Gezondheid alle pijlers

Altijd moe, bloedwaarden voldoende

12-03-2017 18:34 108 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien dat ik hier herkenning of tips vind...



Zolang ik me kan herinneren is mijn basisenergie laag. Ik dacht altijd dat ik gewoon niet voldoende sliep, maar als ik daar kritisch naar kijk, valt dat best wel mee. 7 tot 8 uur slaap per nacht lukt gemiddeld wel.



Laatst is er geprikt op D, ijzer, B12 en ferritine. Alle waardes waren voldoende tot goed, behalve de ferritine(<10 ug/l) en die laatste kon makkelijk aangevuld worden door ijzerrijke voeding.

Ik ben daarmee dus niet veel opgeschoten, en eigenlijk wil ik wel eens verder laten onderzoeken. Maar ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen en wat ik kan verwachten. Bij wie moet ik wezen, en waar zou aan gedacht kunnen worden.

Ergens vind ik ook dat ik niet moet zeuren, want ik leid een gewoon leven en ik functioneer redelijk. Maar met name prive merk ik ondertussen wel gevolgen. Ook op het werk merk ik gewoon dat ik minder energie en concentratie heb dan ik graag zou willen.



Wie heeft hier ervaring mee, en wat heeft uiteindelijk geholpen?
Alle reacties Link kopieren
Als de fysiologische waarden goed zijn, zou ik toch eens nadenken over andere oorzaken. Ben je wel gelukkig? Ik word nergens zo moe (of beter gezegd 'lusteloos') van als van ongelukkig zijn. Niet fijn in mijn werk of niet fijn in mijn relatie uit zich bij mij in energiegebrek, waardoor het me ook aan de puf ontbreekt om iets aan de situatie te doen. Sinds ik dat patroon herken, is het makkelijker om mezelf uit het moeras te trekken. Actief worden, bewust leuke dingen plannen en ondertussen werken aan het veranderen (of accepteren) van de dingen die kennelijk minder leuk zijn werkt!
Alle reacties Link kopieren
Wat waren je waarden van de vitamine D? De meeste laboratoria hanteren te lage waardes als ondergrens.
Alle reacties Link kopieren
quote:Genoeggedronken schreef op 12 maart 2017 @ 18:40:

Als de fysiologische waarden goed zijn, zou ik toch eens nadenken over andere oorzaken. Ben je wel gelukkig? Ik word nergens zo moe (of beter gezegd 'lusteloos') van als van ongelukkig zijn. Niet fijn in mijn werk of niet fijn in mijn relatie uit zich bij mij in energiegebrek, waardoor het me ook aan de puf ontbreekt om iets aan de situatie te doen. Sinds ik dat patroon herken, is het makkelijker om mezelf uit het moeras te trekken. Actief worden, bewust leuke dingen plannen en ondertussen werken aan het veranderen (of accepteren) van de dingen die kennelijk minder leuk zijn werkt!Nooit gelukkiger geweest dan nu . En dat bedoel ik positief!
Alle reacties Link kopieren
En hoe is je eet- en drinkpatroon?
Alle reacties Link kopieren
Krijg je genoeg inspanning en ontspanning? Sport je?
Alle reacties Link kopieren
quote:swaentje71 schreef op 12 maart 2017 @ 18:40:

Wat waren je waarden van de vitamine D? De meeste laboratoria hanteren te lage waardes als ondergrens.53,4. Ik weet dat het 'binnen' de oude standaard valt, en dat het volgens de nieuwe standaard >80 moet zijn. Dus die vul ik aan. Maar buiten dat. De vermoeidheid speelt het hele jaar namelijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Julia2 schreef op 12 maart 2017 @ 18:43:

Krijg je genoeg inspanning en ontspanning? Sport je?



Op dit moment geen sport, voorheen wel. Wel veel buiten en ontspannen lukt gemiddeld ook goed.



Wel een beetje piekerig aangelegd trouwens .
Is de kwaliteit van je slaap wel in orde? Door bv slaapapneu rust je niet uit, ondanks de duur van de slaap.
Alle reacties Link kopieren
quote:MollyHooper schreef op 12 maart 2017 @ 18:47:

Is de kwaliteit van je slaap wel in orde? Door bv slaapapneu rust je niet uit, ondanks de duur van de slaap.



Ik geloof niet dat ik slaapapneu heb, maar zeker weten doe ik dat niet.



Even gechekt, ik ben geen luide snurker , en ik slaap rustig. Dus ik denk dat slaapapneu afvalt.
Helaas herken ik je verhaal. Ik word elke dag weer moe wakker. Ik ben ook altijd moe. Op mijn werk is dat lastig en sociaal gezien ook. Twee grote afspraken in een weekend is echt veel.

Ik heb er geen oplossing voor. Ook meerdere keren goede bloedwaarden getest. Dus eigenlijk is dit een tvp
Alle reacties Link kopieren
Maak een lijst met welke dingen je energie geven en welke dingen je energie kosten.

Zijn die 2 dingen in balans?



Zo kan je er achterkomen dat bijvoorbeeld koken of die ene vriendin je eigenlijk te veel energie kosten. De oplossing is dan, vaker voor je laten koken en die vriendin minder vaak zien

Of misschien kost jou relatie je te veel energie of wil je eigenlijk gaan voor een carrière switch?

Is een voorbeeld.



Piekeren kan ook veel energie kosten, je zou via de huisarts een paar gesprekken met de praktijkondersteuner of een psycholoog kunnen doen om het piekeren onder controle te krijgen. Of een online cursus, psychologie magazine heeft een paar goede bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
quote:Emceetje schreef op 12 maart 2017 @ 18:52:

Helaas herken ik je verhaal. Ik word elke dag weer moe wakker. Ik ben ook altijd moe. Op mijn werk is dat lastig en sociaal gezien ook. Twee grote afspraken in een weekend is echt veel.

Ik heb er geen oplossing voor. Ook meerdere keren goede bloedwaarden getest. Dus eigenlijk is dit een tvp Oh, ik ben niet de enige! Dat is wel weer fijn. Ik vind het zo frustrerend dat het nooit voldoende is(slaap), en dat ik me altijd suf van vermoeidheid voel. Het wisselt wel, ik heb goede periodes. Maar nooit écht uitgerust.
Alle reacties Link kopieren
quote:Gele_Suikerspin schreef op 12 maart 2017 @ 18:54:

Maak een lijst met welke dingen je energie geven en welke dingen je energie kosten.

Zijn die 2 dingen in balans?



Zo kan je er achterkomen dat bijvoorbeeld koken of die ene vriendin je eigenlijk te veel energie kosten. De oplossing is dan, vaker voor je laten koken en die vriendin minder vaak zien

Of misschien kost jou relatie je te veel energie of wil je eigenlijk gaan voor een carrière switch?

Is een voorbeeld.



Piekeren kan ook veel energie kosten, je zou via de huisarts een paar gesprekken met de praktijkondersteuner of een psycholoog kunnen doen om het piekeren onder controle te krijgen. Of een online cursus, psychologie magazine heeft een paar goede bijvoorbeeld.



Het piekeren is gelukkig veel minder dan vroeger. Ik heb al veel psychologische hulp gehad. En inmiddels veel losgelaten. Mijn leven is nu precies zoals ik het hebben wil, ik ben blij. Leuke vent(staat nu te koken), een ontzettend leuke baby die fantastisch slaapt(die kan dus echt de schuld niet krijgen). We hebben leuke plannen waar ik veel zin in heb, en waardoor er in ieder geval mentaal wel energie stroomt.

Ik zie genoeg redenen waardoor ik weinig energie kan hebben. Maar dit speelt dus al van jongs af aan. Ik wil er gewoon geen genoegen meer mee nemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:miss_musica schreef op 12 maart 2017 @ 18:43:

[...]





53,4. Ik weet dat het 'binnen' de oude standaard valt, en dat het volgens de nieuwe standaard >80 moet zijn. Dus die vul ik aan. Maar buiten dat. De vermoeidheid speelt het hele jaar namelijk.



Ja, maar de meeste Nederlanders/Europeanen komen ook in de zomer niet aan voldoende vitamine D via de zon. We zitten of binnen tussen 12 en 15 uur, of we smeren ons (terecht!) in. Weg opname vitamine D.

Ik zit nu net boven de 90 en voel me na jaren eindelijk goed!
Ik ben ook al mijn hele leven moe. Ik denk zelf dat het door mijn ADD komt heb er in ieder geval geen andere verklaring. Als kind zat ik al met mijn moeder bij de dokter omdat ik steeds zo moe was.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het. Maar sommige mensen hebben gewoon minder energie. Daar tegen vechten kost alleen maar energie en kan teleurstelling opleveren. Richt je op de dingen die je wel hebt en die lukken. Een man, een baby, een huis.



Tegenwoordig lijkt via sociale media alsof iedereen oneindig veel energie heeft, dat is niet zo. Ik ken genoeg vienden die om 22uur in bed liggen. En verjaardagen overslaan omdat ze moe zijn.



Kies dingen die jij belangrijk vind en besteed daar je energie aan.

Laat andere dingen links liggen.



Je kan niet alles doen en overal energie voor hebben. Het klinkt een beetje alsof je te hoge eisen aan jezelf stelt?

Misschien leren niet zo streng voor jezelf te zijn?
Alle reacties Link kopieren
Die vit. D zou je eigenlijk zelf moeten kunnen testen, net als glucose. Het maakt zoveel verschil.

De laagste waarde die ik van mezelf ken was 33,3. De huisarts noemde dat licht verlaagd. En dat was begin november... Sindsdien let ik in elk geval op vit. D, hoewel ik heb gemerkt dat die makkelijk kan dalen.
Alle reacties Link kopieren
Slaap je wel genoeg? Ik zie 7-8 uur in de OP staan, maar is je slaapbehoefte niet hoger? Ik heb zelf rond de 9 uur per nacht nodig, met 8 uur effectieve slaap kun je me na een paar dagen oprapen van vermoeidheid.... Niet ieder mens is tenslotte hetzelfde.
Wat is waarde van de B12? NHG geeft ondergrens 150 maar dat is in vergelijking met alle omliggende landen een zwaar tekort.

Ondergrens volwassenen ligt rond de 300 en zelfs dat zegt niets.
Alle reacties Link kopieren
quote:Westworld schreef op 12 maart 2017 @ 19:02:

Ik ben ook al mijn hele leven moe. Ik denk zelf dat het door mijn ADD komt heb er in ieder geval geen andere verklaring. Als kind zat ik al met mijn moeder bij de dokter omdat ik steeds zo moe was.Hier ook een ADD diagnose. Maar ik heb mijn hele leven omgegooid! Ik werk minder uren op een veel minder intensieve plek. Ik slaap veel beter sinds ik samenwoon(beter ritme) en ik kan met man alles bespreken waar ik mee in mn hoofd zit, waardoor het minder blijft hangen om te piekeren. Ik weet niet wat ik er meer aan moet doen. De vermoeidheid zit echt in mijn lijf.
Alle reacties Link kopieren
33,3?? Dagelijks gaan bijslikken. Is echt te laag bij mijn weten. Ik slik het hele jaar bij.
Pas op met vitamine D!

Een teveel kan je lichaam niet wegwerken en er kunnen ernstige zaken ontstaan door stapelen...
quote:miss_musica schreef op 12 maart 2017 @ 18:55[/message]:

[...]





Oh, ik ben niet de enige! Dat is wel weer fijn. Ik vind het zo frustrerend dat het nooit voldoende is(slaap), en dat ik me altijd suf van vermoeidheid voel. Het wisselt wel, ik heb goede periodes. Maar nooit écht uitgerust.



Ja dat heb ik dus ook. Hoelang ik ook slaap, ik word altijd moe (soms uitgeput) wakker.

Vandaag had ik ook nergens energie voor. Helaas kom ik pas nu weer een beetje bij en dan weet ik al dat ik straks moeite heb met slapen. En ik ben ook gelukkiger dan ooit, daar ligt het zeker niet aan!
quote:Emceetje schreef op 12 maart 2017 @ 19:07:

[...]





Ja dat heb ik dus ook. Hoelang ik ook slaap, ik word altijd moe (soms uitgeput) wakker.

Vandaag had ik ook nergens energie voor. Helaas kom ik pas nu weer een beetje bij en dan weet ik al dat ik straks moeite heb met slapen. En ik ben ook gelukkiger dan ooit, daar ligt het zeker niet aan!



Het was heel herkenbaar maar ik heb mijzelf onder begeleiding een 'reset' kado gedaan en heb er bakken energie voor teruggekregen.

3 maanden elke avond op dezelfde tijd naar bed en opstaan.

De tijd van gaan slapen kwam voort uit de optelsom van ; hoeveel uur slaap ik per nacht en overdag bij elkaar.

Dit tel je op en trek je af van het moment dat je op je vroegst op moet opstaan.

En dat dus maanden achter elkaar zonder een keertje over te slaan. Kost veel discipline omdat je ook in het weekend vol moet houden maar wat een verandering voor de rest van mijn leven.

Ik kan er ook nu nog steeds op terugvallen als het even niet lekker gaat. Dan pak ik gewoon weer die tijden voor een paar dagen en klaar.

Ik slaap nu onbewust ook die tijden behalve in het weekend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven