Geld & Recht alle pijlers

Zorgtoeslag

25-03-2014 18:16 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment krijgen mijn vriend en ik beide iedere maand onze zorgtoeslag.

Binnenkort gaan we samenwonen, en ik vroeg mij af of dit gevolgen heeft op de toeslagen?



Op de site van de belastingdienst staat dat toeslag partners bent als je voldoet aan een van de onderstaande eisen. Dit is echter allemaal niet bij ons van toepassing.





U hebt een samenlevingscontract afgesloten bij de notaris.

U hebt samen een kind.

U of uw partner heeft een kind van de ander erkend.

U bent partner voor een pensioenregeling.

U hebt samen een koopwoning.

U of 1 van uw medebewoners heeft een inwonend kind jonger dan 18 jaar.

U bent elkaars fiscale partner voor de inkomstenbelasting.

U was in 2013 al elkaars toeslagpartner.





Dus, hoe zit het nu? word het gescheiden geregeld of krijgen we 1 bedrag aan zorgtoeslag
Alle reacties Link kopieren
Gescheiden. Ik woon ook samen, maar we zijn geen toeslagpartners oid omdat we daar ook niet aan voldoen. Wij krijgen het op eigen rekening op basis wat we zelf verdienen. Dus niet wat de ander verdiend.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons is het ook vreemd, We wonen samen sinds half 2009.

2010 waren er bepaalde andere eisen, waardoor wij wel toeslagpartners waren. Daarna niet meer. Daarna wel weer. Nu bij de proefberekeningen op de site niet, maar in de aangifte wel omdat we in 2012 wel partners waren?



Met andere woorden.....Geen flauw benul, dus ik heb het maar zo gelaten. Nu in aangifte samen, zorgtoeslag los.
quote:forever_yours schreef op 25 maart 2014 @ 18:16:... Dit is echter allemaal niet bij ons van toepassing.Jullie zijn dan geen toeslagpartner en krijgen beide apart de zorgtoeslag.
Alle reacties Link kopieren
Heb vandaag vanwege dit een uur met de mensen van de belastingdienst aan de telefoon gehangen dus denk dat ik je wel wat duidelijkheid kan bieden.



Je bent pas toeslagpartner als je getrouwd bent. Hou hiermee wel rekening dat dit altijd geldt vanaf 1 januari van het jaar waarin je trouwt. ( trouw je dus in december, ben je al toeslagpartner vanaf januari) De kans is groot dat je namelijk je zorgtoeslag over dat jaar terug moet betalen, omdat jullie inkomen dan samen wordt berekend.



Ik hoop dat het klopt wat ik schrijf, als het niet duidelijk is hoor ik het wel



Succes!
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!
Alle reacties Link kopieren
quote:spruit2014 schreef op 25 maart 2014 @ 20:24:

Heb vandaag vanwege dit een uur met de mensen van de belastingdienst aan de telefoon gehangen dus denk dat ik je wel wat duidelijkheid kan bieden.



Je bent pas toeslagpartner als je getrouwd bent. Hou hiermee wel rekening dat dit altijd geldt vanaf 1 januari van het jaar waarin je trouwt. ( trouw je dus in december, ben je al toeslagpartner vanaf januari) De kans is groot dat je namelijk je zorgtoeslag over dat jaar terug moet betalen, omdat jullie inkomen dan samen wordt berekend.



Ik hoop dat het klopt wat ik schrijf, als het niet duidelijk is hoor ik het wel



Succes!Het is zeker niet waar dat je alleen toeslagpartners wordt als je trouwt. Mijn vriend en ik zijn niet getrouwd, maar we zijn toch echt toeslagpartners (alleen hebben we geen recht op toeslagen )
Alle reacties Link kopieren
Zodra je samen woont ben je fiscale partners, dus dan voldoe je toch aan de eis voor toeslag partner?
Alle reacties Link kopieren
quote:loudlikelove1 schreef op 25 maart 2014 @ 20:29:

[...]





Het is zeker niet waar dat je alleen toeslagpartners wordt als je trouwt. Mijn vriend en ik zijn niet getrouwd, maar we zijn toch echt toeslagpartners (alleen hebben we geen recht op toeslagen )



Wil niet onbeleefd zijn maar verdienen jullie dan misschien teveel? of is het onderstaande op jullie van toepassing? Of wonen jullie al vanaf 2012 samen?





U hebt een samenlevingscontract afgesloten bij de notaris.

U hebt samen een kind.

U of uw partner heeft een kind van de ander erkend.

U bent partner voor een pensioenregeling.

U hebt samen een koopwoning.

U of 1 van uw medebewoners heeft een inwonend kind jonger dan 18 jaar.

U bent elkaars fiscale partner voor de inkomstenbelasting.

U was in 2013 al elkaars toeslagpartner.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!
Alle reacties Link kopieren
Wat een gedoe toch elke keer bij de belastingdienst.... Voor zover ík weet ben je toeslagpartner met degene met wie je samenwoont/de woning deelt. Je hoeft met die persoon géén relatie te hebben (als in verliefd/getrouwd).



Ik heb een tijd samen met een goede vriendin in een huis gewoond; zij kreeg voor ons samen de zorgtoeslag.



Mijn vriend heeft een tijd lang zijn huis met een klasgenoot gedeeld; hij kreeg voor samen zorgtoeslag.



Maar dit speelt allemaal een paar jaar geleden. Hoe het nu zit weet ik niet. Ik dacht eigenlijk dat het nog steeds zo was..
Alle reacties Link kopieren
Je hebt volgens mij geen toeslagpartner! Het is inderdaad veranderd... Ik heb net een proefberekening gemaakt en gekeken bij 'Wie is mijn toeslagpartner' (zie: link)



Alleen hij/zij met wie jij in 2013 toeslagpartner was, is dat in 2014 ook. Ga jij nu voor het eerst met deze persoon samenwonen, dan ben jij niet zijn/haar toeslagpartner (of andersom).
quote:chocolol schreef op 25 maart 2014 @ 20:31:

Zodra je samen woont ben je fiscale partners, dus dan voldoe je toch aan de eis voor toeslag partner?



Dat is dus niet (meer) zo.

Als je samen een huis gekocht hebt ben je wel toeslagpartner maar als je in een huurhuis woont zonder een samenlevingscontract ben je weer geen toeslagpartner.

Of als het koophuis van één van de beide is ben je ook geen toeslagpartner als je geen samenlevingscontract hebt.
quote:teaspooncat schreef op 25 maart 2014 @ 21:00:



Maar dit speelt allemaal een paar jaar geleden. Hoe het nu zit weet ik niet. Ik dacht eigenlijk dat het nog steeds zo was..



Idd, de belastingdienst...leuker kunnen ze het niet maken. Wel afwisselender



Ik was in 2012 toeslagpartner van mijn vriend en nu niet meer en onze situatie is niet veranderd.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt dat jullie tenminste ons duidelijkheid kunnen geven!

Van de belastingdienst website word je vaak ook niet veel wijzer net zo iets als duo.nl.
Alle reacties Link kopieren
quote:Biebeliee schreef op 25 maart 2014 @ 21:22:

[...]





Idd, de belastingdienst...leuker kunnen ze het niet maken. Wel afwisselender



Ik was in 2012 toeslagpartner van mijn vriend en nu niet meer en onze situatie is niet veranderd.Bij mij kwam er in de aangifte in deze situatie te staan dat wij wel toeslag/ fiscaal partner zijn. ( of is dit niet hetzelfde? dan snap ik het al helemaal niet meer....)
quote:pandabeertje1991 schreef op 25 maart 2014 @ 21:26:

[...]



Bij mij kwam er in de aangifte in deze situatie te staan dat wij wel toeslag/ fiscaal partner zijn. ( of is dit niet hetzelfde? dan snap ik het al helemaal niet meer....)



Bedoel je aangifte inkomstenbelasting? Geen idee hoe het daar bij zit.





Dit gaat dan over de zorgtoeslag aanvraag:

Ik heb de vragenlijst 2x doorlopen omdat ik het niet durfde te geloven maar wij zijn écht geen toeslagpartner meer.



Vriend heeft koophuis en ik woon bij hem in en we hebben geen samenlevingscontract en geen kind.



aanvulling: het belastingmannetje van mijn vriend wilde het ook eerst niet geloven maar moest toch toegeven dat het zo was.

Die had het ook nog niet bij de hand gehad nu.
Alle reacties Link kopieren
Klein voordeel: voor de zorgtoeslag scheelt het in ons geval wel helemaal 7 euro in positieve zin!



Als we het samen zouden krijgen, kregen we dus 7 euro minder dan in deze nieuwe situatie... hoezee!
Alle reacties Link kopieren
De begrippen fiscaal partner en toeslagpartner zijn in de laatste jaren steeds weer gewijzigd. Verwarring alom dus.



Vanaf 2013 zijn deze begrippen vrijwel gelijkgetrokken aan elkaar. Dus fiscaal partner in 2013 – dan ook toeslagpartner van elkaar. Geen fiscaal partner – geen toeslagpartner.



Dit gaf ook weer de nodige verwarring. Want samenwonenden 'zonder iets' waren in 2012 nog toeslagpartners van elkaar waren (meer dan een half jaar samenwonend), maar je was geen fiscaal partners van elkaar.



In een presentatie van een belastingdocent stond voor belastingjaar 2013 dat samenwonenden 'zonder iets' in 2013 toeslagpartners van elkaar waren als je in het voorafgaande jaar (2012) ook toeslagpartner van elkaar was. NIET dus. Er was destijds op dit forum behoorlijke commotie toen begin 2013 bleek dat samenwonenden 'zonder iets' opeens geen toeslagpartners meer van elkaar waren.
Alle reacties Link kopieren
@pandabeertje1991: jullie waren / zijn in:

2010 – wel toeslagpartners / fiscaal partners: keuzemogelijkheid

2011 – wel toeslagpartners / geen fiscaal partners

2012 – wel toeslagpartners / geen fiscaal partners

2013 – geen toeslagpartners / geen fiscaal partners

2014- geen toeslagpartners / geen fiscaal partners



N.B: in de aangifte 2013 kunnen jullie geen fiscaal partners van elkaar zijn, tenzij er een wijziging in jullie situatie zich heeft voorgedaan zoals notarieel samenlevingscontract, gezamenlijke eigen woning, kind, pensioenregeling



@spruit2014:

Als samenwonenden in de loop van het jaar trouwen zijn ze voor het gehele jaar fiscaal partners van elkaar. Als er in de periode vóór het huwelijk niet werd samengewoond, was men in deze periode géén fiscaal partner van elkaar. Het fiscaal partnerschap begint pas op het moment dat men ging samenwonen c.q. ging trouwen.



@chocolo: onjuiste informatie. Samenwonenden 'zonder iets' zijn geen fiscaal partners van elkaar en geen toeslagpartners.



@teaspooncat: Uw informatie betreft de jaren 2012 en eerder. Is dus vanaf 2013 niet meer van toepassing.



@biebeliee: u bent als samenwonenden 'zonder iets' sinds 2013 inderdaad geen toeslagpartners meer van elkaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:Biebeliee schreef op 25 maart 2014 @ 21:19:

[...]Als je samen een huis gekocht hebt ben je wel toeslagpartner maar als je in een huurhuis woont zonder een samenlevingscontract ben je weer geen toeslagpartner.

.Dit klopt volgens mij ook maar gedeeltelijk, want mijn vriend en ik hebben samen een koophuis maar wonen er i.v.m. grote verbouwing nog niet in. Wij zijn dan ook geen toeslagpartners (hoop ik). Het draait er volgens mij om welk huis je gebruikt (samen) als primair woonverblijf.
Alle reacties Link kopieren
quote:pandabeertje1991 schreef op 25 maart 2014 @ 21:26:

[...]





Bij mij kwam er in de aangifte in deze situatie te staan dat wij wel toeslag/ fiscaal partner zijn. ( of is dit niet hetzelfde? dan snap ik het al helemaal niet meer....)In 2013 hebben ze de wet aangepast omdat het voor veel mensen nadelig was om toeslagpartner te zijn. Daarom was je het dan wel in 2012 en niet meer vanaf 2013. Heel leuk al die veranderingen :p
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!
quote:juffert22 schreef op 26 maart 2014 @ 11:57:

[...]





Dit klopt volgens mij ook maar gedeeltelijk, want mijn vriend en ik hebben samen een koophuis maar wonen er i.v.m. grote verbouwing nog niet in. Wij zijn dan ook geen toeslagpartners (hoop ik). Het draait er volgens mij om welk huis je gebruikt (samen) als primair woonverblijf.Nee je woont ook niet samen hé.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven