Geld & Recht alle pijlers

Zo veel financiele ellende om me heen

03-12-2014 06:56 965 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie dat ook? Dat het lijkt of iedereen in de schulden/ schuldsanering zit?

Ik woon in een huurwijk met eensgezinswoningen. Huisuitzettingen/ afgesloten wat electra en gas, klagende buren dat ze niet meer rondkomen...

Ook vriendinnen, die niet in deze buurt wonen redden het niet meer.



Ik heb zelf net iets meer dan het minimum ( wat eerder ongunstig is, omdat ik daardoor regelingen voor de minima mis loop), maar kom wel rond. Boek geen vakanties, koop geen nieuwe inboedels ( wat ik veel van me mensen die klagen wel zie doen... niet zo slim, lijkt me).



Is dit tekenend voor hoe het in Nl gesteld is, of is dit een uitzondering???
Alle reacties Link kopieren
quote:Doreia schreef op 09 december 2014 @ 21:43:

Als je nergens zorgen over zou hebben, ben ik het met je eens. Maar je kan niet rustig beginnen met afkicken van roken, als je diezelfde avond weer allerlei aanmaningen en deurwaarderspost op je mat vind. Dan ga je prompt weer aan het roken. En zonder geld kun je niet op gezondere manieren je stress verlichten. Er is immers geen geld voor een sportschool, fiets of hardloopschoenen om eens iets te noemen. Afgezien nog van het feit dat mensen vaak niet de beste conditie hebben (ik spreek even in algemeenheden met mijn klantenbestand in gedachten) Daarbij moet stoppen met roken je iets opleveren. Als je rookgeld direct naar een huurachterstand of deurwaarder gaat, kies je sneller om je zelfmaakapparaatje en je bus tabak met goedkope vloei (en dus niet een pakje kant en klare sigaretten, want dat is veel te duur) weer uit de kast te pakken.Ik heb van mijn jongste een pakje champix kado gekregen ¤65,- in 2011, en na dat pakje moest ik het zonder doen, ik heb het geluk gehad dat ik door en door gesteund werd en een partner had en wij elkaar hadden om ons aan te relativeren hadden anders was ik zo weer begonnen.
Ben ik even blij dat ik nooit aan roken ben begonnen.



Ik ben verslaafd aan koffie, maar dat is volgens mij lang niet zo erg, als een peukie en goedkoper.
Alle reacties Link kopieren
Als je hier op het forum ervoor uit komt dat je flesvoeding geeft, een minnares bent van een getrouwde vent, in een uitkering zit en het wel best vindt kan je toorn en hoon van menig forummer verwachten. Als je erop wijst dat roken niet verstandig is als je -10.000 hebt en je probeert verslaafde smoesjes te weerleggen ben je een vervelende preker.
Alle reacties Link kopieren
quote:glitter@spice66 schreef op 09 december 2014 @ 22:23:

Als je hier op het forum ervoor uit komt dat je flesvoeding geeft, een minnares bent van een getrouwde vent, in een uitkering zit en het wel best vindt kan je toorn en hoon van menig forummer verwachten. Als je erop wijst dat roken niet verstandig is als je -10.000 hebt en je probeert verslaafde smoesjes te weerleggen ben je een vervelende preker.Dit heeft niks meer met weerleggen te maken en dat weet je best of denk je nu echt dat die mensen zo dom zijn om niet te weten waar ze fouten mee hebben gemaakt, dat je er behoefte aan hebt om mensen er met hun neus nog in te wrijven zeg.
Hartelijk dank, glitter@spice, dat je een maatschappelijk probleem als toenemende armoede, werkloosheid, faillissementen en schulden weet terug te brengen tot het kernprobleem: stoppen met roken.

En voorts ben ik van mening dat Carthago verwoest moet worden.
Alle reacties Link kopieren
Tja Korenwolf, het hangt wel samen. Veel mensen met financiële problemen hebben als eerste een discipline probleem. Veel mensen zeg ik, niet iedereen. Ik ken ze. Al hun problemen zijn terug te brengen tot een kernprobleem: geen discipline en geen beheersing.
Alle reacties Link kopieren
quote:ronniemitchel schreef op 09 december 2014 @ 21:50:

[...]



Mens hou toch op met je gepreek, kijk naar je eigen tekortkomingen.Ah, de bekende reactie bij ronniemitchel bij tegengas/zaken die ze niet wil horen(..)
*do not underestimate the power of stupidity*
Alle reacties Link kopieren
quote:mind_game schreef op 09 december 2014 @ 23:56:

[...]





Ah, de bekende reactie bij ronniemitchel bij tegengas/zaken die ze niet wil horen(..)
quote:glitter@spice66 schreef op 09 december 2014 @ 23:46:

Tja Korenwolf, het hangt wel samen. Veel mensen met financiële problemen hebben als eerste een discipline probleem. Veel mensen zeg ik, niet iedereen. Ik ken ze. Al hun problemen zijn terug te brengen tot een kernprobleem: geen discipline en geen beheersing.

Dat vind ik de pest van deze tijd: dat problemen van de maatschappij worden gezien als problemen van het individu. Dat is met werkeloosheid zo, en hetzelfde zie je bij mensen (kinderen) met afwijkend gedrag: het ligt niet aan ons, dat wij niet om kunnen gaan met mensen die 'anders' zijn, het ligt aan die anderen en die moeten aan de medicijnen.



Verder heeft verslaving niet zoveel te maken met gebrek aan discipline.
quote:glitter@spice66 schreef op 09 december 2014 @ 23:46:

Tja Korenwolf, het hangt wel samen. Veel mensen met financiële problemen hebben als eerste een discipline probleem. Veel mensen zeg ik, niet iedereen. Ik ken ze. Al hun problemen zijn terug te brengen tot een kernprobleem: geen discipline en geen beheersing.

Wat een flauwekul. Heb je dat zelf bedacht?



En nee, ik rook niet. En heb ook geen discipline probleem.

Net zomin als de mensen in dit topic die uit de doeken doen hoe zij in de shit zijn beland. En het kan jou ook gebeuren, zelfs al heb je je zaakjes goed voor elkaar op dit moment.



Het overkomt ook mensen als een Bram Moscovitz.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het anders. Het is de pest van de tijd dat er geen persoonlijke verantwoordelijkheid wordt genomen voor foute keuzes en ondoordachte acties. De maatschappij moet alles maar oplossen. Ik vind dat mensen die verslaafd zijn alle hulp verdienen,maar dat ze wel verplicht zijn om die hulp aan te nemen. Dus in geval levensontwrichtende verslavingen opname in een kliniek en bij iets als roken een verplichte cursus, hulp bij de psychische verslaving en eventuele ondersteuning van medicijnen. Ik ben het wel met je eens dat de maatschappij iedere vorm van afwijkend gedrag bestempeld, zeker bij kinderen. En dat dat niet toe te juichen valt. Maar ik schaar financieel wanbeheer en verslaving wel onder persoonlijke verantwoordelijkheid, ook als je genetisch gevoelig bent voor verslaving. Dat ben ik zelf ook. Ik kan ook wel iedereen de schuld geven van mijn niet al te rooskleurige situatie, maar ik zal daar toch zelf uit moeten komen en leven met bepaalde keuzes die IK heb gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
er is een verschil tussen iedereen de schuld geven en de maatschappij verantwoordelijk stellen en zeggen eigen schuld, dikke bult. Wat voor zin heeft het om mensen steeds te verwijten dat ze dom zijn en verkeerde keuzes hebben gemaakt?

Mensen willen niet graag onder ogen zien dat hun veilige wereldje helemaal niet zo veilig is en dat niemand een onfeilbaar beveiligssysteem heeft. " mij zou dat niet overkomen" is wat men denkt.

Mensen, kom uit die ivoren toren en realiseer je dat het iedereen kan overkomen!!!
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Het mooie is, zolang je maar blijft geloven dat alles persoonlijke verantwoordelijkheid is, hoeft geen politicus, geen werkgever, geen bankier zich ooit te verantwoorden.
quote:rosanna08 schreef op 10 december 2014 @ 08:57:



Mensen willen niet graag onder ogen zien dat hun veilige wereldje helemaal niet zo veilig is en dat niemand een onfeilbaar beveiligssysteem heeft. " mij zou dat niet overkomen" is wat men denkt.

Mensen, kom uit die ivoren toren en realiseer je dat het iedereen kan overkomen!!! Heel goed opgemerkt! Het is een mantra: mij gebeurt het niet, want ik rook niet / rij geen auto / heb een goedkoop telefoonabonnement / koop bij de Lidl / knip zelf mijn haar met de heggenschaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:rosanna08 schreef op 10 december 2014 @ 08:57:

er is een verschil tussen iedereen de schuld geven en de maatschappij verantwoordelijk stellen en zeggen eigen schuld, dikke bult. Wat voor zin heeft het om mensen steeds te verwijten dat ze dom zijn en verkeerde keuzes hebben gemaakt?

Mensen willen niet graag onder ogen zien dat hun veilige wereldje helemaal niet zo veilig is en dat niemand een onfeilbaar beveiligssysteem heeft. " mij zou dat niet overkomen" is wat men denkt.

Mensen, kom uit die ivoren toren en realiseer je dat het iedereen kan overkomen!!!



Ja en nee



Ik riep ook altijd dat het mij nooit zou overkomen, dat is het wel (zelfs zonder verslavingen en met discipline ) Maar om nou te gaan leven met het idee dat je hele wereld in kan storten? Dan had ik vele dingen niet gedaan waar ik nu heel blij op terugkijk.



Het is verstandig een buffer te hebben en een vaste baan niet vanzelfsprekend te vinden maar als je die buffer & baan hebt; geniet er vooral van!
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
quote:glitter@spice66 schreef op 10 december 2014 @ 08:48:

Ik zie het anders. Het is de pest van de tijd dat er geen persoonlijke verantwoordelijkheid wordt genomen voor foute keuzes en ondoordachte acties. De maatschappij moet alles maar oplossen. Ik vind dat mensen die verslaafd zijn alle hulp verdienen,maar dat ze wel verplicht zijn om die hulp aan te nemen. Dus in geval levensontwrichtende verslavingen opname in een kliniek en bij iets als roken een verplichte cursus, hulp bij de psychische verslaving en eventuele ondersteuning van medicijnen. Ik ben het wel met je eens dat de maatschappij iedere vorm van afwijkend gedrag bestempeld, zeker bij kinderen. En dat dat niet toe te juichen valt. Maar ik schaar financieel wanbeheer en verslaving wel onder persoonlijke verantwoordelijkheid, ook als je genetisch gevoelig bent voor verslaving. Dat ben ik zelf ook. Ik kan ook wel iedereen de schuld geven van mijn niet al te rooskleurige situatie, maar ik zal daar toch zelf uit moeten komen en leven met bepaalde keuzes die IK heb gemaakt.





Daar zit je gewoon naast. Niet omdat dat mijn mening is, maar gewoon omdat dat onderzocht is. Nog nooit in onze geschiedenis heeft de nadruk zo op persoonlijke ontwikkeling, eigen verantwoordelijkheid en dergelijke gelegen. Vroeger was dat veel minder. Tegenwoordig is het veel individueler dan vroeger. De nadruk ligt meer dan ooit op 'eigen schuld, dikke bult' en alles wordt als maakbaar gezien. De inkomens zijn instabieler, de werkloosheid hoger, de samenlevingsverbanden losser en persoonlijke ontwikkeling en verantwoordelijkheid is het hoogste goed.



Dus jij bent duidelijk een kind van deze tijd, maar je vergeet de geschiedenis. Doordat die lat zo hoog ligt vallen er vanzelfsprekend meer mensen uit, niet iedereen is in staat om daaraan te voldoen en mee te komen.
quote:rosanna08 schreef op 10 december 2014 @ 08:57:

er is een verschil tussen iedereen de schuld geven en de maatschappij verantwoordelijk stellen en zeggen eigen schuld, dikke bult. Wat voor zin heeft het om mensen steeds te verwijten dat ze dom zijn en verkeerde keuzes hebben gemaakt?

Mensen willen niet graag onder ogen zien dat hun veilige wereldje helemaal niet zo veilig is en dat niemand een onfeilbaar beveiligssysteem heeft. " mij zou dat niet overkomen" is wat men denkt.

Mensen, kom uit die ivoren toren en realiseer je dat het iedereen kan overkomen!!!





Hear hear!!!



Wees bewust van je kwetsbaarheid. Ik ben zelf in de vijftig, heb de tijd meegemaakt dat iedereen een hypotheek kon krijgen en het "diefstal uit eigen portemonnee" was als je daar geen overhypotheek van maakte. Ik maak nu de tijd mee dat mijn generatiegenoten die daar in mee gingen en mij voor gek verklaarden, diep in de problemen zijn geraakt door ziekte, werkloosheid, echtscheiding en andere onverwachte (?) pech. En ze schreeuwen moord en brand. Nee, je hebt zelf die hypotheek genomen en lachte iedereen uit die wat voorzichtiger was. En tegelijkertijd wijzen deze mensen naar uitkeringsgerechtigden en buitenlanders en hebben daar een ongenuanceerde mening over.



Eigen verantwoordelijkheid nemen is ook: de gevolgen van je eigen keuzes dragen.



Ik vind wel dat zieken, mensen met een beperking en ouderen wat extra steun kunnen gebruiken. Van hen wordt in toenemende mate verwacht dat ze het allemaal maar zelf moeten opknappen, terwijl dat niet altijd mogelijk is. En als ze die extra hulp nodig hebben kijkt men hen er boos op aan. Deze mensen hebben geen keuze.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ikbenanoniem schreef op 10 december 2014 @ 08:38:

Het overkomt ook mensen als een Bram Moscovitz.



Hoezo schaar jij Bram onder de mensen die verstandige keuzes maken? Deze man heeft bewust geprobeerd belastinggeld te ontduiken (= ons allen geprobeerd te bestelen). En waarom? Waarschijnlijk omdat het meer nooit vol is. Dat wordt deze man zeer zwaar aangerekend. Hij had met zijn verstandelijk vermogen kunnen bedenken dat wat hij deed verkeerd was. Daarom wordt hij door de staat gedwongen zijn verantwoordelijkheid te nemen.



Ik persoonlijk heb behoorlijk veel respect voor hem gehad toen nog niet bekend was wat hij gedaan heeft. Ik vond hem een welbepraakte, charmante en intelligente man en luisterde graag naar hem. Hij is wat mij betreft nu wel van zijn voetstuk gevallen, aangezien zijn integriteit schade heeft opgelopen.



quote:korenwolf schreefDat vind ik de pest van deze tijd: dat problemen van de maatschappij worden gezien als problemen van het individu. Dat is met werkeloosheid zo, en hetzelfde zie je bij mensen (kinderen) met afwijkend gedrag: het ligt niet aan ons, dat wij niet om kunnen gaan met mensen die 'anders' zijn, het ligt aan die anderen en die moeten aan de medicijnen.Problemen zijn in de kern toch altijd individueel? Zoals je leest in dit topic en andere topics komen mensen in de problemen door uiteenlopende redenen. Er zijn inderdaad een hoop mensen die door maatschappelijke moeilijkheden in de problemen zijn gekomen, maar daarnaast zijn er waarschijnlijk net zoveel mensen in de problemen geraakt terwijl dat door betere keuzes voorkomen of in ieder geval beperkt had kunnen worden. Nu, daar heb je uiteraard niets meer aan op het moment dat de problemen zich aandienen. Alleen is het dan wel zaak dat je zelf je verantwoordelijkheid neemt en die niet neerlegt bij de maatschappij en kijkt waar je dan nu verstandigere keuzes kunt maken.



Als je bijvoorbeeld in de financiële ellende zit, dan is stoppen met roken een buitengewoon verstandige keuze die je kunt maken, naast natuurlijk het zoveel mogelijk proberen te beperken van je vaste lasten en het proberen te vergroten van je inkomen. Net zoals je bij overgewicht verstandige eet- drink- en beweegkeuzes kunt maken. Dat die keuzes niet altijd gemakkelijk zijn is kut. Feit is wel dat iedereen ze kan maken.



Veel mensen blijven in hetzelfde cirkeltje dezelfde dingen doen en verwachten daarmee andere resultaten te behalen. Ze blijven lopen in de richting van Berlijn (de weg van de minste weerstand), maar verwachten in Parijs aan te komen. Als je doel Parijs is, dan zal je ook in die richting moeten lopen.
Ben je nou helemaal gek?
Alle reacties Link kopieren
Aanmaaklimonade, helemaal mee eens. Zo bedoel ik het precies.
Alle reacties Link kopieren
quote:vandale schreef op 10 december 2014 @ 09:17:

[...]





Ja en nee



Ik riep ook altijd dat het mij nooit zou overkomen, dat is het wel (zelfs zonder verslavingen en met discipline ) Maar om nou te gaan leven met het idee dat je hele wereld in kan storten? Dan had ik vele dingen niet gedaan waar ik nu heel blij op terugkijk.



Het is verstandig een buffer te hebben en een vaste baan niet vanzelfsprekend te vinden maar als je die buffer & baan hebt; geniet er vooral van! oh ja absoluut!!! Maar als je sommige mensen moet geloven, zou je dat dus niet moeten doen, want als het dan fout gaat, is dat reden om te roepen dat je dan maar niet dit of dat had moeten doen.

Dat is ook wat ik bedoel, je kunt je maar tot op een bepaalde manier beveiligen en dat wil er bij sommige mensen gewoon niet in
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
En voor de volledigheid: Ik denk heus niet dat het mij niet kan overkomen. Sterker, het IS mij overkomen, deels door de maatschappelijke ontwikkelingen, maar ook ZEKER door onverstandige keuzes in het verleden. Maar ik zal nu andere keuzes moeten maken om te komen waar ik wil. Ik zal in de richting van Parijs moeten lopen, om met aanmaaklimonade's voorbeeld te spreken.
@Aanmaaklimonade: waar haal jij uit dat ik Moscowitz verstandige keuzes vind maken? Ik noem hem als voorbeeld van iemand voor wie het jarenlang niet opkon en ondanks dat zit hij nu in de shit. Dat is mijn punt.



Vanuit welvaart naar een benarde situatie kan iedereen overkomen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ikbenanoniem schreef op 10 december 2014 @ 10:03:

@Aanmaaklimonade: waar haal jij uit dat ik Moscowitz verstandige keuzes vind maken? Ik noem hem als voorbeeld van iemand voor wie het jarenlang niet opkon en ondanks dat zit hij nu in de shit. Dat is mijn punt.



Vanuit welvaart naar een benarde situatie kan iedereen overkomen.Ik dacht dat je bedoelde dat zelfs een op het eerste gezicht verstandige man zoals Bram ook in de problemen kan komen. Terwijl hij eigenlijk een heel goed voorbeeld is van hoe verkeerde keuzes kunnen leiden tot ellende.



Mijn excuses, ik had je verkeerd begrepen.
Ben je nou helemaal gek?
quote:aanmaaklimonade schreef op 10 december 2014 @ 10:12:

[...]





Ik dacht dat je bedoelde dat zelfs een op het eerste gezicht verstandige man zoals Bram ook in de problemen kan komen. Terwijl hij eigenlijk een heel goed voorbeeld is van hoe verkeerde keuzes kunnen leiden tot ellende.



Mijn excuses, ik had je verkeerd begrepen.

Prima.



En je hebt een punt want Bram heeft zijn situatie grotendeels aan zichzelf te wijten. Ik zie een Gerard Spong niet in zo'n situatie terecht komen (tenminste niet door een jetset leven te leiden en iedere dag een ander peperduur horloge te dragen; misschien zijn er wel andere oorzaken denkbaar voor Spong).
quote:aanmaaklimonade schreef op 10 december 2014 @ 09:44:

[...]



Problemen zijn in de kern toch altijd individueel?

Hoe kom je daar nou toch bij?

Honger. Oorlog. Ongelijkheid. Homofobie. Seksisme. Racisme. Overbevolking. Klimaatverandering. Hoezo zouden dat "in de kern" individuele problemen zijn? Of simpeler dingen: pesten op school. Eenzaamheid onder ouderen.



Op dezelfde manier zijn armoede en werkeloosheid geen individuele problemen.



En dan nog iets. Aan de ene kant wordt hier de nadruk gelegd op individuele keuzes. Aan de andere kant willen we ons wel bemoeien met de keuzes van een ander en er een oordeel over hebben. Daar wringt iets.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven