Geld & Recht alle pijlers

Wat is "veel" verdienen?

10-02-2012 14:11 393 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!



Ik vraag me het volgende af: wat vinden jullie een "hoog" inkomen? Ik lees namelijk in meerdere topics dat er soms redelijk makkelijk wordt geoordeeld over mensen met "hogere inkomens" die niet zouden moeten zeuren over bv. hoge kosten voor kinderopvang of niet in aanmerking komen voor bepaalde toeslagen of andere tegemoetkomingen vanuit de overheid.



Zo was er laatst iemand die een topic opende met de vraag hoe je je bepaalde inkomsten en/of uitgaven kon verwerken in je belastingaangifte om netto zo veel mogelijk over te houden. Ze meldde erbij dat het verzamelkomen van haar plus haar man 50.000 euro was. Dit maakte veel reacties los, volgens de meeste forummers was het niet gepast om deze vraag te stellen omdat ze zo veel verdiende en niet moest zeuren. Ook zou ze volgens sommigen geen recht hebben op bv. kinderopvangtoeslag, dat zou ze prima uit eigen zak kunnen betalen. Nu kost 3 dagen kinderopvang zo'n 1000 euro per maand. Een bruto inkomen van 50.000 euro laat een netto kostenpost van 1000 euro kinderopvang volgens mij echt niet toe.



Ik ben benieuwd hoe jullie dit zien? Ik bekijk dingen namelijk vaak vanuit mijn eigen situatie maar ik ben erg benieuwd wat anderen "normaal" vinden. Om zelf het startschot te geven: ik werk 32 uur per week (HBO achtergrond) en verdien bruto 2200 (netto 1600) euro per maand. Met 8% vakantiegeld en 3,5% eindejaarsuitkering kom ik op een bruto jaarinkomen van ong. 30.000 euro.



Vriend studeert dus heeft nu geen inkomen. Stel dat hij straks gaat werken (bv ook 32 uur) en ik ga naar 24 uur dan zouden we als gezin op 50.000 uitkomen. Dan zit je netto op 3000 denk ik? Om dan te stellen dat je de rekening van bijvoorbeeld een kinderdagverblijf mákkelijk zelf kunt betalen of geen recht zou mogen hebben op bepaalde belastingvoordelen (topic waar ik net over had ging over specifieke zorgkosten en opleidingskosten als aftrekposten) vind ik dan erg ver gaan. Natuurlijk kun je heel goed leven van twee (in ons geval) HBO/WO inkomens, maar zó belachelijk veel lijkt het me niet.



Graag jullie gedachten hierover...
Alle reacties Link kopieren
Twee keer modaal en alles daarboven vind ik veel. Al hoop ik stiekem dat ik daar ooit heel anders over ga denken en dat helemaal niet meer zo veel vind Maar nee, dat vind ik toch echt wel veel.



Wat me wel verbaast is dit:

quote:yuna86 schreef op 10 februari 2012 @ 14:11:





Vriend studeert dus heeft nu geen inkomen. Stel dat hij straks gaat werken (bv ook 32 uur) en ik ga naar 24 uur dan zouden we als gezin op 50.000 uitkomen.Waarom zou jij naar parttime gaan wanneer hij gaat werken? Ik zou lekker fulltime blijven werken. Maar jij gaat er eigenlijk al van uit dat hij niet geheel fulltime gaat werken en jij al helemaal niet. Waarom is dat?
Alle reacties Link kopieren
Ha Yuna,



Wat jij beschrijft is mij hier op het forum ook al eens opgevallen. Vriend en ik verdienen goed (heel goed) en ik krijg soms (hier, maar ook elders) het gevoel dat wij ons daar voor moeten verdedigen. Ik vind dat zelf erg jammer.



Ik denk dat mensen soms jaloers zijn, wat ik ergens ook wel weer begrijp, maar dat dat soms ook komt omdat die mensen niet altijd het hele plaatje zien, of eigenlijk alleen het bedrag en niet wat wij daar voor moeten doen en laten.



Ik ben zelf half/eind twintig, vriend half dertig, wij verdienen samen ongeveer EUR 120.000,-- per jaar. Dat is enorm veel geld. Daar staat wel tegenover dat we allebei: werkweken van 60 tot 80 uur maken (iedere week), ook s'avonds en in het weekend bereikbaar zijn en werken (niet in ploegendienst maar iedere avond en ieder weekend), weinig ruimte hebben voor een sociaal leven, moeten afwachten of we op vakantie kunnen omdat er "werk" tussen kan komen en dan kunnen we dus niet op vakantie (ook als we geboekt hebben), afgelopen jaar zowel met Sinterklaas als op beide kerstdagen op kantoor zaten, we s'ochtends (of een tijdje van te voren) nooit kunnen zeggen of we die avond "tijd" hebben of moeten werken, dat met onze banen grote verantwoordelijkheden komen en dat ons werk erg stressvol en zeker niet eenvoudig is. (Ik kan nog wel even doorgaan met "nadelen" opnoemen maar dan wordt het erg negatief, terwijl ik toch echt een leuke baan heb).



Kort gezegd, ons leven draait om ons werk, dat is onze keuze en (voorlopig) zijn wij daar ook gelukkig mee. Over de bovenstaande dingen zal ik dan ook niet snel klagen, maar ik vind wel dat wanneer je ons inkomen afzet tegen onze inzet, dat dit een redelijk en goed bedrag is. Als ik voor dezelfde inspanningen maar de helft zou krijgen dan zou ik me nog eens achter mijn oren krabben (al is het buiten het geld ook een erg leuke baan).



Ik denk dat mensen misschien minder "jaloers" zouden zijn als ze ook de keerzijde van de medaille zagen en dan ook minder negatief zouden zijn.
Het brutojaarinkomen en het verzamelinkomen hoeft niet gelijk te zijn.



Een brutojaarinkomen van twee personen samen van 50.000 lijkt mij niet super veel, maar zeker ook niet weinig.

Wij blijven daar onder, maar wel boven de 45.000.

Man werkt 32 uur en ik heb momenteel een uitkering.
Alle reacties Link kopieren
@modus, helemaal mee eens. Mensen die veel verdienen betalen ook veel belasting en geven over het algemeen ook veel uit en dat is goed voor de economie.
Alle reacties Link kopieren
Een groter deel zelf betalen; prima. Maar vergeet niet dat de zorgverzekeringen schrikbarend duur zijn en die toeslagen minder zijn geworden, dat opnieuw afsluiten van hypotheken verschrikkelijk veel geld kost.



Als ik mijn eigen situatie bekijk, verdienen wij een stuk meer dan pakweg 5 jaar geleden, maar zijn onze kosten (buiten de kinderen om) enorm gestegen. In verhouding houden we nu veel minder over dan 5 jaar geleden. Toen konden we met gemak een groot bedrag sparen, tegenwoordig ben ik blij dat we het einde van de maand halen.
Ik krijg er een punthoofd van!
Alle reacties Link kopieren
quote:germanwings schreef op 10 februari 2012 @ 14:30:

[...]





Waarom is dat te zot voor woorden? Ik denk dat we de afgelopen jaren ontzeddend verwend zijn qua kinderopvang. Ik vind het niet meer dan normaal dat mensen een groter deel zelf moeten betalen.



Ik heb het over 3 dagen opvang he, dan is de rekening 1000 euro en het gezamenlijke netto inkomen rond 3000 euro. Tel daar nog eens eenderde dus 1000 euro voor woonlasten bij, ben je 2000 van je 3000 euro (van het héle gezin) kwijt aan wonen en opvang. Mijn punt was dat sommige mensen een verzamelinkomen van 50.000 per jaar heel veel vinden (twee volwassenen!) en stelden dat je dan nergens recht op zou mogen hebben. Dat je meer moet betalen naarmate je meer verdient ben ik het namelijk helemaal met je eens. De vraag is; wat is "veel"?
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp nog steeds niet waarom kinderopvang gezien wordt als een luxe. Maak het gewoon gratis, net als school, en schaf de kinderbijslag en al die administratieve rompslomp af. Rondpompen van belastinggeld kost de maatschappij altijd meer, volgens mij.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
50.000 bruto voor een gezin lijkt mij niet zo veel. Zeker niet met een kostenpost van 1000 euro dat maakt het wel erg krap als er ook gespaard moet worden, misschien een auto, gas/elektra, internet, boodschappen, verzekeringen, sport voor een kind , telefoonrekeningen, belastingen,hypotheek, uitstapjes zoals de dierentuin en weet ik wat nog meer.





Anderzijds is het bruto modaal inkomen voor 2012 is 33000 dus tweeverdieners met 1 driedaagse werkweek en 1 fulltime werkweek zitten rond de 52000 euro.
quote:snoesje666 schreef op 10 februari 2012 @ 14:44:

Ik begrijp nog steeds niet waarom kinderopvang gezien wordt als een luxe. Maak het gewoon gratis, net als school, en schaf de kinderbijslag en al die administratieve rompslomp af. Rondpompen van belastinggeld kost de maatschappij altijd meer, volgens mij.mee eens.
Alle reacties Link kopieren
quote:yuna86 schreef op 10 februari 2012 @ 14:43:

[...]







Ik heb het over 3 dagen opvang he, dan is de rekening 1000 euro en het gezamenlijke netto inkomen rond 3000 euro. Tel daar nog eens eenderde dus 1000 euro voor woonlasten bij, ben je 2000 van je 3000 euro (van het héle gezin) kwijt aan wonen en opvang. Mijn punt was dat sommige mensen een verzamelinkomen van 50.000 per jaar heel veel vinden (twee volwassenen!) en stelden dat je dan nergens recht op zou mogen hebben. Dat je meer moet betalen naarmate je meer verdient ben ik het namelijk helemaal met je eens. De vraag is; wat is "veel"?Dan heb je toch nog steeds 1000 euro per maand vrij te besteden? Ik vind dat een berg geld hoor.
Alle reacties Link kopieren
Als ik naar mijn eigen situatie kijk, verdienen we rond de 60k bruto per jaar. Met een hypotheek van 220k (gewoon rijtjeshuis van 100m2) en 2 jonge kinderen (1 op kdv en 1 op bso) is het echt geen vetpot. We kunnen rondkomen, maar er blijft niet echt veel over voor extraatjes. Vakanties worden betaald van het vakantiegeld, we proberen iedere maand 300 te sparen, maar dat lukt soms niet eens. We hebben wel 2 auto's (allebei nodig voor werk) dus dat zijn ook grote kostenposten. Als de KOT & HRA er niet zouden zijn hebben we een groot probleem.
quote:snoesje666 schreef op 10 februari 2012 @ 14:44:

Ik begrijp nog steeds niet waarom kinderopvang gezien wordt als een luxe. Maak het gewoon gratis, net als school, en schaf de kinderbijslag en al die administratieve rompslomp af. Rondpompen van belastinggeld kost de maatschappij altijd meer, volgens mij.Ja en dan gaan hele volkstammen op hun gat zitten koffie drinken terwijl kind bij de opvang is... nee dat lijkt me een heel slecht voorstel
Alle reacties Link kopieren
quote:germanwings schreef op 10 februari 2012 @ 14:30:

[...]



Waarom is dat te zot voor woorden? Ik denk dat we de afgelopen jaren ontzeddend verwend zijn qua kinderopvang. Ik vind het niet meer dan normaal dat mensen een groter deel zelf moeten betalen.E 50.000 bruto is ongeveer E 2700 netto per maand. Als je daarvan E 1000 aan kinderopvang moet betalen lijkt me dat verhoudingsgewijs nogal hoog.
Alle reacties Link kopieren
quote:germanwings schreef op 10 februari 2012 @ 14:47:

[...]





Ja en dan gaan hele volkstammen op hun gat zitten koffie drinken terwijl kind bij de opvang is... nee dat lijkt me een heel slecht voorstelHoezo? Je zou best kunnen regelen dat opvang alleen voor gezinnen is waarbij de ouders beide(of bij 1 ouder gezin die ene ouder) werken. Ontslag = stopzetten recht op kinderopvang.
Alle reacties Link kopieren
quote:snoesje666 schreef op 10 februari 2012 @ 14:44:

Ik begrijp nog steeds niet waarom kinderopvang gezien wordt als een luxe. Maak het gewoon gratis, net als school, en schaf de kinderbijslag en al die administratieve rompslomp af. Rondpompen van belastinggeld kost de maatschappij altijd meer, volgens mij.Goed idee!!!
Ik krijg er een punthoofd van!
1000 euro veel met kinderen? Dream on! Denk eens aan alle verzekeringen etc!
quote:snoesje666 schreef op 10 februari 2012 @ 14:44:

Ik begrijp nog steeds niet waarom kinderopvang gezien wordt als een luxe. Maak het gewoon gratis, net als school, en schaf de kinderbijslag en al die administratieve rompslomp af. Rondpompen van belastinggeld kost de maatschappij altijd meer, volgens mij.

Waarom moet dat gratis? Als je er 'n dure hobby op na wil houden, moet je er ook maar zelf voor betalen. Dan blijft 1 van de 2 ouders voortaan maar weer thuis voor de kinderen en wordt er eentje kostwinner. Je kunt je geld maar 1 keer uitgeven, dat probleem hebben de kindvrijen net zo goed, maar die worden niet langs alle kanten gesubsidieerd voor hun dure hobbies.



Kinderbijslag afschaffen vind ik wel 'n goed plan, eveneens zou er voor kinderen ook gewoon zorgverzekering betaald moeten worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:pinks schreef op 10 februari 2012 @ 14:46:

[...]



Dan heb je toch nog steeds 1000 euro per maand vrij te besteden? Ik vind dat een berg geld hoor.Maar van die 1000 euro moeten nog wel de verzekeringen, tv, internet, GWL (of hoort dat bij woonlasten), auto (incl brandstof, wegenbelasting en afschrijving), vakanties, kleding, boodschappen en leuke dingen betaald worden. Dat lukt mij echt niet voor 1000 euro.
Alle reacties Link kopieren
quote:layla1969 schreef op 10 februari 2012 @ 14:46:

Als ik naar mijn eigen situatie kijk, verdienen we rond de 60k bruto per jaar. Met een hypotheek van 220k (gewoon rijtjeshuis van 100m2) en 2 jonge kinderen (1 op kdv en 1 op bso) is het echt geen vetpot. We kunnen rondkomen, maar er blijft niet echt veel over voor extraatjes. Vakanties worden betaald van het vakantiegeld, we proberen iedere maand 300 te sparen, maar dat lukt soms niet eens. We hebben wel 2 auto's (allebei nodig voor werk) dus dat zijn Als de KOT er niet zou zijn hebben we een groot probleem.

Daar is dat referentiekader weer. Ik vind vaak 300 per maand kunnen sparen weer best veel!!



Ik denk eigenlijk dat het(wat je ziet als veel verdienen) vanalles te maken heeft met waar je vandaan komt.
Door omstandigheden is ons inkomen maar 15.000 euro netto per jaar. Ik vind alles dus veel geld Ik verbaas me er soms over dat vrienden met een hoog inkomen het oneerlijk vinden dat ze geen zorgtoeslag krijgen.
Een verzamelinkomen van 50.000 euro vind ik niet veel.

Voor 1 persoon vind ik het niet eens gigantisch veel.



Het inkomen hier en in mijn omgeving bij familie en vrienden, ligt wel vele malen hoger dan dat. Dat gaat om bedragen, waarbij ik wel het woord ' hoog' inkomen inzet.

Maar het betekent wel hard werken, sommigen werken heel erg hard.

En dat levert niet altijd het beste op.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 10 februari 2012 @ 14:50:

[...]



Waarom moet dat gratis? Als je er 'n dure hobby op na wil houden, moet je er ook maar zelf voor betalen. Dan blijft 1 van de 2 ouders voortaan maar weer thuis voor de kinderen en wordt er eentje kostwinner. Je kunt je geld maar 1 keer uitgeven, dat probleem hebben de kindvrijen net zo goed, maar die worden niet langs alle kanten gesubsidieerd voor hun dure hobbies.

Kinderen als hobby?

Ja kindvrijen, kindvrijen. Kindvrijen willen als ze ouder zijn ook naar een bejaardentehuis of desnoods thuisblijven wonen met de nodige verzorging. We kunnen ook met zijn allen stoppen met kinderen krijgen en werknemers en masse uit het buitenland halen zodat jij over 40 jaar kan klagen dat je verzorgd wordt door iemand die je niet verstaat.
Voordat Kazkind er was, verdienden wij samen 80.000 per jaar. Hoeveel dat nu precies wordt weet ik niet, ik ben 10% minder gaan werken en Kazman 20.



Dat vind ik ook een hoop geld en het zou meer dan voldoende moeten zijn, misschien zelfs wel voor 1000 euro per maand aan kinderopvang (al vind ik het belachelijk dat we daar überhaupt zo veel aan moeten bijdragen, zolang het collegegeld niet over de 2000 euro komt, om maar wat te noemen).

Helaas zitten wij met twee koopflats (allebei gekocht ongeveer een half jaar voordat we elkaar leerden kennen...) die al meer dan 2 jaar te koop staan... Voor wat wij kwijt zijn aan hypotheek en servicekosten, zouden wij een krankzinnig groot huis kunnen kopen.



Mijn conclusie, je kan eigenlijk helemaal niks zeggen over wat 'veel' of 'weinig' is. Ja, sommige mensen maken domme keuzes en geven te veel geld uit of gaan te dure verplichtingen aan, maar soms gaat het leven ook gewoon net anders dan je denkt en dan is een bepaald inkomen ineens niet meer toereikend.

Als wij bijvoorbeeld een gehandicapt kind hadden gekregen dat veel bijkomende kosten met zich meebrengt, hadden wij nu echt een probleem gehad.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 10 februari 2012 @ 14:50:

[...]



Waarom moet dat gratis? Als je er 'n dure hobby op na wil houden, moet je er ook maar zelf voor betalen. Dan blijft 1 van de 2 ouders voortaan maar weer thuis voor de kinderen en wordt er eentje kostwinner. Je kunt je geld maar 1 keer uitgeven, dat probleem hebben de kindvrijen net zo goed, maar die worden niet langs alle kanten gesubsidieerd voor hun dure hobbies.Nien, ik ben het vaak met je eens maar dit keer niet. Denk je nou echt dat Nederland er baat bij heeft wanneer de vrouwen (want zo zal het toch gaan) weer gaan thuisblijven? Dan komen er weer Polen, Russen en weet ik wat om het werk op te knappen. Niets ten nadele van die mensen, maar wat denk je dat dat kost? Misschien moet je in deze eens over je kinderhaat heen stappen en iets genuanceerder denken.
Ik krijg er een punthoofd van!
Alle reacties Link kopieren
Als jij je arm voelt vind je een ander die meer heeft rijk, denk ik. Het is dus relatief.



Maar concreet genomen vind ik iemand die 50.000 per maand verdient, welgesteld.
it's a big club and you ain't in it

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven