Geld & Recht alle pijlers

Zorgtoeslag

27-04-2017 21:56 36 berichten
Ik was net de voorwaarden voor het verkrijgen van zorgtoeslag aan het bekijken, en toen viel me dit op:



Om zorgtoeslag te krijgen in 2017 moet u:

Vanaf 2017 geldt dat uw inkomen niet hoger is dan € 27.857 (voor alleenstaanden). Voor meerpersoonshuishoudens geldt een maximum gezamenlijk inkomen van € 35.116;



Nu woonde ik tot februari bij mijn ouders, en pas sinds maart op mezelf. Ik heb echter zo lang als ik me kan herinneren het maximale bedrag aan zorgtoeslag ontvangen. Ik studeerde namelijk en werkte er nooit naast. Alleen begrijp ik nu niet hoe ik het al die jaren heb gekregen?



Ik neem aan dat ik dus gerekend werd onder 'meerpersoonshuishoudens,' maar mijn ouders werken allebei fulltime en verdienen samen echt wel meer dan 35.116 per jaar. Ik zou er dus geen recht op hebben gehad volgens de voorwaarden. Maar de belastingdienst heeft het ook nooit teruggevraagd. Ik zat net met mijn vader aan de telefoon en die begrijpt het ook niet.



Weet iemand hoe dit kan?



Bij voorbaat dank,



Kluun
Waten jouw ouders je toeslagpartner? Nee? Problem solved.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij geldt dat alleen bij toeslagpartners. Jij wordt dus gezien als een alleenstaande.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady_Vintage schreef op 27 april 2017 @ 22:01:

Waten jouw ouders je toeslagpartner? Nee? Problem solved.



Dit. En google was waarschijnlijk net zo snel als hier je vraag stellen ;)



https://blog.geld.nl/zorg ... -aanvragen-studenten.aspx
Niks aan de hand, je had gewoon recht op zt.
Sorry allemaal! Jammer dat de site van de rijksoverheid het zo formuleert. Maar ik behoud mijn recht op maximale zorgtoeslag dus? Ik verdien vanaf maandag namelijk 9 euro bruto per uur (wel werk ik 32 tot 40 uur), onmogelijk dat ik als alleenstaande boven de 27.857 kom... maar moet ik dan toch bij de Belastingdienst aangeven dat ik nu een inkomen heb? Of is dat niet nodig nu ik dus niet boven dat bedrag kom?
quote:Kluun1985 schreef op 27 april 2017 @ 22:13:

Sorry allemaal! Jammer dat de site van de rijksoverheid het zo formuleert. Maar ik behoud mijn recht op maximale zorgtoeslag dus? Ik verdien vanaf maandag namelijk 9 euro bruto per uur (wel werk ik 32 tot 40 uur), onmogelijk dat ik als alleenstaande boven de 27.857 kom... maar moet ik dan toch bij de Belastingdienst aangeven dat ik nu een inkomen heb? Of is dat niet nodig nu ik dus niet boven dat bedrag kom?



Wijzigingen moet je altijd doorgeven.



Maar kom op! Je hebt een WO opleiding afgerond en je kunt dit niet zelf uitzoeken? De site van de belastingdienst over toeslagen is meer dan duidelijk.
Alle reacties Link kopieren
Je moet wel je inkomen doorgeven want het ligt aan de hoogte van je loon hoeveel zorgtoeslag je ontvangt.
quote:Kluun1985 schreef op 27 april 2017 @ 22:13:

Sorry allemaal! Jammer dat de site van de rijksoverheid het zo formuleert. Maar ik behoud mijn recht op maximale zorgtoeslag dus? Ik verdien vanaf maandag namelijk 9 euro bruto per uur (wel werk ik 32 tot 40 uur), onmogelijk dat ik als alleenstaande boven de 27.857 kom... maar moet ik dan toch bij de Belastingdienst aangeven dat ik nu een inkomen heb? Of is dat niet nodig nu ik dus niet boven dat bedrag kom?Je moet een schatting maken van je inkomen dit jaar. Dus ga je meer verdienen dan moet je dat zeker aanpassen. Mogelijk krijg je dan minder zorgtoeslag. Doe je dit niet moet je volgend jaar alsnog terugbetalen.
Alle reacties Link kopieren
Ben jij nou ineens onder een financiële steen uit gekropen en ga je nu overal spoken zien?

Vannacht twéé topics over één heffingskortingformulier, en nou dit weer.
quote:minnimouse schreef op 27 april 2017 @ 22:16:

Je moet wel je inkomen doorgeven want het ligt aan de hoogte van je loon hoeveel zorgtoeslag je ontvangt.Ongeveer 1000 netto per maand. Maar ik kan het toch ook stopzetten? Dan loop ik geen risico dat ik terug moet betalen. Een schatting maken gaat niet lukken. De ene week werk ik namelijk 32 uur, de volgende 40, de week daarna 36....geen idee hoe ik met die flexibele werktijden en zonder loonstrook een inschatting kan maken. Bovendien is het een baan van 7 maanden.
quote:Kluun1985 schreef op 27 april 2017 @ 22:22:

[...]





Ongeveer 1000 netto per maand. Maar ik kan het toch ook stopzetten? Dan loop ik geen risico dat ik terug moet betalen. Een schatting maken gaat niet lukken. De ene week werk ik namelijk 32 uur, de volgende 40, de week daarna 36....geen idee hoe ik met die flexibele werktijden en zonder loonstrook een inschatting kan maken. Bovendien is het een baan van 7 maanden.



Schat dan je inkomen zo hoog mogelijk tegen de grens aan dan wordt het gestopt en ontvang je volgend jaar automatisch alsnog waar je recht op hebt. Wel moet je dan wat je nu al hebt ontvangen eerst weer terug betalen.



Of per 1 mei stoppen en volgend jaar voor 1 september weer opnieuw aanvragen als je je jaaropgave hebt en dus je juiste inkomen.
quote:gizzmo-returns schreef op 27 april 2017 @ 22:24:

[...]





Schat dan je inkomen zo hoog mogelijk tegen de grens aan dan wordt het gestopt en ontvang je volgend jaar automatisch alsnog waar je recht op hebt. Wel moet je dan wat je nu al hebt ontvangen eerst weer terug betalen.



Of per 1 mei stoppen en volgend jaar voor 1 september weer opnieuw aanvragen als je je jaaropgave hebt en dus je juiste inkomen.Wat? Ik heb geen inkomen, waarvan moet ik het terugbetalen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Kluun1985 schreef op 27 april 2017 @ 22:27:

[...]

Wat? Ik heb geen inkomen, waarvan moet ik het terugbetalen?Voor ze het daadwerkelijk terugvragen ben je weken, misschien wel maanden verder. Dan mag je het waarschijnlijk ook nog in termijnen doen. En het gaat 'maar' om 4x 88 euro, hè?
quote:Kluun1985 schreef op 27 april 2017 @ 22:27:

[...]





Wat? Ik heb geen inkomen, waarvan moet ik het terugbetalen?Tjonge tjonge. Je gaat toch werken zeg je.
quote:Lariba schreef op 27 april 2017 @ 22:30:

[...]



Voor ze het daadwerkelijk terugvragen ben je weken, misschien wel maanden verder. Dan mag je het waarschijnlijk ook nog in termijnen doen. En het gaat 'maar' om 4x 88 euro, hè?



5 x



Er wordt altijd een maand vooruit betaald. Eind april is al voor mei.
Schat anders je inkomen op €20.000

Kom je vast niet overheen
Alle reacties Link kopieren
quote:gizzmo-returns schreef op 27 april 2017 @ 22:32:

[...]





5 x



Er wordt altijd een maand vooruit betaald. Eind april is al voor mei.O ja, dat is waar. Maar dan nog.
Alle reacties Link kopieren
Ik zal maar niet vragen wat je gestudeerd hebt
quote:gizzmo-returns schreef op 27 april 2017 @ 22:33:

Schat anders je inkomen op €20.000

Kom je vast niet overheen



Klopt, ik neem aan dat je van je bruto loon uit moet gaan? Heb even gekeken: 8,96 bruto per uur, dat is dus minimumloon. Ongeveer 1500 bruto per maand = ongeveer 17.000, dus dan behoud ik recht op maximale toeslag. Zal morgen gewoon 18.000 als geschat inkomen doorgeven.



Nog bedankt voor je hulp.
Alle reacties Link kopieren
Vergeet je vakantie toeslag niet.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
quote:Kluun1985 schreef op 27 april 2017 @ 22:27:

Wat? Ik heb geen inkomen, waarvan moet ik het terugbetalen?Je begint toch binnenkort met een nieuwe baan? Ooit gehoord van 'sparen'?
Alle reacties Link kopieren
quote:Kluun1985 schreef op 27 april 2017 @ 22:27:

[...]





Wat? Ik heb geen inkomen, waarvan moet ik het terugbetalen?





Je begint maandag met werken toch? En daarnaast: al had je geen inkomen, dan nog moet je iets terugbetalen als je iets onterecht krijgt. Hoe je dat doet is je eigen probleem.



Je woont thuis dus je zult vast genoeg kunnen sparen, ook als je het minimumloon verdient.
Alle reacties Link kopieren
Ligt ook aan je leeftijd hoor.

ik woonde tijdelijk weer in bij mijn ouders. Had qua inkomen meer dan recht op zorgtoeslag. Maar echt wel dat ik alles van die tijd mocht terugbetalen, want ik was een thuiswonend kind onder de 27...
quote:april88 schreef op 28 april 2017 @ 07:58:

Ligt ook aan je leeftijd hoor.

ik woonde tijdelijk weer in bij mijn ouders. Had qua inkomen meer dan recht op zorgtoeslag. Maar echt wel dat ik alles van die tijd mocht terugbetalen, want ik was een thuiswonend kind onder de 27...



Ik weet niet wat daar dan gebeurd is, want je hebt geen toeslagpartner voor zorgtoeslag als je thuiswoont bij je ouders. Doe de test hieronder maar. Had je een kind op dag moment?



https://www.belastingdienst.nl/rekenhul ... agpartner/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven