Geld & Recht alle pijlers

Zorgtoeslag terugbetalen! Snap er niks van?

29-04-2014 20:07 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vandaag een gekke brief gekregen over het terugbetalen van zorgtoeslag over 2013. Ik zal de situatie uitleggen.



In 2013 heb ik elke maand 69 euro per maand zorgtoeslag ontvangen, wat een totaal maakt 828 euro.

Vorige week dinsdag heb ik een brief gekregen dat op basis van mijn inkomen in 2013 ik recht had op 445 euro zorgtoeslag. Dit is ook logisch aangezien ik iets meer verdiend hebt dan vooraf ingeschat en opgegeven.

Vandaag een brief gekregen met het verzoek tot terugbetaling van 606 euro zorgtoeslag. En daar snap ik nu niets van. Mijn inziens moet ik 828 - 445 = 383 euro terugbetalen en geen 606. Er staat verder ook geen berekening bij.



Kan iemand mij uitleggen wat hier aan de hand is? Of iemand een vergelijkbaar bericht gekregen of situatie meegemaakt?



Ik ga morgen zeker even met de belastingdienst bellen hoe dit zit.
Alle reacties Link kopieren
Rente en kosten?
Alle reacties Link kopieren
Log met je DigiD in op de site van de toeslagen

Dan kan je zien wat je in 2013 per maand heb ontvangen.

Wellicht is er nog een brief onderweg met uitleg die wel al op de site staat
Alle reacties Link kopieren
Nee de belastingdienst Toeslagen rekent met teruggave niet met rente en/of kosten
Alle reacties Link kopieren
Misschien heb je de afgelopen maanden ook nog teveel ontvangen? dus vijf maal extra teveel? en inderdaad log in op toeslagen.nl met je digid.
Alle reacties Link kopieren
Als ik namelijk een rekensommetje maak heb je 37, nog wat teveel per maand ontvangen. het verschil tussen 383 over 2013 en de 606 die je moet terugbetalen is zes keer 37,nog wat. Wat weer overeenkomt met dat je over drie weken voor juni uitbetaald krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Als het goed is staat er op de achterkant van je aanslag een berekening. Zo niet, dan komt deze morgen. Je krijgt namelijk altijd drie brieven over je definitieve berekening.
quote:manon1208 schreef op 29 april 2014 @ 20:16:

Als ik namelijk een rekensommetje maak heb je 37, nog wat teveel per maand ontvangen. het verschil tussen 383 over 2013 en de 606 die je moet terugbetalen is zes keer 37,nog wat. Wat weer overeenkomt met dat je over drie weken voor juni uitbetaald krijgt.huh?
Ik denk dat je gewoon morgen even moet bellen. Ik kan er zo ook geen kaas van maken. Heb je misschien over een ander jaar ook een terugvordering ontvangen, wat dat bedrag misschien verklaart?
Heb je 2014 ook 69 per maand ontvangen?
Alle reacties Link kopieren
Rente! Heb hier hetzelfde gehad! Sterkte ermee
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!
quote:spruit2014 schreef op 29 april 2014 @ 20:49:

Rente! Heb hier hetzelfde gehad! Sterkte ermee Zoveel rente kan echt niet hoor.
Rente is het zeker niet. Dat zal betekenen dat je zowat 30% rente betaalt.

Gewoon even bellen!
Alle reacties Link kopieren
Ze rekenen tot en met nu. Gaan ervan uit dat je nu ook te veel verdient. Overigens moet je wijzigingen in je inkomen meteen zelf doorgeven om dit soort dingen te voorkomen.
Klopt precies! Eigenlijk had je recht op 445 (delen door 12 is dus 37 euro per maand).



Je hebt 69 euro gekregen dus 12 x 32 euro teveel is 384 euro teveel over 2013.



Daarbij komt nog het teveel ontvangen over 2014.

7x32 is 224. (Januari tot en met juli). Vanaf augustus word je zorgtoeslag waarschijnlijk naar beneden aangepast. De belastingdienst is snel met innen, maar niet met aanpassen.



Totaal 224 + 383 = 607 (afrondingsverschil).
quote:poeziewoezie schreef op 29 april 2014 @ 21:40:

Klopt precies! Eigenlijk had je recht op 445 (delen door 12 is dus 37 euro per maand).



Je hebt 69 euro gekregen dus 12 x 32 euro teveel is 384 euro teveel over 2013.



Daarbij komt nog het teveel ontvangen over 2014.

7x32 is 224. (Januari tot en met juli). Vanaf augustus word je zorgtoeslag waarschijnlijk naar beneden aangepast. De belastingdienst is snel met innen, maar niet met aanpassen.



Totaal 224 + 383 = 607 (afrondingsverschil).



Grote onzin. Als het van dit jaar is krijg je een aparte beschikking en 2 verschillende notas. En als ze het stoppen is het echt

Per direct en laten ze het niet nog 3 maanden doorlopen.
Ik had ook 1 nota.
Alle reacties Link kopieren
De Belastingdienst denkt tegenwoordig toekomstgericht. Verrekeningen vinden plaats over 2014 en zelfs 2015 kan in de terugbetalingsregeling worden opgenomen. Over deze verrekeningen volgt geen schriftelijke uitleg. Mondeling kan de medeweker van de Belastingtelefoon wel alle uitleg geven. Lees hier
Alle reacties Link kopieren
Dank allemaal voor de reacties.

Ik heb net ingelogd op mijn toeslagen en daar staat voor 2014 mijn iets hogere inkomen en ook dat ik daardoor recht heb op 53 euro per maand. Dat krijg ik ook dus voor 2014 gaat het goed.

Echter gegevens over uitbetalingen 2013 zijn niet zichtbaar en daarvoor moet je bellen.

Ik hou iedereen op de hoogte.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan/wil nu zelf niet inloggen (zit op mobiel) maar je kan voor zover ik weet ook van 2013 bekijken wat je per maand heb gehad.



Lees ik nu goed dat ze, mocht je terug moeten betalen, alles bij elkaar gooien!?

Wordt het toch niet overzichtelijker van
quote:fisbel schreef op 29 april 2014 @ 23:17:

De Belastingdienst denkt tegenwoordig toekomstgericht. Verrekeningen vinden plaats over 2014 en zelfs 2015 kan in de terugbetalingsregeling worden opgenomen. Over deze verrekeningen volgt geen schriftelijke uitleg. Mondeling kan de medeweker van de Belastingtelefoon wel alle uitleg geven. Lees hierMijn ervaring met de medewerkers van de Belastingtelefoon is dat ze je zonder pardon doorsturen naar de toeslagenwebsite, ook als je vraag gaat over wat niet op de website staat uitgelegd.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net contact gehad met de belastingdienst.

Zoals yolcu al vermelde probeerden ze me eerst naar de website te krijgen. Na wat doorzeuren toch inhoudelijk bekeken omdat ik aangaf dat het echt niet klopt.

Alle gegevens doorgelopen en het bleek dat mijn inkomen nog hoger was ingeschat door de Belastingdienst zelf. Waarom kon ze me niet uitleggen. Oplossing is nu dat ik niets doe en een nieuwe beschikking kan verwachten binnen 4 weken waarin staat dat ik 383 euro moet terugbetalen.

Toch vreemd dat ze dus half april mijn inkomen gaan schatten terwijl ik 24 maart m'n aangifte heb gedaan waar het correcte bedrag instaat.....
Alle reacties Link kopieren
Wat vreemd! Ik Ben nu als de dood om zo'n brief te ontvangen, begrijp nooit wat van de belastingsdienst. Succes!!
Alle reacties Link kopieren
quote:ff2thee schreef op 29 april 2014 @ 23:30:

Dank allemaal voor de reacties.

Ik heb net ingelogd op mijn toeslagen en daar staat voor 2014 mijn iets hogere inkomen en ook dat ik daardoor recht heb op 53 euro per maand. Dat krijg ik ook dus voor 2014 gaat het goed.

Echter gegevens over uitbetalingen 2013 zijn niet zichtbaar en daarvoor moet je bellen.

Ik hou iedereen op de hoogte.Ik zou op toeslagen.nl ff checken of het bedrag voor ditnjaar wel klopt. Ik kreeg 66 euro pm in 2013 en obv datzelfde inkomen 45 euro (meen ik) voor dit jaar. Dat komt omdat de zorgverzekering dit jaar fors (nou ja uhh dat vindt de overheid) gedaald is in prijs. Iedereen krijgt dit jaar fors minder dan vorig jaar dus, dus wrs is dat bij jou niet te wijten aan een hoger inkomen. Maar op de genoemde site hebben ze een handige tool om het te berekenen.
quote:ff2thee schreef op 30 april 2014 @ 13:36:

Ik heb net contact gehad met de belastingdienst.

Zoals yolcu al vermelde probeerden ze me eerst naar de website te krijgen. Na wat doorzeuren toch inhoudelijk bekeken omdat ik aangaf dat het echt niet klopt.

Alle gegevens doorgelopen en het bleek dat mijn inkomen nog hoger was ingeschat door de Belastingdienst zelf. Waarom kon ze me niet uitleggen. Oplossing is nu dat ik niets doe en een nieuwe beschikking kan verwachten binnen 4 weken waarin staat dat ik 383 euro moet terugbetalen.

Toch vreemd dat ze dus half april mijn inkomen gaan schatten terwijl ik 24 maart m'n aangifte heb gedaan waar het correcte bedrag instaat.....Dit inkomen wordt pas aan de toeslagen doorgegeven door de afdeling inkomstenbelasting als het definitief is vastgesteld, dus pas later dit jaar. Toeslagen heeft tot die tijd geen inzicht in een ander inkomen. Je kan zelf nog wel via de site het inkomen weer aanpassen naar het bedrag wat het nav de aangifte was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven