Rijbewijs

22-04-2017 17:36 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi,



Ik wil gaan beginnen met mijn rijbewijs. Nu heb ik mijn auto theorie al ingepland. Ik ben dus nog niet begonnen met lessen.



Ik twijfel heel erg over welk pakket ik moet nemen. Sommige nemen een pakket van 40 rijlessen en de ander van 20.

Ik zelf wil graag een pakket nemen van 20 rijlessen omdat ik wel iemand ben die dingen erg snel oppikt. Het is eigenlijk een soort van spoedcursus alleen doe ik dit niet in 7, 10, of 14 dagen maar volg gewoon het normale traject van 20 uur in 2/3 maanden of meer?



Ik vroeg mij af of er misschien mensen zijn die hun ervaringen kunnen delen over hoeveel lessen je hebt gehad en of het nou echt heel moeilijk was, hoe heb jij auto rijden ervaren?

Ik weet dat het voor iedereen anders is maar hoop toch dat jullie misschien tips hebben.



Groetjes!
Waarom een pakket en niet gewoon zoveel lessen als het nodig is?
Alle reacties Link kopieren
Dochter heeft 35 lessen van een uur gehad en is in 1 x geslaagd. Theorie in 2 x. Zij was 18
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerst een proefles nemen, rijinstructeur kan dan een schatting maken. Ben je een gewone leerling moet 40 genoeg zijn, een langzame echt veel meer. Ik pik alles ook heel snel op...maar autorijden dan toevallig dan weer niet. Ik zou wachten met je theorie totdat je een rijschool hebt uitgezocht, misschien zit je theorie in het pakket.
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Als jij er bent is de dood er niet, ben jij er niet dan is de dood er.
Alle reacties Link kopieren
quote:gizzmo-returns schreef op 22 april 2017 @ 17:37:

Waarom een pakket en niet gewoon zoveel lessen als het nodig is?Je bent goedkoper uit als je een pakket neemt, vandaar. Anders moet ik ook nog mijn rijexamen los erbij betalen en dan ben ik duurder uit. Bij het pakket wat ik wil nemen zijn de herexamens gratis!
Alle reacties Link kopieren
quote:gizzmo-returns schreef op 22 april 2017 @ 17:37:

Waarom een pakket en niet gewoon zoveel lessen als het nodig is?Omdat het dan goedkoper is? Tenminste bij veel rijscholen wel, losse rijlessen betaal je dan ongeveer 2 tot 4 euro meer voor per les.
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Als jij er bent is de dood er niet, ben jij er niet dan is de dood er.
Alle reacties Link kopieren
quote:AlejandraLaura schreef op 22 april 2017 @ 17:39:

Ik zou eerst een proefles nemen, rijinstructeur kan dan een schatting maken. Ben je een gewone leerling moet 40 genoeg zijn, een langzame echt veel meer. Ik pik alles ook heel snel op...maar autorijden dan toevallig dan weer niet. Ik zou wachten met je theorie totdat je een rijschool hebt uitgezocht, misschien zit je theorie in het pakket.



Zo heb ik nog niet gedacht, beetje dom van me.

Proefles en dan kijken naar welk pakket bij mij past. Misschien is dit inderdaad handiger.
Alle reacties Link kopieren
20 lessen zou ik niet doen. Ik denk dat je dat niet haalt. Volgens mij rij-instructeur had ik talent maar toch heb ik uiteindelijk in totaal 35 lessen gehad. Wel in 1x geslaagd voor theorie en praktijk, en met de opmerking dat ik tussentijds even (bijna een jaar) heb moeten stoppen vanwege een operatie. Heb toen 15 lessen bij 1 rijschool gehad en 20 bij een ander. Totaal andere auto ook.



Houdt er ook rekening mee dat je niet kan rijden als je dat papiertje hebt. Dat leer je daarna pas. Je krijgt alleen een bewijsje dat je onder toezicht een auto kan bedienen. Als je maar 20 lessen hebt gehad en je moet daarna alleen in de auto stappen heb je wel erg weinig rij-ervaring (voor zover mogelijk met alleen lessen).
Ik zou een proefles doen en eerst een aantal lessen voor je theorie doet. Dan heb je meer inzicht en begrip van theorie. Zelf zou ik niet zo snel 40 uur aanschaffen. Zou max 25 doen en dan los bijkopen.
Alle reacties Link kopieren
quote:xFMA_ schreef op 22 april 2017 @ 17:40:

[...]





Je bent goedkoper uit als je een pakket neemt, vandaar. Anders moet ik ook nog mijn rijexamen los erbij betalen en dan ben ik duurder uit. Bij het pakket wat ik wil nemen zijn de herexamens gratis!Maar wat nou als je eigenlijk meer lessen nodig hebt dan het pakket biedt? Dan ga je dus examen doen terwijl je daar eigenlijk nog niet klaar voor bent, niet heel fijn om te doen hoor, ook niet voor je zelfvertrouwen. En moet je alsnog weer losse lessen bijbetalen. Het lijkt handig, maar denk er echt even goed over na.
quote:dignity schreef op 22 april 2017 @ 17:50:

[...]





Maar wat nou als je eigenlijk meer lessen nodig hebt dan het pakket biedt? Dan ga je dus examen doen terwijl je daar eigenlijk nog niet klaar voor bent, niet heel fijn om te doen hoor, ook niet voor je zelfvertrouwen. En moet je alsnog weer losse lessen bijbetalen. Het lijkt handig, maar denk er echt even goed over na.



Je kunt gewoon losse lessen bijkopen en daarna je examen doen. Je hoeft je examen niet direct na de lessen van het pakket te doen.





En TO, ik raad je af een tussentijdse toets in je pakket te doen. Dat is vaak niet echt nuttig en nodig.
Ben een erg snelle leerling, toch 50 lessen gehad.
Alle reacties Link kopieren
quote:RP7 schreef op 22 april 2017 @ 17:46:

20 lessen zou ik niet doen. Ik denk dat je dat niet haalt. Volgens mij rij-instructeur had ik talent maar toch heb ik uiteindelijk in totaal 35 lessen gehad. Wel in 1x geslaagd voor theorie en praktijk, en met de opmerking dat ik tussentijds even (bijna een jaar) heb moeten stoppen vanwege een operatie. Heb toen 15 lessen bij 1 rijschool gehad en 20 bij een ander. Totaal andere auto ook.



Houdt er ook rekening mee dat je niet kan rijden als je dat papiertje hebt. Dat leer je daarna pas. Je krijgt alleen een bewijsje dat je onder toezicht een auto kan bedienen. Als je maar 20 lessen hebt gehad en je moet daarna alleen in de auto stappen heb je wel erg weinig rij-ervaring (voor zover mogelijk met alleen lessen).Ik ben 20! En ja anders neem ik een pakket van 30 uur. Dus het wordt 20 of 30. Ik denk dat het pas duidelijk wordt na een proefles. Maar ga er van uit dat ze 30 zullen zeggen.
17 lessen en meteen geslaagd.

Helaas heeft het wel een tijdje geduurd voor ik van die rijangst af was.

Had beter langer kunnen lessen.
quote:Pluisi schreef op 22 april 2017 @ 17:52:

Ben een erg snelle leerling, toch 50 lessen gehad.Raar als je een snelle leerling bent... niet onnodig teveel gelest? Vijftig is boven gemiddelde.
quote:Luna_ schreef op 22 april 2017 @ 17:51:

[...]





Je kunt gewoon losse lessen bijkopen en daarna je examen doen. Je hoeft je examen niet direct na de lessen van het pakket te doen.

.



Kost het nog steeds een maand of 3 om het examen aan te vragen? Hoe doen ze dat met zo'n pakket van 20? Aanvragen na 8 lessen?



Ik moest een keer afrijden toen er sneeuw lag. Ging niet door dus. Opnieuw aanvragen en 3 maanden extra lessen betalen (was zo weer een paar honderd gulden). Maar dat is al wel een tijdje terug, dus hopelijk hoef je tegenwoordig niet meer zo lang te wachten.
Alle reacties Link kopieren
quote:AlejandraLaura schreef op 22 april 2017 @ 17:39:

Ik zou eerst een proefles nemen, rijinstructeur kan dan een schatting maken. Ben je een gewone leerling moet 40 genoeg zijn, een langzame echt veel meer. Ik pik alles ook heel snel op...maar autorijden dan toevallig dan weer niet. Dit. Ik zou voor een pakket van 35/40 gaan (gemiddelde) bij een rijschool die je de niet-gebruikte lessen terugbetaalt. Zowel mijn broer en ik hebben dit zo gedaan. Mijn broer had uiteindelijk 30 lessen nodig en kreeg er negen 'terug'. Ik heb er nog flink wat bij moeten kopen (en ben ook altijd een hele snelle leerling.) ;)
Alle reacties Link kopieren
En hoe ik het autorijden heb ervaren: het viel me zwaarder dan verwacht. Ik dacht vooral heel moeilijk na in plaats van dat ik gewoon deed. Het lessen schoot totaal niet op. Wel in 1 x geslaagd.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook 50 lessen gehad. Was net 18 toen ik begon. Wel alles in een keer gehaald (zowel theorie als praktijk). Ik leer heel makkelijk, maar dit bleek andere koek dan leren voor een tentamen... Het heeft bij mij echt een tijd gekost voordat ik me veilig en zeker genoeg in het verkeer bewoog!
Examen aanvragen wachttijd verschilt per regio.
quote:Luna_ schreef op 22 april 2017 @ 17:51:

[...]





Je kunt gewoon losse lessen bijkopen en daarna je examen doen. Je hoeft je examen niet direct na de lessen van het pakket te doen.





En TO, ik raad je af een tussentijdse toets in je pakket te doen. Dat is vaak niet echt nuttig en nodig.Tja, ik raad een TTT juist aan. Haalt de druk van het echte examen omdat je al eens met een examinator hebt gereden en dus weet hoe dat gaat + de verrichtingen vast afvinken. Dus waarom 'niet nuttig'?
quote:SpringDing schreef op 22 april 2017 @ 18:36:

[...]





Tja, ik raad een TTT juist aan. Haalt de druk van het echte examen omdat je al eens met een examinator hebt gereden en dus weet hoe dat gaat + de verrichtingen vast afvinken. Dus waarom 'niet nuttig'?Insunueren dat het nodig is om verrichtingen vast af te vinken maakt het groter en moeilijker dan het is. Je rijleraar kan precies vertellen hoe het examen gaat en ook als ene examinator doen tijdens een rijles. Ik vind de kosten niet in verhouding staan tot wat je ervoor krijgt.
Alle reacties Link kopieren
20 lessen gehad en alles in 1x gehaald .. ik had in 3 maanden mijn rijbewijs.

Ben eerst begonnen met een paar lessen en toen 1x theorieles gehad en toen mijn theorie behaald . Af en toe 2 uur les gehad en meestal gewoon 1 uur.

Volgens mij moet als je er een beetje gevoel voor hebt 20 lessen prima lukken.. 40 is echt wel veel!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op mijn 22e begonnen en heb (niet schrikken) ruim 100 lessen gehad en 4 keer examen gedaan. Heb maar nooit uitgerejend wat me dat in totaal gekost heeft.....

Ik begrijp nog steeds niet hoe anderen het met 20 lessen al kunnen
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
quote:Luna_ schreef op 22 april 2017 @ 18:42:

[...]





Insunueren dat het nodig is om verrichtingen vast af te vinken maakt het groter en moeilijker dan het is. Je rijleraar kan precies vertellen hoe het examen gaat en ook als ene examinator doen tijdens een rijles. Ik vind de kosten niet in verhouding staan tot wat je ervoor krijgt.



Vind jij ja.

Dat wil nog niet zeggen dat het niet nuttig is.



Ik heb geen seconde wakker gelegen van de verrichtingen, en toch was het fijn om een deel van het examen alvast gehad te hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven