Gezondheid alle pijlers

Borst ziet er anders uit

01-10-2014 11:15 208 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een week of 3 voelt mijn linkerborst bij de tepel warm aan en de tepel trekt naar binnen. Zag ik vanmorgen dat er een soort deuk in mijn borst zit.

Aangezien ik niet van het type ben dat gelijk naar de huisarts ga, vraag ik me nu toch af of maar niet gelijk een afspraak moet maken. Wat zeggen jullie?
Enjoy the little things in life
Alle reacties Link kopieren
quote:GeorgetteDansLeTabak schreef op 01 oktober 2014 @ 12:36:

Eindeloos, wat een vreselijk verhaal van je zus. Dank je wel, Georgette.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
Wat erg eindeloos...



Had 6 jaar geleden kramp in mijn linkerborst na het ramen zemen.

Hield 3 dagen aan, dokter geweest. Dag later mammografie. ...
Alle reacties Link kopieren
Mijn oma ging ook pas toen beide borsten aan elkaar gegroeid waren van de kanker. Ze leeft overgens nog zonder voor gevel.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
quote:Leaf schreef op 01 oktober 2014 @ 12:10:

Dit soort dingen snap ik nooit zo goed. Je voelt en ziet al drie weken een verandering in je borst en je doet er niks mee??





Ja, dit dus. Onbegrijpelijk.

En dat met al die voorlichting die je overal kunt zien en lezen.

Je wordt er bijna mee doodgegooid (excusez le mot).

Onbegrijpelijk.



Maar goed, ik heb ook een paar schrijnende gevallen van borstkanker en bijna-borstkanker (gen dragen etc) om me heen, dus dat is een harde leerschool. Dan weet je hoe klein de symptomen kúnnen zijn en dan is het nog hele foute boel.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Alle reacties Link kopieren
quote:Eindeloos schreef op 01 oktober 2014 @ 12:18:

Mijn zus was een struisvogel, een hele grote.............

Kwam pas bij mij toen de tepel al etterde sorry heb er geen ander woord voor,

Ik ben bijna gek geworden, zat binnen 10 minuten bij de huisarts.



Details zal ik jullie besparen, maar na 5 maanden stonden wij aan haar graf.

Zo snel kan het gaan.Wat verschrikkelijk.... ik ben ook meer het type van niet zeuren, maar mijn vriend heeft mij ook direct naar de huisarts gestuurd toen ik wat voelde (godzijdank).
Alle reacties Link kopieren
Zou ook meteen naar ha gaan...maar goed.... Zou dan nu ook maar genieten van je vakantie... Hopelijk valt het dinsdag allemaal mee!!!
@eindeloos wat gruwelijk. Ben 4 weken terug voor het eerst naar het bevolkingsonderzoek borstkanker geweest en vond dat ook best eng, zag er erg tegenop ook op het wachten op de uitslag maar wel met de gedachte, als er iets is ben ik er misschien op tijd bij. Alles was goed maar hou het zelf ook goed in de gaten en ga never nooit niet 3 weken met klachten lopen!
Alle reacties Link kopieren
Vreselijk eindeloos.



Mijn moeder haar beste vriendin had dit ook,ingetrokken tepel en ook warm op die plek.

Bleek wel borstkanker te zijn,ze is 2 maanden voor mijn moeder overleden.

Dat je nog onbezorgd op vakantie kunt gaan.Er hoeft natuurlijk niks te zijn,maar het klinkt niet gezond.
Bedenk niet wat je wilt hebben, maar geniet van wat je hebt
quote:geordie schreef op 01 oktober 2014 @ 12:26:

Ik snap werkelijk niet dat er in deze tijd nog vrouwen zijn die zo laconiek met dit soort klachten omgaan. Ik zit liever een keer te veel bij de huisarts, dan een keer te weinig. Mijn huisarts drukt het zijn vrouwelijke patiënten ook op het hart. Bij de minste verandering, meteen komen!Ik had een tijdje terug schilferige plekjes op een borst, dus ik meteen alert en een afspraak gemaakt bij de huisarts. Maar de huisarts was er juist best laconiek over, zo van: ''tsja, soms heb je nou eenmaal vlekjes en plekjes op je huid, en ook op je borsten.''
Alle reacties Link kopieren
quote:GeorgetteDansLeTabak schreef op 01 oktober 2014 @ 12:35:

OLLA, twee weken is al helemaal absurd lang. Was dat lang geleden?



Bij de klachten van TO is het beleid direct doorverwijzing naar de mammapoli. Direct is in mijn ziekenhuis dus de volgende werkdag een traject van onderzoeken en uitslag bij de chirurg.



Dat traject is niet voor niet zo verzonnen. Hoe sneller je actie kan ondernemen, hoe beter.



Lees hier maar: https://m.nhg.org/node/1724Mee eens. Ze hebben in meerdere ziekenhuizen een mammapoli en ik heb in een ziekenhuis waar ik stage liep zelfs een paar keer gezien dat een patiënt 's ochtends bij de huisartskwam en 's middags al op de mammapoli terecht kon, waar ze een mammografie+echo+biopt deden waarvan de uitslag de dag erna al bekend was.
Alle reacties Link kopieren
Ik onderzoek maandelijks mijn borsten. Een paar weken geleden hoorde ik van een kennis dat er bij haar borstkanker is ontdekt. Ze zag verandering aan haar tepel en is hier mee naar de huisarts gegaan. Er bleek een tumor achter haar tepel te zitten die ze zelf niet had kunnen voelen.



Dus ik besloot om ook maar eens goed achter mijn tepel te voelen. Ik voelde een bobbeltje en kreeg het spaans benauwd (En dat op vrijdagavond. Erg slim gekozen van mij. Not!). Mijn vrouwelijk huisarts reageerde kalm omdat het knobbeltje pijn deed bij aanraking (ze zei dat borstkanker meestal geen pijn doet maar dat is volgens mij niet altijd zo) en omdat ze in mijn andere borst ook knobbeltjes voelde. Ik moest mijn menstruatie afwachten en daarna naar de mammapoli gaan.



Ik belde echter wel dezelfde dag al naar het ziekenhuis om een afspraak voor over drie weken in te plannen.

De telefoniste zei dat ik per direct moest komen omdat hun beleid is dat er bij een knobbeltje niet wordt afgewacht. Dus de volgende dag zat ik er al. Foto's gemaakt en een echo. Al voor dat de uitslag er was zei een medewerker dat ik wel erg jong was voor borstkanker (ik ben 34) en de radioloog deed ook een beetje laconiek. Zo van "daar heb je er weer eentje". Raar, want het komt echt wel voor op deze leeftijd. Mijn kennis is eind 30. Anyway, alles was gelukkig goed, maar ik ben zo ontzettend blij dat ik toch meteen terecht kon! Heel goed dat ze dat tegenwoordig hebben.
quote:moosert schreef op 01 oktober 2014 @ 19:47:

Ik onderzoek maandelijks mijn borsten. Een paar weken geleden hoorde ik van een kennis dat er bij haar borstkanker is ontdekt. Ze zag verandering aan haar tepel en is hier mee naar de huisarts gegaan. Er bleek een tumor achter haar tepel te zitten die ze zelf niet had kunnen voelen.







Het klinkt zo abstract: ''een verandering aan de tepel''. Wat is dat dan?



Een tijdje terug had ik dat 1 tepel telkens half ingetrokken was, is nu weer over. Had ik naar de huisarts moeten gaan? Af en toe lijkt het alsof je met 2 tikkende tijdbommen rondloopt, als je al die verhalen hoort en leest.



Eindeloos
Alle reacties Link kopieren
Ik was wel gegaan ja, Clemance. Better safe than sorry.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb neptieten en ik ben nu steeds bang dat als ik wat heb ik het niet kan voelen, stel dat er iets onder z'on ding zit...
quote:GeorgetteDansLeTabak schreef op 01 oktober 2014 @ 20:10:

Ik was wel gegaan ja, Clemance. Better safe than sorry.En dan zul je zien dat ze dan weer gewoon gelijk zijn, op het moment dat ik bij de huisarts ben.
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg spontaan steken in mijn tiet van dit topic..
quote:beetjegek schreef op 01 oktober 2014 @ 20:24:

Ik krijg spontaan steken in mijn tiet van dit topic..



Dat heet gewoon borst, of borsten.



En borstkanker doet bijna nooit pijn, dat is het verraderlijke.
Alle reacties Link kopieren
Ik laat mijn huisarts 1x per jaar mijn borsten nakijken. Ik ben een ongelooflijke hypochonder. Hiervoor ben ik jaren geleden in therapie gegaan. Dat hielp.

Toch zijn er toch nog angsten. Hoort bij mij, maar bij wie niet. Aangezien ik cup DD heb en van alles voel controleert mijn ha het. Geeft mij zo'n rust!

Ik heb hem één keer gevraagd of hij het niet erg is dat ik eigenlijk om niets kom. Hij antwoordde: "goed nieuws geven is ook leuk hoor".
Alle reacties Link kopieren
Mag ik geen tiet zeggen? Pijn is in mijn beleving altijd een signaal dat er iets is, waarom heb je anders pijn?
To, ook ik wens je oprecht veel plezier tijdens je weekendje weg! Die paar dagen doen er echt niet toe. Een tumor doet er maanden of jaren over om te groeien, niet dagen, is mijn persoonlijke ervaring.
Ik heb eigenlijk altijd wel hobbels en bobbels. Soms heb ik ineens eentje die anders van vorm is (niet rond en beweeglijk), maar dan wacht ik een maand of twee tot hij weer weg gaat. Met een ingetrokken tepel zou ik wel eerder naar de huisarts gaan, want dat is toch wel een duidelijk signaal. Hoewel het nog niet ernstig hoeft te zijn, want ik ken ook iemand bij wie de tepel naar binnen schoot zonder dat er iets aan de hand bleek.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat een gevaarlijke opmerking die getuigt van onwetendheid, Erizo. Niet elke tumor groeit langzaam. Je hebt ook snelgroeiende. Daarbij telt bij wijze van spreken wèl elke dag. En zoals je in de NHG standaard (huisarts protocol) kan lezen zou TO met haar klacht al direct worden doorverwezen. Niet pas na een week, bijvoorbeeld.



Ik begrijp goed dat er mensen zijn die het willen nuanceren voor TO's gemoedsrust. Dat is menselijk. Maar niet altijd juist, helaas.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
quote:betjebig schreef op 01 oktober 2014 @ 21:31:

Ik heb eigenlijk altijd wel hobbels en bobbels. Soms heb ik ineens eentje die anders van vorm is (niet rond en beweeglijk), maar dan wacht ik een maand of twee tot hij weer weg gaat. Met een ingetrokken tepel zou ik wel eerder naar de huisarts gaan, want dat is toch wel een duidelijk signaal. Hoewel het nog niet ernstig hoeft te zijn, want ik ken ook iemand bij wie de tepel naar binnen schoot zonder dat er iets aan de hand bleek.Maar zien jullie tepels er altijd tegelijk hetzelfde uit dan? Ik begin me nu zorgen te maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:GeorgetteDansLeTabak schreef op 01 oktober 2014 @ 11:30:

Cru gezegd: stel dat het kanker is in het ergste geval... Zou je dan niet spijt hebben als haren in je hoofd dat je een weekendje weg hebt verkozen boven een bezoek aan de dokter? Dat je kostbare dagen hebt weggegooid als het ware? Als je vandaag naar de huisarts zou gaan kan je in het gunstigste geval morgen al de uitslag hebben. Dan zit je toch heel wat prettiger, aankomend weekend? Als de uitslag goed is, bedoel ik?Zoals de oncoloog in het ziekenhuis zei, die week maakt echt het verschil niet... Ik verbaas mij daar dus ook vaak over. Maar je kan de diagnose krijgen en dan nog opereren ze echt niet meteen dezelfde dag, daar kan rustig drie weken overheen, hoe cru ook.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
ik zat op dinsdag vanwege een knobbeltje bij de huisarts, op woensdag bij de mammapoli. Hier meteen een mammografie, foto en biopsie. Op vrijdag al de uitslag, helaas niet goed dus. Ik wacht nu twee weken op de operatie, ben de afgelopen twee weken wel al denk ik zes keer naar het ziekenhuis geweest voor allerlei onderzoeken en gesprekken. Mijn huisarts gaf aan dat het maar goed is dat ik geen weken heb gewacht, maar meteen actie heb ondernomen. Tumor was inmiddels namelijk al ruim 3.5 cm voordat ik hem ontdekte.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven