Gezondheid alle pijlers

Alcohol vanaf 18 jaar pas toe staan

04-10-2015 22:18 204 berichten
De leeftijd waarop je in horecagelegenheden alcohol mag drinken is zoals jullie weten van 16 jaar naar 18 jaar gegaan. Zelf heb ik zo'n grote hekel aan al die betutteling. Ik zie in mijn omgeving ook dat die regel alleen maar averechts werkt en dat jongeren juist meer gaan drinken. Jongeren van ongeveer 15 tot en met 17 jaar gaan nu drinken op schuurfeesten . Het is ook nog eens veel goedkoper om bij de supermarkt kratten bier te kopen. De meesten hebben niet zo veel geld en als ze een pilsje in de horeca moeten kopen zijn ze al snel 2,20 kwijt voor een pilsje. Nu met die schuurfeesten is het veel goedkoper en drinken ze dus veel meer dan wanneer ze 2,20 moeten betalen in de horeca. Ik denk dat dit niet de bedoeling was van de politiek dat jongeren juist meer zijn gaan drinken. Ik werk zelf als vrijwilligster achter de bar in een voetbalkantine. Wij houden ons echt aan de regels en bij twijfel vragen wij om legetimatie en dan zijn ze ook meestal al wel 18. Feit is dat mensen van onder de 18 bij ons aan de bar komen voor een cola dus tja geen probleem. Nu blijkt dat ze zelf sterke drank bij hebben en dat mixen . Wij vinden in de afvalbakken lege flessen sterke drank en ook in de wc. Dus mensen van onder de 18 drinken nu sterke drank om de regels te omzeilen. Ik vind dit echt verontrustend. Ik heb veel liever dat mijn zoon of dochter van 16 een wijntje of pilsje drinkt dan een mix met sterke drank. Ik denk dat ze het alcoholverbod voor onder de 18 met alle goede bedoelingen ingevoerd hebben maar ik zie met eigen ogen dat het juist averechts werkt.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het ook onzin, dronk ook al op mijn 16e bier en wijn maar toen wist men niet dat het de hersenen zoveel schade toebracht en bestond comazuipen op je 14e ook niet. Ik denk dat ouders veel te laconiek zijn over drankgebruik, je merkt(en ruikt) echt wel of je kind gezopen heeft en als je niet echt hecht aan de hersencellen van je kind verbindt je er ook geen straf aan.
Ik denk dat het op langere termijn wel effect heeft. Over 5 jaar is het heel gewoon dat je pas vanaf je 18e mag drinken. Dat er dan nog steeds jongeren zijn die drinken terwijl ze nog geen 18 zijn, zal blijven, maar ik denk echt dat het percentage gaat afnemen.
ach ja die betutteling ook altijd.

waar is de tijd gebleven dat je gewoon mocht roken in het ziekenhuis?



betutteling bah
Alle reacties Link kopieren
Ik wacht even op de onderzoeken. In principe een heel goede regel. Wat Helga ook zegt.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik drink vanaf mijn 14de want vanaf toen ging ik uit. Ik dronk toen alleen maar bier. Dat comazuipen wat je tegenwoordig hoort komt door de sterke drank die ze erbij nemen. Ff een shottie.
Verbieden helpt.



Dus ik vind het een prima wet.
Alle reacties Link kopieren
Schuurfeesten en drinkketen waren er al voordat de leeftijd om drank te kopen werd verhoogd naar 18. Ook werd er in 'mijn tijd' al cola of jus gekocht om daar zelf een scheut drank bij in te gooien. Mixjes zijn altijd al duur geweest. Dit is niet een gevolg van de wijziging van de wet.

Zelf vind ik het prima dat de leeftijd verhoogd is, ik hoop dat dit (net als het rookverbod) heel snel went en gewoon de norm wordt. Mijn oudste is 12 en hoe later hij zijn eerste drankje neemt hoe liever. Het is gewoon heel schadelijk voor een jong brein. En hoe ouder hoe meer kans dat ze er een beetje verstandig mee om kunnen gaan. Misschien mag hij eerder thuis al wel een biertje ofzo drinken, als hij die behoefte heeft. Ik heb dan liever dat hij dit thuis doet dan stiekem ergens anders. Al zal hij rond die leeftijd wel meer dingen niet thuis melden
Iemand een blokje kaas bij de mosterd?
Alle reacties Link kopieren
Prima regel. Daarmee wordt iig aangegeven dat alcohol voor je 18e niet normaal/gezind/gangbaar is. Dat er jongeren zijn die toch voor hun 18e alcohol willen drinken zul je toch houden, maar doordat het lastiger is geworden om eraan te komen zullen ze toch merken dat het niet normaal is.

En over een paar jaar weet iedereen niet beter.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:Blondie456 schreef op 04 oktober 2015 @ 22:31:

Ik drink vanaf mijn 14de want vanaf toen ging ik uit. Ik dronk toen alleen maar bier. Dat comazuipen wat je tegenwoordig hoort komt door de sterke drank die ze erbij nemen. Ff een shottie.

Maar omdat jij vanaf je 14e dronk hoeft dat nog niet de norm te worden toch?

Mijn oudste is 17 en die drinkt geen alcohol.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het wel een goede maatregel is. Maar voor mezelf ben ik toch blij dat ik in een andere tijd ben opgegroeid. Zou anders een hoop lol gemist hebben denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Dat stiekem sterke drank drinken is volgens mij van alle tijden. Mijn eerste vriendje deed dat ook al met zijn vrienden en dat is al ruim twintig jaar geleden. Op vrijdagavond ging de oudste drank kopen bij de plaatselijke slijterij, ze gingen in de fietsenstalling van de middelbare school zitten en zuipen maar. Zij waren alleen nog jonger, want zij waren destijds ook te jong om alcohol te krijgen in de kroeg. Mijn ex was toen vijftien.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Denk dat het hele schuurfeesten gebeuren ook nogal regionaal bepaald is. Hoor er hier nooit iets over
Alle reacties Link kopieren
Goede zaak dat het verhoogd is naar 18 jaar vind ik. Er komt toch steeds meer bewijs dat het echt schadelijk is voor de hersenen.
I like being a mess. It's who I am.
Je kunt wel stellen van goede regel en dat het gezonder is maar dat zal de jeugd een worst wezen. Onze zoon mocht toen hij 16 was wel bier drinken maar geen denken aan dat ik hem een bv een cola baccardi liet drinken. De jeugd van tegenwoordig doet dat dus wel in grote getale om de wet te omzeilen en dat vind ik zeer verontrustend.
quote:girasole3 schreef op 04 oktober 2015 @ 22:38:

Denk dat het hele schuurfeesten gebeuren ook nogal regionaal bepaald is. Hoor er hier nooit iets overOke dat kan. Ik woon zelf in Brabant en daar zijn er sinds het verbod van 16 jarigen heel veel.
quote:Blondie456 schreef op 04 oktober 2015 @ 22:43:

Je kunt wel stellen van goede regel en dat het gezonder is maar dat zal de jeugd een worst wezen. Onze zoon mocht toen hij 16 was wel bier drinken maar geen denken aan dat ik hem een bv een cola baccardi liet drinken. De jeugd van tegenwoordig doet dat dus wel in grote getale om de wet te omzeilen en dat vind ik zeer verontrustend.

in een biertje zit evenveel alcohol dan in een baco

dus de schade is net zo groot
quote:Blondie456 schreef op 04 oktober 2015 @ 22:43:

Je kunt wel stellen van goede regel en dat het gezonder is maar dat zal de jeugd een worst wezen. Onze zoon mocht toen hij 16 was wel bier drinken maar geen denken aan dat ik hem een bv een cola baccardi liet drinken. De jeugd van tegenwoordig doet dat dus wel in grote getale om de wet te omzeilen en dat vind ik zeer verontrustend.Dat jij hem geen bacardi cola liet drinken, wil nog niet zeggen dat hij het niet dronk
Alle reacties Link kopieren
quote:Blondie456 schreef op 04 oktober 2015 @ 22:43:

Je kunt wel stellen van goede regel en dat het gezonder is maar dat zal de jeugd een worst wezen. Onze zoon mocht toen hij 16 was wel bier drinken maar geen denken aan dat ik hem een bv een cola baccardi liet drinken. De jeugd van tegenwoordig doet dat dus wel in grote getale om de wet te omzeilen en dat vind ik zeer verontrustend.



Klopt, op mijn veertiende dronk ik dat gewoon en in tussenuren van school gingen we blikjes mixdrankjes kopen bij de Edah. En in de kroeg kon ik op die leeftijd ook krijgen wat ik wilde en daar maakte ik goed gebruik van ook.



Nogmaals ik vind het wel een goede maatregel (het is op mij toch niet meer van toepassing) maar denk dat het de jeugd inderdaad een rotzorg zal zijn en dat vind ik ook wel logisch, op die leeftijd denk je toch voornamelijk aan lol maken.
quote:Blondie456 schreef op 04 oktober 2015 @ 22:43:

Je kunt wel stellen van goede regel en dat het gezonder is maar dat zal de jeugd een worst wezen. Onze zoon mocht toen hij 16 was wel bier drinken maar geen denken aan dat ik hem een bv een cola baccardi liet drinken. De jeugd van tegenwoordig doet dat dus wel in grote getale om de wet te omzeilen en dat vind ik zeer verontrustend.



Ik mocht thuis niet drinken. Geen druppel. Heb zelf weinig gedronken tijdens mijn stap-periode. Nu drink ik helemaal niet meer.



Ik vind het een verkeerd signaal geven om je kind thuis alcohol te geven. Of dat nu bier of een mixje is.
quote:sabbaticalmeds schreef op 04 oktober 2015 @ 22:44:

[...]



in een biertje zit evenveel alcohol dan in een baco

dus de schade is net zo grootNee, dat ligt eraan hoeveel je erin doet. In de horeca is dat wel . Dan zit er in en baco evenveel als in een pilske. Als je zoals de jongeren er het zelf bij gaat doen dan geldt die regel niet.
Alle reacties Link kopieren
Verbieden helpt.



In 1998 dronk 40% van de 12 jarige hun eerste drankje, vaak ook thuis.

Nu is dat 2%.

Iedereen met een normaal verstand snapt dat een kind geen alcohol hoort te drinken. Ook niet met 16.
Ik vond het ook onzin. Ik kreeg op mijn 10e volgensmij mijn eerste sneeuwwitje. Toen met 12 heeeeel af en toe 1 borrelglaasje en met 15 begon ik zelf met "drinken". Echt, het heeft totaal geen nut. In mijn omgeving niet iniedergeval. De mensen die nog onder de 18 zijn die hier wonen gaan allemaal thuis indrinken, en met verjaardagen is er ook gewoon sterke drank (zie ik op facebook).



Het enige wat ze er hier mee bereikt hebben is dat de kroegen minder omzet maken. Ik snap het heus wel, maar het heeft simpelweg gewoon geen nut. Als ze willen drinken doen ze het toch wel.
Alle reacties Link kopieren
quote:Blondie456 schreef op 04 oktober 2015 @ 22:44:

[...]



Oke dat kan. Ik woon zelf in Brabant en daar zijn er sinds het verbod van 16 jarigen heel veel.Ik woonde tot 5 jaar geleden in Brabant en hoorde daar 10/15 jaar terug al over die schuurfeesten....
quote:Blondie456 schreef op 04 oktober 2015 @ 22:44:

[...]



Oke dat kan. Ik woon zelf in Brabant en daar zijn er sinds het verbod van 16 jarigen heel veel.Oh die waren er voor het verbod al hoor woon zelf ook in brabant.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven