Gezondheid alle pijlers

Altijd maar moe?

21-01-2017 20:27 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik voel me altijd maar zo moe! Ik slaap tussen de 8 en 9 per nacht aan 1 stuk door, ga rond hetzelfde tijdstip naar bed en weer op (ook in het weekend), sta niet met een moe gevoel op, maar stort aan het eind van elke dag vaak behoorlijk in. Ik heb dan echt nog heel weinig energie en tel ’s avonds bij wijs van spreke de uurtjes af tot ik weer mag gaan slapen.



Daarbij heb ik ook dagelijks last van pijn in mijn schouders / nek / bovenkant van mijn rug en heb ik periodes waarin ik veel zware hoofdpijn heb (die ook vanuit mijn nek lijkt te komen).



Nu heb ik een redelijk stressvolle periode achter de rug en daar weet ik het altijd aan, maar nu is mijn situatie al een tijd wat rustiger en ik blijf maar zo moe. Daardoor vraag ik me af of het niet iets anders is. Ik ben bij de huisarts geweest en heb bloed laten prikken, maar daar kwam niets uit. Ik eet ‘normaal’ (regelmatig en gezond), rook en drink niet en ik beweeg, dus ik weet niet zo goed wat ik zou moeten doen om me wat energieker te voelen. Anyway, misschien herkent iemand dit of heeft iemand tips?
Alle reacties Link kopieren
Het probleem zit hem blijkbaar in je nek.

Dat kan met stress te maken hebben maar ook met vele uren in een verkeerde houding zitten om maar iets te noemen.

Wat voor werk doe je?
Alle reacties Link kopieren
Als er niets uit is gekomen bij de dokter (gelukkig!), dan vermoed ik dat het misschien toch door de stressvolle periode komt? Hoe lang is die nu voorbij? Ik denk dat dit langer zijn naweeën kan hebben dan je denkt. Misschien zou je vitamine D kunnen gaan slikken?
Alle reacties Link kopieren
@miedo Fulltime computerwerk... Had ook al bedacht dat dat misschien niet echt meehelpt! Heb wel mijn computer/bureau/stoel helemaal goed laten afstellen en probeer regelmatig even van mijn scherm weg te lopen. Zou verder niet zo goed weten hoe ik dit anders kan doen (behalve ander werk zoeken maar dat is ook weer zo rigoreus haha).
Heb je een goed matras?

Eet je (te) veel suiker?

Misschien is het psychosomatisch. Je zegt zelf dat je een hele stressvolle periode achter de rug hebt gehad. Je lichaam haalt nu misschien de schade daarvan in.
Zou je kunnen proberen wat meer staand te werken?

Wij hebben bureaus die omhoog en omlaag kunnen en vorig jaar zat ik een week aan een bureau die dat niet kon en had gelijk klachten. Duurde even voordat ik die klachten aan mijn bureau linkte maar ik had letterlijk zo'n pijn ik kon niet eens meer rustig zitten.

Je kan overigens (immers niet iedereen heeft verstelbare bureaus) van die dingen kopen voor op je bureau waar je je laptop op plaatst die je kan verhogen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook altijd moe vanwege te lage HB. Smorgens neem ik dan een ijzer en vit C tablet in. Nu ik boven de 50 ben ga ik ook eerder naar bed.
Vriendschap is echte liefde
Alle reacties Link kopieren
Zoek ontspanning, ga sporten en/of gooi je voedingspatroon om: veel groente en fruit en weg met de koekjes en snoepjes en het witte brood.
Alle reacties Link kopieren
Heb je iets geprobeerd voor je nek? Fysio, ontspannen oid? Stress kan lang nawerken. Weet je ook wat je huisarts allemaal onderzocht heeft? Er kan bij zoiets algemeens als moeheid zoveel aan de hand zijn. Virus, diabetes, schildklier, vitaminetekort, bloedarmoede en ongetwijfeld nog heel veel meer.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Meer in de buitenlucht? De tip van staand werken vind ik ook een goede.
Alle reacties Link kopieren
Was je voor die stressvolle periode ook altijd zo moe? Hoe lang heeft die periode geduurd?

Qua gezondheid is alles verder goed?



Mijn eerste advies zou denk ik zijn, mits medisch dus alles goed zit, om meer te gaan bewegen. Begin met kleine stapjes: een kwartier per dag en dan opbouwen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou me er geen zorgen over maken. Waarom is het zo erg om 's avonds zo moe te zijn? Dan ga je alvast wat slapen.



Vanzelfsprekend moet je ervoor zorgen dat je geen tekort hebt aan vitaminen/mineralen en eiwitten in je voeding en ga elke dag een kwartier wandelen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Je zegt dat je iedere dag om ongeveer dezelfde tijd gaat slapen en opstaat. Misschien moet je dat een keer doorbreken. Ga een keer laat naar bed en sta dan vroeg op. Gewoon even het systeem doorbreken. Bij mij werkt het altijd goed om regelmatig een vast patroon te doorbreken om meer energie te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle tips! Mijn stressvolle periode heeft wel lang geduurd, zeker twee jaar. Dus wellicht wil ik ook wel veel te snel! Maar ik zou wel graag weer terug willen naar m'n oude ik. Ik ging vroeger ook nooit laat naar bed, maar had 's avonds wel energie om nog eens met mensen af te spreken of iets te doen dat ik leuk vind (in plaats van helemaal uitgeteld te zijn).



In ieder geval ga ik staand werken eens proberen, meer buitenlucht en een bezoekje aan de fysio.

Vitamine D slik al, vorig jaar had ik die wel te kort toen ik ook bloed had laten prikken, dus dat lijkt me een goede! En een keertje korter slapen ook, ik heb het idee dat ik ook extra last van m'n rug heb als ik lang in bed lig. Mocht ik ontdekken dat het beter gaat zal ik het hier posten!
Alle reacties Link kopieren
Het kan door de stress dat je wat tekorten hebt. Waar je ook aan zou kunnen denken is een term die tegenwoordig veel wordt gebezigd, namelijk bijnieruitputting. Na veel stress is de cortisolhuishouding verstoord. Kan je een en ander over vinden via internet. In elk geval je grenzen in acht nemen, om je energie weer op te bouwen.

Magnesium kan helpen om beter te ontspannen en het helpt, samen met andere stoffen, het ATP (Adenosinetrifosfaat) in de cellen te verhogen, wat meer energie betekent. Ook stoffen als carnitine kunnen helpen.
Alle reacties Link kopieren
@Schapewolkje dank je wel voor je tip! Bijnieruitputting was inderdaad het eerste wat ik vond toen ik googlede en zou best goed kunnen. Ik ga eens kijken naar magnesium en iets met de andere stoffen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven