Gezondheid alle pijlers

Altijd moe, bloedwaarden voldoende

12-03-2017 18:34 108 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien dat ik hier herkenning of tips vind...



Zolang ik me kan herinneren is mijn basisenergie laag. Ik dacht altijd dat ik gewoon niet voldoende sliep, maar als ik daar kritisch naar kijk, valt dat best wel mee. 7 tot 8 uur slaap per nacht lukt gemiddeld wel.



Laatst is er geprikt op D, ijzer, B12 en ferritine. Alle waardes waren voldoende tot goed, behalve de ferritine(<10 ug/l) en die laatste kon makkelijk aangevuld worden door ijzerrijke voeding.

Ik ben daarmee dus niet veel opgeschoten, en eigenlijk wil ik wel eens verder laten onderzoeken. Maar ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen en wat ik kan verwachten. Bij wie moet ik wezen, en waar zou aan gedacht kunnen worden.

Ergens vind ik ook dat ik niet moet zeuren, want ik leid een gewoon leven en ik functioneer redelijk. Maar met name prive merk ik ondertussen wel gevolgen. Ook op het werk merk ik gewoon dat ik minder energie en concentratie heb dan ik graag zou willen.



Wie heeft hier ervaring mee, en wat heeft uiteindelijk geholpen?
Alle reacties Link kopieren
quote:whitewolves schreef op 12 maart 2017 @ 22:05:

Ik lees ook mee , herken ook veel dingen.



Zelf slik ik vit D 800 IE, mijn waarde was/ is 27.

b12 zit boven de 400 hier dus daar zal het niet aan liggenHeb je niets van de huisarts voorgeschreven gekregen? Toen ik op 33,3 zat, kreeg ik van de huisarts een kuur van 4 x 100.000 IE. Bij zo'n zwaar tekort zet 800 IE geen zoden aan de dijk. Er is een vit D forum met veel ervaring, daar kun je eventueel meer info vinden.
Ik zou maar eens beginnen bij vitamine 12.



En onthoud...alleen injecties werken!

Succes
Alle reacties Link kopieren
Tvp, ben ook erg benieuwd naar de b12 ervaringen. Ik vind het altijd lastig te bepalen of iets een nieuwe hype is(zoals glutenvrij eten) of dat het echt de oorzaak kan zijn. Aan de andere kant. .. Als het maar werkt!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even gebeld naar de huisarts. In 2010 was mijn B12 serum 335. In 2013 was mijn actieve B12 waarde 65.

Volgens mij is het B12 serum laag-normaal, en de actieve B12 waarde gewoon goed.

Dit zijn natuurlijk wel oudere waardes, dus het kan veranderd zijn, maar voor zover bekend zou het hier dus niet aan hoeven liggen?
Het gaat natuurlijk om je waarden op dit moment....
quote:miss_musica schreef op 12 maart 2017 @ 22:16:

[...]





Heb je niets van de huisarts voorgeschreven gekregen? Toen ik op 33,3 zat, kreeg ik van de huisarts een kuur van 4 x 100.000 IE. Bij zo'n zwaar tekort zet 800 IE geen zoden aan de dijk. Er is een vit D forum met veel ervaring, daar kun je eventueel meer info vinden.Nee, hij gaf alleen die mee. Bedankt voor de tip! Ik zal hem nog even aan zijn oor trekken met vragen
Alle reacties Link kopieren
quote:GirlPowerrrrr schreef op 13 maart 2017 @ 09:14:

Het gaat natuurlijk om je waarden op dit moment....Dat snap ik natuurlijk . Het gaat mij er meer om dat het toen niet als oorzaak werd gezien. Dus wellicht moet ik er niet teveel op 'hopen' dat daar nu wel iets uit komt. Ik hoop namelijk wel dat dit het is, dan kan het behandeld worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:whitewolves schreef op 13 maart 2017 @ 09:20:

[...]





Nee, hij gaf alleen die mee. Bedankt voor de tip! Ik zal hem nog even aan zijn oor trekken met vragen



Doen hoor! Die lichte pilletjes doen te weinig voor zo'n groot tekort. In de zomer maak je op een een zonnige dag binnen een uur al veel meer aan:



Wiki:

"Een gezonde blanke huid is in in principe in staat om vrij snel grote hoeveelheden vitamine D aan te maken. Op de 52ste breedtegraad, waarop Nederland ligt, wordt in de zomer (mei-september) midden op de dag bij onbewolkte hemel en heldere lucht al na enkele minuten blootstelling van een type-1 huid (blank), met 25% van het lichaamsoppervlak onbedekt en in horizontale positie, 25 microgram (1000 IE) vitamine D gemaakt. In de winter (november-maart) echter, is het op dezelfde breedtegraad onder geen enkele omstandigheid mogelijk om uitsluitend met behulp van zonlicht een adequate vitamine D-status te handhaven.[26]"
Trouwens, ik ken iemand met chronisch b12 tekort. Die heeft wel baat bij injecties 2x per week. Ze slikte eerst pillen maar die gaven een valse waarde. Een half jaar niet genomen en toen nog een keer laten testen. Kwam toen wel echt een tekort uit.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder had een te trage werking van de schildklier door haar zwangerschap gekregen. Ze was ook altijd zo moe daardoor. Ze heeft medicijnen gekregen en voelde haar daarna weer goed. Ze was overigens weinig aangekomen, dus daar merkte ze het niet aan.



Ben je daar al op getest?
Alle reacties Link kopieren
quote:miss_musica schreef op 13 maart 2017 @ 08:14:

Ik heb even gebeld naar de huisarts. In 2010 was mijn B12 serum 335. In 2013 was mijn actieve B12 waarde 65.

Volgens mij is het B12 serum laag-normaal, en de actieve B12 waarde gewoon goed.

Dit zijn natuurlijk wel oudere waardes, dus het kan veranderd zijn, maar voor zover bekend zou het hier dus niet aan hoeven liggen?Als je waardes nog steeds zo hoog zijn, zijn dit inderdaad prima waardes voor vitamine B12. Dan moet je het probleem elders zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Sorry, alleen even tvp...
quote:missyd schreef op 13 maart 2017 @ 21:29:

[...]





Als je waardes nog steeds zo hoog zijn, zijn dit inderdaad prima waardes voor vitamine B12. Dan moet je het probleem elders zoeken.



Dat is dus niet waar helaas...met B12 moet je reageren op de klachten en niet alleen op de waarden.

Maar helaas doen huisartsen dat niet. Zo heb ik jaren gelopen met een gevoel niet te leven en sinds mijn injecties (1x per week al 2 jaar lang) voel ik mij herboren.

Mijn B12 waarde lag destijds rond de 400.



Ik geef enkel een tip waar je misschien eens naar kan kijken, jij beslist wat je ermee doet natuurlijk...
anoniem_306545 wijzigde dit bericht op 15-03-2017 09:11
Reden: extra info
% gewijzigd
Ben je inmiddels al naar de huisarts geweest?
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag mijn 'eigen' huisarts, er was pas volgende week vrijdag plek(buiten mijn werktijden).



Irritant om geduld te moeten hebben... Aan de andere kant verwacht ik er eigenlijk weinig van. Ze zijn niet zo doortastend tot nu toe.
Alle reacties Link kopieren
quote:GirlPowerrrrr schreef op 15 maart 2017 @ 09:11:

[...]





Dat is dus niet waar helaas...met B12 moet je reageren op de klachten en niet alleen op de waarden.

Maar helaas doen huisartsen dat niet. Zo heb ik jaren gelopen met een gevoel niet te leven en sinds mijn injecties (1x per week al 2 jaar lang) voel ik mij herboren.

Mijn B12 waarde lag destijds rond de 400.



Ik geef enkel een tip waar je misschien eens naar kan kijken, jij beslist wat je ermee doet natuurlijk...Klinkt heftig... Fijn dat je nu opgeknapt bent! Ik hoop zo dat er iets gedaan kan worden hier!
Ja irritant is dat!



Mijn eigen huisarts was er ook heel laks over '' ja het kan van alles zijn, stress vitamine gebrek euh.. ja echt van alles'' maar verder geen tips of adviezen kunnen geven.

Ik zou wel echt een beetje aandringen en zelf met ideeen komen wat het mogelijk zou kunnen zijn als je ze niet zo doortastend zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil je niet ontmoedigen,maar ben 76 jaar,van af m,n 15 jaar kan ik mij niets anders herinneren ,

als altijd moe,al tig x onderzocht en nooit iets gevonden,het zit in m,n gene, mijn moeder had dit ook.

Enige waar ik veel last van heeft is altijd spierpijn,maar na zo veel jaar ga je daar aan wennen ha ha.

Enige troost die ik je kan geven is... je kan er oud mee worden,probeer het te accepteren.
quote:burgos schreef op 15 maart 2017 @ 10:43:

Ik wil je niet ontmoedigen,maar ben 76 jaar,van af m,n 15 jaar kan ik mij niets anders herinneren ,

als altijd moe,al tig x onderzocht en nooit iets gevonden,het zit in m,n gene, mijn moeder had dit ook.

Enige waar ik veel last van heeft is altijd spierpijn,maar na zo veel jaar ga je daar aan wennen ha ha.

Enige troost die ik je kan geven is... je kan er oud mee worden,probeer het te accepteren.



Natuurlijk kun je er oud mee worden!

Enkel durf ik er geld op te zetten dat er middelen zijn die jou gaan helpen.

Spierpijn is ook een aanwijzing voor B12 tekort wist je dat? Misschien eens laten prikken?

En dat 'genen verhaal' is natuurlijk de grootste onzin!

Kop in het zand steken is een methode natuurlijk maar daar kies je dan ook bewust zelf voor.

Ik hoop dat je voor jezelf gaat zorgen, dat meen ik echt!
quote:miss_musica schreef op 15 maart 2017 @ 10:11:

Ik wil graag mijn 'eigen' huisarts, er was pas volgende week vrijdag plek(buiten mijn werktijden).



Irritant om geduld te moeten hebben... Aan de andere kant verwacht ik er eigenlijk weinig van. Ze zijn niet zo doortastend tot nu toe.



Waarom zou je wachten?

Ik snap best dat je buiten werktijd dit soort zaken zou willen regelen maar je mag echt onder werktijd naar een dokter.

Ik denk zelfs dat als jij eerder geholpen bent, uit de onrust bent, je beter functioneert en de werkgever er enorm bij gebaat is.

Kies voor je gezondheid! Je werkt om te leven, niet andersom.
quote:GirlPowerrrrr schreef op 15 maart 2017 @ 09:11:

[...]





Dat is dus niet waar helaas...met B12 moet je reageren op de klachten en niet alleen op de waarden.

Maar helaas doen huisartsen dat niet. Zo heb ik jaren gelopen met een gevoel niet te leven en sinds mijn injecties (1x per week al 2 jaar lang) voel ik mij herboren.

Mijn B12 waarde lag destijds rond de 400.



Ik geef enkel een tip waar je misschien eens naar kan kijken, jij beslist wat je ermee doet natuurlijk...Maar dan was je waarde neem ik aan eerst wel lager want anders laten ze je toch niet beginnen met injecties lijkt me?
Ik volg ook, ben voor m'n gevoel m'n hele leven al behept met een laag energieniveau. Ik slaap heel licht en wordt vaak wakker, dus daar zoek ik de oorzaak in. Inmiddels heb ik me erbij neergelegd.
quote:Izzy_ schreef op 15 maart 2017 @ 12:34:

Ik volg ook, ben voor m'n gevoel m'n hele leven al behept met een laag energieniveau. Ik slaap heel licht en wordt vaak wakker, dus daar zoek ik de oorzaak in. Inmiddels heb ik me erbij neergelegd.Welke dingen om meer energie te krijgen heb je allemaal geprobeerd? Zijn je waardes wel goed?
Alle reacties Link kopieren
Al eens gedacht aan een candida-infectie? > http://www.candida.nl/?content=4
Net of ik mezelf lees. Bij mij gaat het met yoga en meer water drinken wel al stukken beter. Ik doe iedere avond ongeveer wel yoga en merk dat het ook doortrekt in mijn verdere leven. Net alsof je lijf er aan went beter adem te halen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven