Geld & Recht alle pijlers

Wat kost een auto per maand?

19-01-2014 09:30 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op dit moment nog in de orienteerfase voor het kopen van een auto (automaat). Het gaat mijn eerste auto worden. Nieuw lijkt me onverstandig en daarnaast niet haalbaar met mijn budget.



De aanschaf is een eenmalige uitgave, maar daarna kost een auto natuurlijk ook gewoon geld, los van de benzine.



Waar moet ik rekening mee houden, hoeveel zal ik maandelijks kwijt zijn?
Don't stop dreaming...
Alle reacties Link kopieren
Hangt er helemaal vanaf aan welk model en leeftijd je denkt, en hoeveel kilometers je gaat maken. De ANWB heeft op haar website een module waarin je dit per auto kunt uitrekenen.

In het algemeen moet je naast aanschaf/afschrijving, rekening houden met brandstofkosten, verzekering, wegenbelasting, onderhoud/reparaties en eventueel parkeerkosten.
Mijn gezinsauto is zo'n 100 euro per maand, belasting en verzekering. Benzine 70 euro per week, dus dat is 315 euro per maand, dus 415 per maand, exclusief onderhoud.



Onderhoud minimaal 300 per jaar, in een slecht jaar 1000. Dus in totaal zo'n 500 euro per maand, gemiddeld.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vrij grote auto, die ik gratis kon krijgen (overgenomen van mijn vader) dus geen aanschafkosten. Hij kost aan wegenbelasting 200 euro per kwartaal (slik) en verzekering 25 euro per maand (omdat het een oudere auto is hebben we alleen een basisverzekering). Ik heb wegenwacht bij Route Mobiel afgesloten, voor iets van 50 euro per jaar geloof ik. Dan hangt het natuurlijk heel erg af hoe vaak je hem gebruikt: wij niet meer dan 1x per week en hoeven dus ook niet meer dan 1x per maand te tanken, dat is nog te overzien (zeker omdat je ook wat treinkosten uitspaart, al weegt dit niet op tegen de totale kosten van een auto). Onderhoud laat ik alleen minimaal doen omdat 'ie al wat ouder is, maar nog niet laten doen dus ik weet niet hoe duur dat is. Maar wij gebruiken 'm dus weinig en alsnog kom je wel op 200 euro per maand, incl. benzine en onderhoud.
Alle reacties Link kopieren
Via de anwb uitrekenen. Oud lijkt goedkoop maar is knetterduur in het onderhoud (1200 euro per jaar onderhoud is dan echt niks). Nieuw is duur in aanschaf maar geen onderhoud.



Ik heb gekozen voor een leasevorm (ivm zzp er en ik kan veel van die kosten aftrekken).



Een tweedehansje van een jaar of twee tot drie met niet te veel kilometers op de teller zou ik aanraden.

Benzine is op dit moment jankend duur. 70 euro per tankbeurt is echt helemaal niks. Kijk dus naar een zuinige auto. Liever 1:22 dan 1:12 ( ik heb de eerste, vriend de tweede). Ik heb een tankinhoud van 40 liter, tank diesel en rij op een tank 900-1000 kilometer, vriend heeft een tankinhoud van meer dan 55 liter, rijdt op euro en redt net de 600 kilometer op een tank.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Alle reacties Link kopieren
Kijk ook wat je ermee gaat doen? Hoeveel km ga je rijden op jaarbasis?
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een klein, redelijk oud, maar heel goed onderhouden autootje. Verzekering is dus relatief niet zo duur, maar toch nog bijna 50 euro per maand. Wegenbelasting 20 per maand, Wegenwacht 7, parkeervergunning 7. En het onderhoud + APK is toch gauw 600 per jaar, dus ongeveer 50 per maand. Dus ongeveer 134 per maand, zonder benzine/parkeerkaartjes etc. En gezien de leeftijd en waarde van mijn auto reken ik dan nog geen afschrijving.



Een nieuwe of bijna nieuwe zal een stuk duurder zijn door de verzekering, en het feit dat je nog geen schade-vrije jaren hebt.
Hier een grote diesel. Hij slurpt ongeveer 1 liter diesel per 15 km. Ik kom dus weg met 30 euro per week ongeveer. Maar, grote auto, grote banden. Als die vervangen moeten worden.....



Man rijdt in een kleine fiat, het weegt niks en een heel groot voordeel; de onderdelen die vervangen moeten worden kosten ook niet veel. Hij rijdt dagelijks 40 km en dat kost in totaal rond de 100 euro per maand aan benzine.





Ik zou dus niet alleen letten op de aanschafprijs, maar ook even nagaan hoe gemakkelijk en goedkoop je aan onderdelen komt (wij kopen die als het even kan via ebay en de buurman kan knutselen), hoe duur banden zijn en het verbruik natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Mijn budget is echt maximaal 10.000.

Ik wil een 5 deurs.



Hoeveel km ik er mee ga rijden vind ik erg moeilijk in schatten.

Als ik een schatting moet doen kom ik op 15.000 km per jaar.

Wil de auto ook gaan gebruiken, vermoedelijk, voor woon werkverkeer, maar ben momenteel nog werkloos.



Ik zal ook eens de website van de ANWB raadplegen.
Don't stop dreaming...
Alle reacties Link kopieren
. Las niet goed!
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
dat ligt dus aan de auto (gewicht) maar ook aan de brandstof



een Suzuki alto op benzine kost weinig aan belasting, een v70 op gas kost je ruim 100 belasting per maand



eerst maar eens kijken hoeveel je er mee zal rijden en dan de brandstof-keuze maken



daarnaast verschilt verzekering per auto (waarde), WA, WA plus of all-risk en afhankelijk van je leeftijd en schadevrije jaren



toen ik van een Daihatsu charade overging op een middelgrote auto op gas, was ik per maand goedkoper uit (ik reed vrij veel)



wij betalen 140 pm belasting (grote en kleine auto op gas),

45 pm verzekering (grote WA plus, kleine WA, 30 schadevrije jaren)

100 pm onderhoud (tussen de 10 en 15 jaar, doen vrij veel onderhoud zelf)

brandstof zo'n 350 per maand (we rijden samen ongeveer 500 km pm, gas kost 70 ct per liter, auto's rijden 1 op 10)



wordt dus echt een rekensommetje, afhankelijk van jouw situatie
Alle reacties Link kopieren
Hier een alto uit 2001. Aanschaf was een appel en ei. Laat je auto wel even nakijken bij een garage als je deze aanschaft. Wanneer je niemand kan meenemen om te helpen bij je keuze en die verstand heeft van auto's dan zou ik kiezen voor een betrouwbare garage die je een auto verkoopt. Vaak staan er op internet recenties, bovag aangesloten enz..

Mijn auto kost mij 100,- pm aan benzine, 14,- aan wegenbelasting en 21.- aan verzekering pm. En ik spaar iedere maand 25,- voor onderhoud/kosten. Een alto rijdt 1 op 16. Kies inderdaad voor een zuinig model want benzineprijzen zijn om te janken. En voordat je "valt" voor een auto google deze eerst dan om te kijken hoe zuinig ie is en wat de voors en tegens zijn. Suc6 met je keuze.
Je moet geen hemelen beloven als je zelf de weg niet weet
Alle reacties Link kopieren
Je moet echt weten wat je ermee gaat doen. Als je hem voor je werk gaat gebruiken en die 15000 km wordt ineens 35000 km, dan ga je dus geen benzine auto kopen. Dan loop je financieel leeg.



Hoe nieuwe het model, hoe zuiniger ze zijn. Een volkswagen golf uit 2000 gebruikt per kilometer al weer veel meer dan dezelfde auto uit 2011. De techniek wordt elk jaar beter en de autos elk jaar zuiniger.



Zie het als schoenen. Voor een uurtje winkelen kun je best op je pumps vanuit je werk naar de stad. Loopt je de vierdaagse dan zal dat niet eens in je opkomen en trek je je wandelschoenen aan...
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn ong 300/400 euro kwijt (eensgezinsauto)
Trots!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben kwijt per maand:

- 20 euro wegenbelasting

- 35 euro verzekering

- 5 euro anwb

- 50 euro reserveren voor reparaties, grote/kleine beurt, apk

- 50 euro reserveren afschrijving (dan gaat mijn auto een jaar of 10 mee en kan ik daarna weer een tweedehands kopen voor een zelfde soort bedrag)



Benzine: vroeger heb ik wel eens uitgerekend dat ik 10 cent betaalde per gereden km. Maar toen waren de benzineprijzen aanzienlijk lager, volgens mij in die tijd 1.20 ofzo. Dat zou betekenen dat je dat bedrag nu x1.5 moet doen, dus 15 cent per gereden km.

Maar uiteraard hangt dat af van de zuinigheid van je auto, je manier van rijden, etc. Ik ben alles behalve een zuinige rijder. Bedenk het aan km's dat je wil rijden en tel daar flink wat bij op. Want iemand die nog geen auto heeft, vergist zich in hoeveel je waarschijnlijk méér de auto gaat pakken dan je nu denkt.

Logischerwijs zijn ook overige bedragen afhankelijk van je auto, de hoeveel km's die je maakt en je schadevrije jaren, etc.
Alle reacties Link kopieren
Lastige keuze.

Moet eerst nog even dat rijbewijs gaan halen trouwens, zal volgende maand worden als het goed is.

Die baan heb ik ook nog niet dus hoeveel km dat dagelijks gaat worden is ook nog onbekend.
Don't stop dreaming...
Alle reacties Link kopieren
Toyoto Aygo uit 2006

Belasting ¤18 per maand

Verz ¤ 30 per maand

Benzine ¤150 per maand (ik tank in DLD en rij bijna 30.000 km per jaar). En rij 1/18 tot 1/20.

Onderhoudsbeurten 1 per 15-20.000 km a ¤150 + apk (1x per 2 jaar) ¤ 50



Dat komt per maand voor ons neer op ongeveer 220 euro. Maar daar zijn de afschrijving en eventuele onverwachte reperaties niet bij inbegrepen.
I choose happy!
Voor 10K kan je makkelijk een nieuwe auto kopen.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja en ANWB komt daar nog bij.
I choose happy!
http://www.autoblog.nl/ar ... 10-autos-onder-10000-euro
Alle reacties Link kopieren
To: je kunt met jouw budget best een hele nieuwe auto ('kop er af') kopen. Heb je iig weinig onderhoudskosten. En dan heb ik het natuurlijk niet over een bmw of jeep maar over een klein autootje. (Mijne kostte ca 9000 euro en was nog geen jaar oud met drieduizend op de teller. Ik heb een citroen C1.)



Toen ik nog werk had, reed ik per jaar 10.000 en kostte mijn auto mij: 100 euro benzine (hij rijdt effectief 1:20), 20 euro verzekering (13 schadevrije jaren). En sinds begin dit jaar moet ik ook belasting betalen. Hoeveel dat is weet ik niet. Maar een paar jaar terug was dat iets van 15 euro p.m. Vorige week had ik na 7, 5 jaar mijn eerste reparatie: 94 euro voor een nieuwe accu.
Alle reacties Link kopieren
Ik lease privé. Alles inclusief excl. brandstof voor 219 per maand.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Koop een Kia, heeft 7 jaar garantie. Als je dan een auto koopt van 3 jaar oud heb je er nog 4 jaar garantie bij.
Alle reacties Link kopieren
Toyota Aygo 2006

Verz 23 euro

Wegen belasting 18 euro

Tanken 100 euro

Apk 35 euro

Onderhoudsbeurt( kleine beurt) 115 euro
Alle reacties Link kopieren
Een heel erg kleine auto zal nieuw lukken met mijn budget inderdaad. Maar heb liever een iets grotere.

Wil er ook flink wat boodschappen in kunnen doen. En wil sowieso een 5 deurs, omdat ik dat makkelijker vind met een kind.

O, en daarnaast wil ik graag een automaat.
Don't stop dreaming...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven