Gezondheid alle pijlers

Allergieen enzo

08-09-2007 17:08 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn een samengesteld gezin, en de kinderen van mijn vriend zijn hier ongeveer 3 dagen per week. Soms wat meer soms wat minder, en wij hebben allemaal last van (voedsel) allergieen enz.



Mijn vriend heeft diabetes dus daarmee moeten wij sowieso al erg rekening houden, maar hij is daarnaast allergisch voor: Varkensvlees, aardbeien, frambozen, waarschijnlijk rozenbottels, chocola, teveel vet.



Zijn dochter is allergisch voor ananas en kiwi



Zijn zoon is allergisch voor kiwi en aardbei en eet slecht



Ik ben allergisch voor citrusvruchten en melk



Mijn zoon is nergens allergisch voor maar vind ook bijna niks lekker.



Soms valt het niet mee om bijvoorbeeld iets te drinken te vinden, en het is vrijwel altijd zo dat er een heleboel gehaald moet worden omdat wij niet dezelfde dingen kunnen gebruiken, met avondeten is het altijd kijken of iedereen het lust en of iedereen het mag de toetjes zijn werkelijk een drama vooral mijn vriend mag bijna niets hebben met wat puzzelen lukt het altijd wel maar het blijft een lastig verhaal.



Wie van jullie herkend dit?
Okee. Je zoekt dus een menu zonder varkensvlees, aardbeien, frambozen, rozebottels, chocola, ananas, kiwi, aardbei, citrusvruchten.

Kan je helemaal niets met melk erin verdragen, of kan je wel tegen kaas of yoghurt ofzo?



Ik zie niet zo'n probleem. Al helemaal niet qua drinken. Appelsap, thee, water, soyadrankjes, druivensap, koffie, etc. Tja, dan heb je niet veel frisdrank, maar er valt prima te leven zonder frisdrank, lijkt me.



Avondeten zie ik ook geen probleem. Je kan alles eten, als je het maar niet te vet maakt, geen varkensvlees gebruikt en eventueel geen melk.



Toetjes: fruit. (appels, druiven, pruimen, meloen, etc etc etc.) Soyatoetjes zijn best weg te krijgen. Waterijsjes kunnen ook.

En als jij fruit neemt (of een soyatoetje), kan de rest gewoon een zuiveldessert nemen.



Wat vind je er precies zo lastig aan? Misschien gebruik je kant en klare kruidenmixen, kant en klare toetjes? Dat is wel lastig, maar als je dingen gewoon zelf vers mengt en zelf maakt, is er geen probleem, lijkt me. Kost nauwelijks meer tijd dan kant en klaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik verdraag melkproducten heel erg met mate, kaas gaat nog wel, een klein bakje yoghurt ook. Mijn vriend mag geen appelsap, soyadrankjes of druivensap (tenzij hij bijspuit) mag wel alle light frisdranken hebben. Appels mag hij ook niet hebben (te zoet) en fruit met mate omdat hier erg veel suikers in zitten. Waterijsjes dus ook niet omdat die te zoet zijn. Zuiveldessert mag hij ook alleen als hij er eerst extra voor bijgespoten heeft het is dus echt niet zo simpel als je aanvankelijk wel dacht.



Het word lastiger omdat ik voor de kleinste al apart moet koken, en 2x voor m'n vriend omdat hij dan minder hypo's (schommelingen in z'n bloedsuiker) krijgt.



Ik wil ook liever niet te vaak iets voor zijn neus eten wat hij niet mag, dat vind ik vervelend voor hem.



Ik heb het inderdaad over kant en klare toetjes omdat we hier vaak met zoveel zijn ga ik echt geen dingen (toetjes) zelf staan maken (het avondeten is nog het minste probleem inderdaad) ik vind wat ik nu te doen heb in het huishouden al erg genoeg. Maar bedankt voor het meedenken.



Ik was er trouwens nog 1 vergeten ik ben ook allergisch voor o.a. E621, maar omdat ik vrijwel nooit kant en klare mixen koop is dit niet echt een probleem.



Ik was nog vergeten te zeggen dat wij hier in huis eigenlijk allemaal het liefste menglimonade kopen, zoals Karvan Cevitam maar dan die natuurlijke, we hebben er op dit moment 3 verschillende soorten van staan en we moeten echt oppassen dat we niet per ongeluk de verkeerde pakken.
Da's lastiger. Mijn vader heeft ook diabetes, maar mag dat soort dingen allemaal wel. Voor erg zoete dingen als sinaasappelsap e.d. spuit hij dan wel bij, maar dat is niet zo'n ramp.



Ik geloof niet dat ik je echt kan helpen. Ik weet niet wat je normaal al allemaal wel en niet kookt, ik weet niet wat je kinderen niet lusten, hoe oud je kinderen zijn, of je ze nog voor de gek kan houden met het verstoppen van 'vies' eten, etc.



Ik weet ook net wat je nou precies wilt weten: een frisdrank die jullie allemaal mogen? Toetjes die jullie allemaal mogen?
Alle reacties Link kopieren
Hij zou kunnen bijspuiten natuurlijk maar doet dat in de praktijk eigenlijk zelden.



De kinderen zijn 2, 7 en 11, de jongste trapt nergens in en is alleen dol op vlees en vis, de middelste daarbij verstop ik van alles en nog wat in o.a. soep en eenpansgerechten en het lijkt erop dat dit wel een succes is want hij is flink aangekomen in de 3 weken dat wij hem hadden.



Ideaal zou zijn: menglimonade die we allemaal mogen en toetjes die we allemaal mogen, maar ik weet dat die twee lastig zijn. De tweede lukt soms wel want ik verdraag een klein beetje yoghurt enz. De toetjes mogen voor de rest gewoon zoet zijn want als hij toch moet spuiten spuit hij alvast wat extra voor het toetje er achteraan.
Je zeg wel dat je het lullig vindt voor je vriend als er wat op tafel staat dat hij niet mag, maar weet je zeker dat hij dat vervelend vindt?



Ik kan zelf niet tegen suiker. Ik heb geen diabetes, maar erageer erg slecht op suiker, ik krijg er migraine van. Ik eet het dus niet. Als we bij mensen eten vinden ze het vaak heel zielig voor mij da ik geen toetje mag, of ze dwingen zichzelf in bochten om toch een toetje voor me te regelen, maar ik hoef echt niet elke dag een toetje. Ben net zo blij met een lekker kopje koffie, terwijl de rest z'n ijsje ofzo naar binnen schuift. Idem voor koekjes enzo.



Je hebt menglimo met zoetstoffen, maar ik kan me voorstellen dat je die niet aan je jonge kinderen wil geven, echt goedfis het niet voor ze, en het werkt nogal snel laxerend. Is diksap niet iets? Bij de reformwinkel hebben ze verschillende smaken, en die kan je mengen met water of spa, heb je toch iets zoets.



VWB je kindje van 2: over ongeveer een half jaar kan je die gaan 'omkopen': eerst iets anders eten, dan krijg je weer vlees of vis. Multivitamine erbij voor de zekerheid, en dat omt wel goed. Rond een jaar of drie willen de meetse kindjes wel nieuwe dingen proeven en proberen, let daar goed op, wie weet lust ie binnen een paar maanden wel van alles. Als je hem betrekt bij het koken, is ie vast sneller geneigd om iets te proeven. Kidnejs van 2 kunnen al proberen een ui te pellen, sla te scheuren, en groenten wassen. Vinden ze vaak erg leuk en stoer, en zodra ze zien wat je doet, willen zevaak wel iets proeven. Zo heb ik mijn dochter aan het eten gekregen, wie weet werkt het voor jou ook.



VWB de toetjes: een stukje fruit kan toch? Dan kan iedereen iets anders nemen, is het voor jou niet meer werk.

Bij de refrmwinkel heb je soyatoetjes metminder suiker, wie weet is dat wat. Anders yoghurt (soyayoghurt is best te eten) met een kledder zonnatura jam erin, of iets leuks doen met een staafmixer: mango-banaanprut, appelmoes met yoghurt, weet jij veel wat ze allemaal eten als je het ze voorzet als ware het de creme de la creme...

Vitalinea heeft een tijd vla met zoetstof gehad, dat was erg lekker. Is dat iets?

Zef ijsjes maken van vruchtensap, kan ook.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Angelica, ik snap iets niet helemaal. Je zegt dat je vriend geen toetje eet omdat hij dan moet bijspuiten. Máár hij eet wel twee warme maaltijden blijkbaar.

Daarbij probeer je zo krampachtig rekening te houden met verschillende potjes voor iedereen dat de kleinste de kans ziet lekker moeilijk te doen tijdens het eten.

Ik begrijp dat het moeilijk is met zoveel verschillende mensen en wensen, maar probeer het voor jezelf zo makkelijk mogelijk te houden. Tips als sojaproducten en dergelijke stan hier al. Doe daar je voordeel mee. En maak voor die kleine niets apart, laat gewoon mee doen met de rest. Hoe relaxter jij met het alles rond etenstijd omgaat hoe eerder iedereen rustig aan tafel mee eet. Laat die kleine tijdens de (brood)maaltijd ook meer zelf variëren. Dat is misschien even lastig, gaat minder snel. Maar zelf opgeschept eten en zelf gemaakt brood is veeeel lekkerder. ;-) Stel wel grenzen: niet alleen vis of vlees, dus wel een klein beetje groenten op het bord en een kleine aardappel ofzo. Maak het gezellig aan tafel, negeer geklier en beloon zodra er lekker gegeten wordt.

Enmaak je vooral niet te druk dat er te weinig naar binnen gaat. Je zult versteld staan hoeveel er eigenlijk door de dag heen in zo'n klein lijfje gaat.

Mijn eigen jongste was ook een klier met eten, maar eet nu alles dat los en vast zit. In die tussentijd hebben we er zo weinig mogelijk stress over gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Heb ik dat gezegd? Even teruglezen hoor.



Nee ik zie het al ik bedoelde iets anders: Hij moet natuurlijk spuiten voordat hij uberhaupt iets eet. Meestal blijft het dus bij de maaltijden, en als hij meer eet dan normaal dan spuit hij uiteraard bij, maar hij eet of drinkt naast zijn gewone maaltijden nooit iets waardoor hij moet spuiten.



Hij eet 2x warm omdat hij ontzettend zwaar werk doet, wisselende diensten heeft en dit zorgt ervoor dat zijn bloedsuiker nog enigszins in toom blijft.



Het word nog ingewikkelder omdat ik te zwaar ben door medicijngebruik, mijn vriend te licht, de oudste te zwaar, de middelste te dun en de jongste ook wat te dun.



Dat de jongste niet wil eten is omdat hij met 1,5 in het ziekenhuis heeft gelegen omdat hij een keelontsteking had, hij had daar medicijnen voor gekregen maar die hielpen niet, daarna deed alles wat hij at pijn en zo is het dus begonnen, daarvoor at hij alles en vond hij alles lekker. maar ik heb goed nieuws, het lijkt de afgelopen dagen iets verbeterd te zijn. Hem laten helpen doe ik al maar helpt niet veel geloof ik. Brood eet hij absoluut niet dat krijg ik er niet in, maar goed dat is geen probleem want dan eet hij warm.



Ik ben erg blij met jullie suggesties ik zal eens nadenken wat ik ermee kan.
Alle reacties Link kopieren
--

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven