Gezondheid alle pijlers

Als je narcose niet werkt

30-11-2014 17:13 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoorde laatst op de radio over n man die aan z'n hart geopereerd werdt,de spier verslappen werkte wel maar de narcose niet!Hij probeerde uit alle macht te bewegen maar dit lukte niet en toen ging t mes er in!Op n gegeven moment zag de chirurg geloof ik dat z'n bloeddruk wel erg hoog was en is ie gestopt.Later bleek dat de injectienaald los was en dat het dus niet in hem was gekomen maar er lag n doek overheen!Zo horor dit!Heeft iemand hier wel ns zoiets mee gemaakt?Ik niet,ben ook pas 1 keer onder narcose geweest en dat ging goed!
Alle reacties Link kopieren
Nee. Is dit geen broodje aap? Hier in nl let iemand anders op je.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
In Nederland zou dat niet meer moeten kunnen gebeuren hoor. Ik ben recent geopereerd en je wordt constant gemonitord. Waarbij het onmogelijk is om niet in diepe slaap te liggen. Ik werd met plakkers op mijn hoofd aangesloten zodat mijn hersenactiviteit gemeten werd. En heb geslapen als een roosje en werd wakker met een droom dat ik bij een concert was haha.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook weleens gehoord hoor. Mensen, die een operatie bewust hebben meegemaakt omdat ze allergisch waren voor de narcose
Ik ben onlangs geopereerd en dit was ook echt mijn grootste angst. Heb dit aangegeven bij de narcotiseur en zij gaf aan dat dit inderdaad heel sporadisch wel eens voorkomt, maar dat het echt heel zeldzaam is. En inderdaad, dat er iemand is die je heel goed in de gaten houdt. Ook bij alleen verlamming geeft je lijf signalen van stress zoals zweten, fronsen en natuurlijk je bloeddruk en je hartslag die omhoog gaan. Ik ben uiteindelijk door haar verhaal toch redelijk rustig in slaap gevallen.
Alle reacties Link kopieren
quote:pinkyandthebrain schreef op 30 november 2014 @ 17:18:

In Nederland zou dat niet meer moeten kunnen gebeuren hoor. Ik ben recent geopereerd en je wordt constant gemonitord. Waarbij het onmogelijk is om niet in diepe slaap te liggen. Ik werd met plakkers op mijn hoofd aangesloten zodat mijn hersenactiviteit gemeten werd. En heb geslapen als een roosje en werd wakker met een droom dat ik bij een concert was haha.Precies. In Nederland gebeurt het misschien een op de triljoen keer omdat de monitoring niet goed is. Maar doet het natuurlijk lekker voor tv en radio.
Alle reacties Link kopieren
Ik zag er ook tegen op en heb het ook nagevraagd. Maar ze houden je echt de hele tijd in de gaten. Ik had dan wel een lange operatie van meer dan vijf uur maar het monitoren zal vast niet anders zijn bij een kortere.
Alle reacties Link kopieren
In principe houdt de anesthesist je gewoon goed in de gaten tijdens narcose. Je krijgt slaapmiddel, spierverslapper en pijnstiller toegediend. Als je te weinig slaapmiddel krijgt (verschilt per persoon hoeveel er nodig is) is inderdaad aan bloeddruk etc. te zien dat het niet goed gaat en dan wordt er gewoon meer gegeven.
Ik heb er nog nooit van gehoord maar het zal vast wel kunnen. Tijdens een operatie lig je aan een monitor die echt wel gaat piepen als jouw hartslag te hoog wordt en er bijvoorbeeld wat met je ademhaling en bloeddruk gebeurt.

De meeste infuuslijnen, ook die aan een epiduraalcatheter vast zitten, zitten (als het goed is) met een soort draaislot vast zodat ze niet los kunnen schieten. Volgens mij wordt je nooit onder narcose gebracht met een simpele injectie.
Alle reacties Link kopieren
Lees dit niet als je binnenkort geopereerd moet worden!!!





Dit is helaas geen broodje aap. Gisteren was er in Spijkers Met Koppen (vanaf +/- 45 min.) een gesprek met Piet Meulendijks, die het heeft meegemaakt. Hij heeft er een boek over geschreven, Geroezemoes - Ontwaken tijdens je operatie.



De spierverslappers werkten goed, hij kon dus niet bewegen of geluid maken. Maar de narcose en pijnstillers kwamen naast het infuus terecht, waardoor hij dus bij kennis was, en ook alles kon voelen.

Bij hem werd het ontdekt door de anesthesist, die zag dat zijn bloeddruk abnormaal hoog was. Desondanks was het voor hem een enorm trauma.



Hij zei ook dat dit tussen de 1400 en 1600 keer per jaar voorkomt, in Nederland alleen al. Ik heb zo snel geen informatie hierover kunnen vinden en weet ook niet in hoeverre dit cijfer klopt. Wellicht zijn ziekenhuizen niet zo scheutig met deze informatie.
Ik moet helemaal niks!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een herinnering, dat ik tijdens een operatie opeens bij kwam. Zag allemaal felle lampen en groene pakken. Is maar een paar seconde geweest, denk meteen een extra shot narcose gekregen.



Maar ik heb soms ook mijn twijfels of het een echte herinnering is of een droom is geweest.
Alle reacties Link kopieren
Het is volgens mij geen broodje aap,wel n paar jaar geleden gebeurd in Nederland.Was ook niet n injectie 1keer maar n infuus die los was geraakt.Heb net ff gezocht maar kan t boek zo snel niet op internet vinden!Gelukkig gaat t bijna altijd goed!
Alle reacties Link kopieren
Ha Nicky das precies wie ik bedoel!Ja 1600x ja dat zei hij das echt veel!Brrr!
Alle reacties Link kopieren
quote:renate73 schreef op 30 november 2014 @ 18:03:

Ik heb een herinnering, dat ik tijdens een operatie opeens bij kwam. Zag allemaal felle lampen en groene pakken. Is maar een paar seconde geweest, denk meteen een extra shot narcose gekregen.



Maar ik heb soms ook mijn twijfels of het een echte herinnering is of een droom is geweest.Dat zal een droom geweest zijn, het is gebruikelijk om de ogen af te plakken tijdens narcose tegen uitdrogen.
Alle reacties Link kopieren
Ik had wel toen ik in de wakker wordt ruimte lag dat ik n zuster hoorde vragen:meneer X gaat t goed,dat ik slaapdronken tussen m'n benen voelde of ik niet opeens n piemel had aan genaaid gekregen! :-)
Alle reacties Link kopieren
quote:ietsanders schreef op 30 november 2014 @ 18:09:

Ha Nicky das precies wie ik bedoel!Ja 1600x ja dat zei hij das echt veel!Brrr!Ik geloof daar echt niets van. Echt niet.
Dit is de eerste keer dat ik lees dat mensen dromen tijdens hun narcose.

Ik onthou zo goed als altijd mijn dromen, maar niks van tijdens een narcose. en heb best veel narcoses gehad.

Mijn ogen hebben ze overigens ook nooit afgeplakt.



Verhaal hierboven lijkt mij geen brood aap. En zal vaker voorkomen, helaas.
Het komt heel af en toe voor.



Ik werd wakker toen ze me de operatiekamer net uit reden. Toen riep er ook iemand 'ze wordt al wakker, ze wordt al wakker, dat is wel érg vroeg'.
Alle reacties Link kopieren
quote:fluim schreef op 30 november 2014 @ 18:23:

Dit is de eerste keer dat ik lees dat mensen dromen tijdens hun narcose.

Ik onthou zo goed als altijd mijn dromen, maar niks van tijdens een narcose. en heb best veel narcoses gehad.

Mijn ogen hebben ze overigens ook nooit afgeplakt.

Ja, dat dromen schijnt bij veel mensen voor te komen. Maar er zijn er ook genoeg die dat niet hebben. Zal wel net als met gewoon slapen zijn.



Ik ben wel benieuwd hoe jij weet of je ogen afgeplakt worden of niet, want dat gebeurt als je onder zeil bent en wordt verwijderd voor je wakker gemaakt wordt.
Ik ben eens bijgekomen tijdens een "roesje". Geen narcose dus, maar het was wel de bedoeling dat ik het niet bewust mee zou maken. Ik werd wakker van de pijn en de anesthesist gaf me toen idd een extra spuitje om weer weg te zakken.
Bij mij werkte de spierverslapper eerder dan het slaapmiddel. Ik voelde dus al dat ik verlamd was maar mijn hoofd was nog bij. Het duurde misschien maar een paar seconden en ze hadden het ook meteen in de gaten, want iemand vroeg me nog een paar keer diep te inhaleren door het mondkapje.



Die 1600 keer lijkt me heel erg sterk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Thordis2.0 schreef op 30 november 2014 @ 18:26:

Het komt heel af en toe voor.



Ik werd wakker toen ze me de operatiekamer net uit reden. Toen riep er ook iemand 'ze wordt al wakker, ze wordt al wakker, dat is wel érg vroeg'.Dat is helemaal niet vroeg. Je maakt iemand wakker op de OK. In principe ga je pas naar de verkoever als de tube eruit is.
Cum non tum age
quote:bootje_op_de_golven schreef op 30 november 2014 @ 18:27:

[...]



Ja, dat dromen schijnt bij veel mensen voor te komen. Maar er zijn er ook genoeg die dat niet hebben. Zal wel net als met gewoon slapen zijn.



Ik ben wel benieuwd hoe jij weet of je ogen afgeplakt worden of niet, want dat gebeurt als je onder zeil bent en wordt verwijderd voor je wakker gemaakt wordt.

Ja maar dan is het juist zo vreemd. Ik droom ontzettend veel en kan me ze te goed herinneren. Dus waarom herinner ik niks na een narcose.



Dat van dat afplakken ben ik inderdaad niet helemaal zeker van. Had ook gegoogled en zag in snelte alleen afplakken na oogoperaties.



Je ligt ook wel erg voor lul op zo'n tafel ook he. een muts op een jas waarvan de achterkant openstaat (trekken ze je die ook uit als je slaapt vraag ik me dan meestal af...) een doorzichtig papieren broekje.
Alle reacties Link kopieren
Fijne verhalen om paniekerige mensen helemaal over de rooie te krijgen.
quote:fluim schreef op 30 november 2014 @ 19:00:

[...]



Je ligt ook wel erg voor lul op zo'n tafel ook he. een muts op een jas waarvan de achterkant openstaat (trekken ze je die ook uit als je slaapt vraag ik me dan meestal af...) een doorzichtig papieren broekje.



Had jij een broekje gekregen? Geluksvogel die je bent

Mijn (eigen, nieuwe) slip die meeging de OK op was jammerlijk verdwenen toen ik wakker werd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven