Geld & Recht alle pijlers

Zo veel financiele ellende om me heen

03-12-2014 06:56 965 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie dat ook? Dat het lijkt of iedereen in de schulden/ schuldsanering zit?

Ik woon in een huurwijk met eensgezinswoningen. Huisuitzettingen/ afgesloten wat electra en gas, klagende buren dat ze niet meer rondkomen...

Ook vriendinnen, die niet in deze buurt wonen redden het niet meer.



Ik heb zelf net iets meer dan het minimum ( wat eerder ongunstig is, omdat ik daardoor regelingen voor de minima mis loop), maar kom wel rond. Boek geen vakanties, koop geen nieuwe inboedels ( wat ik veel van me mensen die klagen wel zie doen... niet zo slim, lijkt me).



Is dit tekenend voor hoe het in Nl gesteld is, of is dit een uitzondering???
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 10 december 2014 @ 12:01:

Wat voor slecht betaalde baan heb jij, Louise, dat mensen of klagen over schulden of een zelfgemaakte salade zitten te happen?

Veel laag opgeleide, gescheiden mensen zeker, als collega's?

Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 10 december 2014 @ 12:01:

Wat voor slecht betaalde baan heb jij, Louise, dat mensen of klagen over schulden of een zelfgemaakte salade zitten te happen?PostNl.. Is overigens niet slecht betaald, gewoon normaal..
Alle reacties Link kopieren
Nee, collega's zijn of zwartkijkers, die veel willen maar niet kunnen of de positivos, die tevreden zijn met wat ze hebben....
Alle reacties Link kopieren
quote:Louise70 schreef op 10 december 2014 @ 12:02:

[...]





PostNl.. Is overigens niet slecht betaald, gewoon normaal..



Oooo, de Post. Tsja,...

Dan hebben we het wel over laag opgeleid volk, natuurlijk. Nu snap ik waarom je het zo zwart-wit ziet.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga jullie dag niet verder verpesten met mijn positieve kijk op het leven, ik ga beginnen aan mijn strijdlied.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 10 december 2014 @ 12:06:

[...]





Oooo, de Post. Tsja,...

Dan hebben we het wel over laag opgeleid volk, natuurlijk. Nu snap ik waarom je het zo zwart-wit ziet.Mmm, bij PostNl werken mensen uit verschillende lagen der bevolking... Van VMBO tot Universitair niveau... Jij gaat ervan uit dat ik laagopgeleid ben... Dat ben ik dus niet.. Ik observeer, denk na, observeer langdurig en trek een conclusie..
Alle reacties Link kopieren
quote:Louise70 schreef op 10 december 2014 @ 12:14:

[...]





Mmm, bij PostNl werken mensen uit verschillende lagen der bevolking... Van VMBO tot Universitair niveau... Jij gaat ervan uit dat ik laagopgeleid ben... Dat ben ik dus niet.. Ik observeer, denk na, observeer langdurig en trek een conclusie..Ja,ja,ja,ja,ja. Zou ik ook zeggen, hoor.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 10 december 2014 @ 12:15:

[...]





Ja,ja,ja,ja,ja. Zou ik ook zeggen, hoor.
quote:Louise70 schreef op 10 december 2014 @ 12:02:

[...]





PostNl.. Is overigens niet slecht betaald, gewoon normaal..O ja. Die werkgever die iedereen eruitgooide om ze vervolgens weer aan te nemen via een constructie waarin ze geen werkgeversverantwoordelijkheid dragen. Die werkgever waarover de vakbonden een zwartboek samenstelden. Ja. Roken is echt een groot probleem.
quote:ronniemitchel schreef op 10 december 2014 @ 11:12:

[...]



Of je kan gewoon niet sparen omdat je inkomen gewoon te laag daarvoor is, ook dat hebben heel veel mensen en dan hoeft er ook maar 1 ding fout te lopen en je bent al het haasje.Daarom schreef ik ook over een normaal salaris, waarmee ik bedoel: een salaris waarbij je, als je je geld verstandig uitgeeft, een buffer kan opbouwen. Er zijn zat mensen met een normaal salaris die denken: je leeft maar één keer, ik geniet er lekker van. Dan kan een eigen risico en een kapotte koelkast hard aankomen inderdaad. Iemand met een minimumloon o.i.d. kan nauwelijks voorkomen dat die kosten een groot impact hebben, iemand met een ruimer inkomen wel. Als je dat in het laatste geval nalaat, is het wel je eigen schuld.
Alle reacties Link kopieren
quote:korenwolf schreef op 10 december 2014 @ 12:19:

[...]



O ja. Die werkgever die iedereen eruitgooide om ze vervolgens weer aan te nemen via een constructie waarin ze geen werkgeversverantwoordelijkheid dragen. Die werkgever waarover de vakbonden een zwartboek samenstelden. Ja. Roken is echt een groot probleem.

Ze hebben een nog veel mooiere constructie gemaakt Korenwolf, mensen die in de bijstand zitten voor hun uitkering laten werken en de rest van het loon wat ze behoren te krijgen word naar de gemeente gestort, na een jaar mag iemand anders in de bijstand dat werk over nemen en de gemeente spekken.

In samenwerking met post nl
Alle reacties Link kopieren
quote:Louise70 schreef op 10 december 2014 @ 12:06:

Ik ga jullie dag niet verder verpesten met mijn positieve kijk op het leven, ik ga beginnen aan mijn strijdlied.
Hatsjikideee...
Alle reacties Link kopieren
quote:maylina schreef op 10 december 2014 @ 12:19:

[...]





Daarom schreef ik ook over een normaal salaris,.http://www.woonbond.nl/nieuws/3019
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:korenwolf schreef op 10 december 2014 @ 10:53:

Hoe kom je daar nou toch bij?

Honger. Oorlog. Ongelijkheid. Homofobie. Seksisme. Racisme. Overbevolking. Klimaatverandering. Hoezo zouden dat "in de kern" individuele problemen zijn? Of simpeler dingen: pesten op school. Eenzaamheid onder ouderen.



Op dezelfde manier zijn armoede en werkeloosheid geen individuele problemen.



En dan nog iets. Aan de ene kant wordt hier de nadruk gelegd op individuele keuzes. Aan de andere kant willen we ons wel bemoeien met de keuzes van een ander en er een oordeel over hebben. Daar wringt iets.



Ik maak wel degelijk onderscheid tussen maatschappelijke en individuele problemen hoor. Wat ik bedoel is dat je als individu de mogelijkheid hebt om op die problematiek te reageren. Racisme bijvoorbeeld komt inderdaad voor helaas. Op het moment dat je daar als individu mee te maken krijgt, dan kun je inderdaad in de slachtofferrol kruipen en boos worden en heel hard roepen dat het niet eerlijk is. Dan heb je helemaal gelijk. Of is het misschien beter om ervoor kiezen om boven racisme te staan en accepteren dat er racisten zijn en omgang met hen zoveel mogelijk te vermijden. Waar je als individu ook voor kiest, racisme zal helaas blijven bestaan. Maar voor jezelf kun je uitzoeken wat de beste manier is om daarmee om te gaan.



Het oordeel van mensen over de keuzes van andere mensen is overigens logisch, zodra deze een nadelig effect hebben op de levens van andere mensen?
Ben je nou helemaal gek?
quote:maylina schreef op 10 december 2014 @ 12:19:

[...]





Daarom schreef ik ook over een normaal salaris, waarmee ik bedoel: een salaris waarbij je, als je je geld verstandig uitgeeft, een buffer kan opbouwen. Er zijn zat mensen met een normaal salaris die denken: je leeft maar één keer, ik geniet er lekker van. Dan kan een eigen risico en een kapotte koelkast hard aankomen inderdaad. Iemand met een minimumloon o.i.d. kan nauwelijks voorkomen dat die kosten een groot impact hebben, iemand met een ruimer inkomen wel. Als je dat in het laatste geval nalaat, is het wel je eigen schuld.



Zelfs dat gaat tegenwoordig niet op. Je kunt niet alles voorzien in het leven. Probeer maar eens een baan te vinden als je 50+ bent. Met een buffer en een aardige overwaarde op je huis kom je (terecht) niet in aanmerking voor aanvullende bijstand. Dan kom je elke maand tekort en dan gaat je buffer er heel snel doorheen, kan ik je vertellen. En zie je huis maar te verkopen, in een buurt waar meerdere soortgelijke huizen al jaren te koop staan en waar de woningbouwvereniging soortgelijke leegkomende huurwoningen voor bodemprijzen in de markt zet.

Ik ben niet negatief van instelling, in die zin dat ik er vertrouwen in blijf houden dat ik het wel zal redden. Maar als ik boekjeswijsheden voorbij zie komen in de trant van "alles lukt als je maar een positieve instelling hebt", dan heb ik toch wel de neiging om te denken: droom maar lekker verder.
Er zijn mensen die er een potje van maken. Maar ik vind ook, zodra de mensen de bodem hebben geraakt en er dan weer uit willen komen, met hulp van instanties, hulpverleners en andere vormen van hulp, je ze dan niet nog eens moet gaan inwrijven precies hoe fout ze wel niet zijn geweest.



Verder: als ik me goed voel en mijn leven is stabiel, veilig en voorspelbaar dan kan ik ook dieten, sporten en met een goed humeur aan het werk. Maar zodra er loonbeslag is gelegd, er betalingsregelingen niet kunnen worden betaald en het de vraag is of ik alle rekeningen nog wel kan betalen deze maand, dan denk ik: morgen maar weer dieten hoor. En bewegen komt morgen wel, nu eerst deze psychische last proberen te verdringen. En naar mijn werk, maar waarvoor eigenlijk? Die schuldeiser pikt toch alles in?



Het is makkelijk praten met een wijntje, sigaartje, lekker warm in een behaaglijke stoel terwijl buiten de wind waait over hoe andere mensen om zouden moeten gaan met hun problemen.
quote:Louise70 schreef op 10 december 2014 @ 12:14:

[...]





Mmm, bij PostNl werken mensen uit verschillende lagen der bevolking... Van VMBO tot Universitair niveau... Jij gaat ervan uit dat ik laagopgeleid ben... Dat ben ik dus niet.. Ik observeer, denk na, observeer langdurig en trek een conclusie..Dat weet je dan wel verdomd goed te verbergen. En je hebt een bril nodig misschien, voor je observaties.
quote:Doreia schreef op 10 december 2014 @ 13:16:

Er zijn mensen die er een potje van maken. Maar ik vind ook, zodra de mensen de bodem hebben geraakt en er dan weer uit willen komen, met hulp van instanties, hulpverleners en andere vormen van hulp, je ze dan niet nog eens moet gaan inwrijven precies hoe fout ze wel niet zijn geweest.



Verder: als ik me goed voel en mijn leven is stabiel, veilig en voorspelbaar dan kan ik ook dieten, sporten en met een goed humeur aan het werk. Maar zodra er loonbeslag is gelegd, er betalingsregelingen niet kunnen worden betaald en het de vraag is of ik alle rekeningen nog wel kan betalen deze maand, dan denk ik: morgen maar weer dieten hoor. En bewegen komt morgen wel, nu eerst deze psychische last proberen te verdringen. En naar mijn werk, maar waarvoor eigenlijk? Die schuldeiser pikt toch alles in?



Het is makkelijk praten met een wijntje, sigaartje, lekker warm in een behaaglijke stoel terwijl buiten de wind waait over hoe andere mensen om zouden moeten gaan met hun problemen.Mooi gezegd Doreia
Oh en 'eigen schuld' vind ik zoiets stoms. Ja, sommige dingen zijn je eigen schuld. Maar verdomme, het zijn mensen, geen pakken melk of robots, dus die maken fouten, en dat hoef je mensen niet te blijven inwrijven. En éénmaal in de fout is het soms vrijwel onmogelijk om het weer goed te krijgen, met alle bureaucratie en regels.



Als elke gok die ik ooit had genomen fout had uitgepakt en als elke niet zo goed doordachte beslissing van mij fout had uitgepakt had ik nu ook in een doos op straat gezeten hoor. Deels is het eigen verantwoordelijkheid, maar je kunt ook verdomd veel pech hebben.



Ik dank god op mijn blote knietjes dat ik een gezond lijf heb, een goed voorbeeld heb gehad en een goed stel hersens heb meegekregen. Daarbij, áls er al eens iets mis ging kon ik altijd op iemand terugvallen. Er zijn zoveel mensen die dat níet hebben en dan is het een stuk lastiger te rooien en goede beslissingen te maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat de overheid te vaak mensen een trap nageeft in plaats van helpt.



Zorgpremie: enorme boetes en incassokosten als mensen deze niet kunnen betalen



Foutje maken bij UWV: bestuurlijke boetes van 100% (probleem is nu eindelijk erkend)



Verkeersboete niet kunnen betalen: verdubbeling, verdubbeling, incassokosten, gijzeling en alsnog betalen



enzovoorts
Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren
quote:ronniemitchel schreef op 10 december 2014 @ 12:29:

[...]



Ze hebben een nog veel mooiere constructie gemaakt Korenwolf, mensen die in de bijstand zitten voor hun uitkering laten werken en de rest van het loon wat ze behoren te krijgen word naar de gemeente gestort, na een jaar mag iemand anders in de bijstand dat werk over nemen en de gemeente spekken.

In samenwerking met post nlJa. Het is vermoedelijk een overheidscampagne om mensen te laten stoppen met roken.
Alle reacties Link kopieren
quote:korenwolf schreef op 10 december 2014 @ 13:28:

[...]



Ja. Het is vermoedelijk een overheidscampagne om mensen te laten stoppen met roken.
quote:Louise70 schreef op 10 december 2014 @ 11:32:

op mijn werk heb je de rokers, die zitten met zijn allen in het rookhok. De niet rokers noemen het "Mortuarium". Met asgrauwe gezichten en de nieuwst smartphone paffen ze lekker door, klagen over hun schulden en andere shit.. De niet rokers, die met een gezonde blos, doen een gezellig puzzeltje, eten een zelfgemaakte salade en zijn best tevreden.. Inkomen is gelijk, maar de instelling iets anders...Heb je de gesprekken dan mee zitten luisteren in het rokershok, dat je zo goed weet waar het over gaat?
Alle reacties Link kopieren
quote:meivogel schreef op 10 december 2014 @ 13:20:

[...]





Mooi gezegd Doreia+1
Alle reacties Link kopieren
quote:meivogel schreef op 10 december 2014 @ 13:20:

[...]





Mooi gezegd Doreia+ nog 1
Ben je nou helemaal gek?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven