Gezondheid alle pijlers

Borst ziet er anders uit

01-10-2014 11:15 208 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een week of 3 voelt mijn linkerborst bij de tepel warm aan en de tepel trekt naar binnen. Zag ik vanmorgen dat er een soort deuk in mijn borst zit.

Aangezien ik niet van het type ben dat gelijk naar de huisarts ga, vraag ik me nu toch af of maar niet gelijk een afspraak moet maken. Wat zeggen jullie?
Enjoy the little things in life
Alle reacties Link kopieren
quote:moosert schreef op 01 oktober 2014 @ 19:47:

Ik onderzoek maandelijks mijn borsten. Een paar weken geleden hoorde ik van een kennis dat er bij haar borstkanker is ontdekt. Ze zag verandering aan haar tepel en is hier mee naar de huisarts gegaan. Er bleek een tumor achter haar tepel te zitten die ze zelf niet had kunnen voelen.



Dus ik besloot om ook maar eens goed achter mijn tepel te voelen. Ik voelde een bobbeltje en kreeg het spaans benauwd (En dat op vrijdagavond. Erg slim gekozen van mij. Not!). Mijn vrouwelijk huisarts reageerde kalm omdat het knobbeltje pijn deed bij aanraking (ze zei dat borstkanker meestal geen pijn doet maar dat is volgens mij niet altijd zo) en omdat ze in mijn andere borst ook knobbeltjes voelde. Ik moest mijn menstruatie afwachten en daarna naar de mammapoli gaan.



Ik belde echter wel dezelfde dag al naar het ziekenhuis om een afspraak voor over drie weken in te plannen.

De telefoniste zei dat ik per direct moest komen omdat hun beleid is dat er bij een knobbeltje niet wordt afgewacht. Dus de volgende dag zat ik er al. Foto's gemaakt en een echo. Al voor dat de uitslag er was zei een medewerker dat ik wel erg jong was voor borstkanker (ik ben 34) en de radioloog deed ook een beetje laconiek. Zo van "daar heb je er weer eentje". Raar, want het komt echt wel voor op deze leeftijd. Mijn kennis is eind 30. Anyway, alles was gelukkig goed, maar ik ben zo ontzettend blij dat ik toch meteen terecht kon! Heel goed dat ze dat tegenwoordig hebben.Een vriendin kreeg het op haar 23e... Dus ja, kan altijd...
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Zou dat niet liggen aan de soort tumor, Suzy? De meeste tumoren groeien niet zo snel en dan zal de oncoloog misschien wel zo'n opmerking kunnen maken. Maar bij de snelgroeiende tumoren wordt dat een ander verhaal natuurlijk.



Hoe dan ook, om als leek bij voorbaat er al vanuit te gaan dat die week wachten wel kan, vind ik gewoon gevaarlijk. Gelukkig zijn er professionals die daar zinnigere dingen over kunnen zeggen.



Nogmaals, ze hebben de mammapoli waar je snel terecht kan niet voor niks uitgevonden, helaas.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Alle reacties Link kopieren
Daisymadelief, heel veel sterkte de komende tijd.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Alle reacties Link kopieren
Daisymadelief, veel sterkte...
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
quote:GeorgetteDansLeTabak schreef op 01 oktober 2014 @ 21:50:

Zou dat niet liggen aan de soort tumor, Suzy? De meeste tumoren groeien niet zo snel en dan zal de oncoloog misschien wel zo'n opmerking kunnen maken. Maar bij de snelgroeiende tumoren wordt dat een ander verhaal natuurlijk.



Hoe dan ook, om als leek bij voorbaat er al vanuit te gaan dat die week wachten wel kan, vind ik gewoon gevaarlijk. Gelukkig zijn er professionals die daar zinnigere dingen over kunnen zeggen. Zou kunnen, maar in deze gevallen ging het beide om hormoongevoelige tumoren, die vriendin van 23 had een agressieve maar die werd toch pas een paar weken later geopereerd, collega hetzelfde en mijn moeder ook, maar daar was het eierstokkanker en waarschijnlijk al 5-10 jaar aanwezig...
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
quote:beetjegek schreef op 01 oktober 2014 @ 20:30:

Mag ik geen tiet zeggen? Pijn is in mijn beleving altijd een signaal dat er iets is, waarom heb je anders pijn?





Zal ik je eens een leuk verhaal over geen pijn vertellen?



Geen pijn betekent helaas niet altijd dat er niks aan de hand is.
Alle reacties Link kopieren
Vreselijk.



Maar hoe dan ook, ik zou gewoon niet bij voorbaat al gaan denken 'die week afwachten zal geen kwaad kunnen.' In die week afwachten had in dit geval TO dus al bij de huisarts kunnen zitten, het mammapoli traject kunnen doorlopen en de uitslag kunnen krijgen. Dat je daarna niet altijd meteen geopereerd kan worden of chemo kan krijgen in het geval van kanker beslist dan iemand die geacht wordt er verstand van te hebben en zal vast goede redenen hebben.



Ik hoop dat het een beetje overkomt wat ik bedoel. Zelf dokteren en invullen lijkt me niet verstandig.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Iemand die nog een geruststellend woord voor mij heeft?
quote:GeorgetteDansLeTabak schreef op 01 oktober 2014 @ 21:34:

Ik vind dat een gevaarlijke opmerking die getuigt van onwetendheid, Erizo. Niet elke tumor groeit langzaam. Je hebt ook snelgroeiende. Daarbij telt bij wijze van spreken wèl elke dag.Nee, zelfs dan telt elke dag niet (of 6). Zegt zij die een sneldelende triple negatief SBR 9/9 tumor had. Dus ik zeg dit niet om de to gerust te stellen, noch uit onwetendheid.
quote:moosert schreef op 01 oktober 2014 @ 19:47:





Ik moest mijn menstruatie afwachten en daarna naar de mammapoli gaan.







Dit snap ik dan wel weer, al was een beetje uitleg van je arts handig geweest. Ongeveer een week na je menstruatie zijn je borsten het zachtst en voel je afwijkingen dus het beste. De maandelijkse zelfcontrole kun je dus het beste steeds een paar dagen na je menstruatie doen, dan voel je het meest.



En vergeet ook niet dat er heel wat knobbeltjes en bobbeltjes zitten die er horen te zitten.
Alle reacties Link kopieren
Dat vind ik oprecht naar voor je Erizo. Hopelijk ben je genezen, omdat je spreekt over 'had?'



Het laatste wat ik er voor nu over wil zeggen (ik ga zo slapen) is: dit soort verhalen kunnen helaas soms aangegrepen worden als bewijs dat wachten geen kwaad kan, terwijl je dat als leek gewoon niet kan zeggen. En dat uitstellen lijkt mij gewoon onverstandig. Zeker omdat de NHG standaard zegt 'directe doorverwijzing' bij de klachten van TO. En omdat je bij de mammapolikliniek in het ZH waar ik werk de volgende werkdag terecht kan.



Dus 'gelukkig' konden die enkele dagen wachten in de genoemde voorbeelden geen kwaad. Maar dat is dan wel specifiek in jullie situaties gezegd. Niet wat algemeen aangehouden zou moeten worden als je twijfelt, zoals TO.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
quote:GeorgetteDansLeTabak schreef op 01 oktober 2014 @ 22:02:

Dat je daarna niet altijd meteen geopereerd kan worden of chemo kan krijgen in het geval van kanker beslist dan iemand die geacht wordt er verstand van te hebben en zal vast goede redenen hebben.



Bij mij wilde meneer chirurg graag nog een weekje skiën, is dat een goede reden? Wat ik juist geleerd heb van mijn eigen behandeling is dat beslissingen vaak vooral op gewoonte gebaseerd zijn en artsen niet met medisch inhoudelijke argumenten komen voor middel x versus middel y dat ik in het andere ziekenhuis zou krijgen. Als het dan zo weinig uitmaakt, dan heb ik graag inspraak.



quote:GeorgetteDansLeTabak schreef op 01 oktober 2014 @ 22:02:Ik hoop dat het een beetje overkomt wat ik bedoel. Zelf dokteren en invullen lijkt me niet verstandig. Dat doet to ook niet, ze gaat eerst op een gepland weekend weg, maar dinsdag zit ze bij de huisarts. Wie vult er hier nou in?
Het g-woord, 'genezen' . Nou ja, ik denk het wel, maar er is geen arts die me die garantie zal geven.



Maar we dwalen af, welterusten.
Alle reacties Link kopieren
quote:GeorgetteDansLeTabak schreef op 01 oktober 2014 @ 11:42:

Noreservations, in het ziekenhuis waar ik werk kan je altijd de volgende werkdag terecht op de mammapoli voor mammografie, echo, punctie en gesprek met de chirurg. Schandalig dat je vrouw een week moest wachten, dat is niet meer van deze tijd.



PS. Waren de uitslagen wel goed?

Ja, gelukkig wel.

Maar het was een vreselijke week.

De volgende keer zou ik meer herrie maken denk ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 01 oktober 2014 @ 22:00:

[...]





Zal ik je eens een leuk verhaal over geen pijn vertellen?



Geen pijn betekent helaas niet altijd dat er niks aan de hand is.nou vertel! Ik weet ook wel dat geen pijn ook foute boel kan zijn, ik zei dat wel pijn juist GEEN indicatie is dat er NIKS aan de hand is...
Alle reacties Link kopieren
@Georgette ik moest 3 weken wachten voor ik terecht kom op de mammapoli ('sorry vol'), en nog een week voor de uitslag (telefonisch).

Het is al wel een aantal jaren terug, hopelijk is t nu beter geregeld op de meeste plekken.

(Uitslag overigens goed.)
Alle reacties Link kopieren
altijd gaan...
iedereen moet maar doen wat men denkt dat het beste is ...
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je eerst 3 weken wacht voor je gaat bedenken of je naar de huisarts zult gaan en daarna eerst nog op vakantie gaat om dan pas over een week een afspraak bij de huisarts te plannen betekent dat je ruim 4 weken al met serieuze klachten loopt voordat er überhaupt iemand naar de borst kijkt!



Misschien valt het mee en is er weinig aan de hand. Maar misschien is het wel foute boel. Kanker staat niet stil he.

Het is niet gezegd dat ze dan meteen kunnen opereren, de chirurg moet tijd hebben en er moet plek op de o.k. zijn.

Mag je dalijk bijvoorbeeld nog 2 weken wachten. Dan loop je dus al 6 weken met serieuze klachten. En tel daar de tijd eens bij op dat er nog geen klachten werden waargenomen maar dat er misschien al wel iets aan de hand was.

Kortom, altijd een zeer onverstandig besluit om bij dit soort klachten een bezoek aan de huisarts uit te stellen.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:clemance schreef op 01 oktober 2014 @ 22:10:

Iemand die nog een geruststellend woord voor mij heeft?



De enige die jou wel of niet kan geruststellen is de huisarts en aansluitend de arts in het ziekenhuis.

Wat had je van ons willen horen? Wij hebben geen digitale ogen en zijn geen arts.

Je leest hier toch dat wanneer je last hebt van een ingetrokken tepel je altijd naar een arts moet?! Dus...heb je al gebeld voor een afspraak?
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:clemance schreef op 01 oktober 2014 @ 21:41:

[...]





Maar zien jullie tepels er altijd tegelijk hetzelfde uit dan? Ik begin me nu zorgen te maken.



Mensenlichamen zijn vaak niet symmetrisch. Twee borsten kunnen van elkaar verschillen, dus ik zou aannemen twee tepels ook.



Ik zou dus denken dat als er altij al een verschil tussen de twee is, dat het geen enkel probleem is. Als de staat van de twee verschilt (de ene is "stijf" terwijl de andere "slap" is) lijkt me ook geen probleem.



Alleen als ze altijd min of meer gelijk waren en ineens is er een opvallend verschil tussen de twee, dan zou ik naar de huisarts gaan.



(Pas op he, lekengevoel, ik ben geen arts. Dit is wat mijn gezond verstand zegt.)
Alle reacties Link kopieren
In een ander topic schrijft Clemance dat ze door dit topic naar de huisarts is gegaan vanochtend. En dat die haar vandaag nog doorgestuurd heeft voor een mammografie.



Ik hoop voor Clemance dat er niks geks uit komt. En ik vind het fijn dat ze naar de huisarts is gegaan.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Alle reacties Link kopieren
quote:GeorgetteDansLeTabak schreef op 02 oktober 2014 @ 11:11:

.... ik vind het fijn dat ze naar de huisarts is gegaan.Goed van haar zeg. Laten we hopen dat de uitkomst van de mammografie gunstig is. Waar een forum al niet goed voor is. Kan zomaar een hoop schelen als je op tijd bij de huisarts bent met zoiets.
Alle reacties Link kopieren
Sterkte Clemance! Goed van je dat je bent gegaan.



Daisymadelief: Heel veel sterkte de komende tijd.



Eindeloos: Wat een vreselijk verhaal over je zus.
Procrastinate now and panic later.
Alle reacties Link kopieren
quote:Miss.Innuendo schreef op 01 oktober 2014 @ 13:35:

[...]





Ja, dit dus. Onbegrijpelijk.

En dat met al die voorlichting die je overal kunt zien en lezen.

Je wordt er bijna mee doodgegooid (excusez le mot).

Onbegrijpelijk.







Ik stuit toevallig net op een mooi voorbeeld, dus ik quote mezelf even.



14 x check je borsten-advertenties
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Een deuk? Ga zsm naar je huisarts.



Ik was 21 toen borstkanker werd ontdekt bij mij. Ik ben binnen een week geopereerd. Binnen een maand startte ik met chemo.



Ik belde de huisarts. De assistente zei me dat ik jong was en over een paar maanden nog een keer moest bellen mocht de knobbel niet weg zijn. Dat deed ik. En toen heb ik een afspraak geëist (achteraf drie maanden te laat). Huisarts heeft me linea recta naar het ziekenhuis doorgestuurd. En het enige wat ik had was een deuk. Geen pijn. Alleen 1 deukje onderaan m'n borst. Had ik maar op m'n strepen gaan staan, de eerste keer dat ik belde. Want hoe eerder je er bij bent, hoe beter je prognose.



Mij is verteld dat er wordt gestreefd om binnen vier weken te opereren. Bij mij ging het snel. Want vaak geldt, hoe jonger hoe agressiever. En dat bleek ook werkelijkheid helaas. Maar elke week is er 1. Nogmaals, hoe sneller hoe beter is mijn idee. Bij twijfel naar de arts. Altijd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven