Geld & Recht alle pijlers

Zo veel financiele ellende om me heen

03-12-2014 06:56 965 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie dat ook? Dat het lijkt of iedereen in de schulden/ schuldsanering zit?

Ik woon in een huurwijk met eensgezinswoningen. Huisuitzettingen/ afgesloten wat electra en gas, klagende buren dat ze niet meer rondkomen...

Ook vriendinnen, die niet in deze buurt wonen redden het niet meer.



Ik heb zelf net iets meer dan het minimum ( wat eerder ongunstig is, omdat ik daardoor regelingen voor de minima mis loop), maar kom wel rond. Boek geen vakanties, koop geen nieuwe inboedels ( wat ik veel van me mensen die klagen wel zie doen... niet zo slim, lijkt me).



Is dit tekenend voor hoe het in Nl gesteld is, of is dit een uitzondering???
Alle reacties Link kopieren
Nee, niet herkenbaar. Sterker nog ik geloof dat ik niet 1 persoon ken die in de schuldsanering zit, hoewel men daar misschien niet mee te koop zal lopen?!
Alle reacties Link kopieren
Ik ken enkele mensen die het zwaar hebben, maar huisuitzettingen, afsluitingen van gas/water en klagende buren hoor en zie ik vrijwel nooit in mijn volksbuurt met sociale huurwoningen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
In mijn privé omgeving niet, qua werk wel. Veel mensen die jaren net rondkwamen redden het nu niet meer, jongeren in hun eerste huurhuis die niet met geld om kunnen gaan (dan baan kwijt en hop, diep in de problemen). Ondanks meer inzet van hulp stijgt het aantal huisuitzettingen.
Alle reacties Link kopieren
Niet herkenbaar.
Prrrr, mauw miawwwww.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken er wel een paar eigenlijk maar om heel eerlijk te zijn ligt het voor een deel ook echt bij die mensen zelf. Ze kunnen totaal niet met geld omgaan. En dat zijn gewoon mensen in de midden dertig. Niks geen jongeren.



Toch probeer ik ze wel te helpen waar ik kan.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken wel veel mensen die het moeilijk hebben om rond te komen .

Maar huisuitzettingen e.d. gelukkig niet aan de orde.(op een persoon na die ik ken)



Wat voor veel mensen toch een probleem lijkt te zijn, is het aanpassen aan veranderende financiële omstandigheden. Zo ken ik dus wel iemand die failliet is gegaan. Maar die al lange tijd de hypotheek niet meer betaalde en nog wel even een nieuwe high tech flatscreen van immense afmetingen kocht. Het is denk ik ook niet voor niets dat de regels voor schuldsanering aangescherpt zijn.



Als je in staat bent de tering naar de nering te zetten, redden de meeste mensen het wel. Wel met veel pijn en moeite en soms ook wat hulp.

Wat niet wegneemt dat het een goede zaak is dat er een vangnet is voor de écht schrijnende gevallen.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Herkenbaar. Afgelopen week de huismeester gesproken die namens de woningstichting de sociale huurwoningen in onze op het oog zeer nette, welvarende wijk beheert: in het afgelopen jaar 7 huisuitzettingen wegens huurachterstanden of wietplantages en er staan momenteel 9 voormalige sociale huurwoningen leeg (nu vrije sector vanwege de liberalisering van de huurprijzen) omdat die vanwege de hoge huur niet verhuurd raken.



Het winkelcentrum waar landelijk voor geadverteerd wordt, kent intussen ook steeds meer leegstand, idem voor kantoorpanden. Straatverlichting is in hele straten defect, al weken lang. Graffiti heeft de plek ingenomen van kerstversiering en omver gereden lantaarns/verkeersborden worden niet vervangen.



Nare ontwikkelingen. Heel naar.
Ik weet dat het bestaat, maar ik ken ze niet.

Ik denk dat jij ermee in aanraking komt door de buurt waarin je woont en je verdere leefomgeving en lage salaris.

Als ik financiële programma's bekijk lijkt het wel vaak alsof mensen zelf een groot aandeel hebben in hun veroorzaakte ellende.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het in mijn persoonlijke omgeving helemaal niet. De salarissen groeien, de huizen worden groter. Misschien hoort dat bij de leeftijd (30 en daarboven) en opleidingsniveau.



In de achterstandswijk waar ik woon zie je wel steeds meer van dat soort dingen. Nog meer moet ik zeggen, want het is er altijd geweest.
Alle reacties Link kopieren
quote:sinnombre schreef op 03 december 2014 @ 07:44:

Als ik financiële programma's bekijk lijkt het wel vaak alsof mensen zelf een groot aandeel hebben in hun veroorzaakte ellende.Dat is de enige groep die ze filmen, want daar kun je zo lekker op mopperen en aan sleutelen.
Alle reacties Link kopieren
niet herkenbaar
In mijn omgeving gelukkig (nog) niet herkenbaar.



In het verleden heb ik overigens wel de nodige alleenstaanden/ stelletjes / gezinnen gezien waar het wel mis bij ging. Als ik het moet inschatten, dan denk ik dat het in ca 70-80% van die situaties inderdaad ging om wanbeheer van financiën (het geld aan de verkeerde dingen uitgeven, aanmaningen negeren met deurwaarderskosten tot gevolg, enz).



Echter, in de overige gevallen had het toch echt te maken met overmacht, flinke pech, nare verrassingen, enz. En niet zelden een combinatie van factoren die tegelijk mis gaan, waardoor je opeens in de shit zit. Je baan kwijtraken en dan je relatie die ook nog onverwacht over gaat, waardoor je alleen in het dure huis achter blijft. Je wil wel goedkoper wonen, maar je komt niet in aanmerking voor goedkopere huur en/of de koopwoning blijkt onverkoopbaar. Dan komt er ook nog eens een vette rekening van de dokter overheen, omdat je de aanvullende verzekering er inmiddels al wel uit bezuinigd had. En met een beetje pech wordt je ook nog langdurig ziek, terwijl het einde van je WW in zicht komt. De puinhoop is al snel compleet.



En juist vanwege die laatste groep vind ik het heel belangrijk om niet te snel te oordelen over mensen in de shit. Het kan eigen schuld zijn, maar dat is het lang niet altijd!
Voor mij privé niet herkenbaar. Ons is het de laatste jaren alleen maar beter gegaan eigenlijk en zelfs met werkloosheid geen last van financiele crisis.



Maar qua werk is het heel herkenbaar. De laagste inkomens hebben het gewoon heel erg zwaar momenteel. Kun je roepen wat je wilt over hoe ruim de bijstand is of een arbeidsongeschiktheidsuitkering, maar als je daar een paar jaar in zit en je krijgt een tandartsrekening van 400,- wegens een wortelkanaalbehandeling, dan ben je de lul.



Dan regel je een betalingsregeling, maar dan komt je eigen risico op de mat, ook 300,- en dan heb je nog een betalingsregeling. En dan komt de afrekening stookkosten, en dan heb je geen ruimte meer voor een betalingsregeling..... En krijg je achterstanden.



Zo werkt dat, en dat is echt mogelijk te voorkomen. Spaar je in de bijstand 15,- per maand voor je eigen risico dan krijg je nog het hele bedrag niet in elkaar. En nee, daar is geen potje voor bij de gemeente....
Oh en de groep die werkloos wordt en waar de ww stopt wordt ook steeds groter voor mijn gevoel, dus ik zie ook de groep gezinnen met een niet te hoog inkomen langzaam slechter worden. Eerst de één baan kwijt en einde ww, dan geen aanvulling omdat de ander nog verdient, en dan de ander de ww in, waardoor het inkomen echt te laag wordt. En goedkoper wonen of verder bezuinigingen kan op een gegeven moment niet meer.
Ik ken een echtpaar in de AOW zonder pensioen. Voor hun zijn medische kosten ongeveer een maandsalaris met eigen risico en eigen bijdrages. Ze redden het, maar ik heb daar echt bewondering voor!
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een best luxe buurt.

Zeker drie mannen in de straat met een hbo opleiding en boven de 50 hebben al langere tijd geen werk meer. Worden echt nergens aangenomen.



Met een koophuis (al dan niet onder water) en na de ww echt totaal geen inkomen behalve dat van hun vrouw als ze werk heeft, wordt het heel lastig.

En het worden er steeds meer.

Met een koophuis krijg je als je ww uitkering stopt, dus echt helemaal niets.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder komt moeilijk rond maar die heeft er zelf wel ook voor gezorgd dat het zo ver kwam. Mijn broertje heeft ook weinig geld want drugsverslaving.

Mijn ex heeft schuldsanering maar dat is ook eigen schuld. Verder doen ik en mijn gezin het goed, en vrienden ook.

Het zit hem bij veel mensen erin dat ze makkelijk geld uitgeven, wij letten echt op met ons geld.
Met een koophuis kan je volgens mij ook gewoon bijstand krijgen hoor. Het ligt aan de waarde van het huis en de hypotheek die er nog op zit.



Zelf hebben we het financieel ook zwaarder gekregen. Baanverlies, en wat tegenvallers.

Een nieuwe baan vinden is niet direct het probleem, maar wel een nieuwe baan vinden tegen een redelijk salaris (of gelijk aan de ww). Dus de kans is groot dat het nog zwaarder wordt.

Spaargeld is er al aangegaan.
quote:Emma95 schreef op 03 december 2014 @ 08:28:

Ik woon in een best luxe buurt.

Zeker drie mannen in de straat met een hbo opleiding en boven de 50 hebben al langere tijd geen werk meer. Worden echt nergens aangenomen.



Met een koophuis (al dan niet onder water) en na de ww echt totaal geen inkomen behalve dat van hun vrouw als ze werk heeft, wordt het heel lastig.

En het worden er steeds meer.

Met een koophuis krijg je als je ww uitkering stopt, dus echt helemaal niets.Met een koopwoning kun je recht op bijstand hebben, dat is dan afhankelijk van het eigen vermogen dat al dan niet in de woning zit.
In mijn persoonlijke omgeving heb ik wel steeds meer mensen die het financieel niet makkelijk hebben, maar die toch de tering naar de nering weten te zetten. Maar dat geldt zeker niet voor iedereen: er zijn er ook die verre reizen maken en hun huis laten verbouwen. Ik heb de indruk dat voor mensen die op werkgebied de wind mee hebben, de crisis een ver-van-hun-bed show is. Ze maken het niet mee, ze snappen het eenvoudig niet.

In de gemengde buurt waar ik woon, zie ik wel steeds meer dingen als lappen voor de ramen in plaats van gordijnen. Ook in ons buurtwinkelcentrum staan momenteel zeven winkels leeg. Dat maakt een trieste indruk.
Ik ken welgeteld 1 persoon die problematische schulden heeft. Maar dat is dan ook het type krat bier onder zn bed.



Verder ken ik genoeg mensen die het echt niet breed hebben (sociaal minimum) maar die redden zich prima en hebben gewoon een leuk leven ondanks dat ze weinig geld hebben.
Tja, ik ken een koppel waarbij de man zijn baan kwijtraakte en de vrije tijd gebruikte om het huis op te knappen. Daar hadden ze namelijk jarenlang voor gespaard en het was echt hard nodig.



Maar inderdaad, het wordt lastig. Wij hebben best een redelijk inkomen. Samen rond de 2500 euro. Omgerekend naar guldens....... Maar goed.

Vaste lasten in ons eigen land zijn maandelijks rond de 1400 euro. Dan moet ik in Nederland de ziektekostenverzekeringen, rechtsbijstandverzekering, dela en telefoons nog betalen, ook nog eens 300 euro. Beiden tanken we maandelijks voor 100 euro. En 400 euro per maand voor de boodschappen. Blijven er 200 euro over voor andere dingen. Aangezien ik net mijn auto voor pakweg 1000 euro heb moeten laten maken, kun je je misschien voorstellen dat we de komende maanden geen gekke dingen kunnen doen.



En dan hebben wij nog beiden werk, een stabiel inkomen, een goed geisoleerd huis en twee auto´s (weliswaar oud, maar toch). Als mijn man werkloos zou raken en het inkomen met pakweg 30% keldert, hebben we een probleem.
Ik ken er twee van wie ik weet dat ze schulden hebben. Een heeft nu (eindelijk, na jaren) een baan en die gaat eruit komen. De ander is een lieverd die volkomen ongeschikt is om een baan te houden, heel jammer.



Verder ken ik veel zelfstandigen van rond de 40, 50 die al tijden niet of nauwelijks inkomsten hebben (en wel kosten). Dat moet niet nog jaren gaan duren, want dan is er een probleem.
Ik denk dat je minder snel in de problemen raakt, als je woonsituatie "op maat" is met je inkomen. Als je inkomen door omstandigheden omlaag gaat terwijl je vaste lasten hoog zijn, dan heb je een probleem. Je kunt bezuinigen wat je wilt, maar aan sommige lasten valt gewoon niet te sleutelen. Als je dan nog de pech hebt dat je huis onder water staat, biedt verhuizen ook geen soelaas. Gesteld dat het je überhaupt lukt om een goedkopere woning te vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven