Gezondheid alle pijlers

Amper weerstand. Is dat wel te verbeteren?

28-10-2014 08:41 36 berichten
Op internet weet iedereen precies wat je moet doen. Gezond eten, genoeg slapen, veel bewegen en buitenlucht. En tadaaa, een geweldige weerstand.



Ik vraag me af: werkt dat wel? Ik heb periodes waarin ik dat allemaal netjes doe en toch ben ik minstens vier keer per jaar goed verkouden. Als kind ving ik al ieder virusje dat laag vloog en dat doe ik eigenlijk nog steeds, al is het wel zo'n 5 jaar geleden dat ik 'echt' griep had.



Goed, op dit moment sport ik niet zoveel, maar ik krijg door OV toch best wat beweging en buitenlucht. En ik eet niet de hele dag rauwe groenten en quinoa, maar ik kom wel gewoon aan mijn 2 stuks fruit en 2 stuks groente enzo.



Mijn lage weerstand duikt vooral op als ik éven niet oplet. Als ik een paar dagen veel ga stappen (en niet super gezond eet) ben ik op dag 3 al snipverkouden. Als ik een keer mijn jas een beetje open laat staan: snipverkouden.



Zijn hier mensen in de zaal met verstand van zaken die weten of dat normaal is?



- is het normaal om al ziek te worden als je eventjes niet oplet of heb ik gewoon weinig weerstand?

- is het werkelijk mogelijk om je weerstand te verbeteren als je al niet super ongezond leeft, of is dat meer een verhaal voor mensen die écht amper gezond eten, slapen of sporten?



Ik wil ook gewoon eens een jaar doorkomen zonder vier verkoudheden. Mijn vriend is het hele jaar nog niet ziek geweest, dat wil ik ook wel. Oja, mijn amandelen zijn al geknipt toen ik heel klein was, dus daaraan kan het niet liggen.
Alle reacties Link kopieren
Verkouden van je jas open laten staan? Dat kan niet, vekoudheid is een virus, die loop je niet op van een open jas.



Ik zeg, de boer op.
...
Alle reacties Link kopieren
Vaker je handen wassen en zo min mogelijk met je handen aan je neus en mond zitten.
Alle reacties Link kopieren
Beste kindergarten, ik herken je frustratie! Na het zoveelste bloedinderzoek waar niets uitkwam wist ik het ook niet meer. Ik kreeg de term chronisch verkouden. Allergietesten kwam niets uit. Ik at genoeg fruit, ging naar bed om 21 uur..toch weer ziek.

Helaas 2 longontstekingen verder bleek ik zwaar astmatisch en een vernauwde neusholte! Met medicijnen en een kleine operatie voel ik mij ein-de-lijk een stuk beter en ben ik niet altijd direct ziek! Niet opgeven!

En werk je met jonge kinderen? En steeds op een andere locatie? Ook dan moet je steeds weer wennen aan de heersende virussen..
Alle reacties Link kopieren
Probeer een rondje bloedonderzoek (schildklier, pfeifer, b-vitaminen, ijzer etc)



Evt een allergietest



Evt een rondje kno,



Blijf luisteren naar je lijf mbt rust stress en voeding, hoe frustrerend ook
Wat een bijzonder verhaal, boskluizenaar!



Nee, ik werk niet met kinderen en ook niet op heel veel verschillende plekken. Wel heb ik een vriendin die in België woont en altijd als ik bij haar geweest ben, word ik weer verkouden (maar dat kan komen omdat we dan vaak veel gaan stappen).



Ik vind het ook weer zo 'overdreven' om ermee naar de dokter te gaan, het zijn namelijk geen longontstekingen of griepjes ofzo. Enkel verkoudheden met wisselende sterkte. Ik denk dat de dokter hetzelfde gaat zeggen als internet, en pas verder wil kijken als ik een soort modelleven leid van elke dag een halfuur hardlopen en om 22:00 naar bed (wat ik trouwens al regelmatig doe).



Goeie tip aliva, dat ga ik proberen. Ik zit al amper aan neus/mond en ik was mijn handen best vaak, maar misschien kan ik het nog wat aanscherpen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het juist ligt aan het knippen van de amandelen. Die dingen zijn toch wel first line of defence.



Je darmen zijn ook belangrijke factor in je weerstand. Een gezonde darmflora is heel belangrijk. Je kan bij de apotheek een probioticakuur halen en de goede bacteriën houden van resistant starch, dus is het belangrijk dat je ook binnenkrijgt via je voedsel, maar een schep Honig aardappelzetmeel door een glas koud water doet het trucje ook.



Als je met OV reist, was altijd je handen daarna. Raak geen slijmvliezen aan met je handen, dus niet in je oog wrijven, neuspeuteren of een vinger in je mond steken.



Zorg dat je veel vitamine C en voldoende zink binnenkrijgt, dan herstel je sneller van je verkoudheid.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Je geeft aan dat je met het OV reist, dat is al een flinke risicofactor want iedereen is daar bij elkaar om virussen te verspreiden. Verder is het wel normaal dat gezonde volwassenen af en toe verkouden worden. Vier keer per jaar is dan niet heel erg veel, volgens de KNO-artsen worden volwassenen 2-5 keer per jaar verkouden (dat zijn altijd gemiddeldes, je vriend misschien dus 1 keer en jij 6 keer).
quote:Als ik een paar dagen veel ga stappen (en niet super gezond eet) ben ik op dag 3 al snipverkouden.Dan kom je in contact met ziektekiemen.
Ik doe het goed op het volgende herfst-winter-weerstand regime:



- petjes/hoedjes/mutsen al naar gelang de temperatuur, vanaf een graadje of 10 ga ik niet zonder iets op mijn hoofd de deur uit

- als er van alles heerst zo af en toe een multivitamine tablet naar binnen

- goed eten, veel groentesoepen en regelmatig fruit (ook mee naar werk)

- na (of tijdens) OV vitamine C -mandarijn oid-, en idd handen wassen

- goede mondhygiene (ook flossen en stoken dus), geen idee of het is aangetoond, maar het lijkt me erg logisch dat minder bacterieen/ontstekingen in het mondgebied kan helpen tegen verkoudheden ed. Doe ik ook in de lente-zomer trouwens.
Ik weet niet wat je gezond vindt. Grove richtlijn: hoe meer mensen zich gaan bezighouden met het gezondheidsgehalte van hun voedselinname hoe groter de kans op een onevenwichtig dieet en dus tekorten.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou met open jas op de fiets stappen ipv t ov nemen. Als je ergens ziek wordt, is t wel in t ov.



En haal echinacea tabletjes van A. Vogel en zodra je verkouden dreigt te worden cinuforce. Sinds mijn partner dit doet heeft hij bijna nergens meer last van terwijl t n paar jaar geleden net zo was als bij jou.

Thuis veel luchten zodat schimmels en ziektekiemen je slijmvliezen zo min mogelijk belasten.
Been there, done that, got the T-shirt.
Wat een goede tips, bedankt allemaal! Er staan zeker een aantal dingen tussen die ik nog niet voldoende doe.



Ik vind het ook wel geruststellend dat 5 keer per jaar verkouden nog 'normaal' wordt gevonden door artsen. Niet dat ik er blij mee ben dat ik ieder virusje oppik, maar ik ben dus geen dramageval ofzo.
Probeer eens traditioneel Hollands te eten: 's morgens: brood met jam en kaas, lunch: brood met vis, vlees en zoetigheid en 's avonds: een paar scheppen groenten, een stukje vlees en een paar aardappelen of rijst. Dan kan je het verder zelf naar behoefte invullen (als je het je kan veroorloven) met dingen die je echt lekker vindt.
Alle reacties Link kopieren
Heel veel handen wassen.

En niet al die mannen zoenen als je gaat stappen.
Ik herken het ook wel hoor, als ik een half weekje van mijn regime afval, dikke kans dat ik iets te pakken heb. Vooral bij OV reizen en uitgaan in deze periode.



Mijn belangrijkste eetregel is fruit bij het ontbijt en groente bij iedere andere maaltijd. Dat kan varieren van een paar kerstomaatjes tot een flinke broccolisoep of een bergje gekookte/geroosterde/gestoomde groente.
Alle reacties Link kopieren
Hoe zit het op je werk? Werkplekken zijn vaak heel vies. Deel je een telefoon of toetsenbord(flexplek)? Je kan ook dingen oppikken van (de kinderen van) je collega's.



Ik word minder vaak verkouden in periodes dat ik intensief sport. Hardlopen ofzo. Wandelen of fietsen doet dat voor mij niet.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen heeft het altijd over vitamine C voor een goede weerstand, maar zelf ben ik een enorme voorstander van het slikken van vitamine D. Doe dit zelf nu een paar jaar en ben in de herfst en winter nauwelijks nog ziek, terwijl ik daarvoor ook ieder virus oppikte.

Je lichaam maakt vitamine D aan bij zonlicht op de huid, maar in de herfst en de winter is er amper zonlicht (laat staan op je huid). In de lente en zomer is dit er wel en dat zijn ook de maanden dat mensen vaak veel minder (of geen) last hebben van verkoudheden ed.

Het is wellicht (nog) niet wetenschappelijk bewezen (hoewel er wel sterke aanwijzingen zijn nadat ik net even gegoogled heb), maar ik ben er zelf in ieder geval wel van overtuigd.
Haha, dat doe ik grotendeels al, Blommit! Op de lunch met vis na, want vis eten zit niet zo in mijn systeem geïntegreerd. Al begrijp ik dat dat erg gezond is qua vitamine D en vetten.



Misschien moet ik zo'n flesje desinfectans kopen en daar wat scheutiger mee sproeien (op mijn handen) als ik in het OV geweest ben. En misschien wat vaker mijn laptop en mobiel desinfecteren en mijn handen wassen.



En die A. Vogel die iemand aanraadde, is dat homeopathisch of regulier?
Goeie tip Loecky! Ik heb pas heel veel vitamine D ingeslagen dus dat ga ik ook proberen. Ik ga nu gewoon alles tegelijk proberen want ik ben het echt zat!



Hoeveel mg vitamine D zou jij aanraden? Ik zie dat de ADH's in het buitenland veel hoger liggen dan hier.
Alle reacties Link kopieren
quote:MrsStanleyWalker schreef op 28 oktober 2014 @ 08:57:

Je darmen zijn ook belangrijke factor in je weerstand. Een gezonde darmflora is heel belangrijk. Je kan bij de apotheek een probioticakuur halen en de goede bacteriën houden van resistant starch, dus is het belangrijk dat je ook binnenkrijgt via je voedsel, maar een schep Honig aardappelzetmeel door een glas koud water doet het trucje ook.

Of rauwmelkse kaas! (ik ben serieus) daar zitten veel bacterien in, die heel goed voor ons zijn. Omdat we dat soort bacterien nooit meer binnenkrijgen, moeten we nu met flesje probiotica aan de slag.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een supplement met 1000 IE vit. D. Ik denk dat we niet zo snel teveel vit. D binnen krijgen. Je lichaam maakt zelf na twintig minuten zonnen al meer dan 10.000 IE aan, meen ik me te herinneren.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Ik spoel in de herfst en winter met zout water mijn neusholtes. Daar heb je speciale potjes voor zoals de Rhino Horn. Werkt heel goed ook tegen een allergie. Nooit meer verkouden geweest!
Alle reacties Link kopieren
Ben je niet gewoon ergens allergisch voor? Ik had een tijd in het voorjaar steeds dit soort klachten, dat bleek hooikoorts te zijn bijv.
Natte tosti..
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda, 2 minuten geleden



Of rauwmelkse kaas! (ik ben serieus) daar zitten veel bacterien in, die heel goed voor ons zijn. Omdat we dat soort bacterien nooit meer binnenkrijgen, moeten we nu met flesje probiotica aan de slag.



Ik ben ook serieus. Ik eet om die reden ook rauwmelkse kaas, alleen is er steeds moeilijker aan te komen in winkels en op de markt. Brussel...



Verder werk ik graag in de moestuin met blote handen en ik eet ook weleens wat uit de tuin zonder te wassen, radijsjes, wortels, bessen, bloemen, etc. Soil based organisms krijgen we ook te weinig binnen, ik hoop dat op die manier een beetje recht te trekken.
You know how I know? Because I reeaally think so!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven