waar ik misschien ga oppassen. Het gaat om 2 kinderen, 1 van 6 maanden en 1 van 7 jaar.



Nu vroeg ze al voorzichtig wat mijn uurtarief was, maar ik heb werkelijk geen idee. Heb wel gezegd dat het scheelt of het al dan niet via een gastouderbureau gaat (Ik ben gediplomeerd)



Maar wat is een redelijk uurtarief en is het normaal dat je de hele dag een bepaald bedrag vraagt of is het logischer om de uren dat de oudste thuis is meer te vragen.



Ik dacht zelf of de gehele dag ¤5 per uur of ¤4 voor de jongste en ¤7,50 als ze er samen zijn, als het buiten een bureau omgaat, want dan zit ik natuurlijk aan hun tarieven vast.



Is dit redelijk
Ik betaalde 5 euro aan mijn gastouder en kreeg daar toeslag op.

5 euro netto lijkt niet veel maar kan best oplopen na een paar dagen oppassen.
Ik zou me aan de tarieven van het bureau vast houden. Je moet rekening houden met de belasting en derg.
Alle reacties Link kopieren
Het Nibud zegt:

Het tarief hangt af van het aantal kinderen. Voor één kind is tussen de ¤ 4,- en ¤ 6,- per uur redelijk. Deze vergoeding is puur en alleen voor het oppassen. Als uw kind veel aandacht vraagt, kan dit bedrag aan de lage kant zijn. Voor 2 kinderen wordt een bedrag tussen ¤ 6,- en ¤ 8,- per uur aangehouden, bij drie of meer kinderen tussen ¤ 8,- en ¤ 10,-.
Alle reacties Link kopieren
Jouw bedragen klinken me meer dan redelijk. Ik vind ¤5 per uur gedurende een hele dag wel wat weinig, ik zou denk ik ¤5 per uur met alleen de baby en ¤8 per uur voor beide kinderen vragen.
Alle reacties Link kopieren
In principe mag je als gastouder bij de vraagouders thuis je eigen tarief bepalen. Het tarief dat een gastoudebureau vraagt is vaak wanneer kinderen bij de gastouder thuis komen. Dan kun je echter meer kinderen opvangen dus is het bedrag per kind vaak wat lager dan wanneer de gastouder bij jou thuis komt en alleen voor jouw kinderen zorgt.



Ik vind ¤5 per uur erg weinig voor een gediplomeerde kracht overdag. Ik vraag dit bedrag minimaal voor een 'avond-oppasbaantje'. Ik zou een bedrag per uur doen, ongeacht 1 of 2 kinderen. Want wie is er verantwoordelijk voor de oudste als deze op school zit? Als deze ziek wordt, moet moeder dan van haar werk komen om deze op school op te halen of ga jij dat doen als oppas?



Ik vind een bedrag van minimaal ¤7,50 voor een gediplomeerde gastouder aan huis (dus alle aandacht voor jouw kinderen) zeker niet te veel. En ik zou dat bedrag gewoon per uur doen, ongeacht het aantal kinderen (want waarschijnlijk wordt van jou verwacht dat jij er voor beide kinderen bent als dit nodig is).
Advies van heel andere aard, maar praat ook over afzeggen van uren etc. Dat jij dan niet de hele dag vrij houdt en dat je dan maar steeds een paar uur werkt, en dus nauwelijks wat verdient.



Mijn oppas kind kwam soms onaangekondigd pas om 11.00 uur of werd plotseling om 14.00 uur al weer opgehaald. Gelukkig had ik een tarief afgesproken per halve dag. En na 18.00 uur nog drie euro per uur extra.



Pak het zakelijk aan, dan blijft het leuk!
Alle reacties Link kopieren
Het is bij de vraagouder thuis.



Ik vond ¤5,- al rijkelijk veel klinken, maar dat valt dus best mee, als ik jullie reacties lees.
Alle reacties Link kopieren
@ Sandt, quoten lukt niet



Maar bedankt voor de tip.
Tja, ik heb dus minder leuke ervaringen als gastouder. Na het eerste kindje ben ik dus nooit aan een tweede begonnen. Het een en ander liep niet erg soepel. Ik ben wel van de zakelijke aanpak, maar de moeder van mijn oppas kindje niet. Als haar rooster wijzigde hoorde ik dat pas op de dag zelf. Dus dan kwam kind ipv van acht tot zes, ineens van elf tot zeven. Herhaaldelijk aandringennop betere communicatie werkte niet!
Alle reacties Link kopieren
Als ouders de 'luxe' willen van een gediplomeerde oppas aan huis vind ik dat ze daar ook financiëel realistisch naar moeten kijken. Dat vind ik iets anders dan een puber met een oppasbaantje.



Als jij ¤5 per uur zou krijgen zou dat op basis van fulltime ¤800 per maand zijn. Daar zou jij dan nog belasting over moeten betalen en alles van moeten doen, dat lijkt me niet reëel (en ligt onder bijstandsniveau). Daarnaast heb je geen doorbetaling in vakanties, bij ziekte of recht op WW. Dat vind ik veel risico's voor dat bedrag. Als je dit aan ouders voorrekent zien ze vaak ook wel in dat die paar euro die zij in hun hoofd hadden niet realistisch is.



Ik probeer dit soort werk sinds ik ben afgestudeerd (in een richting met kinderen, dus ik ben ook 'gediplomeerd') ook zakelijker te bekijken. Wat Sandt2.0 schrijft vind ik een heel goede, maak afspraken over zaken als ziekte/afzeggen/verzetten. Als dit vooraf duidelijk is voorkomt het een hoop gedoe. Daarom zou ik ook kiezen voor 1 bedrag ongeacht welke kinderen thuis zijn. Wat als jij op school staat en de oudste wil met een vriendje mee? Ouders zijn toch eerder klaar en sturen jou regelmatig (veel) eerder naar huis? Hoe ver van tevoren is het 'schappelijk' om afgesproken uren af te zeggen of te verzetten?



Ik herken ook heel erg dat ouders het veel minder zakelijk (willen) bekijken. Ouders hebben toch vaak het gevoel dat jij als oppas vooral moet oppassen omdat je het zo graag doet/hun kind zo lief vind en niet voor het geld. Dat zorgt soms voor scheve verhoudingen, want natuurlijk vind jij (deze) kinderen leuk, maar het is geen vrijwilligerswerk en ook jij moet je boodschappen doen. Deze gedachten roept echter wel eens weerstand op bij ouders...
Alle reacties Link kopieren
Waarom weet je niet of het via een gastouderbureau moet?

Wat is de regelgeving daarin? Ik dacht eigenlijk dat iedere "zelfstandige gediplomeerde oppasser" zich moest aansluiten bij een gastouderbureau vanwege die toeslagen?
quote:Gravinnetje schreef op 30 oktober 2014 @ 17:39:

Waarom weet je niet of het via een gastouderbureau moet?

Wat is de regelgeving daarin? Ik dacht eigenlijk dat iedere "zelfstandige gediplomeerde oppasser" zich moest aansluiten bij een gastouderbureau vanwege die toeslagen?



Ik denk dat ze niet weet of ze zwart of wit gaat werken voor deze mensen.



Ik zou kijken wat een kvd vraagt per uur en daar maximaal maar een 1/2 euro onder gaan zitten, hier zou dat dan uitkomen op 6/7 euro per kind per uur. Gemiddeld kost een uur normale kvd 8/9 euro per uur per kind. Ik zou dat ook met liefde betalen aan een gastouder trouwens.
Alle reacties Link kopieren
@Gravinnetje, omdat ik nog niet weet wat de bedoeling is, qua uren, tijden ed. Als het sporadisch is, gaat het (nog) niet via een gastouderbureau.
Minimaal 9-euro-zoveel per uur lijkt mij, want dat is het minimumloon. Snap niet dat je overweegt je uit te laten buiten alsof je een kind van 14 bent met haar eerste oppasbaantje.
quote: gsleutel schreef op 30-10-2014 17:01



Ik herken ook heel erg dat ouders het veel minder zakelijk (willen) bekijken.



Zo begreep de moeder van mijn kindje niet, dat ik het vervelend vond als mijn kindje er pas om elf uur was. Zij redeneerde dat ik dan minder tijd hoefde op te passen en meer tijd voor mezelf had. Ik hield de dag vrij voor haar kind en was dus zeker wel gebonden als ze onaangekondigd later kwam. In die tijd kon ik ook niks anders verdienen, want zij had die tijd gereserveerd.



Ik had bijvoorbeeld bedacht dat ik met de jongens naar de bieb zou gaan. Terwijl ik op zijn komst zat te wachten kon ik dan niet naar de bieb, maar zodra hij er was ook niet meer. Want dan moest ik mijn andere kinderen weer uit school halen om half twaalf. 's Middags was de bieb dan dicht en dus gingen we helemaal niet meer! Ik ging dan echt voor de jongens naar de bieb, dat ik dan ook mijn eigen boeken even inleverde was bijzaak, maar die waren dan wel te laat. Verlengen via internet kwam pas jaren later. Zakelijk zaten we dus heel erg niet op één lijn. Zij koos niet voor kdv omdat ze dat te zakelijk vond. Eerst leek ze zich wel in mijn regels te kunnen vinden, later bleek echter dat we niet echt een match-made-in-heaven waren.
Alle reacties Link kopieren
5 euro? Neem aan dat dit dan ook netto is want als je 5 euro brito vraagt, en daar nog de belastingen enz afgaan, en nog je eigen reiskosten/reistijd..... voor dat bedrag zou ik echt niet komen
Ik zou sowieso het maximum uurtarief vragen wat een vraagoudergebeuren mag declareren bij de belasting, voor 2014 is dat 5,37 per kind. In 2015 gaat het een beetje omhoog.

Ouders moeten maar zorgen dat ze snel aangesloten worden.

Verkijk je niet op (mogelijke) legeskosten bij je gemeente!
ik betaalde mijn avondoppas al 9 euro per uur voor 2 kinderen.

Kan goedkoper maar zij was gediplomeerd, ervaren, zeer flexibel, erg leuk en betrouwbaar. Ik vind 5 euro per uur iets voor idd een jong grietje.
Alle reacties Link kopieren
5 euro per uur voor iemand met diploma's en jouw leeftijd? Je moet sowieso het minimumloon vragen (EUR 8.63) en dan zit je nog aan de lage kant, denk ik.
Als je via een gastouderbureau werkt mag je ook je eigen tarief bepalen hoor, het bureau geeft een adviestarief. Meestal tenminste. Als je dan bij het gezin thuis oppast dien je dan het minimumloon te verdienen.



Maar een inschatting maken is makkelijker als je erbij zet om hoeveel uur het gaat voor 1 kind en hoeveel uur voor 2 kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Als je oppast aan huis geldt het minimumloon en mag je dus 9,88 per uur vragen, zeker aangezien je gediplomeerd bent. Je mag dan volgens de regels meen ik niet meer dan drie dagen oppassen, want dan wordt het een dienstverband en krijg je te maken met sociale lasten die zij af moeten dragen. Vrienden van ons hebben om die reden twee verschillende oppassen die bij hun thuis oppassen. Als het via een gastouderbureau gaat moeten zij zich aan de regels houden. Zou je bij jezelf thuis twee kindjes uit verschillende gezinnen opvangen, dan zou je ook geen 2.50 per kind vragen.
Alle reacties Link kopieren
5 euro per uur is wat ik per kind betaal. Ik heb er twee en betaal dus tien euro per uur. Toen mijn kinderen nog kleiner waren, betaalde ik overigens meer. Was een andere oppas en ik had toen een zeer bewerkelijke baby en een peuter van twee. Nu zijn de monsters zeven en negen en betaal ik dus 10 euro.



Maak goede zakelijke afspraken! ik heb met mijn oppas de afspraak dat ik haar betaal voor een vast aantal uren per week, ongeacht of ik alle uren afneem. Vakanties en ziekte van haar betaal ik niet door, maar ik laat wel ruim van tevoren weten of ik haar nodig heb tijdens schoolvakanties. Extra uren die ze maakt, betaal ik ook extra. En ik betaal standaard tot half zeven ook al ben ik meestal om zes uur thuis. Ik heb namelijk geen zin in gedoe als ik vanwege file ofzo te laat ben. Maak daar dus ook goede afspraken over.



En reken door wat je maandelijks wilt verdienen en ga hoe dan ook niet onder het minimum loon zitten. En vergis je niet, ik kreeg dermate weinig kinderopvangtoeslag dat met twee kinderen oppas aan huis voor 10 euro per uur goedkoper is voor mij dan de buitenschoolse opvang. Dus ga echt niet te laag zitten!
Ik vind 5 euro per uur wel heel weinig voor jouw leeftijd. Ik verdien zelf 6 euro per uur en wil binnenkort 7,50 gaan vragen (en eigenlijk zou ik nog meer willen vragen, maar dat durf ik niet goed)



Ik zou zelf minstens 8 vragen. Of maakt het qua financiën verder niet uit? Nouja, dan zou ik alsnog minstens 8 vragen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties, ik moet duidelijk hoger gaan zitten en ik had al het idee dat ik veel vroeg.



Het aantal uur is nog niet bekent, de ouder is nog werkzoekende, maar Max 3 dagen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven