Gezondheid alle pijlers

Blaasontsteking (alweer!)

11-06-2014 09:51 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,



Ik heb sinds eind vorig jaar bijna om de maand een blaasontsteking, hiervoor ga ik naar de HA en dan krijg ik Furabid mee als antibiotica. Deze antibiotica vind ik persoonlijk een wondermiddel, want binnen 1-2 dagen is de vreselijke pijn weg. Maar om zo vaak antibiotica te slikken vind ik inmiddels geen goed plan meer.



De oorzaak van mijn blaasontstekingen zijn niet bekend, komt ook niets uit verder onderzoek. Het komt van de een op andere dag acuut opzetten en ik voel het direct als ik wakker wordt op een ochtend. De pijn wordt steeds erger en ik vind het gewoon 'eng' steeds naar het toilet te moeten, vanwege die vreselijke pijn. Ik zit gewoon te kermen op het toilet en op mijn werk is het ook niet echt fijn steeds van mijn plek te moeten.



Vanochtend was ik het zat, het is weer de eerste dag. Plassen gaat helemaal niet, dus een potje kan ik niet langsbrengen bij de HA en nu bleek ook dat hij met vakantie is en de vervanger de komende (3!!) weken al vol zit met afspraken.



Ik ben naar de apotheek gereden, gevraagd om Furabid zonder recept en wilde dit uiteraard zelf betalen. Helaas kreeg ik dit niet mee. Wel een of andere doos vol Vitamine C capsules. Hierna ben ik naar de supermarkt gereden en heb ik liters Cranberry sap gekocht en Ibuprofen vanwege de ontstekingsremmende werking.



Heeft iemand ook deze ervaring met blaasontsteking? Wat valt eraan te doen? Ik houd me eigenlijk al aan alle htk-tips, mijn hygiëne is goed en zo ook daar beneden.



Help
Super vervelend. Vroeger had ik het ook super vaak.



Was mij daaronder nu alleen nog met lauw water en leef gezonder dan bijv begin van studententijd.



Bij de meesten blijft het gevoelig punt, als ik op vakantie ben steekt het bij mij nog wel eens de kop op. Dan combinatie van meer alcohol drinken, warmte, ongezonder eten, meer seks etc (vermoed ik).



Enige tips; cranberry capsules, na de seks ALTIJD plassen, genoeg water drinken, geen zeep daar beneden gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Ik had ook elke 3 mnd een ontsteking... Heb de laatste x (6 maanden geleden) geen antibiotica, maar cystiberry tabletten geslikt en het duurde wat langer, maar ging wel over zonder a.b. Toen heb ik 3 mnd lang elke dag deze tabletten geslikt en sinds 2 maanden om de anderste dag. En het gaat nu hartstikke goed. Als ik heeeel in de verte een ontsteking voel komen dan meteen weer elke dag een tablet. Heb overigens onlangs 12 doosjes aangeschaft met fikse korting via drogistenplein of drogistonline ofzo 3 halen 2 betalen.... Google is mn beste vriend
Alle reacties Link kopieren
Kan je niet gewoon urine wegbrengen zonder door je huisarts gezien te worden? Ik weet eigenlijk niet beter dan dat bij huisartsenpraktijken zo is, 3 weken doorlopen met een blaasontsteking lijkt mij ook geen succes verhaal..



En is je urine ook al vaker op kweek gezet? Dus niet alleen zo'n test stripje erin, maar echt kijken met wat voor bacteriën je te maken hebt (vast wel, maar just in case..)



Anders toch met je ha overleggen voor een verwijzing naar een uroloog.



Beterschap!
Alle reacties Link kopieren
quote:twijfeldoos100 schreef op 11 juni 2014 @ 11:25: Bij mij begon het toen ik mijn (inmiddels ex) partner leerde kennen en hij mij Lactacyd aanraadde. Het ging over toen ik daar mee stopte... Blijkbaar was het te schoon daar beneden en totaal geen weerstand.



Ja, heb ik ook, maar gebruik dat meer zo 2 keer per week omdat ik dat zelf een schoon idee vind. Als mijn vriend gaat vertellen dat ik dat moet gebruiken zou ik me afvragen wat daar beneden aan de hand is Ik heb dit de laatste tijd wel meer gebruikt, waardoor dit prima de oorzaak kan zijn. Te schoon en weinig eigen immuunsysteem/afweersysteem meer en bij het kleinste vuiltje al een ontsteking.



Ik ben nog niet naar een uroloog gegaan en inderdaad kan ik mijn potje afgeven bij de HA assistente, maar dan krijg ik WEER antibiotica wat ik niet meer zie zitten.



En qua seks, dat heb ik niet gehad sinds 3 weken.
Alle reacties Link kopieren
Sorry dat ik niet iedereen gequote heb, dat wordt zo lastig met copy-pasten!
De cranberriesap uit de supermarkt is veel te veel verdund, daar heb je niets aan. Ga eens bij een natuurwinkel echte cranberrysap halen. Neem wel gezoete, die andere is zo zuur dat je glazuur meespoelt.



Ik heb zelf zo vaak blaasontstekingen gehad dat ik nu een onderhoudsdosis antibiotica heb. En sindsdien geen blaasontstekingen meer.
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg juist van lactacyd blaasontsteking. Iedere keer nadat ik dat had gebruikt kon ik weer met m'n potje naar de dokter.

Heb je een vaste bedpartner? Ik had bij een van mijn exen constant blaasontstekingen. Mijn arts 'grapte' wel eens dat ik allergisch was voor zijn sperma. Sinds we uit elkaar zijn (6 jaar) heb ik nooit meer een blaasontsteking gehad :-)



Tips: veeeeeeel drinken. En vooral dan zure dranken. Als je je al aan alle tips houdt die gegeven zijn denk ik dat de dokter op dit moment de enige is met een oplossing....



En het is trouwens belachelijk dat je er niet terecht kunt de komende 3 weken. Een blaasontsteking verwaarlozen is niet handig...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook ooit een paar keer achter elkaar gehad. Kreeg toen van de huisarts een antibiotica kuur (lage dosering) voor 3 maanden. Daarna heb ik het nog maar 1x gehad. (In tien jaar tijd)
Alle reacties Link kopieren
@MissChicken, ik heb het wel uit de supermarkt, maar is alsnog super zuur. Krijg het bijna niet weg haha



@Levin5, ja ik heb een vriend, alleen hierdoor kan het deze keer niet komen. Tenzij het zo'n sluimertijd heeft, dat weet ik eigenlijk niet. Ik voel blaasontsteking ook nooit aankomen, het is er gewoon in 1x "poef"



@izzyz, is dat niet gevaarlijk voor je pilgebruik? Continu antibiotica, ik vind antibiotica gewoon niet fijn omdat daar mijn hormoonhuishouding helemaal van slag van raakt. Dan ben ik van een blaasontsteking af, maar ga ik verder in een schimmelinfectie wat minstens zo vervelend is.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees vaak (op Nederlandse sites of forums) dat mensen afhankelijk zijn van één huisarts, hoe komt dit?

Hier in België kan je gewoon gaan naar elke huisarts die je maar wil!
Alle reacties Link kopieren
quote:laurake123 schreef op 11 juni 2014 @ 14:02:

Ik lees vaak (op Nederlandse sites of forums) dat mensen afhankelijk zijn van één huisarts, hoe komt dit?

Hier in België kan je gewoon gaan naar elke huisarts die je maar wil!



Weet ik niet, ik kan in ieder geval niet zomaar bij de huisarts ernaast naar binnen stappen omdat ik zijn patient niet ben.



Het heeft misschien te maken met onze NL zorgverzekeringen, ik moet ook perse naar een huisarts in de gemeente waar ik woonachtig ben. Als ik verhuis moet ik eerst op de wachtlijst bij de nieuwe dokter, etc. etc.



Ze zeggen wel dat de zorg in NL zo goed is, maar meestal word je van kastje naar de muur gestuurd voor ze je helpen. 'Als het over 2 weken nog niet over is, kom maar een keer terug' is een bij mij veel gehoorde uitspraak.
quote:diamondgloss schreef op 11 juni 2014 @ 13:54:

@MissChicken, ik heb het wel uit de supermarkt, maar is alsnog super zuur. Krijg het bijna niet weg haha



.In de supermarkt hebben ze vaak alleen Oceanspray Cranberrysap. Dat is verdund, zit maar een kleine hoeveelheid sap in.
Alle reacties Link kopieren
quote:diamondgloss schreef op 11 juni 2014 @ 09:51:

Plassen gaat helemaal nietWat bedoel je hier precies mee?
Alle reacties Link kopieren
quote:misschicken schreef op 11 juni 2014 @ 14:25:

[...]



In de supermarkt hebben ze vaak alleen Oceanspray Cranberrysap. Dat is verdund, zit maar een kleine hoeveelheid sap in.



Ik heb zonnatura 100% (?) cranberry sap.



quote:Beeldig schreef op 11 juni 2014 @ 14:28:

[...]





Wat bedoel je hier precies mee?Dat ik wel drang voel en dan naar het toilet ga, maar ik hooguit 2 druppels kan urineren, dit vanaf gisteren avond 23.00 uur tot aan nu. Maar het doet minder zeer door het vele drinken en de pijnstilling.
Alle reacties Link kopieren
Is er sinds gisteravond geen een normale plas meer geweest?
Alle reacties Link kopieren
Nee.
Alle reacties Link kopieren
Dan zou ik de HAP maar eens bellen en zeggen dat je NU langs wil komen, dit is echt echt echt niet goed hoor!!!



Edit: mijn nichtje heeft dit ook gehad, is bij de uroloog beland en heeft uiteindelijk haar blaas (of urineleiders) laten laseren. Heeft er daarna nooit meer last van gehad. Ik zou dus als ik jou was maar een verwijzing eisen, want dit schiet inderdaad niet op. Nog even en je kunt nooit meer antibiotica gebruiken omdat je resistent geworden bent.



Succes!
anoniem_183527 wijzigde dit bericht op 11-06-2014 16:03
Reden: Aanvulling
% gewijzigd
Mijn Wikipedia-pagina is langer, dus ik ben belangrijker!
Alle reacties Link kopieren
Dan zou ik inderdaad NU met spoed de huisarts bellen of de Huisartsenpost. Hier moet je niet mee doorlopen, dat kan gevaarlijk worden.



Sowieso zou je niet met een onbehandelde blaasontsteking door moeten willen lopen. Antibiotica is altijd minder erg dan nierfalen. Het verbaast me dat je nog geen uroloog gezien hebt, laat je doorverwijzen voor nader onderzoek.



Maar bel nu eerst de huisartsenpost vanwege je pijnklachten en omdat je niet meer normaal geplast hebt sinds gisteravond. Ik vind dat eerlijk gezegd erg zorgwekkend!
Alle reacties Link kopieren
de HAP is pas om 17.00 uur open



en ja ik snap dat jullie gelijk hebben en wil zelf ook wel dat het niet meer terug komt / gaat komen.



Ik liep net hard te roepen dat het minder zeer deed maar inmiddels krijgen steken in rechterzij richting navel, dus ik moet sowieso maar de dokter gaan opzoeken vanavond.
Alle reacties Link kopieren
Nee, niet vanavond. Je hebt vanmorgen 2 liter gedronken schrijf je. Je hebt niet meer geplast sinds gisteravond.



Moet je nagaan hoeveel vocht er nu in je blaas zit. Niet gaan zitten wachten, alles laten vallen en bellen. Wil je een geknapte blaas? Dan ben je nog véél verder van huis...
Mijn Wikipedia-pagina is langer, dus ik ben belangrijker!
Alle reacties Link kopieren
Nu het spoednummer van je eigen huisarts bellen dan. Hier moet je echt geen uur meer mee doorlopen zonder een arts gesproken te hebben!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zojuist gebeld, het is nog geen SPOED zeggen ze, een dag blaasontsteking met de middelen die ik genomen heb, maar toch wel zorgwekkend vanwege het niet kunnen plassen. Daarom mag ik toch na wat zeuren langskomen.



Heb zo'n hekel aan dokters die je niet serieus nemen!



Ga me met de minuten slechter voelen, ik moet nog 45 minuten wachten maar ga er wel vast heen.
Alle reacties Link kopieren
Heel goed! Sta erop dat je doorverwezen wordt naar de SEH als het plassen uitblijft. Dat je niet plast is niet een beetje zorgwekkend.



En een mogelijke nierbekkenontsteking is ook voldoende reden om vandaag nog een arts te zien. [...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 11-06-2014 18:36
Reden: Diagnose stellen
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wát een toestand zeg.... Ik zou een dikke klacht indienen (neem aan dat je de assistente gesproken hebt) bij de arts en vervolgens een andere zoeken.



Als jij je met de minuut slechter gaat voelen is dat toch reden genoeg om zonder zeuren langs te mogen komen zou je denken. Succes en sterkte!
Mijn Wikipedia-pagina is langer, dus ik ben belangrijker!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen idee of het effect heeft op pil. Mag hopen van niet, want die slipte ik toen ook al. (En was ongeveer 19 toen) Ik weet ook niet hoe laag de dosering was, maar ik denk echt heel laag. Het heeft bij mij wel geholpen in ieder geval.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven