Gezondheid alle pijlers

Arts wil helpen bij mishandeling die ik niet heb toegegeven.

21-02-2014 13:21 104 berichten
Ik weet het even niet meer.

Ik ben bij een arts geweest voor bepaalde verwondingen op het moment dat mijn man even weg was werd mij gelijk gevraagd wat er echt gebeurd was, ik heb gezegd dat het een ongeluk was.



Nu moet ik binnenkort aan die verwonding geopereerd worden maar ik moest eerder terug door complicaties.



Op het moment dat ik bij hem kwam had ik een andere lichte verwonding ik zat nog niet en hij vroeg gelijk hoe ik daar aan kwam.



Ik vertelde hem klunzig te zijn.



Aan het einde van behandeling kwam hij er weer op terug en zij hij opnieuw dat hij me wilde helpen maar dat ik wel zelf om hulp moet vragen en sat hij nog niet weet hoe hij moet helpen maar dat hij daar alle moeite voor zou doen.maar dat ik het hem dan toch toe moet geven.



Maar goed zoals jullie al begrijpen komen deze verwondingen er niet zomaar maar het is iets van de laatste tijd daarvoor nooit.



Ik weet niet zo goed wat ik moet doen hij heeft gezegd dat ik contact op kan nemen, maar ik bedoel dan moet ik die afdeling bellen en wat moet ik dan zeggen.



Ik zie hem hem nog wel terug voor operatie maar ja.



En kan hij wel wat doen en als ik nou eerst ja zeg en me dan toch bedenk.



Wat nu?
Misschien een gesprek aanvragen met die arts? Onder het mom de operatie voorbespreken bijvoorbeeld.
Ik snap er niks van, hoe kom je aan die verwondingen? En waarom zou je niet eerlijk erover zijn?
Alle reacties Link kopieren
Je man heeft je dus zo mishandeld dat je daarvoor naar de huisarts moest. En erger nog, er aan geopereerd moet worden. En die arts ziet met zijn heldere verstand dat je mishandeld bent en biedt je zijn hulp aan.

En jij weet niet wat je moet doen????



Nou, met beide handen aanpakken zou ik zeggen!
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Eerst ja zeggen en je later bedenken zal vaker voorkomen en is vast bespreekbaar met die arts.



Veel sterkte trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Als jij er klaar voor bent, hier hulp bij te krijgen kun je daar via deze arts om vragen.



Een arts mag niet uitzelf handelen indien hij denkt dat er sprake is van huiselijk geweld. Vandaar dat hij zegt dat jij er om moet vragen.
Wat een goede arts trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Laat je helpen, mishandeling is nooit oke, zelfs niet eenmalig.
Alle reacties Link kopieren
Je wordt dus mishandeld door je man? En je wilt wel hulp?



Je kan naar de arts gaan, maar er zijn meer mensen die je kunnen helpen. Begin eens met contact opnemen met het steunpunt huiselijk geweld,

zie deze link.



Als je belt, kun je allereerst je verhaal doen en samen met iemand de zaken op een rijtje zetten. Je hoeft niet meteen iets te doen en natuurlijk kun je altijd weer besluiten om ermee te stoppen. Zij doen niets zonder dat jij het zelf wilt.



Ik hoop dat je er uit komt, sterkte
Topdokter! Ga met hem of haar in gesprek want je gezondheid en je leven zijn in GEVAAR.
Wat naar voor je, en goed dat deze arts kordaat optreedt. Ik denk dat dit je kans is om hieruit te komen, de arts biedt het je aan. Veel vrouwen in jouw situatie worden helaas niet gezien, en durven zelf niet aan de bel te trekken. Helaas ervaring mee in mijn omgeving.



Ik raad je aan de kans te grijpen. Heel veel sterkte.
Alle reacties Link kopieren




Fijn dat die arts er bij jou doorheengeprikt heeft! En goed van je dat je erover denkt om hem te bellen. Je kunt deze arts zeker in vertrouwen nemen, ook zij hebben een geheimhoudingsplicht.



Het lijkt me dat je rustig kunt bellen naar de afdeling en naar deze arts kunt vragen. Maar vergeet niet dat er een heleboel andere steunpunten zijn. Je eigen huisarts of bijvoorbeeld de stichting Kadera of een andere stichting tegen huiselijk geweld.



Maar bedenk je alsjeblieft niet, kom op voor jezelf, niemand verdient dit.
Neem zijn hulp met beide handen aan. Je hoeft niet te bedenken wat je gaat zeggen, ze zullen je vragen stellen en jij antwoordt met de waarheid. Nadenken over wat je gaat zeggen is dus totaal niet nodig.
Juist als de verwondingen van de laatste tijd zijn ben je misschien nu nog op tijd om een en ander, met hulp, bij te sturen.



Dat het erger geworden is belooft niet veel goeds voor de toekomst als er niet iets verandert. Voorkom alsjeblieft dat het thuis erger en erger wordt door nu al hulp te vragen.
Alle reacties Link kopieren
Begrijp ik goed uit je verhaal dat je man je dus inderdaad heeft mishandeld (en wel zodanig dat je eraan geopereerd moet worden)? Ik denk dat je dan alle hulp die je aangeboden krijgt moet aanpakken om uit die situatie te komen. Maar als je schrijft dat het iets is van de laatste tijd, en daarvoor nooit, dan denk ik dat je (nog) excuses voor het gebeurde zoekt, en dat de stap naar hulp moeilijk is.... Als tussenstap kun je die arts eerst vragen wat hij voor je kan betekenen (ik neem aan dat ziekenhuisartsen in hun opleiding leren hoe ze in dit soort situaties moeten handelen). Maar bel hem alsjeblieft, of zoek op een andere manier hulp.




wat een fijne huisarts, zo te horen kun je hem wel in vertrouwen nemen, zonder jouw toestemming mogen ze niets doen dus je kunt zonder angst met ze praten en dan verder altijd nog kijken wat je er verder mee wilt.



Hebben jullie kinderen?
Even wat concreter:



als je de afdeling gaat bellen kun je een afspraak maken met de arts. Als ze vragen waarom kun je bijvoorbeeld zeggen: operatie voorbespreken, pijnstilling, hoe lang herstel enz.

Of aangeven dat de arts je gevraagd heeft contact met hem op te nemen als je nog vragen had en dat je dat nu doet.
Je kunt eventueel ook aan de secretaresse vragen of de arts jou kan bellen als dat makkelijker is voor je . En dan een afspraak met hem maken.
Alle reacties Link kopieren




Bespreken met die arts!!! Wat fijn dat hij zijn ogen niet er voor sluit!! moet jij ook niet doen. Dit is NIET (ik zeg: NIET) normaal!
Ik voel me zo moedellooos
Alle reacties Link kopieren
Ga in gesprek met je arts, geef gewoon eerlijk aan dat je ook niet weet wat je moet. Je arts zal niks toen als jij zegt dat hij iets niet mag. Bespreek samen met hem wat je mogelijkheden zijn.
Alle reacties Link kopieren
Als je hulp wilt moet je het zelf aangeven. De arts steekt jou een helpende hand uit die je kan pakken.

Aan de telefoniste vam de afdeling kan je de waarheid zeggen, ook zij heeft geheimhouding getekend. Als je dat niet durft kan je aangeven dat je graag de arts wil spreken omtrent de ok of dat je nog wilde overleggen over iets wat hij in het consult voorstelde.



Je bedenken kan niet echt. Je kan wel aangeven dat je geen hulp wilt.

Je verklaring terugtrekken zal bij de arts (en ieder weldenkend mens) alleen maar wantrouwen opwekken.



Wettelijk gezien kan de arts zonder jou toestemming niet veel doen tenzij hij/zij een zwaar gevaar voor jou ziet. Zie ook onderstaande quote

quote:

Voor een melding van een vermoeden van huiselijk geweld kent de wet (nog) geen expliciet meldrecht. Toch zijn meldingen wel mogelijk. Melden van huiselijk geweld kan als:

- een cliënt, patiënt of leerling zich in een ernstige situatie bevindt; 

- het doen van een melding de enige weg lijkt te zijn om de situatie van de cliënt, patiënt of leerling te verbeteren;

- de beroepskracht meent dat het doen van een melding een zwaarder belang van de cliënt, patiënt of leerling dient, dan het belang dat hij heeft bij geheimhouding.

Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Een afspraak maken voor verwondingen die je zijn toegebracht. Niets meer en niets miner.



Ik vind het heel erg voor je en ik vind je heel sterk dat je gaat bellen!
Bedankt voor jullie reacties.



Ik twijfel erg misschien gebeurd het wel niet meer.



En ja hij heeft geheimhoudingsplicht maar het komt wel in mijn dossier wat als ik daar ooit nog kom. Dan weten ze er gelijk van af ook als het nooit meer gebeurd zou zijn.



Misschien staat zijn vermoeden er ook wel in ik weet niet hoe dat werkt.



En ja het is een hele fijne arts hij is nog jong en voel me wel erg op mijn gemak bij hem eerst was ik verrast dat hij zo direct was maar aan de andere kant vond ik het ook eigenlijk wel fijn dat hij het gewoon zij.



Maar goed ik weet het echt gewoon even niet.
Alle reacties Link kopieren
Is er een mogelijkheid dat je met de arts kunt afspreken zonder dat je man er achter komt?
Oja en mijn huisarts gaat het niet worden nare man dus dan kom ik toch bij hem terecht

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven