Gezondheid alle pijlers

Bemoeizorg hoe regelen?

23-01-2017 18:27 17 berichten
Wij zitten een beetje met een dilemma. Wij hebben een oom ( 66 jaar) waar het niet goed mee gaat.



Financieel gaat het slecht waardoor familieleden zijn rekeningen al betalen omdat hij niet " weet" hoe het internet werkt maar ondertussen alle automatische incasso's terug boekt en precies weet hoe internet werkt. Flinke schulden zijn ontstaan maar vanwege zijn tegenwerking is budget beheer ermee opgehouden met hem.



Zijn woning is ZWAAR vervuild en dan ook echt zwaar vervuild. De buren hebben mij laatst aangesproken dat er nu echt iets moet gebeuren want anders spreken ze de gemeente aan. Toen ik zei dat ze dat dan maar moesten doen deden ze het toch niet want dat zou zielig voor hem zijn. Wij hebben meerdere keren zijn woning compleet schoongemaakt, tweedehands meubels van marktplaats gehaald etc maar een week later is het weer zwaar vervuild. Denk aan kippenpoten maandenlang op het aanrecht laten staan en dan uit zijn stekker gaan als je het weg wilt gooien, zijn kleding is al 3 a 4 jaar niet meer gewassen. De laatste keer dat ik het gewoon in de wasmachine heb gedaan heeft hij de hoofdkraan van het water afgesloten en mocht ik een jaar niet meer langskomen, zijn toilet kom ik niet meer in want ik kan de ranzigheid niet meer aan.



Hij is zelf ook vervuild. Zijn kleding is vol met aangekoekt vuil, al een maand of 7 niet meer onder de douche geweest nadat hij een artikel op internet had gelezen dat veel douchen slecht voor je huid is. Hij heeft letterlijk nog 3 tanden in zijn mond maar weigert een kunstgebit want dat kan hij niet betalen ( kunstgebit wordt vergoedt alleen die 3 tanden trekken niet dus aangeboden dat voor hem te betalen maar hij weigert).



Hij komt niet meer buiten en wordt omringt door junks en alcoholisten die dagelijks bij hem zitten en zijn huis als een soort jeugdhonk gebruiken. Hij gebruikt ook even vrolijk mee met de drugs want de huisarts had verteld dat cocaïne ervoor zorgt dat je hart gezond blijft ( ja ja). En ga zo maar door.



Niemand mag weten wie zijn huisarts is en heb er meerdere gebeld maar ze mogen niet vertellen of hij daar patiënt is dus via een huisarts kom ik ook niet verder. Iemand van de gemeente van budgetbeheer is een aantal keer langsgeweest en heeft de vervuiling ook gemeld maar hij weigert hulp. Heb GGZ gebeld maar daar kwam ik ook niet verder mee want ze hadden hem gebeld en alles ging perfect ( en echt als je hem spreekt dan komt hij ook veel beter over dan het in werkelijkheid gaat).



We weten dus niet meer welke stappen nog ondernomen kunnen worden, hij wilt echt helemaal niets en heeft altijd zo geleefd en mankeerd nooit wat ( en dat is waar alleen loopt het nu echt de spuigaten uit, eerste waste hij nog eens per maand en stond hij elke week onder de douche, elke dag afwassen en stofzuigen maar nu dus niets meer vanwege de afweer die je krijgt in een vies huis).
Onder curatele laten plaatsen?
Alle reacties Link kopieren
GGD bellen, meldpunt zorg en overlast. En de wijkagent op de hoogte stellen.
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
Alle reacties Link kopieren
Kijk of er in jouw regio een Zorg en veiligheidshuis oid is. Dit is een voorbeeld uit Brabant: https://www.movisie.nl/pr ... kt-vertrouwen-zorgmijders

Ik vond vergelijkbare initiatieven rond Groningen en Nijmegen.



Sowieso zou ik met het begrip "zorgmijder" gaan googelen/richting huisarts gaan; ik denk dat je je oom wel als zodanig kunt betitelen. Andere bij je oom foto's maken en daarmee weer naar GGZ.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Een gesprek aangaan met de wijkagent en vragen of hij bemoeizorg in wil schakelen.

Zo te lezen heeft je oom kans op ongedierte en daarmee word hij een echte last voor de omgeving, want muizen, ratten en kakkerlakken houden het niet bij één woning, dus er moet echt iets gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Wat een ellende zeg.

Ik heb niet zo een twee drie een advies maar ik lees even mee, vanwege een familielid van mijn vriend in een aanverwante situatie



overigens is daar langzaam de fase van 'opgeven' zijn intrede aan het doen

zolang iemand hulp weigert, maar ook geen gevaar is voor zichzelf of de omgeving kun je weinig afdwingen

ik vrees bijna dat handelingsonbekwaam verklaren straks nog je enige mogelijkheid is, of loslaten dus
quote:VickyP schreef op 23 januari 2017 @ 18:36:

GGD bellen, meldpunt zorg en overlast. En de wijkagent op de hoogte stellen.Dit. Die komen aan huis langs, volgens mij. En de wijkagent is altijd handig, als het goed is kan die ook hele moeilijke mensen aanspreken. Als het zo doorgaat, staat ie heel snel op straat. Is het een koophuis ofzo?
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader werkt bij zorg en overlast, die gaat bij dit soort meldingen langsen neemt contact op met de wijkagent en andere instanties om na te gaan of hij in beeld is. Ik ben zelf 'bemoeizorger' en krijg aanmeldingen meestal via de huisarts of GGD.
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
quote:VickyP schreef op 23 januari 2017 @ 18:50:

Mijn vader werkt bij zorg en overlast, die gaat bij dit soort meldingen langsen neemt contact op met de wijkagent en andere instanties om na te gaan of hij in beeld is. Ik ben zelf 'bemoeizorger' en krijg aanmeldingen meestal via de huisarts of GGD.

GGD ga ik van de week dan sowieso bellen, vorige keer had ik het GGZ gebeld. Wie de huisarts is weten we dus echt niet en mogen we ook niet weten ( hij zal de bui al wel voelen hangen). Zorg en overlast kan ik in zijn woonplaats niet vinden maar kan een bemoeizorger hem wel echt " dwingen" tot huishouden, persoonlijke hygiene etc?



En bedankt voor de term zorgmijder, daar ga ik verder op zoeken en de wijkagent zou ik ook een keer kunnen bellen zeker ook om het vage volk buiten de deur te gaan houden.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor een inkomen heeft hij? Zijn huur wordt wel betaald? Het is een huurhuis?

Iemand kan niet gedwongen worden tot zelfzorg en dit is nu niet het belangrijkste. Dat zijn de schulden. Eigenlijk moet hij aangemeld worden voor schuldsanering. Heeft budgetzorg dit met hem besproken?

Inderdaad de GGD inschakelen en het wijkteam of coöperatie wijkverpleegkundige zorg.
Kun je aangeven welke gemeente het gaat? Soms heeft een ggd en meldpunt voor zorg en overlast. Wijkagent inschakelen werkt ook vaak om de boel in gang te zetten. Verder is niet zo dat een bemoeizorg medewerker wonderen kan verrichten maar die kan wel inventariseren wat er speelt en of veiligheid gezondheid in gedrang is wat evt mogelijkheden bied om dwang en drang in te zetten. Als het een huurwoning betreft is de verhuurder inlichten ook een mogelijkheid.
Bij huurhuis: wbv tippen. Die hebben ook middelen om iemand te helpen of te dwingen.



Sowieso wijkagent inseinen, zeker bij drugsgebruik.



En eehm... bewindvoering? Is ook een optie.
Alle reacties Link kopieren
quote:VickyP schreef op 23 januari 2017 @ 18:36:

GGD bellen, meldpunt zorg en overlast. En de wijkagent op de hoogte stellen.

Oh, ik dacht dat er stond: GOD bellen.



Ik weet niet wat iemand bezielt die in een troep leeft zoals je weleens op TV ziet. Lijkt mij dat je niet vrij meer kan lopen en zitten. Misschien willen ze tegendraads zijn; dus doen wat nooit mocht van mama / hun vrouw.



Ik denk dat het totaal geen prioriteit bij hem heeft, TO. Als hij alles laat vallen en laat liggen dan wordt het ook morgen. En ik denk dat hij mensen die hem aan het werk willen zetten ziet als bemoeizuchtige schooljuffrouwen. Zodra er iemand binnenkomt dan weet hij weer tegen wie hij strijden moet!
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Toch ook aan de buren vragen of ze melding willen maken van de overlast.

Volgens mij werkt het systeem sneller als er door meerdere partijen (onafhankelijk van elkaar) een melding wordt gemaakt.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 23 januari 2017 @ 23:17:

Toch ook aan de buren vragen of ze melding willen maken van de overlast.

Volgens mij werkt het systeem sneller als er door meerdere partijen (onafhankelijk van elkaar) een melding wordt gemaakt.



Zeker weten.

Vaak is er ook wel een website van bemoeizorg waar je kunt aanmelden, even googelen voor jouw woonplaats.

Wijkagent inschakelen, in geval van een huurwoning zeker de verhuurder want die hebben een dwangmiddel in handen, klinkt niet of het goedschiks zal gaan namelijk.
At the end of each day, life should ask: "Do you want to save changes?"
Alle reacties Link kopieren
Wat moeilijk Pieps, ik hoop dat je via GGD en wijkagent een ingang kunt vinden.



Veel sterkte en succes
Ik zou contact opnemen met het wijkteam, en van daaruit kijken wat de mogelijkheden zijn. Vaak participeren wijkteamleden ook in zorgmijdersoverleggen (waar zowel GGD, GGZ, woningcorporatie/woonconsulent, wijkagenten, verslavingszorg en maatschappelijk werk aan deelnemen) of hebben ze er in elk geval korte lijnen mee. Als het wijkteam zelf niet toereikend is dan weten ze vaak wel met wie ze dan contact moeten zoeken of je vraag naar door kunnen zetten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven