Geld & Recht alle pijlers

Wat is het verschil tussen oud geld en nouveau riche

30-04-2016 22:51 209 berichten
Wie weet beter hoe het eigenlijk heurt?

Oud geld weet dat gewoon, maar ze weten niet eens dat ze het weten. Je zegt geen koelkast, maar ijskast. Het is geen bruiloft, maar huwelijk. Als je iemand begroet ga je niet drie keer zoenen. Aan tafel zeg je niet eet smakelijk, maar bon appetit. Ja, dát is gewoon zo.



Quote Jort Kelder



Ik vraag mij toch eens af hoe het zit eigenlijk. Wat zijn de kenmerken en gedrag, woordkeuze's. Ik ben er gefascineerd door en ik verdiep me er ook in.



Hoe heurt het eigenlijk Vivadames?
Alle reacties Link kopieren
http://www.vandale.nl/groene-boekje
Once you’ve accepted your flaws, no one can use them against you.
quote:Moirai schreef op 30 april 2016 @ 22:55:

http://www.vandale.nl/groene-boekjeScherp
koelkast niet ijskast
Inderdaad koelkast. Een ijskast is een vriezer
Pejeka moet even hier komen zij weet het heel fijntjes uit te leggen. Pejeka
Ik lees mee, dit vraag ik me nou ook af.
Alle reacties Link kopieren
Koelkast of ijskast. Als je maar oud genoeg bent dat je de houten kist nog hebt meegemaakt





In de eerste helft van de 20ste eeuw deed de ijskast haar intrede in België en Nederland. Het ‘toestel’ bestond uit een houten kist, een watergekoelde compressor en een compartiment waarin ijsblokjes werden bewaard. Kort nadien werd de eerste echt koelkast, de ‘Monitor-Top’, ontwikkeld. Na de Tweede Wereldoorlog, toen Freon als koelgas werd gebruikt, werden de koelkasten voor particulieren ontworpen en massaal verspreid
Hoe het hoort verschilt nogal. Mijn ouders vinden minder belangrijk of wij dingen doen zoaks het hoort. Mijn schoonouders vinden dingen horen, die ik maar gek vind. Beetje in de sfeer van 'waar maak je je druk om?'



Mijn afkomst is een middenstandsgezin, man komt uit een arbeidersgezin. Daartussen is al niet duidelijk hoe het hoort en zijn er grote verschillen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sommar schreef op 30 april 2016 @ 22:59:

Inderdaad koelkast. Een ijskast is een vriezer Nee een vriezer of vrieskist is een vriezer.
Alle reacties Link kopieren
Oud geld loopt er niet mee te koop, itt nieuw geld...
Alle reacties Link kopieren
Eh beetje verwarrend, de vraag in je topictitel en je vraag in de Op. Oud geld staat voor mensen die hun geld hebben geerfd, die uit een rijke familie komen. Niveau riche staat voor mensen die hun geld zelf verdiend hebben, de selfmade men and women, en die niet uit een rijke familie komen. Dat weet je? De vraag in je Op gaat over ouderwets taalgebruik tegenover modern taalgebruik. Ik zie het verband niet helemaal eigenlijk. Sommige rijke knakkers denken zeker dat ze ook nog iets te zeggen hebben over welke woorden je zou moeten gebruiken. Wat mij betreft zijn het ouwe-lullenwoorden die je noemt, die niemand meer gebruikt. Of ze blijven een beetje hangen in hun eigen tijd maar dat doen meer bejaarden. Dus ik ben verward. Pejeka, maak er wat van aub.
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-
Nouvaeu riche is nieuw geld.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zuigstengel schreef op 30 april 2016 @ 23:06:

Oud geld loopt er niet mee te koop, itt nieuw geld...Dit.
quote:Zuigstengel schreef op 30 april 2016 @ 23:06:

Oud geld loopt er niet mee te koop, itt nieuw geld...Mwah, dat verschilt nogal per persoon hoor. Ik heb genoeg mensen meegemaakt die hun omgeving constant onder de neus wreven af te stammen van graaf Van Hier Tot Daar of van een of ander gewichtig geslacht, en ook heel bescheiden zogenaamde 'nouveaux riches'.
Mijn schoonouders zeggen overigens ook ijskast in plaats van koelkast.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ttass28 schreef op 30 april 2016 @ 23:18:

Nouvaeu riche is nieuw geld.Nee, het zijn mensen die hun geld zelf verdient hebben itt mensen die uit een familie komen die hun geld meestal erven of gewoon krijgen. Wat is nieuw geld dan? In jouw optiek?
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-
Alle reacties Link kopieren
quote:Ttass28 schreef op 30 april 2016 @ 23:23:

Mijn schoonouders zeggen overigens ook ijskast in plaats van koelkast.Mijn ouders ook, ik dus als kind ook.
Once you’ve accepted your flaws, no one can use them against you.
quote:Sapsorrow schreef op 30 april 2016 @ 23:23:

[...]





Nee, het zijn mensen die hun geld zelf verdient hebben itt mensen die uit een familie komen die hun geld meestal erven of gewoon krijgen. Wat is nieuw geld dan? In jouw optiek?Voetballers bekende mensen. En jonge ondernemers die hebben geen manieren.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ttass28 schreef op 30 april 2016 @ 23:23:

Mijn schoonouders zeggen overigens ook ijskast in plaats van koelkast.Mijn oma zei dat ook. Die was zo arm als een straatrat. Geld heeft niks te maken met klasse en ook niet met woordkeuze. En die laatste twee houden ook geen verband. Je kunt wel zeggen dat bv de regio waar je woont of je sociaal-economische klasse invloed hebben op je woordkeuze maar mensen kiezen er soms zelf voor om gewoon andere woorden te gaan gebruiken dan waar ze mee opgevoed zijn. Of verhuizen. Dus ik snap nog steeds niet wat je bedoelt.
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-
Nieuw geld scheppen ook op over hun bezittingen van kijk mij nou terwijl oudgeld niks zeggen. En in hun oude fort rond rijden. Bij wijze van spreke.
quote:Ttass28 schreef op 30 april 2016 @ 23:26:

[...]





Voetballers bekende mensen. En jonge ondernemers die hebben geen manieren.Lekker genuanceerd weer.
quote:Ttass28 schreef op 30 april 2016 @ 23:28:

Nieuw geld scheppen ook op over hun bezittingen van kijk mij nou terwijl oudgeld niks zeggen. En in hun oude fort rond rijden. Bij wijze van spreke.Ze rijden in een fort?! Hoe moet ik mij dat voorstellen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Ttass28 schreef op 30 april 2016 @ 23:26:

[...]





Voetballers bekende mensen. En jonge ondernemers die hebben geen manieren.

Ik ken echt mensen met oud geld zonder manieren en mensen met nieuw geld wel. En andersom.



In wat voor wereld leef jij toch?
Once you’ve accepted your flaws, no one can use them against you.
Alle reacties Link kopieren
quote:Honeymoonquiz schreef op 30 april 2016 @ 23:30:

[...]



Ze rijden in een fort?! Hoe moet ik mij dat voorstellen?Je weet wel, met zijspiegels op de kantelen.
Once you’ve accepted your flaws, no one can use them against you.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven