Geld & Recht alle pijlers

Zijn wij de enige met zoveel vaste lasten?

19-09-2010 10:27 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames en heren natuurlijk...



Mijn man is een tijdje zijn baan kwijt geweest en toen hebben we erg op ons geld moeten letten aangezien ikzelf parttime werk.

Nu heeft hij weer een baan maar we willen het financiele gat dat we hebben opgelopen graag weer dichten. We hebben net 3000 euro aan inkomsten momenteel maar toch zijn onze vaste lasten erg ruim vind ik en het probleem is.....ik weet niet wat ik kan weglaten of waar we nog op kunnen bezuinigen, heeft iemand van jullie tips of adviezen? Ik zal hieronder een overzicht zetten van de kosten, we zijn een gezin met 2 kleine kinderen (o en 3 jaar).



vaste lasten

levensverzekering 123 ¤

zorgverzekering 252 ¤

waterschap 49 ¤

uitvaartverzekering 19 ¤

huis 870 ¤

energie-gas 156 ¤

televisie-telefoon 65 ¤

auto belasting 52 ¤

sport man en ik 55 ¤

verzekeringen 87 ¤

aflossen lening 200 ¤

KDV 78 ¤

totaal 2006 ¤



Met de boodschappen en tanken en 'sparen' spelen we dus vaak net quitte, vooral ook omdat er elke maand wel onvoorziene kosten bijkomen zoals de tandarts of waterschapsbelasting.



Misschien klinkt het verwend maar ik had gehoopt toch ooit eens iets meer uit te kunnen geven voor leuke kleding of iets dergelijks....
Alle reacties Link kopieren
zitten in de 3000 euro trouwens al wel of niet het vakantiegeld, kinderbijslag, 13e maand etc. meegerekend?
Alle reacties Link kopieren
quote:Sperzieboontje schreef op 19 september 2010 @ 11:23:

Ik vind het een beetje vreemd dat mensen hier zeggen dat je beter je schuld af kunt lossen dan dat je spaart. Je moet toch altijd wat geld achter de hand hebben? Dat je iets minder spaart en meer aflost ok... Maar helemaal niet sparen lijkt me echt niet verstandig!Er zijn dus nog werkelijk mensen die het niet snappen ?
Zie QR
quote:Turkooiss schreef op 19 september 2010 @ 11:48:

Ehm, je zou wat meer kunnen gaan werken?

Eens. Dat is de beste manier om meer inkomen te genereren.



En een kleinere auto gaan rijden want als je 52 euro wegenbelasting betaalt, rij je in een forse auto. Die waarschijnlijk ook meer benzine verbruikt dan een kleinere auto.
Een buffer van 1000 euro of iets meer is wel handig, ook als je schulden hebt. Juist om te voorkomen dat je nieuwe schulden moet aangaan als je wasmachine kapot gaat oid. Maar meer dan een euro of 2500 achter de hand hebben, als je nog schulden hebt die je binnen een afzienbare tijd terug kunt betalen en er vanaf bent, is niet echt nodig.



Dingen waar je op kunt besparen

-zorgverz

-levensverz

-overige verz

-maak van je gemeentebelasting/waterschap een vaste last en zet het apart of ga voor gespreid betalen

-sportschool (hoe vaak ga je en hoeveel betaal je dus per bezoekje?)

-kijk goed naar je belastingaangifte, ook van de afgelopen jaren. Met kinderen heb je veel kortingen en toeslagen.



Boodschappen en benzine kun je ook op besparen. Doe eens per week boodschappen na werk op weg naar huis en bedenk van te voren je weekmenu. En kijk eens kritsch wat niet nodig is: voorgesneden groenten: diepvries is net zo goed en hoef je niet weg te gooien omdat het verlept is, voorgesneden vlees is duurder dan kiloverpakking, vaak zelfs duurder dabn biologisch vlees van de boer. Frisdrank van een merk is veel duurder dan het huismerk en dat is ook weer duurder dan thee of limonade. Alcohol is vrij duur en eigenlijk niet echt nodig.



Het kan ook nog fors schelen naar welke supermarkt je gaat.



En je hoeft echt niet elke dag je wijntje laten staan of je dure nootjes en diepvriesbonen te eten, elke keer als je besluit iets niet te kopen, bespaar je al.
Alle reacties Link kopieren
Heb je daarnaast gewoon al eens via independer al je verzekeringen vergeleken?
yep, ga je verzekeringen na met independer. Soms heb je ook bij je vakbond of bij je brachevereniging goede verzekeringen, hoe meer bij dezelfde aanbieder, hoe meer korting vaak.



(En bedenk: heb je alebei qua zorgverz wel zo'n uitgebreide tandartsverz nodig? Ik niet, stuk goedkoper als ik dat zelf betaal, ook uitgebreide fysio en alternatieve geneeswijzen hoef ik niet)
Alle reacties Link kopieren
Er wordt hier veel gezegd over verzekeringen en goedkoper afsluiten. Dat kan, maar kijk vooral goed naar de voorwaarden. Deze verschillen echt per verzekering. Dus niet klakkeloos oversluiten!



Kleinere auto wordt hier ook veel gezegd. Als je eenmaal een goede auto hebt is het vaak niet goedkoper om een kleinere auto te kopen. In lasten zijn ze wel goedkoper, maar je moet er eerst een aanschaffen.



Als je EUR 1000,00 per maand vrij te besteden hebt kun je beter z.s.m. je krediet aflossen en daarna EUR 200,00 per maand gaan sparen. Als je niet zo goed bent in sparen zet het dna op een rekening waarvoor je moeite moet doen om het eraf te halen.



Schrijf alle bonnetjes eens op, je zult zien dat daar flink te besparen valt.
Alle reacties Link kopieren
bedankt voor alle goede tips!



Ben blij te lezen dat het een redelijk normale 'last' is,we houden 1000 euro over inderdaad waarvan we ongeveer 100 euro per week gebruiken voor de boodschappen en tanken hoeven we maar 1 keer per maand, mijn man gaat op de fiets werken, ik rijd 2 dagen in de week op en neer, zo'n 40 km.



Op het moment betalen we nog 360 euro extra aan de kinderopvang omdat de belasting teveel had uitgekeerd een aantal jaren terug en dat wordt momenteel gecompenseerd, dit is tot januari.

onvoorziene kosten zijn voor mij inderdaad de WOZ, waterschapsbelasting, tandarts, hondenbelasting....ik ben me ervan bewust dat het niet onder ' onvoorzien' valt omdat ik heus wel weet dat dit ieder jaar terugkeert.



ik ga me nu even storten op independer!



bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind jullie lasten best wel meevallen. Jullie houden 1000,- over per maand om boodschappen van te doen, van te tanken(en dat doe je maar 1x per maand geef je aan), wat te sparen en overige dingen van te doen. Dat moet toch best haalbaar zijn?



Ik vind 100,- boodschappen per week best veel, heb je al eens gekeken of dat niet voordeliger kan?



Verder vind ik dat jullie er weinig aan kinderopvang hoeven betalen (los van feit dat je nu nog aan het nabetalen bent dan).



Je verzekering kan ik geen zinnig woord over zeggen. Ik vermoed eerlijk gezegd dat dit niet alleen een levensverzekering is, maar een combi waarin ook gespaard wordt voor aflossing van je hypotheek. Als je 3 jaar geleden je huis gekocht hebt, heb je ws een spaarhypotheek gok ik en is dit je premie voor zowel verzekeren van risico van overlijden als sparen. Maak anders eens een afspraak met je hypotheekverstrekken om te kijken of er mogelijkheden zijn om je lasten te verlagen.



WOZ, waterschapsbelasting, hondenbelasting zijn natuurlijk geen onvoorziene zaken. Die moet je meenemen in je vaste lasten.



Is het een idee om een kasboekje bij te gaan houden, zodat je wat meer inzicht krijgt in waar die 1000 nu allemaal naar toe gaat?
Alle reacties Link kopieren
ik zie nu bij independer dat we inderdaad onze levensverzekering om kunnen zetten naar die 90 euro goedkoper is. (voorwaarden heb ik ook doorgenomen en die zijn mijn inziens goed).

Maar hoe ga ik nu te werk?

kan ik zomaar een brief sturen naar de huidige verzekeraar dat ik het stop wil zetten? en heb ik dan ook recht op het gedeelte wat al 'gespaard' is? Mijn man en ik hebben hier zo ontzettend weinig kijk op dat ik soms ook maar iets zo laat omdat ik gewoonweg niet weet hoe je iets aan kan pakken....
Alle reacties Link kopieren
Ik woon alleen en heb al bijna 1200 euro aan vaste lasten. Vind dit dus wel meevallen.
Alle reacties Link kopieren
quote:cestla4 schreef op 19 september 2010 @ 12:59:

bedankt voor alle goede tips!



Ben blij te lezen dat het een redelijk normale 'last' is,we houden 1000 euro over inderdaad waarvan we ongeveer 100 euro per week gebruiken voor de boodschappen en tanken hoeven we maar 1 keer per maand, mijn man gaat op de fiets werken, ik rijd 2 dagen in de week op en neer, zo'n 40 km.



Op het moment betalen we nog 360 euro extra aan de kinderopvang omdat de belasting teveel had uitgekeerd een aantal jaren terug en dat wordt momenteel gecompenseerd, dit is tot januari.

onvoorziene kosten zijn voor mij inderdaad de WOZ, waterschapsbelasting, tandarts, hondenbelasting....ik ben me ervan bewust dat het niet onder ' onvoorzien' valt omdat ik heus wel weet dat dit ieder jaar terugkeert.



ik ga me nu even storten op independer!



bedankt!deze kan je in de meeste gemeentes gewoon per maand betalen hoor.....dan is het niet zo'n groot bedrag,ik betaal ze hier in 9 termijnen,en in mijn vorige woonplaats ook,in juli augustus en september niet..is wel lekker....
Alle reacties Link kopieren
DTJ jij zegt

Ik vind 100,- boodschappen per week best veel, heb je al eens gekeken of dat niet voordeliger kan?

------

Ik vind dat echt niet veel hoor.

Wij moeten het hier ook met 100 per week doen.

De ene keer lukt dat best maar soms ook niet zo goed.

Voor 4 personen is dat normaal vind ik.

Als ik dan hoor dat sommige alleenstaanden (zonder kinderen)er 150 oid nodig zijn , dan denk ik jah waar laat je het dan.

En dan ben ik best trots dat ik het toch over het algemeen met die 100 af kan.
Houd eens écht alle kosten bij, dus een ouderwets huishoudboekje. Alles opschrijven, ook dat pakje kauwgom en dat lekkere broodje uit de kantine.



Toen wij ons huis kochten hebben we alles opgezegd waar we zonder konden, en dat waren o.a. de personeelsvereniging, de Donald Duck, ECI etc. Begrafenisverzekering en levensverzekering hebben we niet, omdat onze hypotheek relatief laag is en de bank hierdoor geen risico loopt. Ik zou niet alleen in dit huis willen blijven wonen, te groot, teveel onderhoud, dat zou ik allemaal moeten uitbesteden en dat kost kapitalen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind je levensverzekering erg duur. Wij wonen denk ik vergelijkbaar qua hypotheek en onze levensverzekering is 58 euro per maand. Kun je die niet oversluiten, of zit je daar aan vast? Ik zou eens met een financieel adviseur gaan praten.
Alle reacties Link kopieren
ik denk trouwens dat het ook loont om eens goed naar je zorgverzekering te kijken. Volgens mij kan dat ook goedkoper, zelfs met aanvullend. Wil je er per se tandarts bij? Realiseer je dan dat dit qua eigen bijdrage ook duurder wordt waarschijnlijk (per 2011). Je kunt maar 1 X per jaar overstappen. als je bijna nooit wat hebt bij de tandarts is het misschien goedkoper om het zelf te betalen (een standaard controle is 48 euro).
Alle reacties Link kopieren
Ons inkomen is 1000 euro meer per maand,2kinderen van 5&2

totale vaste lasten 2200 euro

sparen 500 euro

boodschappen 500 euro

over 800 euro voor kleding,cadeaus, uitgaan etc.
quote:Nicknamevergeten schreef op 19 september 2010 @ 19:36:

ik denk trouwens dat het ook loont om eens goed naar je zorgverzekering te kijken. Volgens mij kan dat ook goedkoper, zelfs met aanvullend. Wil je er per se tandarts bij? Realiseer je dan dat dit qua eigen bijdrage ook duurder wordt waarschijnlijk (per 2011). Je kunt maar 1 X per jaar overstappen. als je bijna nooit wat hebt bij de tandarts is het misschien goedkoper om het zelf te betalen (een standaard controle is 48 euro).





Als ik jou was zou ik snel een nieuwe tandarts zoeken, ik ben ongeveer 20 euro kwijt voor controle + licht tandsteen.
Hai Cestla,



Onze inkomsten snijden mekaar niet veel en onze vaste lasten idem. Nu hebben wij een duurder huis, maar gemiddeld gezien zitten wij ongeveer hetzelfde, en ik vind dat wij veel geld overhouden.

Wij hebben een huishouden van 5, en kunnen best bezuinigen als we willen, maar niet op vaste lasten, zoals jullie.

Maar met dit inkomen, en met jullie uitgaves, is denk ik, weinig mis. Wij betalen van dat inkomen ook nog een behoorlijk bedrag stufie af beiden.

Hoeveel ben je kwijt aan boodschappen elke week, hoeveel aan andere onvoorziene dingen, want 1000 euro in de maand overhouden om te leven los van je vaste lasten, vind ik veel. Heel veel eigenlijk zelfs. Wij kunnen er nml van sparen, uit eten af en toe, een dagje pretpark, kapper om de maand, kleren kopen ( en dan echt niet alleen uitverkoop) en nog winkelen bij de AH ook elke week....

Ik weet niet wat jij anders doet, maar ik weet wel dat je met 3000 inkomen, anderhalf keer modaal zit, en je nog goedkoop woont ook. Dus je zou het moeten kunnen redden zo....



Sterkte met alles!
Alle reacties Link kopieren
Wat niet per maand betaald/afgeschreven wordt zet ik maandelijks apart op een andere rekening en dat in ogen van sommigen misschien best ver.

Zo gaan autoverzekering (betaal ik per kwartaal) apart maar ook dingen die 1 x per jaar worden betaald zoals ANWB en Hoogheemraadschap, maar ook voor nieuwe lenzen/bril, theater (dit jaar niet gedaan ivm WW) en stukje div./onvoorzien.

Zo hakt het er per maand niet zo in en kom je bij de tijd dat die dingen worden afgeschreven niet ineens zwaar(der) te zitten.

Voor AWB is bijv. maar 6 euro per maand, maar dat vind ik prettiger dan ineens 70/75 in (de al dure) decembermaand.



Ook zet ik per maand een bedragje opzij (andere rekening op MoneYou) voor autobeurt/reparatie/APK.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de vaste lasten ook wel mee vallen eigenlijk.

Hoe kan het dat je de tandarts moet betalen? ben je daar niet voor verzekerd? wij betalen minder zorgverzekering en zijn wel voor de tandarts verzkerd.
Alle reacties Link kopieren
Een overlijdensrisico verzekering is niet hetzelfde als een uitvaartverzekering.



Vind jullie inkomen heel normaal en verre van krap. Jammer van die 200euro aflossing per maand, dat is best veel.

Zuinig zijn met boodschappen is eigenlijk het enige dat ik kan verzinnen.

Of met het ov naar het werk ipv de auto. Bioj ons wordt het ov volledig vergoed.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook een vergelijkbare hypotheek en inkomen en hebben een levensverzekeringpremie van 10 euro per maand. Ik schrik dus wel van dat bedrag. Rest is vergelijkbaar.



Ik weet niet of dit bij jullie het geval was maar toen wij bij verschillende aanbieders een offerte opvroegen werd er 9 van de 10 keer een levensverzekering aangeboden over beide levens en over het volledige bedrag. en hier werd flink over doorgezeurd. Dat is leuk natuurlijk dat de volledige hypotheek afgelost wordt maar zorgt nu voor onnoddige hoge kosten. Uiteindelijk hebben we kregen we het volgende advies:



Als jij komt te overlijden kan je partner dan de hypotheek op zijn inkomen dragen en visa versa. Alleen het gedeelte wat je dan niet zou kunnen dragen moet je verzekeren. Als er kinderen zijn moet je dit bedrag iets verhogen aangezien jij of je partner dan alleen voor de kinderen zal moeten zorgen (minder werken/hoger kosten kinderopvang)



Doordat er een groot verschil in premie zit neem ik aan dat jullie een verzekering hebben over de gehele hypotheek? Geen idee of je dit kan wijzigen, maar daar zou je naar kunnen kijken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Vivamp schreef op 19 september 2010 @ 20:35:

Hai Cestla,



Onze inkomsten snijden mekaar niet veel en onze vaste lasten idem. Nu hebben wij een duurder huis, maar gemiddeld gezien zitten wij ongeveer hetzelfde, en ik vind dat wij veel geld overhouden.

Wij hebben een huishouden van 5, en kunnen best bezuinigen als we willen, maar niet op vaste lasten, zoals jullie.

Maar met dit inkomen, en met jullie uitgaves, is denk ik, weinig mis. Wij betalen van dat inkomen ook nog een behoorlijk bedrag stufie af beiden.

Hoeveel ben je kwijt aan boodschappen elke week, hoeveel aan andere onvoorziene dingen, want 1000 euro in de maand overhouden om te leven los van je vaste lasten, vind ik veel. Heel veel eigenlijk zelfs. Wij kunnen er nml van sparen, uit eten af en toe, een dagje pretpark, kapper om de maand, kleren kopen ( en dan echt niet alleen uitverkoop) en nog winkelen bij de AH ook elke week....

Ik weet niet wat jij anders doet, maar ik weet wel dat je met 3000 inkomen, anderhalf keer modaal zit, en je nog goedkoop woont ook. Dus je zou het moeten kunnen redden zo....



Sterkte met alles!Ik vind niet dat TO goedkoop woont. bijna 900 euro per maand is in mijn ogen niet goedkoop.
.
anoniem_36142 wijzigde dit bericht op 20-09-2010 23:38
Reden: mosterd
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven