Geld & Recht alle pijlers

Zijn wij de enige met zoveel vaste lasten?

19-09-2010 10:27 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames en heren natuurlijk...



Mijn man is een tijdje zijn baan kwijt geweest en toen hebben we erg op ons geld moeten letten aangezien ikzelf parttime werk.

Nu heeft hij weer een baan maar we willen het financiele gat dat we hebben opgelopen graag weer dichten. We hebben net 3000 euro aan inkomsten momenteel maar toch zijn onze vaste lasten erg ruim vind ik en het probleem is.....ik weet niet wat ik kan weglaten of waar we nog op kunnen bezuinigen, heeft iemand van jullie tips of adviezen? Ik zal hieronder een overzicht zetten van de kosten, we zijn een gezin met 2 kleine kinderen (o en 3 jaar).



vaste lasten

levensverzekering 123 ¤

zorgverzekering 252 ¤

waterschap 49 ¤

uitvaartverzekering 19 ¤

huis 870 ¤

energie-gas 156 ¤

televisie-telefoon 65 ¤

auto belasting 52 ¤

sport man en ik 55 ¤

verzekeringen 87 ¤

aflossen lening 200 ¤

KDV 78 ¤

totaal 2006 ¤



Met de boodschappen en tanken en 'sparen' spelen we dus vaak net quitte, vooral ook omdat er elke maand wel onvoorziene kosten bijkomen zoals de tandarts of waterschapsbelasting.



Misschien klinkt het verwend maar ik had gehoopt toch ooit eens iets meer uit te kunnen geven voor leuke kleding of iets dergelijks....
Ik zie het bedrag bij televisie, geloof dat wij bv 45 betalen.
Alle reacties Link kopieren
Is die 870 euro voor je huis bruto of netto? Of huren jullie?
Kleinere auto kopen?

Kleiner (goedkoper) gaan wonen?

Buiten joggen in plaats van op de sportschool?

Hoe lang moet je die aflossing van die lening nog betalen van 200 euro?
Alle reacties Link kopieren
Waterschapsbelasting zijn toch geen onvoorziene kosten? Die kan je gewoon incalculeren..
Alle reacties Link kopieren
We moeten nog 3 jaar aflossen, dit is dus het gat van de werkloosheid, we hebben dat bedrag gelijk als persoonlijke lening om laten zetten.

kleiner woning is geen optie, we hebben een koopwoning en die is drastisch in prijs gezakt dus daar maken we volgens de prognose 20.000 verlies op, we wonen hier net 3 jaar en hebben ook nog zelf niet zoveel opgebouwd qua hypotheek.

Huis is trouwens gewoon een heel normaal rijtjeshuisje, niets bijzonders aan... getaxeert op 180.000 dus veel kleiner/lager kunnen we niet denk ik.

870 is bruto en we krijgen maandelijks 299 daarvoor terug maar die zit al in de 3000 euro inkomsten verrekend.



wat een snelle reacties al, dankje!
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee, vergelijkbaar inkomen en vaste lasten.



Wij bezuinigen zoveel mogelijk op boodschappen. Een keer per week verzinnen we een weekmenu a/d hand van folderaanbiedingen van de supermarkt of gaan we naar de markt.

Verder niet sparen zolang je nog een lening hebt. De rente van de lening is duurder dan sparen oplevert.
Alle reacties Link kopieren
De auto vaker later staan?

Als je in het verleden geen schulden had gemaakt, had je nu nog 200 euro per maand om lekker te gaan shoppen.

Hoeveel geef je dan uit aan boodschappen? Want je houdt bijna 1000 euro over, dat is toch best veel. Jullie vaste lasten zijn niet bijzonder hoog hoor, volgens mij.
Ik zie eigenlijk geen gekke dingen in die vaste lasten. Alleen dat gas en licht vind ik best hoog, zeker voor de grootte van jullie huis. Zou je daar iets op kunnen besparen?
levensverzekering en overlijdensverzekering eruit gooien



zaten jullie al in de schulden toen je kinderen nam? in elk geval zorgen dat je op dat front geen ongelukjes meer kan krijgen
Alle reacties Link kopieren
Levensverzekering is belangrijk bij een koophuis als je een partner hebt. Als een van de twee overlijd, dan kan de ander in het huis blijven wonen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind jullie lasten niet bijzonder hoog. Je zou iets kunnen besparen op tv-telefoon, wij betalen 40 euro.

En zitten jullie beiden bij een sportclub of is dit abo van de sportschool? Wij hebben een heel goedkoop sportabo, voor 15 euro een familiepas die dus overdraagbaar is.



Het moment dat je weer meer kunt besteden komt echt! Ik vrees dat je gewoon moet dealen met de situatie, loopt de lening nog lange tijd?
Alle reacties Link kopieren
De post 'waterschap' à 49 euro, is dat wat je aan het waterbedrijf betaalt per maand voor het verbruik? Of bedoel je daarmee de jaarlijkse waterschapsbelasting?

In het eerste geval vind ik dat voor vier personen een nogal hoog bedrag, zou eerder de helft kunnen zijn lijkt me. (Tenzij je elke dag in bad gaat en 3x per dag de wasmachine laat draaien, dan heb ik niks gezegd).



Sport zou je op kunnen bezuinigen, als het echt moet. Koop een stel hardloopschoenen/skeelers/oid en bespaar 50 euro per maand.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 19 september 2010 @ 10:41:

levensverzekering en overlijdensverzekering eruit gooien







Natuurlijk niet! Die zijn gekoppeld aan je huis.

Stom advies.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
87 euro aan verzekeringen? Dat is inclusief autoverzekering dan zeker?



Ik vind het allemaal heel erg meevallen. Jullie vaste lasten zijn in ieder geval een beetje lager dan die van ons, vooral het KDV. Tja, nog even doorbijten denk ik. Of stoppen met sporten, bij de Aldi gaan shoppen en drastisch minderen met autorijden .
Alle reacties Link kopieren
quote:Jody schreef op 19 september 2010 @ 10:47:

De post 'waterschap' à 49 euro, is dat wat je aan het waterbedrijf betaalt per maand voor het verbruik? Of bedoel je daarmee de jaarlijkse waterschapsbelasting?

Dat is de belasting, zoiets betalen wij ook.
quote:elninjoo schreef op 19 september 2010 @ 10:41:

levensverzekering en overlijdensverzekering eruit gooien



sure, en dan je gezin met financiele problemen achterlaten bij overlijden e/o arbeidsongeschiktheid
Alle reacties Link kopieren
Auto wegdoen zou trouwens helemaal schelen, maar dat is vaak vloeken in de kerk;-)
anoniem_88668 wijzigde dit bericht op 19-09-2010 10:51
Reden: freudiaans?
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou wel gaan shoppen voor je verzekeringen voor de auto bijvoorbeeld. Daar is soms nog wel een hoop te besparen.



Voor de rest zie ik geen bespaarmogelijkheden.



Hebben jullie die schuld opgelopen toen je man tijdelijk zonder werk zat?



Je zou nog kunnen kijken of je boetevrij je hypotheek opnieuw kunt oversluiten nu de rentestanden laag staan.
Stressed is just desserts spelled backwards
Idd, sporten kan ook gratis, als je kiest voor joggen of fietsen e.d.



En 1000 euro voor 'de rest' is echt heel veel. Ik denk dan dus ook dat daar je bespaarmogelijkheden liggen. Niet sparen maar extra aflossen, goedkoper booschappen doen, enz. Probeer anders eens elke maand 200 of 300 euro van die 1000 naar een aparte rekening te boeken. Als het geld 'weg' is, dan is het lastiger om het aan te spreken.
Alle reacties Link kopieren
Maar je houdt 1000 euro in de maand over voor je boodschappen en tanken. Ik vind dat niet schokkend weinig hoor. Ik weet niet of je ver van je werk af woont en daardoor vaak moet tanken maar anders vaker de fiets pakken??
Als je een droger hebt, die eruit doen. Minder wassen?
TO, wij hebben ongeveer dezelfde vaste lasten als jullie. Ik zie geen uitzonderlijke dingen, hoewel ik je woonlasten aan de hoge kant vind.

Dus we kunnen elkaar een hand geven. Onze inkomsten liggen iets lager en wij draaien ook net quitte met alles en er bkijft weinig over voor leuk want je zult net zien dat er weer een onvoorziene kostenpost tussendoor komt.



ik probeer maar zo vaak mogelijk extra uren te werken en dat op te sparen voor extraatjes.
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel ben je maandelijks kwijt aan je boodschappen dan?



Persoonlijk vind ik 1000 euro best veel om buiten je rekeningen te besteden.



Zoals genoemd zou ik ook niet gaan sparen zolang je nog een lening hebt. Logischer is dan extra af te lossen..
Alle reacties Link kopieren
Idd auto de deur uit.

Tel. kan goedkoper

Gas kan goedkoper
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven