Geld & Recht alle pijlers

Welk bedrag cadeau bruiloft?

21-04-2010 22:11 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Ik heb even een vraagje...

Vrienden van ons gaan binnenkort trouwen. Het is het eerste stel in de vriendengroep dat gaat trouwen.

Ik heb alleen geen flauw idee welk bedrag normaal is om te geven. Ze willen graag geld.

Kunnen je jullie me hiermee helpen?



Groetjes
Alle reacties Link kopieren
quote:Flashy schreef op 22 april 2010 @ 10:35:

Ik vraag het me ook af. Wij hebben binnenkort een bruiloft waar savonds de ceremonie is en aansluitend feest, verder niks dus.



Zouden we dezelfde bruiloft hebben binnenkort?



Ik zit er ook een beetje mee. Natuurlijk wil ik wel een mooi bedrag geven, maar we (vriend en ik) zijn ook allebei van de partij bij het vrijgezellenfeest. Die ons ook al minstens 100 euro per persoon kosten.

Ik vind dat het allemaal zo in de centen gaat lopen!
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk gezegd vind ik het niet per se logisch (wel leuk voor je broer), stel je hebt een getrouwde zus en een alleenstaande broer. Je hebt afgesproken 25 euro uit te geven. Aan je zus en haar man geef je dan per jaar 50 ¤ uit, maar misschien koop je wel een föhn voor haar en een aktentas voor hem (om maar even extreem stereotyp te blijven ).

Je zwager heeft in principe niets aan het cadeau wat aan je zus is gegeven en andersom. Aan je broer geef je dan een cadeau van 50 ¤, dan is hij uiteindelijk beter af dan je zwager en je zus. Want dat is immers geen twee-eenheid toch?



Maargoed, dit wordt heel erg theoretisch en ik gooi mezelf alleen in de discussie for discussion's sake, in het echte leven hou ik een "min of meer" bedrag aan en zoek wat leuks daarvoor. Mijn broers en ik hebben allemaal verkering (niemand woont samen) en wij zeggen dan "per stel" maar in de praktijk betaal ik alles voor mijn vriend en mij, en ik weet dat mijn broers dat ook zo doen. Mijn vriend betaalt de dingen voor zijn familie. Uiteindelijk ben ik dus veel duurder uit sinds ik verkering heb want ik betaal het dubbele voor dezelfde cadeaus als vroeger Ik krijg helaas niet het dubbele want mijn vriends familie woont in een ontwikkelingsland. Gelukkig krijg ik wel het dubbele aantal liefde tegenwoordig
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf trouwens niet zo moeilijk daarmee, je geeft wat je op dat moment kan en wil missen en dat is dat. Als 50 ¤ kan missen en ik vind iets leuks voor 30 ga ik die 20 euro echt niet in een envelop erbij doen als een soort steun ofzo, dan wordt het gewoon dat cadeau van 30. Ik vind ook dat als je met meer personen een cadeau geeft niet per se iedereen hetzelfde hoeft te geven, als één iemand uit de groep Bram Moskowizc is en de ander begeleider op de dagbesteding met demente bejaarden, zou ik het echt niet stom vinden als Bram 200 euro geeft en de ander 20. En dat zou ik ook niet erg vinden als ik zelf Bram zou zijn



Maar ik heb daar wel gezeur mee meegemaakt, sommige vriendinnen zijn dan bang dat het feestvarken the morning after niet alleen na gaat tellen maar ook uit gaat rekenen "dus Bram heeft 110 euro gegeven en die andere ook" en dan komt Bram er bekaaid vanaf want hij heeft 200 gegeven.





Ik ben er mee gekapt, ik heb binnenkort een bruiloft, ik heb een leuk cadeau verzonnen en ik doe verder niet mee met groepscadeaus. Ook met dat soort dingen als BBQ's en dat je dan om geld gevraagd wordt achteraf als je uitgenodigd bent... dan kom ik gewoon niet meer, dan zie ik je na het eten wel in de kroeg, ik ga daar niet moeilijk over doen. Dat gezeur om geld altijd!
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn in 2008 getrouwd, hadden 's avonds de ceremonie en daarna feest, overdag dus niets (nou ja, voor ons gezin wel maar niet voor de rest).

We kregen kado's en enveloppes en het hoogste bedrag was 75,= wat we kregen.



Bij ons ligt het eraan hoe close de persoon is die trouwt en dan maakt het me echt niet uit of we ook daggast zijn of niet.



Wij geven vaak 50,= als het familie is of mensen waar we heel goed mee omgaan.

25,= of 30,= bij iemand waar we iets verder vanaf staan.



Een paar jaar geleden trouwde een nichtje en die had ons 's avonds uitgenodig. De rest van de fam. vond het maar vreemd en wilde eest niet zoveel geven, mij maakt het niet uit.



Het gaat om die perso(o)n(en) en niet hoe lang ik mag blijven en of ik mag eten etc etc...
Alle reacties Link kopieren
@ Margherita: Huh??
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het niet logisch dat je voor je alleenstaande broer 50 ¤ uitgeeft en voor je niet-alleenstaande zus 25 ¤.

Dan ga ik er wel vanuit dat je cadeaus koopt die voor hen persoonlijk zijn, als je steeds per stel cadeaus geeft is het weer wel logisch.



Maar dat is verder niet iets waar ik in het dagelijks leven over nadenk, alleen even reactie op jouw post dat het logisch was aan een alleenstaande meer uit te geven qua cadeaus dan aan iemand met partner.
Alle reacties Link kopieren
Margherita ik vind je verhaal een beetje warrig, en je snapt volgens mij ook niet helemaal wat ik bedoel.

Het gaat er niet om dat zwager niets aan het cadeau van schoonzus heeft en daarom broer beter af is of zoiets.

Het gaat erom: broer geeft cadeautje aan zus, broer geeft cadeautje aan zwager, broer geeft cadeautje aan kind 1 en broer geeft cadeautje aan kind 2. Afgesproken bedrag in de familie is bijvoorbeeld rond de ¤ 10,-. Broer is aan het eind van het jaar ¤ 40,- kwijt aan cadeautjes en krijgt op zijn verjaardag ¤ 10,- terug. En tuurlijk moet je niet alles afwegen, en inderdaad, gezeur over geld. Maar dat is er nou eenmaal.
Alle reacties Link kopieren
En ik houd daar dus rekening mee.
Alle reacties Link kopieren
Toen mijn zus alleen was kocht ik voor haar altijd iets groters\ duurders, omdat zij idd meer uitgaf aan kado's voor mij, man, zoon en dochter. (Nog niet erg groot en veel duurder hoor want zij is zeer gul)



Is dat niet iets wat uit de persoon zelf moet komen?

Overigens is het niet iets waar we echt stil bij stonden.
Alle reacties Link kopieren
Ik stond daar nooit bij stil want was zelf single. Iemand anders attendeerde mij daarop en toen ben ik er over na gaan denken. En nu ik niet meer alleen ben probeer ik daar dus wel rekening mee te houden. En ik leg niet alles op een weegschaal hoor, maar het is meer een bewustwording of zoiets.
Alle reacties Link kopieren
Ok ik snap wat je bedoelt.

Toch moet ik eerlijk zeggen dat het nog niet helemaal logisch voelt en ik het idee heb dat er iets aan de redenatie niet klopt, alleen ik weet niet wat dan
Alle reacties Link kopieren
[quote]Margaretha2 schreef op 22 april 2010 @ 14:32:

Ok ik snap wat je bedoelt.

Toch moet ik eerlijk zeggen dat het nog niet helemaal logisch voelt en ik het idee heb dat er iets aan de redenatie niet klopt, alleen ik weet niet wat dan :-][/quote



Het zal ook vast niet waterdicht zijn hoor, maar voor mijn gevoel is het logisch.
Alle reacties Link kopieren
Als mensen me logische cadeau's gaan geven, hoef ik niet meer hoor! Pff, net als mijn exschoonmoeder; we mochten voor 50 euro een cadeautje uitkiezen. Ik wilde iets van 35 euro, dus kreeg er nog 15 euro los bij. Zucht.

Ik ben altijd op zoek naar cadeautjes waarvan ik hoop dat de ander er blij mee is. Soms kost dat 15 euro, soms een tientje, soms 20 euro. That's it.

Maar ja, als iemand geen cadeau wil, maar geld, dan is dat toch lastiger... Om dan te zeggen dat wij 2verdieners zijn en dus wel meer geld uit kunnen geven, vind ik ook een brug te ver. Wij geven ons geld dan liever uit aan onze (dure) hobby's dan aan vrienden die blijkbaar een bepaalde verwachting van ons hebben. Zogauw die verwachting in geld is uit te drukken en ook uitgedrukt wordt, is wat mij betreft de vriendschap gauw over..
anoniem_22149 wijzigde dit bericht op 23-04-2010 15:10
Reden: typo's
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij leggen met de hele vriedengroep dan 25 euro per koppel bij elkaar. Dan heb je allemaal hetzelfde en kun je samen iets groots kopen...



Voor broers zou ik denk ik maximaal 50 euro geven (als koppel). Vrijgezellenfeest kost je ook al gauw 150-200 euro per bruiloft (per koppel). Dan ga ik persoonlijk niet nog eens 100 euro cadeau doen. Dat is een beetje too much met 3 a 4 bruiloften per jaar.
Goh, fijn om te lezen: ik heb binnenkort ook een bruiloft van vrienden van mijn vriend, en ik had ook geen idee wat gangbaar is. Toen mijn broer 5 jaar geleden trouwde was ik alleen, studeerde ik nog en had ik geen cent te makken: toen heb ik een schilderij voor ze gemaakt. Nu Iwerk ik en kan er ook een geldbedrag vanaf .



Ik hoop trouwens dat ik hier niet teveel mee off topic ga, maar hoe doen jullie het als stel met verjaardagscadeaus voor bevriende stellen? Als een van mijn vrienden jarig is, betaal ik namelijk het cadeautje, maar ik geef niet meer nu ik een vriend heb, en we dus min of meer als stel een cadeau geven. Het zijn tenslotte mijn vrienden, niet de zijne. In zijn vriendenkring is het juist normaal dat ook aanhang meebetaalt. Daarnaast vinden zij het normaal dat ik als aanhang ook meebetaal aan cadeaus voor de partners van mijn vriends vrienden (snappen jullie het nog?). Maar daar heb ik helemaal geen zin in: het zijn lieve mensen, maar het blijven ZIJN vrienden, niet de mijne. En met hun partners heb ik al helemaal niet zoveel. Ik wil daar dus eigenlijk niet aan meebetalen. Ben ik nou een zeikerd?
Alle reacties Link kopieren
Dimanche, ik kan me er iets bij voorstellen dat je dat helemaal niet wil. Je kan het bespreekbaar maken en dan niet meebetalen.

Ieder moet toch zelf weten wat en hoeveel hij/zij cadeau geeft?!

Misschien dat als je ze over een jaar wat beter kent, je wel het gevoel hebt iets cadeau te moeten doen vanuit jezelf en niet alleen vanuit je vriend.
Alle reacties Link kopieren
Dimanche, wat doen ze bij jouw verjaardag? Legt iedereen bij, of nodig je ze niet eens uit?
Dimanche, ik vind je geen zeikerd. Als man en ik naar vrienden van mij gaan die jarig zijn, betaal ik het cadeautje. En als we naar vrienden van hem gaan, doet hij het. Eigenlijk vanzelf zo gelopen. Apart dat de mensen waar je het over hebt van de partner verlangen dat deze ook meebetaalt. Dat gaat hen toch niets aan?



Man en ik gaan binnenkort naar een bruiloft. We zijn uitgenodigd voor de bruiloft ceremonie zelf in de kerk en het feest 's avonds, maar gaan waarschijnlijk alleen naar de bruiloft. Ik ga ¤ 30,00 geven, maar - serieuze vraag - wanneer geef je dat dan?
Alle reacties Link kopieren
quote:Java schreef op 22 april 2010 @ 11:18:

Ik verbaas me dat zoveel mensen hier 100 euro noemen, wat veel! Dat is 220 gulden!



Toen wij trouwden kregen we van iedereen (ook daggasten) maximaal 50 euro. Meestal 20 à 25 euro. Ik kan me herinneren dat 1 tante 100 euro gaf en 1 vriend 80 euro, maar dat waren dus echt de opvallende uitschieters.

Blijkbaar is er in 7 jaar tijd een enorme inflatie geweest...



Ik ben 9 jaar geleden getrouwd en wij kregen van de daggasten minimaal (een kado ter waarde van) ¤ 100,00; er waren zelfs meerdere die boven dat bedrag zaten.



Het ligt er waarschijnlijk ook maar net aan uit wat voor 'nest' je komt, wat gebruikelijk is qua kado's (en wat mensen kunnen missen).
wij doen meestal als stel zo'n 50 euro ongeacht daggast of avondgast.
Jaren geleden trouwde een "vriendin" die ik op dat moment nog niet goed en lang kende. Bovendien was ik toen single en heb ze 20 euro gegeven.



Toen mijn neef, waar ik een goede band mee heb, trouwde, heb ik omgerekend 50 euro gegeven.

Als mijn broer zou trouwen zou ik ongeveer 75 euro geven denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik moet aan Carrie van Sex and the city denken, met die vriendin waaraan ze zoveel besteedde met bruiloft en verjaardagen van haar en gezin. En dat die dure schoenen toen weg of stuk waren..
het is hier binnen beter dan buiten
Alle reacties Link kopieren
quote:_Branwen_ schreef op 24 april 2010 @ 10:17:

Ik ga ¤ 30,00 geven, maar - serieuze vraag - wanneer geef je dat dan?Je geeft het op het moment dat je het bruidspaar feliciteert ,na de kerkdienst. En dan kun je er dus bij zeggen dat je het alvast nu geeft omdat je niet bij het feest kan zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:fozziebear schreef op 23 april 2010 @ 15:09:

Als mensen me logische cadeau's gaan geven, hoef ik niet meer hoor! Pff, net als mijn exschoonmoeder; we mochten voor 50 euro een cadeautje uitkiezen. Ik wilde iets van 35 euro, dus kreeg er nog 15 euro los bij. Zucht.

Ik ben altijd op zoek naar cadeautjes waarvan ik hoop dat de ander er blij mee is. Soms kost dat 15 euro, soms een tientje, soms 20 euro. That's it.

Maar ja, als iemand geen cadeau wil, maar geld, dan is dat toch lastiger... Om dan te zeggen dat wij 2verdieners zijn en dus wel meer geld uit kunnen geven, vind ik ook een brug te ver. Wij geven ons geld dan liever uit aan onze (dure) hobby's dan aan vrienden die blijkbaar een bepaalde verwachting van ons hebben. Zogauw die verwachting in geld is uit te drukken en ook uitgedrukt wordt, is wat mij betreft de vriendschap gauw over..



Ik weet niet of bovenstaande aan mij gericht is, maar voel me aangesproken door de eerste zin.

Maar wat ik eigenlijk wil zeggen als het wel naar mij gericht is, dan heb je mij niet helemaal begrepen. Zoals jouw ex schoonmoeder doet is niet mijn benadering namelijk.
@Dotje & Branwen,



Wij doen het net als jullie Branwen, dat ik het cadeautje betaal als het mijn vrienden of familie zijn, en hij als het gaat om de zijne. Dat vinden we gewoon het makkelijkst.

Wij zijn trouwens nog niet zo lang bijelkaar dat we mijn verjaardag al gevierd hebben, dus ik heb geen idee hoe ze dat doen als ik jarig ben...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven