Geld & Recht alle pijlers

Welk bedrag cadeau bruiloft?

21-04-2010 22:11 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Ik heb even een vraagje...

Vrienden van ons gaan binnenkort trouwen. Het is het eerste stel in de vriendengroep dat gaat trouwen.

Ik heb alleen geen flauw idee welk bedrag normaal is om te geven. Ze willen graag geld.

Kunnen je jullie me hiermee helpen?



Groetjes
Alle reacties Link kopieren
om Marghareta en Bram.



Wow, wat een bedragen zeg. Honderd euro..

Zelf zou ik een cadeau doen, iets persoonlijks, iets kleins. En vind 50 euro erbij dan meer dan zat.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben terug gaan lezen wie Bram was
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel normaal dat als je als stel gaat je meer inlegt dan een single (bij een groepscadeau zeker). Dat hoeft dan niet direct het dubbele te zijn, maar 75% ofzo. Je gaat er toch ook met 2 personen heen ipv alleen?



Ik voel me als single in ieder geval niet geroepen om hetzelfde bedrag te geven als de stellen als we gezamenlijk naar een feest gaan en een gezamenlijk cadeau doen.



En dat onderscheid tussen zijn vrienden of je eigen vrienden... Als ik ergens wordt uitgenodigd neem ik iets mee. Afhankelijk van de situatie iets kleins of juist wat groters. Dat je uit praktische overwegingen je partner het cadeau laat kopen en dat onderling niet tot op de cent berekent, snap ik.

Maar het idee dat jij niets zou hoeven te geven, ookal wordt je gastvrij onthaald, omdat het van 'zijn kant' afkomstig is, snap ik niet.



Als je een druk sociaal leven hebt ben je nu eenmaal meer geld kwijt aan cadeau's dan als je het op dat vlak rustiger houdt....
Vriendinnen van mij zijn getrouwd, vrijgezellenfeest georganiseerd, en inmiddels al weer gescheiden. Ik heb zelf ook eens een chique feest gehouden, en de vriendinnen die getrouwd waren kwamen niet eens opdagen. Daarom zeg ik: geef wat je kunt missen, en niet wat je 'hoort' te geven.
Alle reacties Link kopieren
Dat ben ik met je eens Hiltje. Daarom voelt het voor mij ook raar denk ik om te zeggen dat een vrijgezel veel meer uit moet geven als zijn vrienden / familie een relatie krijgen, terwijl hij minder krijgt. Het eerste wat ik dacht was: ja iemand met veel vrienden is ook meer kwijt aan zijn sociale leven dan iemand met één vriend, en iemand met een grote familie ook meer dan een wees.

Tegelijkertijd is dat voor mij zo'n enorme zegen (grote familie, veel vrienden) dat dat geld wat je er aan kwijt bent echt niet voelt als een straf ofzo. Het voelt zo tegenstrijdig om te 'zeuren' over de kosten als je zo enorm gezegend bent dat dát je probleem is.



En dan is aan dat probleem ook nog eens een enorme mouw te passen met een beetje creatief budgetteren. Ik heb weinig geld en geef weinig geld uit maar ik kom nergens met lege handen en niemand gaat bij mij met lege maag weg. Hoe meer vrienden ik krijg hoe vaker ik moet zorgen dat mijn koelkast gevuld is, maar dat is wel een enorm luxeprobleem natuurlijk
Alle reacties Link kopieren
Heb het topic met veel interesse gelezen, heb binnenkort ook de 1e bruiloft binnen de vriendengroep. Had het plan 50 euro van mij en mijn vriend samen te geven en zie dat het een mooi bedrag is . Overigens ben ik ook van het principe: mijn vrienden, dus ik betaal.



Met verjaardagen loopt dat meestal ook zo, al probeer ik wel eens mee te betalen ook voor zijn vrienden maar is altijd lastig proberen geld terug te geven want wordt gewoon niet geaccepteerd... Dus is het meestal degene die het cadeau haalt, betaald en aangezien ik mijn vrienden beter ken en hij de zijne...
quote:Java schreef op 25 april 2010 @ 20:22:

[...]

Je geeft het op het moment dat je het bruidspaar feliciteert ,na de kerkdienst. En dan kun je er dus bij zeggen dat je het alvast nu geeft omdat je niet bij het feest kan zijn.Java, dank je. Ik ben nog nooit bij een kerkelijke bruiloft geweest dus vroeg me dat af.
Alle reacties Link kopieren
quote:Baudolino schreef op 26 april 2010 @ 13:21:

[...]





Ik weet niet of bovenstaande aan mij gericht is, maar voel me aangesproken door de eerste zin.

Maar wat ik eigenlijk wil zeggen als het wel naar mij gericht is, dan heb je mij niet helemaal begrepen. Zoals jouw ex schoonmoeder doet is niet mijn benadering namelijk.



Was meer met een knipoog bedoeld. Maar die had ik er wel bij moeten plaatsen. Gevoel is vaak niet logisch en ik geef aan mensen waar ik om geef dus gewoon wat ik zie/in me opkomt/wat ze heel hard zeggen dat ze willen hebben. Net wat uitkomt dus, komt geen logica bij kijken wat mij betreft.





Overigens hebben wij ook de 'regel' dat vriendlief voor zijn familie/vrienden cadeau's betaalt en ik voor de mijne. Ook omdat in zijn omgeving andere normen gelden dan in de mijne.

Overigens hebben wij in de familie de afspraak dat we alleen iets geven bij een verjaardag als we ook echt gaan. En dan doen we vaak samen. Ik heb zo'n grote familie dat je er anders failliet aan gaat. Scheelt wel dat we eigenlijk allemaal blij zijn met elkaars komst (als je er dus bent) en dat cadeau's echt bijzaak zijn. We maken elkaar dan ook schaamteloos blij met een paar mooie kaarsen of fles badschuim.
Alle reacties Link kopieren
@ Fozziebear: Haha, ik kom ook uit een grote familie en precies hetzelfde principe, cadeaus zijn eigenlijk maar bijzaak. Wij komen ook allemaal opdraven met kleinigheidjes ook omdat anders iedereen failliet zou gaan. We hebben dus een klein bedrag afgesproken. Maar ik blijf het dan toch een raar principe vinden dat wanneer je als gezin bij die single persoon op verjaardag komt, je een cadeautje geeft ter waarde van dat afgesproken bedrag. Terwijl diegene 4 x dat afgesproken bedrag kwijt is. (ga even uit van ouders met 2 kinderen)

En dan hoeft het echt niet op de cent nauwkeurig, maar dat is gewoon mijn gevoel erbij. Maar heb niet echt medestanders of mensen die mij begrijpen geloof ik..:-(



@ Margaretha, ik snap jou wel, maar jij mij volgens mij nog niet. Je laat het elke keer klinken alsof ik constant moeilijk loop te doen over geld en je komt met voorbeelden die ik allemaal snap maar niet zoveel te maken hebben met wat ik nu eigenlijk bedoel. Het is super dat je gezegend bent met een grote familie en veel vrienden. En ik weet niet hoe jouw 'gezinstatus' is, (ik vermoed dat je nog niet zo oud bent) maar als jij later gesetteld bent met 3 kinderen en jij vindt het vanzelfsprekend dat singlevriend-vriendin of familielid keurig op elke verjaardag van ieder gezinslid met een cadeautje op de stoep staat, nou, prima toch.

En tuurlijk.. er wordt dan gezegd, je moet het niet als verplichting zien. Maar toen ik single was, zag ik het ook helemaal niet als een verplichting, juist leuk al die sociale contacten, maar zoals jij het al zo mooi zei: Je wilt ook niet met lege handen aan komen. En nogmaals, heb er zelf nooit moeilijk over gedaan en er toen zelfs niet eens over nagedacht; en ik ga liever iets over het budget heen dat ik wat leuks heb, dan dat ik er onder blijf en ben er niet tevreden over. Maar sinds ik zelf niet meer single ben, let ik er gewoon op.
Alle reacties Link kopieren
Baudolino, ik begrijp je inderdaad niet, maar ik vind het niet stom of moeilijk, het is alleen iets waar ik zelf niet over nadenk. Nu je het hebt uitgelegd begrijp ik het wel, ik bedoel, ik volg de logica wel, maar het was geen aha-moment voor mij ofzo. Ik vind het hartstikke attent van je dat je er rekening mee houdt bij single vrienden, maar sta er net zo in als jij zelf zegt "juist leuk zoveel contacten" etc. Ik kan me niet voorstellen dat iemand er anders in staat.



Ik kom idd. nooit ergens met lege handen, maar vaak genoeg met een zelfgemaakte taart (kost zo'n 3 euro ofzo, schat ik, ik heb het nooit uitgerekend) of pudding, met een (goedkope) fles wijn, of met iets wat ik zelf gemaakt heb, bv. een mini-boekje met foto's en een paar linten, of geurzakjes voor in de kast die je zelf maakt, enzovoort.



Ik verwacht tegelijkertijd ook niet van anderen dat ze dure cadeaus meenemen, en ik kan me ook niet voorstellen dat later als ik drie kinderen heb te verwachten. Het gaat me oprecht niet om cadeaus en dat zeg ik vanuit de grond van mijn hart. Zelfs van de mensen die me het meest na staan krijg ik weleens niets op mijn verjaardag, en ik zit er geen seconde mee. Ik verwacht idd. wel dat 'elk familielid bij elke verjaardag op de stoep staat', zo ben ik zelf opgegroeid en ik vond dat enorm leuk en voor zover ik het kan bekijken mijn familieleden ook, ik hoop niet dat ze dat doen uit verplichting, maar omdat ze het gewoon gezellig vinden.
Alle reacties Link kopieren
Baudolino, ik begrijp je punt, dat is het Carry Bradshaw met de schoenen verhaal. Maar je kiest er zelf voor om mee te doen met wat je denkt dat van je verwacht wordt. Carry moest haar vriendin die dure schoenen vragen, omdat ze zich met zichzelf verloofde, om die vriendin wakker te schudden. Maar is het ook niet een beetje gek dat je maar meedoet en eigenlijk niet durft/wilt/in elk geval ervoor kiest te zeggen dat je je daar niet lekker bij voelt? Dat geldt natuurlijk 2 kanten op, je mag je single vriendin ook vertellen dat zij nu eens niet hoeft te betalen tijdens een etentje, omdat je vindt dat ze verhoudingsgewijs meer betaalt aan jullie contact dan jij? (staat er erg zwart/wit, maar ik weet het even niet duidelijker op te schrijven)



Een nadeel van een afgesproken bedrag vind ik dat dat voor de 1 nog heel veel geld kan zijn, terwijl het voor de ander peanuts is.. Mijn oudste zus verdient in haar eentje denk ik 2 keer zoveel als wij bij elkaar. Van haar krijg ik (daardoor?) dan ook vaak wat duurdere cadeau's. Niet omdat ze dat bewust doet, maar omdat 20 euro voor haar gewoon hetzelfde is als voor mij 5 euro..



Overigens heb ik nooit begrepen waarom mensen met kinderen hun vrienden uitnodigen voor de verjaardagen van die kinderen. Maar dat zal vast aan mij liggen.

Net zoals ik dus de helft van de familieverjaardagen (minimaal) oversla. Ik vind het vaak te druk, spreek de mensen die ik wil spreken net weer niet en het voegt wat mij betreft weinig toe.. Gezelligheid haal ik meer uit kleine gezelschappen.

Daarnaast heb ik een tijdje terug eens uitgerekend hoeveel dagen ik per jaar zoet ben met verjaardagen als we van allebei de kanten de ouders, broers, zussen en kinderen daarvan afgaan. Dan houd ik dus geen vrij weekend meer over. En helemaal geen tijd voor mijn andere sociale leven: vrienden.



Nu ik erover nadenk: over het algemeen vind ik sociaal contact gewoon leuker als er geen echte gelegenheid voor is.
Alle reacties Link kopieren
Zoals iemand eerder al schreef; de aanwezigheid van de gasten vind ik voldoende. Ik nodig mensen uit en dan verwacht ik geen geldbedragen. Het is mijn keuze om te trouwen en ik wil daar ( veel ) geld aan uitgeven. Sommige mensen zeggen dat een receptie de bruiloft spekt.....verschrikkelijke opmerking. Orginele cadeau's vind ik leuker. Of cadeau's in natura zoals gezellig een avond dineren ofzo.....

Ik zou persoonlijk ook geen envelop op de kaart zetten. Mochten mensen toch cadeau's willen geven dan zorg ik dat ik een 'verlanglijstje' klaar heb.

Als je alles bij elkaar rekent ben je per persoon voor goede vrienden soms ruim 300 euro kwijt. Nieuwe kleding, vrijgezellenfeest, cadeau bruiloft. En dat maal 2. Nou dure grap als je net als ons in een vriendengroep zit waar ze achter elkaar trouwen. Oke, dan gelukkig niet continue nieuwe kleding....



Vragen ze toch echt alleen geld dan zou ik max 50 euro doen. Waar gaat het in godsnaam om, tot hoever ga je, ongeacht hoe vermogend je bent. Liever geef ik dus cadeau's......
Alle reacties Link kopieren
quote:Baudolino schreef op 22 april 2010 @ 14:36:

[quote]Margaretha2 schreef op 22 april 2010 @ 14:32:

Ok ik snap wat je bedoelt.

Toch moet ik eerlijk zeggen dat het nog niet helemaal logisch voelt en ik het idee heb dat er iets aan de redenatie niet klopt, alleen ik weet niet wat dan :-][/quote



Het zal ook vast niet waterdicht zijn hoor, maar voor mijn gevoel is het logisch.



Ik weet wat er niet logisch is.



Jij en vriend geven samen iets, en je kinderen beiden een kleinigheid. Kinderen vinden dat leuk, leren cadeaus geven en broer is ook blij. Alles is rechtgetrokken en je hoeft niet eens over de bedragen na te denken.
Alle reacties Link kopieren
Aaahh!! Ik heb helemaal niet de behoefte om over bedragen na te denken, daar gaat het niet om.

En ik heb ook geen kinderen.

En het is ook niet gebasseerd op het Carrie schoenenverhaal.

En ik heb ook niet het gevoel dat ik eigenlijk niet durf en wil en maar gewoon een beetje meedoe met cadeautjes geven.

En ik ga zeker mijn singlevriendin niet tijdens een etentje aanbieden dat ik wel voor haar betaal omdat zij meer geld kwijt is aan ons contact samen.
Alle reacties Link kopieren
Baudolino, waarom nu dat Aaaaah? Volgens mij doen we erg ons best om je te begrijpen. Begin onderhand te denken dat je het zelf niet eens begrijpt.



Resumé: Als single ben je volgens jou meer geld kwijt aan een vriendschap/familierelatie, omdat je voor je bezette vrienden/familie met kinderen meer aan cadeautjes uitgeeft dan je terugkrijgt. Maar vervolgens mogen wij het nergens mee vergelijken en al helemaal niet voorstellen dat je eens voor je single vriendin betaalt. Zit je er nou wel mee of niet?!



Maar goed, gelukkig kunnen we in mijn omgeving gewoon dingen van elkaar aannemen en weten we ongeveer hoe de vlag bij de ander hangt en kunnen we elkaar daarin ondersteunen in plaats van na te denken over wat anderen kwijt zijn aan onze feestjes.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn vorig jaar getrouwd en het meest voorkomende bedrag dat de avondgasten ons hebben gegeven was ¤25 per persoon. Er waren ook mega-uitschieters bij (in de positieve zin), maar die zijn niet meegerekend. We hadden veel collega's van mijn man uitgenodigd en zij gaven elk een bak bier (t.w.v een kleine ¤15). Dat vond ik eerlijk gezegd wat weinig, maar een gekregen paard mag je niet in de bek kijken! Op onze (namiddagreceptie) gaf men gemiddeld ¤20 per persoon en dat vond ik dan weer vrij veel.

Ik zou ook ¤50 per koppel geven en voor een receptie ¤30 per koppel of iets meer.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zusje en zwager zijn vorige week getrouwd en ik heb 250 euro gegeven. Voor mijn zusje heb ik een zussenboekje laten maken met allemaal foto's van ons samen, van vroeger tot nu. Dat vond ze volgens mij veel leuker dan dat geld
Alle reacties Link kopieren
quote:Dimanche schreef op 23 april 2010 @ 21:58:





Ik hoop trouwens dat ik hier niet teveel mee off topic ga, maar hoe doen jullie het als stel met verjaardagscadeaus voor bevriende stellen? Als een van mijn vrienden jarig is, betaal ik namelijk het cadeautje, maar ik geef niet meer nu ik een vriend heb, en we dus min of meer als stel een cadeau geven. Het zijn tenslotte mijn vrienden, niet de zijne. In zijn vriendenkring is het juist normaal dat ook aanhang meebetaalt. Daarnaast vinden zij het normaal dat ik als aanhang ook meebetaal aan cadeaus voor de partners van mijn vriends vrienden (snappen jullie het nog?). Maar daar heb ik helemaal geen zin in: het zijn lieve mensen, maar het blijven ZIJN vrienden, niet de mijne. En met hun partners heb ik al helemaal niet zoveel. Ik wil daar dus eigenlijk niet aan meebetalen. Ben ik nou een zeikerd?Nee hoor, geen zeikerd Dimanche! Mijn vriend en ik doen het ook op dezelfde manier als bij jou, al is mijn vrienden/familiekring wel wat groter dan de zijne
Alle reacties Link kopieren
quote:fozziebear schreef op 29 april 2010 @ 23:50:

Baudolino, waarom nu dat Aaaaah? Volgens mij doen we erg ons best om je te begrijpen. Begin onderhand te denken dat je het zelf niet eens begrijpt.



Resumé: Als single ben je volgens jou meer geld kwijt aan een vriendschap/familierelatie, omdat je voor je bezette vrienden/familie met kinderen meer aan cadeautjes uitgeeft dan je terugkrijgt. Maar vervolgens mogen wij het nergens mee vergelijken en al helemaal niet voorstellen dat je eens voor je single vriendin betaalt. Zit je er nou wel mee of niet?!



Maar goed, gelukkig kunnen we in mijn omgeving gewoon dingen van elkaar aannemen en weten we ongeveer hoe de vlag bij de ander hangt en kunnen we elkaar daarin ondersteunen in plaats van na te denken over wat anderen kwijt zijn aan onze feestjes.



En het zijn de opmerkingen zoals in de laatste alinea van jou beschreven staat die mij 'aaahhh! doet roepen. Ik kan wel 100 keer roepen dat het geen geld maar principe kwestie is, maar toch komt er dan telkens weer een opmerking in die trant.

Jammer. Maar het zal inderdaad wel aan mij liggen. Ik kan denk ik niet goed duidelijk maken wat ik bedoel.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat wij een leuk cadeau kopen en dan nog 50 euro in een enveloppe:).
Alle reacties Link kopieren
Oud topic maar ik heb ongeveer dezelfde vraag:



Een vriendin van mij gaat volgende week trouwen maar nu kan ik er jammer genoeg niet bij zijn.

Toch vind ik het wel leuk om hun iets voor de bruiloft te geven. Ze willen graag geld.

Het is niet mijn beste vriendin maar 'gewoon' een vriendin die ik ongeveer 1x per maand of 2 maanden zie.



Wat is een redelijke bedrag voor ons (als stel)...

Aangezien we niet aanwezig zijn vind ik 50 euro misschien wat veel. 40 euro is ook wel netjes toch? Wat vinden jullie?
Alle reacties Link kopieren
Als ik er niet bij kon zijn zou ik ook geen geld doen. En al helemaal niet van die grote bedragen.

Ik zou dan een mooie bos bloemen laten bezorgen of een leuk opgemaakt stuk van de bloemist met een kaartje erbij.
Alle reacties Link kopieren
Oja dat is ook wel leuk, ik geef ook liever een cadeautje of 'iets'.

Stom dat ik daar niet aan heb gedacht :p
Alle reacties Link kopieren
quote:sheherazade schreef op 27 april 2010 @ 08:00:

Vriendinnen van mij zijn getrouwd, vrijgezellenfeest georganiseerd, en inmiddels al weer gescheiden. Ik heb zelf ook eens een chique feest gehouden, en de vriendinnen die getrouwd waren kwamen niet eens opdagen. Daarom zeg ik: geef wat je kunt missen, en niet wat je 'hoort' te geven.



Zo nucher zie ik het ook. Mijn schoonzus en haar man waren ook getrouwd geen kinderen. Hebben het goed. Wij hebben twee kinderen, maar voor ons is 100 Euro veel geld. Ik denk dan heel eerlijk, ik ga lieve van die 100 Euro zelf wat leuks doen.



Zij kunnen veel vaker op vakantie.
Alle reacties Link kopieren
-
fashionvictim wijzigde dit bericht op 26-07-2012 13:30
Reden: topic is stokoud
% gewijzigd
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven