Gezondheid alle pijlers

Alcoholverslaving, wie heeft ervaring met hulp bieden?

15-01-2017 21:49 210 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben thuis maar gaan turven wat ik wekelijks naar de glasbak breng en dat kon ik bijna niet geloven. Ik drink thuis per definitie geen alcohol, omdat ik al jaren vind dat mijn man daar teveel van 'geniet', het is een soort statement van mij. Niet dat het indruk maakt, ik gooi regelmatig meer flessen in de glasbak dan er dagen in de week zitten.

Dus van de week maar eens nog strenger gecontroleerd en de verbijsterende conclusie getrokken dat er vrijdag 4 glazen wijn, zaterdag een fles vermouth (15%) en zondag anderhalve fles wijn doorheen zijn gegaan.

Ik ben lang niet altijd thuis, was vandaag bijvoorbeeld met de kinderen op visite bij opa en oma, en dan gaat ie blijkbaar ook drinken. Hij is doordeweeks eerder thuis dan ik, drinkt dan alvast wat en als ik tegen tienen naar bed ga, blijft hij beneden zitten, gezellig, met een glaasje wijn.



Ik heb het subtiel geprobeerd, dat komt niet aan. Vervolgens heb ik keihard verteld wat de symptomen van een alcoholverslaafde is en dat hij daar volledig aan voldoet. Ik kan hem tegenwoordig rustig drankorgel noemen, de enige reactie dan is 'ik ben geen orgel, want ik ben niet muzikaal'. Ja, hij drinkt. .Ja, hij drinkt soms wel eens wat veel. En hij wil best proberen om daar mee te minderen, maar dat kan hij me niet beloven. En verder heeft hij geen probleem. Hoezo hulp zoeken?



Hoe kan ik mijn man hierbij helpen? Ik smijt hem niet het huis uit en ga hem niet voor een dergelijke keus stellen. Ik wil wel dat hij stopt. De kinderen en ik hebben er geen last van, hij is niet straaldronken, en drinkt met name wanneer wij al slapen, maar voor zijn gezondheid lijkt me dat niet goed. Ook dat vindt hij onzin overigens. Maar wat moet ik hier mee? Iemand tips om wie dan ook in te schakelen om hem wel in beweging te krijgen?
Alle reacties Link kopieren
Praat met je man en ga (samen) naar de huisarts.
Alle reacties Link kopieren
Hij zal zelf moeten willen.
Alle reacties Link kopieren
Ik moet al een afspraak bij de huisarts maken omdat hij last van zijn voet heeft. Zou ik een dubbele afspraak kunnen maken en de huisarts vertellen van het alcoholprobleem? Ik ben zelf niet bij die afspraak...
Alle reacties Link kopieren
Een verslaving kun je alleen aanpakken als de verslaafde dat ook wil. Als hij het probleem niet ziet, kun je hem niet helpen.
Alle reacties Link kopieren
Je kan geen hulp bieden aan iemand die niet geholpen wil worden
Als hij niet wil kan je hemel en aarde bewegen; dan gaat hij niet. Hij moet zelf inzien dat het nodig is.



In mijn familie heb ik meerdere malen met een gezinslid gesproken de afgelopen jaren; pas je op; het het is te veel; alcoholist; wil je net als xxx worden. Het werd ontkent, genegeerd en ontweken.



Pas toen er zelf werd toegegeven een alcoholist te zijn is er beweging in gekomen. Wel jammer dat hun huwelijk nu stuk is omdat er te lang gewacht is. Hulp is pas gezocht en aanvaard NADAT de bodem van de put was bereikt. Zorgen van ons (moeder, broer, zus etc) en van partner kwamen eerder niet binnen.



Het zelf toegeven kwam ook pas op een punt toen het echt niet langer verborgen en ontkent kon worden.



De bodem van de put is diep, voordat men daar is.... pas op je eigen grenzen en die voor de kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, wat een deprimerende antwoorden. Niet onverwacht helaas.

Wat een klein beetje helpt, het begint de buitenwereld ook op te vallen (lekker doorzakken op de sportclub) en ik vertel het aan vrienden. Blijkbaar heeft een van hen er een opmerking over gemaakt, zoiets zei mijn man, en daar was hij zo boos over dat ie donderdag (voor het eerst sinds ik weet niet hoe lang) geen alcohol heeft gedronken (hij was pas om 20:00h thuis en is uit protest om 20:30 naar bed gegaan, maar goed, geen alcohol, dus dat is al heel wat).
Alle reacties Link kopieren
Zolang hij vindt dat er geen probleem is of hij geen probleem heeft gaat er niets veranderen. Jij kiest bewust om hem bij jullie te houden: dat zou ik niet doen...
Hoe komt hij thuis na het 'doorzakken op de sportclub'?
Alle reacties Link kopieren
Onbewust houd jij zijn verslaving in stand, namelijk door voor hem te blijven te zorgen etc. Dus ik zou hem voor het blok zetten; hij eruit of de alcohol eruit.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Is hij verslaafd? Hij drinkt overmatig, maar niet als hij werkt en zelfs niet als hij van een feestje naar huis moet rijden (oké, dat komt niet vaak voor, omdat ik meestal rij, en ik heb het zware vermoeden dat hij stiekem wel drinkt als hij alleen naar huis rijdt).
Alle reacties Link kopieren
Het spreekwoord luidt: 'Alcohol maakt meer kapot dan je lief is'. Helaas moet bij een alcoholist meestal eerst alles kapot voordat hij inziet dat hij een probleem heeft.

Helpen is volkomen zinloos, hij moet het zelf doen. Geef een duidelijke grens aan (niet drinken voor of na een bepaald tijdstip, niet meer dan x glazen per week) en houd je daaraan. Overschrijdt hij jouw grens, dan is het over en uit. Klinkt hard, maar wanneer hij de drank boven jou en de kinderen stelt is het duidelijk waar hij het meeste van houdt .....
Alle reacties Link kopieren
quote:femke09 schreef op 15 januari 2017 @ 21:53:

Ik moet al een afspraak bij de huisarts maken omdat hij last van zijn voet heeft. Zou ik een dubbele afspraak kunnen maken en de huisarts vertellen van het alcoholprobleem? Ik ben zelf niet bij die afspraak...Nee. Natuurlijk niet. En laat hem zelf z'n afspraken maken, je bent z'n moeder niet.
quote:femke09 schreef op 15 januari 2017 @ 22:03:

Is hij verslaafd? Hij drinkt overmatig, maar niet als hij werkt en zelfs niet als hij van een feestje naar huis moet rijden (oké, dat komt niet vaak voor, omdat ik meestal rij, en ik heb het zware vermoeden dat hij stiekem wel drinkt als hij alleen naar huis rijdt).



Probeer je het voor jezelf nu milder te maken / af te zwakken? Lees je openingsbericht nog eens door. Of vul een alcoholtest online in met zijn drinkgedrag (en dat is het drinkgedrag waar je van weet).



Je kan heel goed een alcoholist zijn en nog functioneren.



zware vermoeden dat hij wel drinkt als hij alleen naar huis rijdt: ruik je dat niet aan hem?
Alle reacties Link kopieren
Ik zit nu sites over alcoholverslaving te lezen. Ja, hij drink veel te veel naar normale maatstaven, maar alle dingen die op die sites staan (black outs, slecht functioneren op je werk, financiele problemen, trillen of angstgevoelens) dat herken ik dan weer niet.
Alle reacties Link kopieren
Een duidelijke grens stellen werkt ook niet. Of zie jij jezelf vertrekken als hij bezig is met fles wijn #2?



Je kunt grenzen stellen wat je wilt en hij zal zich daar niet aan houden. Dus tenzij je zover bent dat het echt wilt vertrekken is het effect nulkommanul
Ook in alcoholisme zijn er gradaties. Hij drinkt meer dan normaal en wil niet stoppen. Ik weet niet hoelang het speelt maar bij mij gaan de volledige alarmbellen wel af hoor.
Alle reacties Link kopieren
Haalt hij die drank zelf in huis?
Alle reacties Link kopieren
Ik snap best dat je nu nog in de fase van ontkenning zit. Laat het even tot je komen en ga dan het gesprek met je man aan.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Die dingen weten alcoholisten ook feilloos te verbergen. En dat neemt jaren en jaren in beslag voordat iemand écht signalen begint te vertonen en dan ben je veel te laat met ingrijpen.
En hij gaat pas actie ondernemen als hij het als een probleem ziet. Dus blijven bespreken (wordt hij boos van), benoemen wat je ziet, niet veroordelen, maar bespreken, zorgen kenbaar maken. En dat gaat heel lang geen effect hebben totdat hij het zelf ziet. Of misschien helemaal niet.
quote:femke09 schreef op 15 januari 2017 @ 22:06:

Ik zit nu sites over alcoholverslaving te lezen. Ja, hij drink veel te veel naar normale maatstaven, maar alle dingen die op die sites staan (black outs, slecht functioneren op je werk, financiele problemen, trillen of angstgevoelens) dat herken ik dan weer niet.Dus "ik gooi regelmatig meer flessen in de glasbak dan er dagen in de week zitten" vind jij niet genoeg bewijs?
quote:Rhae schreef op 15 januari 2017 @ 22:10:

Die dingen weten alcoholisten ook feilloos te verbergen. En dat neemt jaren en jaren in beslag voordat iemand écht signalen begint te vertonen en dan ben je veel te laat met ingrijpen.En dit. Als de lichamelijke, psychische en sociale problemen aan het licht komen, dan is zijn gezondheid al onomkeerbaar geweld aangedaan.
Alle reacties Link kopieren
Wie haalt de drank in huis? Rent hij naar de winkel als er niets meer in huis is?



En laat gewoon zijn lege flessen eens in huis staan, en hem ze zelf naar de glasbak doen, toch iets meer van confrontatie voor hem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven