Gezondheid alle pijlers

Bloed bij ontlasting

09-12-2016 09:49 460 berichten
Ik heb nogal een eigenwijze man..

Sinds een week of 2 bloed bij zijn ontlasting. Hij vertelde het pas deze week. Op aandringen van mij is hij naar de huisarts geweest, die gekeken heeft en niets geks kon vinden (in de zin van aambeien / scheurtje of iets dergelijks).

Huisarts schreef movicolon voor en bij kramp/koorts terug komen.



Na een paar dagen movicolon is er nog niets veranderd. Net zegt hij dat er weer een hoop bloed is, echt in de ontlasting. Wel helderrood.

Hij wil na het weekend bellen naar de huisarts, ik heb liever dat 'ie vandaag nog gaat. Ben ik nou overbezorgd, of is man zo verschrikkelijk eigenwijs?

(moet ik zelf eens een klachtje hebben, dan brengt 'ie me het liefst persoonlijk naar de huisarts )
O en welke zetpillen, geen idee. De arts zou het doorsturen naar de huisarts, daar moet man nu woensdag naartoe voor nabespreken en dan krijgt hij als het goed is het recept mee. Toen we net even langs de huisarts reden was er namelijk nog niets binnen helaas.
Alle reacties Link kopieren
Fijn om te horen.

En nu maar hopen dat de medicijnen snel hun werk doen
Wat fijn om te horen! Nu hopen dat de medicijnen hun werk doen.
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk Pentasa zetpillen? Die zijn voor een ontsteking van de endeldarm (proctitis).
quote:lilyjo schreef op 09 januari 2017 @ 12:37:

O en welke zetpillen, geen idee. De arts zou het doorsturen naar de huisarts, daar moet man nu woensdag naartoe voor nabespreken en dan krijgt hij als het goed is het recept mee. Toen we net even langs de huisarts reden was er namelijk nog niets binnen helaas.





Misschien kan hij nog vragen waarom er eerder geen ontlastingsnonderzoek is gedaan? Dit is vrij standaard bij deze klachten en zou bekend moeten zijn dat deze ontstekingen vaak niet in bloed zijn terug te vinden. Misschien kan de huisarts er nog wat van leren



Fijn dat het dit is en hopelijk niets chronisch. Laat het hem goed in de gaten houden en vraag op tijd een verwijzing naar MDL als klachten niet weg gaan.
Maar Pentasa/Salofalk is toch helemaal niet ontstekingstemmend? Dat is onderhoudsmedicatie imo. Je zou eerder Budesonide klysma of Prednison verwachten. Anyway, hopelijk knapt hij snel op. Bij mij werd de proctitis een Colitis. Laten we hopen dat het bij je man hierbij blijft.
quote:liubi schreef op 09 januari 2017 @ 13:58:

Maar Pentasa/Salofalk is toch helemaal niet ontstekingstemmend? Dat is onderhoudsmedicatie imo. Je zou eerder Budesonide klysma of Prednison verwachten. Anyway, hopelijk knapt hij snel op. Bij mij werd de proctitis een Colitis. Laten we hopen dat het bij je man hierbij blijft.



Pentasa (mesalazine) is wel ontstekingsremmend. Ik kreeg ook als eerste Pentasa zetpillen en daarna pas het klysma en de Prednison. Ik heb nu wel Pentasa (korrels) als onderhoud inderdaad.



TO: tip voor de zetpillen. Koop er meteen wat (sorry voor het woord, maar zo heten ze nu eenmaal) vingercondooms bij. Ik vond dat wat hygiënischer.
Alle reacties Link kopieren
Is wel ontstekingsremmend maar helaas geen garantie op remissie. Bij mij althans was een zetpil mesalazine niet genoeg en werd de proctitis een dikke vette colitis.



Voor de zetpil kun je wat sudocrem gebruiken als glijmiddel. Laat hem op zijn linkerzij liggen bij het inbrengen.
Clap your hands everybody, and everybody clap your hands.
Dat komt omdat die zetpillen bij mij ook nog nooit gewerkt hebben. Ik dacht dat ze alleen onderhoud waren want ze hebben bij mij nog nooit een ontsteking geremd..
Alle reacties Link kopieren
Ik doe het al jaren best goed op alleen mesalazinezetpillen. Maaaaar ik moet zeggen dat het nog beter ging toen ik afgelopen voorjaar een kuur prednison kreeg voor een vette bronchitis.



"Fijn" dat jullie nu in ieder geval een diagnose hebben en hopelijk slaan de zetpillen aan.
lafleurnoire wijzigde dit bericht op 09-01-2017 18:40
Reden: laat maar
% gewijzigd
quote:nerdopviva schreef op 09 januari 2017 @ 14:08:[/b



TO: tip voor de zetpillen. Koop er meteen wat (sorry voor het woord, maar zo heten ze nu eenmaal) vingercondooms bij. Ik vond dat wat hygiënischer.Ik kreeg deze er altijd standaard bij
Poeh wat een opluchting zeg, hopelijk knapt hij gauw op!
Alle reacties Link kopieren
quote:liubi schreef op 09 januari 2017 @ 13:58:

Maar Pentasa/Salofalk is toch helemaal niet ontstekingstemmend? Dat is onderhoudsmedicatie imo. Je zou eerder Budesonide klysma of Prednison verwachten. Anyway, hopelijk knapt hij snel op. Bij mij werd de proctitis een Colitis. Laten we hopen dat het bij je man hierbij blijft.Toen bij mij proctitis werd vastgesteld, kreeg ik Pentasa zetpillen voorgeschreven. Helaas was die arts erg laks. Volgens hem stak het niet zo nauw met de medicatie. Wat een klojo. Tuurlijk wel. Bij mij is de ontsteking ook naar boven gegaan en is colitis geworden.
Alle reacties Link kopieren
quote:nerdopviva schreef op 09 januari 2017 @ 14:08:

[...]





Koop er meteen wat (sorry voor het woord, maar zo heten ze nu eenmaal) vingercondooms bij. Ik vond dat wat hygiënischer.Die zitten er standaard bij.
Alle reacties Link kopieren
quote:LaFleurNoire schreef op 09 januari 2017 @ 18:02:

Ik doe het al jaren best goed op alleen mesalazinezetpillen.



Bloeden stopte bij mij ook direct. Maar ja, zodra ik stopte kwam het weer.

Nu met colitis drie Salofalk capsules per dag en af en toe een zetpil en het gaat prima.





TO, ik hoop voor je man dat dit een eenmalig iets is. (ik wist niet eens dat dat kon)
Ha mooi dat jullie nu weten wat er speelt. Ik wens je je man beterschap toe de komende weken!
Dank jullie wel allemaal, ik ben benieuwd wat voor zetpillen man uiteindelijk krijgt, morgen neem ik aan.

Bloedverlies is sinds net voor het weekend wel behoorlijk toegenomen, dus ben blij dat hij eindelijk iets krijgt. En nu maar hopen dat het inderdaad eenmalig is
Alle reacties Link kopieren
quote:lila01 schreef op 10 januari 2017 @ 13:22:

[...]





Die zitten er standaard bij.Nope, hier niet hoor!
Clap your hands everybody, and everybody clap your hands.
Schiet weer lekker op hier, zit man vanmorgen netjes om 8 uur bij de huisarts voor z'n afspraak... vraagt na een kwartier toch maar even wanneer hij aan de beurt is. 'O er staat geen afspraak voor u meneer?'



Staat de afspraak dus gepland voor volgende week. Foutje. Ook geen recept bij de apotheek bekend.

'De arts belt u vrijdag wel, voor de uitslag van het onderzoek. Als u dan volgende week op de afspraak komt, schrijft ze de medicijnen voor'.

Man stond er echter op dat vandaag de medicijnen klaarliggen bij de apotheek. De uitslag hebben we al via de kliniek zelf, het recept ligt klaar, hoeft alleen nog naar de apotheek gestuurd te worden. Ben benieuwd vanmiddag.
Alle reacties Link kopieren
Goed zo. Hoe langer je blijft rondlopen met zo'n ontsteking hoe meer het zich kan uitspreiden en daar zit je echt niet op te wachten. Alsof het gaat om een lulligheidje, tsssk.
Zowaar lagen de zetpillen net klaar bij de apotheek. Salofalk voor een maand.
Alle reacties Link kopieren
quote:lilyjo schreef op 11 januari 2017 @ 13:11:

Zowaar lagen de zetpillen net klaar bij de apotheek. Salofalk voor een maand.Fijn! Hopelijk slaat het snel aan
Van Salofalk zetpillen kun je zwarte poep krijgen. Dit ter waarschuwing. Dat hij niet vreemd opkijkt zeg maar
Nou, huisarts neemt het lekker serieus zeg! Wel slecht hoor.
Alle reacties Link kopieren

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven