Gezondheid alle pijlers

35 wk zwanger en zoooo benauwd....

26-07-2011 04:29 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dames, Ik weet effe niet meer waar ik het moet zoeken.



Ik ben momenteel (bijna)35 weken zwanger van mijn tweede kind. Voelde me tot nu toe vrij goed, weinig klachten, behalve dan dat ik wat slecht sliep (baby is vrij actief 's nachts en trapt me wakker) maar sinds 1,5 week is dat echt uit de hand aan het lopen.



Ik ben echt superbenauwd, met name als ik in bed lig. Ik lig echt naar adem te happen, moet steeds heel diep zuchten om maar genoeg lucht binnen te krijgen en dat lukt de helft van de tijd niet.

In slaap vallen lukt niet of zeer moeizaam, net als het lijkt te lukken schrik ik weer wakker om naar adem te happen. Ik breng momenteel 70% van mijn nachten wakker door en dat breekt me aardig op. Zowel gister als vannacht heb ik even geslapen van 22.00 tot 01.00 en nu is het bijna half 5 en ben ik nog steeds wakker.

Overdag bijslapen lukt ook niet best, dan ben ik net zo benauwd, bovendien heb ik dan ook nog een 3-jarige die tijd en aandacht nodig heeft. De benauwdheid is echt continu aanwezig, ik ben de hele dag aan het gapen en naar adem aan het happen.

Het lijkt weinig verschil te maken of ik zit of lig, en op welke zij ik lig. Staan, lopen, het maakt weinig verschil, al helpt dat wel iets.



Waarschijnlijk ligt de baby nu vrij hoog en hebben mijn longen wat minder ruimte. Daarnaast vermoed ik dat ik in een soort cirkeltje zit: ik voel me benauwd, ga me daar druk over maken en wordt daarvan alleen maar benauwder. Een soort hyperventilatie??



Hoe dan ook, ik wordt gek. Als ik zo nog weken verder moet trek ik het echt niet. Iemand tips? Ik ga sowieso even de huisarts en verloskundige bellen of zij iets voor me kunnen doen.
Alle reacties Link kopieren
ik zou sowieso morgen gelijk even h.a bellen.

verder: voel je je ook licht in he hoofd? alsof je op watten loopt?



het zou heel goed kunnen zijn dat je hoog in je adem zit.



het is belangrijk vanuit je buik te ademen ipv je borst.



probeer eens te liggen en terwijl je ademt je hand op je buik te leggen (ongveer ter hoogte van je navel) en daar naar toe te ademen... de bedoeling is dan dat je hand omhoog en naar beneden gaat.
Alle reacties Link kopieren
hey, nog een nachtbraker Dank je voor je reactie!



Ademen naar mijn buik lukt me wel, alleen moet ik me daar erg op concentreren. Dat lukt dus, vervolgens val ik bijna in slaap, waardoor de concentratie verslapt en ik weer snakkend wakker schiet. Tenminste, ik denk dat het zo gaat, want ik slaap dan dus half.



Ik zit zeker hoog in mijn adem, heb ik meestal wel, maar dan lukt het me wel om de boel onder controle te krijgen. Nu dus niet.



Licht in mijn hoofd en op watten: valt mee, maar ik merk wel dat de vermoeidheid me parten gaat spelen....
Alle reacties Link kopieren
Heb je al zwangerschapsyoga geprobeerd? En slapen met het raam open? Verder denk ik dat je er niet zoveel aan kunt doen. Ik had het ook (man moest met open ramen rijden in de winter, want ik had de lucht echt nodig in de auto...)

Je bent al bij week 35, dus nog even volhouden! De laatste maand van de zwangerschap is vaak gewoon fysiek zwaar voor je lichaam. Maar het is het allemaal zooo waard
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
Het zou idd heel goed kunnen dat je het benauwde gevoel zelf versterkt door te hyperventileren (zo klinkt het wel). Maar morgen wel even de HA bellen hoor. Ik zou toch even uitsluiten dat er niks lichamelijks aan de hand is. Verdere tips:



- zorg voor genoeg frisse lucht in de omgeving waar je bent

- als je in bed ligt, ga dan iets hoger met je bovenlichaam liggen, zodat je wat meer overeind ligt (kan soms iets schelen)

- probeer je niet te druk te maken (kan je andere kindje misschien de komende tijd wat vaker uit logeren/naar de oppas of kan je partner iets vaker thuis zijn?)



Veel sterkte, hyperventilatie/benauwdheid is echt behoorlijk naar.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 34 weken zwanger en herken wat je zegt...dat bijna inslapen en dan naar adem happend overeind schieten. Ik heb het vooral als ik op mn rug lig en minder als ik goed ondersteund op mn rechterzij lig (dus met kussens onder buik/tussen benen) en met mn hoofd wat naar boven gekanteld (denk aan de kinlift bij EHBO) zodat mn luchtwegen goed open staan...misschien eens proberen?

En anders een extra kussen onder je hoofd, maar wel op je zij blijven liggen? (op je rug is sowieso niet zo goed als je zwanger bent).

Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat de laatste twee maanden van mijn tweede zwangerschap ook gehad! Het was vreselijk, ik moest me heel rustig houden de hele dag. IJzer was ietsje laag, maar niet heel erg. Ik ben ook nog bij de dokter en acupuncturist geweest, maar niets hielp. Pas toen m'n vliezen braken was 't in één klap over.

Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
1 - Naar de ha/vk.

2 - Je kunt niet meer voor je 3-jarige zorgen, schakel dus de hulptroepen in. (Moeilijk, weet ik!)
...
Een beetje benauwd hoort er bij maar dit lijkt me erger dan een beetje. Ik zou de huisarts/verloskundige even bellen.
Alle reacties Link kopieren
Slapen doen we altijd al met het raam open, en ik doe yoga. Daarmee krijg ik de ademhaling wel onder controle, maar dat houdt dus op als ik in slaap val, waarna het feestje opnieuw begint. Hoofdeind van het bed hadden we al omhoog gezet, en ik slaap altijd al op mijn zij, al dan niet met kussens, maar dat maakt allemaal weinig verschil.

Ik vrees dat ik eraan vast zit voorlopig. Misschien wordt het wat minder als de baby wat meer indaalt.



Mijn peuter gaat al wat extra naar oppas en KDV deze week om mij wat meer rust te geven, dat scheelt ook. Net de HA gebeld, die werkt op afspraak, kan morgen langskomen. Dan heb ik ook al een afspraak met de Verloskundige, eens zien wat die zegt. En vanavond heb ik yoga, misschien dat ze daar nog tips hebben.



Bedankt allemaal, het voelt al iets minder erg als je leest dat er meer mensen zijn die er last van hebben!! Gedeelde smart enzo....
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het tijdens de zwangerschap van onze tweede ook gehad. Ik was minder ver dan jij ( vanaf week 22 of zo) en bij mij begon het met een verkoudheid waar ik maar niet af leek te komen, dacht ik.

Na een aantal weken toch eens naar de huisarts en hij gaf me de diagnose asmatisch bronchitis. Heb hier een puffer voor gehad en die mocht ik wanneer nodig gebruiken. Dat heeft bij mij geholpen. Na geboorte zoon, had ik er geen last meer van. Zou dus zeker naar de huisarts gaan.
Alle reacties Link kopieren
Is je HB wel in orde?
Houd je misschien vocht vast in je longen waardoor je moeilijk kan ademen? Ik heb dit ook gehad en het KAN (let op, ik wil je niet bang maken) een teken van zwangerschapsvergiftiging zijn.

Ik zou in ieder geval even naar de dokter gaan, laat ze je maar even onderzoeken dan ben je in ieder geval weer gerustgesteld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven