Geld & Recht alle pijlers

Zo veel financiele ellende om me heen

03-12-2014 06:56 965 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie dat ook? Dat het lijkt of iedereen in de schulden/ schuldsanering zit?

Ik woon in een huurwijk met eensgezinswoningen. Huisuitzettingen/ afgesloten wat electra en gas, klagende buren dat ze niet meer rondkomen...

Ook vriendinnen, die niet in deze buurt wonen redden het niet meer.



Ik heb zelf net iets meer dan het minimum ( wat eerder ongunstig is, omdat ik daardoor regelingen voor de minima mis loop), maar kom wel rond. Boek geen vakanties, koop geen nieuwe inboedels ( wat ik veel van me mensen die klagen wel zie doen... niet zo slim, lijkt me).



Is dit tekenend voor hoe het in Nl gesteld is, of is dit een uitzondering???
Alle reacties Link kopieren
Ik ken inderdaad ook een stel die hun (koop)woning zijn uitgezet. Zij heeft een klein baantje, hij is een aantal jaren geleden ZZP-er geworden na ontslag. Zijn eigen bedrijfje heeft nogal wat opstartproblemen gehad. In hun geval moet ik ook toegeven dat ze uitermate slecht met geld om kunnen gaan; had hij eens een goede maand, dan ging het geld meteen op aan nieuwe tv, nieuwe vloer in woning (terwijl de oude nog maar 5 jaar oud was, kleur beviel niet), beiden de nieuwste smartphone met duur abonnement, enz, enz. Ze wonen nu in een soort van anti-kraak. Ze hebben uit schaamte nooit iets verteld over hun financiele problemen. Ze willen ook absoluut niemand hebben die voor hun de dingen eens op een rijtje zet, ik denk dat dat is omdat ze beseffen dat ze de zaken niet handig aanpakken.

Ik kan er niet meer zo goed mee omgaan; nog geven ze geld uit aan dingen die ze niet echt nodig hebben. Zo gaan ze bijvoorbeeld wel eens naar een concert en blijven dan voor het gemak in een hotel overnachten, ik snap dat dus echt niet. Ik zou dat concert sowieso al overslaan, laat staan de hotelovernachting.

Hoe het met hun komen moet, ik weet het niet...... De ellende is dat er ook nog een kind van 7 jaar de dupe van is.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 03 december 2014 @ 07:54:

[...]



Dat is de enige groep die ze filmen, want daar kun je zo lekker op mopperen en aan sleutelen.Daar zal je zeker gelijk in hebben. Zoiets kijkt lekker weg natuurlijk. Triest eigenlijk. Daarom zap ik altijd maar snel weer weg, ik heb anders het idee dat ik een ramptoerist ben.
quote:meivogel schreef op 03 december 2014 @ 09:08:

Ik denk dat je minder snel in de problemen raakt, als je woonsituatie "op maat" is met je inkomen. Als je inkomen door omstandigheden omlaag gaat terwijl je vaste lasten hoog zijn, dan heb je een probleem. Je kunt bezuinigen wat je wilt, maar aan sommige lasten valt gewoon niet te sleutelen. Als je dan nog de pech hebt dat je huis onder water staat, biedt verhuizen ook geen soelaas. Gesteld dat het je überhaupt lukt om een goedkopere woning te vinden.Wij dachten slim te doen. Huis kopen op 1 salaris en dan niet voor het maximum gaan, maar een flink stuk eronder. Maar toch gaat het zwaar worden door flinke financiele tegenvallers en een fikse inkomensdaling. Zodra de ww eindigd komen we zeker niet meer rond, want een nieuwe baan vinden tegen een salaris dat minstens gelijk is aan de ww is zeer lastig in deze regio.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het echt een vergeten groep.

Oudere hoog opgeleide werklozen die een goede baan hadden, een koophuis hebben waar al een groot gedeelte van is afgelost en die nu nauwelijks nog inkomen hebben.

En ze krijgen echt geen bijstand.
Alle reacties Link kopieren
Op mijn werk zie ik alleen maar mensen die het financieel (heel) goed hebben. In mijn familie ook, op één zelfstandige na die 2 jaar zonder werk heeft gezeten (hij is 47 jaar). Maar die had zoveel gespaard dat ze het 2 jaar konden uitzingen, bovendien verdient zijn vrouw ook. En hij heeft per januari weer een baan. Ik ga wel eens boodschappen doen in een wijk waar het mij echt opvalt dat daar arme mensen wonen. Dan dringt het pas goed tot me door dat er crisis heerst. En op mijn koor zie ik ook mensen die kennelijk weinig geld hebben, met kleding en schoenen van jaren geleden. Zelf geef ik al jaren onbewust vrij weinig geld uit, ik denk dat dat door de sfeer komt die er heerst. Je krijgt het idee dat je voorbereid moet zijn op mindere tijden.
2500 euro netto klinkt lekker, maar met zijn tweeën is dat eigenlijk helemaal niet zo gek veel.

Maar ik weet jullie leeftijden niet Exces.

Ik zie trouwens dat je het over vaste lasten hebt. En daarna heb je het nog over verzekeringen. Dat zijn toch ook vaste lasten?



De fout die mensen trouwens blijven maken is een huis kopen op twee hele salarissen. Dat moet je nooit doen.
Kleding en schoenen dragen van jaren geleden is crisis? Nee joh, dat is hartstikke hip: vintage😄
Alle reacties Link kopieren
Privé nog geen last van de crisis, behalve dat mijn salaris de laatste 5 jaar slechts ¤ 230 bruto heeft kunnen stijgen. In die zin wel fors ingeleverd gezien stijging van alle andere lasten. Maar mag niet klagen. Heb het financieel nog redelijk goed en, nog veel belangrijker, ben (voor zover ik weet) gezond van lichaam en geest.



Klanten van mij hebben daarentegen wel veel last van de crisis. Zij merken dat er een steeds grotere groep mensen is die steeds minder te besteden heeft. Gevolg daarvan is dat mensen nog prijsbewuster zijn geworden dan ze al waren. Ze gaan voor van alles en nog wat op zoek naar goedkopere alternatieven. En die vinden mensen in online winkels die producten over het algemeen goedkoper aan kunnen bieden dan fysieke winkels. Daarnaast zijn er prijsvechters gekomen om aan die vraag naar alternatieven te voldoen, zoals Action, Big Bazar, Mediamarkt, Fit for Free en de Lidl. Dat is moordende concurrentie gebleken voor de gevestigde orde.



En zo hebben we een cirkeltje. Het begint bij mensen die steeds minder te besteden hebben, doordat hun lasten alsmaar stijgen en hun inkomsten naar verhouding niet meestijgen. Zij gaan op zoek naar goedkopere alternatieven waardoor verkoopprijzen onder druk komen, waardoor minder marge over blijft om hogere salarissen van te betalen. Door de lagere marges en lagere verkoopprijzen, komt ook minder inkomsten-, omzet- en vennootschapsbelasting binnen bij het rijk. Gevolg is dat de overheid, die met niemand hoeft te concurreren, tarieven moet verhogen en moet snijden in uitgaven om genoeg geld binnen te krijgen. En dan zijn we weer terug bij de mensen die steeds minder te besteden hebben, want die krijgen weer te maken met de hogere tarieven enz enz.
Ben je nou helemaal gek?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat bijna iedereen tegenwoordig wel iemand kent die óf nauwelijks kan rondkomen óf in de schuldsanering zit. Ik ken ze ook en ik prijs mezelf gelukkig dat man en ik door leeftijd en pensioenopbouw net de dans van de onzekerheid over werk of het aflossen van de hypotheek zijn ontsprongen, we zijn ook nooit zo dom geweest een hypotheek op basis van twee inkomens af te sluiten.
verba volant, scripta manent.
In mijn eigen omgeving ook niet herkenbaar, dat dacht ik..... Ik ging laatst mijn straatnaam googelen, gewoon om te kijken wat er over onze straat online staat, kwam ik een faillissementsuitspraak tegen van buren van een paar huizen verderop tegen, bedrijf naar de klote dus. Ik vind het heel erg voor ze. Ze laten niets merken. Laatst zocht ik telefoonnummer van kennissen van me. Pats, ook een faillissementsuitspraak, die praten er ook niet over. Laatst vertelde hij wel dat hij nu opdrachten deed van een collegabedrijf. Vanmorgen op school kwam vriendinnetje van dochter naar me toe en vertelde: " We hebben geen auto meer". Het wordt er echt niet beter op in Nederland.
Alle reacties Link kopieren
quote:Emma95 schreef op 03 december 2014 @ 09:20:

Ik vind het echt een vergeten groep.

Oudere hoog opgeleide werklozen die een goede baan hadden, een koophuis hebben waar al een groot gedeelte van is afgelost en die nu nauwelijks nog inkomen hebben.

En ze krijgen echt geen bijstand.Dit is echt iets wat ik schandalig vind. Jarenlang hard gewerkt om iets op te bouwen, premies betaald voor andere mensen bij wie het tegen zit, noem maar op. En als het dan bij jezelf tegen zit, dan mag je alles wat je hebt weer afbreken. Terwijl mensen die nooit een slag gedaan hebben gewoon voorzien worden van inkomen. Ik vind het echt schandalig.
Ben je nou helemaal gek?
Ik ken niemand in de schuldsanering, ik ken wel 1 stel dat op het randje zit. Daar moet niets mis gaan, maar ze hebben zelf die keuzes gemaakt. Een huis gekocht wat aan de max zit van wat ze mogen lenen, zonder dan ook maar iets van spaargeld te hebben. Als de ketel nu kapot gaat kan die niet vervangen worden.
Wij hebben ook 2500 netto. En ik klaag absoluut niet. We leven normaal en komen goed rond. Maar een riant inkomen is het echt niet tegenwoordig. We letten gewoon goed op onze uitgaven en daardoor kunnen we op vakantie en af en toe uit eten etc. Maar als we een duurdere woning zouden hebben en eigen auto's dan blijft er niet zo veel over.
Alle reacties Link kopieren
Helemaal eens met Thordis. Er wordt bijna standaard geroepen eigen schuld als je in de financiële problemen komt. Voor een deel van de mensen met schulden is dat ook wel zo maar het scenario dat Thordis schetst is heel reel.

Iedereen kan op deze manier in de problemen komen.



Wat onzinnig geld uitgeven betreft is het ook maar net wat je wil zien.

Zo kende ik jaren terug iemand van begin twintig die in de bijstand zat.

Ze gaf in mijn ogen een behoorlijk bedrag uit op de jaarlijkse kermis. Een bedrag wat veel rijkere gezinnen niet uitgeven. Ik heb haar toen ook gevraagd of het niet een beetje veel geld was om uit te geven als je in de bijstand zat.



Haar antwoord. Dit is mijn jaarlijkse vakantie. Ik ga nooit op vakantie want daar heb ik het geld niet voor. Ik ga ook nooit een dagje naar een pretpark of iets dergelijks. Dit is mijn alternatief daarvoor. In dat licht gezien als vervanging voor een vakantie of andere uitjes was het ineens heel erg goedkoop en heel weinig wat ze had uitgegeven.
quote:Emma95 schreef op 03 december 2014 @ 09:20:

Ik vind het echt een vergeten groep.

Oudere hoog opgeleide werklozen die een goede baan hadden, een koophuis hebben waar al een groot gedeelte van is afgelost en die nu nauwelijks nog inkomen hebben.

En ze krijgen echt geen bijstand.Dat is precies mijn situatie (al ben ik niet hoogopgeleid). Ik leef momenteel van een nabestaandenpensioen dat onder bijstandsniveau ligt, en van mijn spaargeld. Ik hoop werk gevonden te hebben en/of mijn huis verkocht te hebben voordat het op is
quote:sinnombre schreef op 03 december 2014 @ 09:25:

2500 euro netto klinkt lekker, maar met zijn tweeën is dat eigenlijk helemaal niet zo gek veel.

Maar ik weet jullie leeftijden niet Exces.

Ik zie trouwens dat je het over vaste lasten hebt. En daarna heb je het nog over verzekeringen. Dat zijn toch ook vaste lasten?



De fout die mensen trouwens blijven maken is een huis kopen op twee hele salarissen. Dat moet je nooit doen.



Wij wonen niet in Nederland. Ik heb hier vaste lasten. Hypotheek, gas, water en electriciteit, glasvezelaansluiting, verzekeringen voor huis en auto´s, ongevallenverzekering, gemeentebelastingen.

Dan in Nederland (want daar werken we) de ziektekostenverzekeringen, een rechtsbijstandverzekering (de Duitse voorzag niet in buitenlands arbeidsrecht) en canal digitaal, zodat we ook nederlandse televisiezenders kunnen kijken.



Mijn man werkt fulltime, ik parttime en ik solliciteer. Maar ja, met mij nog zoveel anderen he.
Alle reacties Link kopieren
Meivogel, echt een rotsituatie he?

Je wilt graag werken, maar het lukt gewoon niet.

De mensen die ik ken hadden goede banen, jarenlang en nu komen ze niet meer aan de bak. En ze willen graag.

Maar we moeten wel tot ons 67e blijven werken. Hoe dan?

Ik snap het niet.
quote:meivogel schreef op 03 december 2014 @ 09:08:

Ik denk dat je minder snel in de problemen raakt, als je woonsituatie "op maat" is met je inkomen. Als je inkomen door omstandigheden omlaag gaat terwijl je vaste lasten hoog zijn, dan heb je een probleem. Je kunt bezuinigen wat je wilt, maar aan sommige lasten valt gewoon niet te sleutelen. Als je dan nog de pech hebt dat je huis onder water staat, biedt verhuizen ook geen soelaas. Gesteld dat het je überhaupt lukt om een goedkopere woning te vinden.Dat is bijna niet te doen in Nederland. Verdien je boven modaal (34.000) mag je niet meer in een sociale huurwoning. Maar het gat in maandlasten tussen een sociale huurwoning (max 700 euro) en de rest is ontzettend groot. Hier in de regio gaan vrije sector huurhuizen vanaf 900 euro, gesteld dat je aan de inkomenseis van 4 á 5 keer de huur voldoet. Kopen is goedkoper, maar vind maar eens een huis met een maximale hypotheek van 149.000 euro bij 35.000 jaarinkomen. Gevolg is dat mensen dus woonlasten hebben die eigenlijk te hoog zijn voor het inkomen.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 03 december 2014 @ 09:33:

we zijn ook nooit zo dom geweest een hypotheek op basis van twee inkomens af te sluiten.Probleem is alleen voor vele starters dat huis kopen op 1 salaris niet meer te doen is. Hypotheeknormen zijn in vergelijking met 5 jaar geleden enorm aangepast. Wat in mijn ogen alleen maar positief is, alleen een eigen huis kopen op basis van een salaris? In veel gevallen komen ze dan nog niet eens in aanmerking voor een twee kamer flat. En in de huursector val je dan vaak net buiten de boot waardoor je een zodanig hoge huur moet betalen, dat kopen uiteindelijk veel interessanter is.
Ik ken 1 persoon die het heel moeilijk heeft, Hij werkt wel maar er ligt beslag op zijn salaris. Wij helpen hem met maaltijden.



Verder ken ik geen probleemgevallen, wel gevallen waarbij baanverlies een probleem kan worden. Ik maak me daar zelf ook wel eens zorgen om. Wij werken allebei, hebben echt een goed bovengemiddeld inkomen, geen extreem hoge woonlasten maar ook niet hele lage, kunnen ook van 1 inkomen onze vaste lasten betalen maar toch. Ik ben dan ook zeer dankbaar dat, mocht de nood aan de man zijn, ik kan terugvallen op mijn ouders. Hoop het nooit nodig te hebben.
quote:parka schreef op 03 december 2014 @ 09:58:

[...]





Probleem is alleen voor vele starters dat huis kopen op 1 salaris niet meer te doen is. Hypotheeknormen zijn in vergelijking met 5 jaar geleden enorm aangepast. Wat in mijn ogen alleen maar positief is, alleen een eigen huis kopen op basis van een salaris? In veel gevallen komen ze dan nog niet eens in aanmerking voor een twee kamer flat. En in de huursector val je dan vaak net buiten de boot waardoor je een zodanig hoge huur moet betalen, dat kopen uiteindelijk veel interessanter is.

Dit dus. Als wij hier ooit weg willen (en dat willen we wel binnen nu en 5 jaar) dan zullen we het ook echt niet op 1 inkomen redden. Wat we kunnen kopen van 1 inkomen is waarschijnlijk hetzelfde als we nu hebben of nog slechter. Sociale huur komen we niet meer voor in aanmerking en particuliere huur is diefstal van de eigen portemonnee. Niet omdat ik vind dat huren weggegooid geld is, maar omdat de kosten van particuliere huurwoningen zo hoog zijn dat je goedkoper uit bent als je een vergelijkbaar huis koopt.



Je keuzes zijn dus min of meer: in je verrotte sociale huurwoning blijven zitten (waarvan de huur elk jaar met 50 euro verhoogd wordt ongeveer totdat je straks aan de max zit), of particulier huren voor ruim 1000 euro per maand, of kopen voor 800.
Alle reacties Link kopieren
quote:meivogel schreef op 03 december 2014 @ 09:50:

[...]





Dat is precies mijn situatie (al ben ik niet hoogopgeleid). Ik leef momenteel van een nabestaandenpensioen dat onder bijstandsniveau ligt, en van mijn spaargeld. Ik hoop werk gevonden te hebben en/of mijn huis verkocht te hebben voordat het op is Wat een nare situatie. Wat knap van je dat je ondanks je situatie zo positief kunt blijven.
Ben je nou helemaal gek?
quote:Emma95 schreef op 03 december 2014 @ 09:56:

Meivogel, echt een rotsituatie he?

Je wilt graag werken, maar het lukt gewoon niet.

De mensen die ik ken hadden goede banen, jarenlang en nu komen ze niet meer aan de bak. En ze willen graag.

Maar we moeten wel tot ons 67e blijven werken. Hoe dan?

Ik snap het niet.Ik ben 42. Ik betwijfel of ik kan stoppen met 67. Ik denk eerder dat ik straks, met 67, de helft minder kan gaan werken en dat het pensioen dan de andere helft van mijn salaris gaat aanvullen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg altijd maar is de lasten om de lusten over te houden,
quote:meivogel schreef op 03 december 2014 @ 08:51:

Ik heb de indruk dat voor mensen die op werkgebied de wind mee hebben, de crisis een ver-van-hun-bed show is. Ze maken het niet mee, ze snappen het eenvoudig niet.





Ik denk dat je daar veel mensen tekort mee doet. Wij hebben het hier prima voor elkaar: goede banen, geld zat!



Maar... Ook in onze omgeving worden mensen ontslagen, ook bij man op het werk. En ik denk dan terug aan de tijd dat ik zelf letterlijk geen geld had om eten te kopen. Ook al zijn we totnogtoe de dans ontsprongen, ik ben me er heel bewust van dat dit maar zo anders kan worden en wat daarvan de gevolgen zouden kunnen zijn. Beiden zullen we dan moeilijk aan nieuw werk kunnen komen met vergelijkbare inkomsten, gezien de banen die we doen/opleiding/leeftijd/etc.



Ik ben nu al een jaar of twee bezig met mijn "Plan B" voor alternatieve inkomsten indien nodig. Ik doe een studie, ik blijf nauw betrokken bij een bedrijf waar ik in geïnvesteerd heb, ik netwerk veel, etc.



Dus ook al zitten wij er warmpjes bij, de crisis is me echt niet ontgaan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven