Gezondheid alle pijlers

Borstkanker, wie wil meekletsen?

04-02-2016 06:50 2882 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 34 en heb borstkanker. Momenteel bezig met chemo, nadien volgt mastectomie en bestraling. Zijn er nog dames wiens leven even 'on hold' staat en willen meekletsen over alles wat erbij komt kijken?
quote:_Beeldig_ schreef op 14 maart 2017 @ 10:47:

Méér waar voor je geld dus, Sugarbabe, met dat extra uurtje ziekenhuis!



Dank voor de tips tegen droge mond. Ik ben begonnen met spoelen met zoutoplossing (neus en mond) aan het begin van de dag en voor het slapen gaan. Dat heeft het ook al wat verbeterd gelukkig. Kunstspeeksel had ik al eens iets over gelezen, maar ik heb met name 's ochtends pijn aan mijn mond, dus ik weet niet of dat dan de oplossing is. De mondspray ga ik even naar kijken! Kun je die ook gebruiken bij een zeer onderkantje?



Er werd in het ziekenhuis door de verpleging helemaal niet gevraagd naar bijwerkingen na mijn eerste kuur, dus dat vond ik wel stom. (Ben mondig genoeg om er zelf over te beginnen hoor, daar niet van.) De verpleegkundige van deze week kon dan wel weer beter prikken, dus geen blauwe plekken dit keer!



Zag nu ook iemand met een coldcap lopen. Is jullie dat aangeboden? En hebben jullie daar gebruik van gemaakt? Mij is het niet aangeboden, maar mij lijkt het ook niks. Dus ik vond het wel prima dat zij er ook niet mee kwamen.



Sugarbabe, waarom kon jij een paar weken niet eten en drinken dan?



Voor je onderkantje lijkt het me weer niet zo prettig die spray

Wat vreemd dat ze helemaal niet gevraagd hebben naar je ervaringen met de eerste chemo.

Hier in het ziekenhuis werd er, voor het begin van elke volgende kuur, eerst een hele waslijst met je doorgenomen. Zelfs de vraag hoe het thuis ging was altijd standaard.
Dat vond ik dus ook gek, Jougla! Ze hoeven van mij niet eens uitgebreid naast mijn bed te komen zitten, maar geen enkele vraag stellen over bijwerkingen vond ik wel het andere uiterste. Eens kijken hoe dat volgende keer gaat.



Sugarbabe, dank! Ik loop vanmiddag meteen even langs de apotheek!



Uitzaaiing in je maag waardoor je niet kunt eten of drinken klinkt inderdaad heel naar zeg! Maar dat is allemaal weer opgelost nu, begrijp ik? Dan zijn de kilo's er af achteraf inderdaad een mooie bijkomstigheid.

(Ik had mezelf even dieet-vrij gegeven in mijn baalweek vorige week... +3 kg! Nu dus weer heel braaf calorieën aan het tellen om het er meteen weer af te krijgen, anders is het einde zo weer zoek!)



Hahaha een coldcap voor een kalende man! Nou, wel fijn dat ze hem die gewoon geven natuurlijk! Ik las ook dat het pijn deed, daar zit ik ook niet op te wachten. En ik ben ook al zo'n koukleum!

Nou ja, ik lig ook niet wakker van haarverlies (zeg ik nu nog heel stoer), dus dat scheelt ook natuurlijk.
quote:mary57 schreef op 14 maart 2017 @ 11:26:

[...]





Voor je onderkantje lijkt het me weer niet zo prettig die spray



En met zoutoplossing spoelen leek me ook al niets!



Ja, dat had ik dus ook verwacht, even een checklist ofzo!
Alle reacties Link kopieren
Bij mij vragen ze inderdaad ook altijd hoe het gaat en welke klachten/bijwerkingen ik heb. Dus wel apart dat ze dat niet gedaan hadden.



Ik blijf nog even chemovrij: mijn bloedplaatjes blijven maar dalen terwijl dat niet zou moeten, en aangezien ze me liever niet straks met allerlei inwendige bloedingen of voor een bloedtransfusie willen opnemen ben ik nu even gestopt met chemo. Volgende week vrij weer opnieuw bloedprikken en dan kijken of de daling gestopt is en het hopelijk zelfs weer stijgt.



Mijn 'zwangerschapsbuikje' komt gelukkig niet door een extra uitzaaiing en ook niet door vocht. Er was geen duidelijke oorzaak te vinden op de scan, dus waarschijnlijk zijn het darmgassen ( ), tot groot vermaak van de kinderen ("haha, mamma heeft te veel windjes in haar buik zitten!!!!"). Ook laxeermiddelen meegekregen om het even 'lekker schoon te maken'. Hoewel ik daarvan geen klachten heb, zit er daar natuurlijk ook gewoon een tennisbalformaat tumor in de weg.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Alle reacties Link kopieren
Beeldig, ja hoor inmiddels weer opgelost. Chemo werkt echt verbazingwekkend snel. Toen ik weer mocht eten en drinken, was ik vanwege mn maag nog steeds aldoor aan het overgeven. Ik kotste zelfs mn sonde eruit binnen twee uur. Ik ben weer begonnen met chemo en binnen vier dagen stopte het overgeven. Ik moest de hoeveelheden voedsel weer opbouwen, maar binnen no time was er niks aan de hand meer qua eten. Rest van het lijf was wel een drama (niet eten, langere periode continu morfine en veel liggen sloopt je totaal) wat nog maanden heeft gekost. Het gewicht is er trouwens al twee jaar vanaf!
Fijn dat er op de scan niets bijzonders te zien was AnnA_C toch weer een hele geruststelling.
Hoi allemaal, even een update! Ik ben thuis! Het gaat echt hartstikke goed met mij ineens, snap zelf ook niet waarom maar het gaat echt heel erg goed. Ik doe mijn dingen weer gewoon alleen ga ik tussen de middag wel naar bed en volg een streng schema qua eten en drinken maar echt ik ben helemaal opgeknapt.



Wat ik nu precies allemaal had is nog steeds niet duidelijk maar door de chemo en morfine zat ik zwaar verstopt maar tegelijk had ik het rota virus die steeds weer opvlamde als ik wat minder weerstand had. Inmiddels is dat allemaal voorbij gelukkig.



Maar aangezien ik wel erg heftig reageer op de chemo en ook alle bijwerkingen van alle medicatie heb ga ik voor mijn volgende kuur weer opgenomen worden in het ziekenhuis ( 8 dagen lang), dan een week in een soort van revalididatie centrum en dan een week thuis.
Oh Pieps, wat fijn om je weer even te lezen! En wat fijn dat het zo'n relatief positief bericht is!

Heftig hoor, hoe je blijkbaar reageert op chemo en morfine. Maar het plan van aanpak klinkt wel als een zorgvuldig plan. Heb je inmiddels wat meer vertrouwen in je ziekenhuis?



Met mij gaat het nog steeds goed. Het is dat ik weet dat ik chemo krijg, anders zou het allemaal nog redelijk binnen mijn normale schema van gekwakkel en vermoeidheid passen.
Allemaal lekker van het weekend aan het genieten?



Ik had vrijdag lekker de hele dag op bed gelegen. Vandaag een dag vol uitstapjes, ben de hele dag weg geweest met allemaal leuke mensen. En voor het eerst van mijn leven uit een escaperoom ontsnapt. Morgen kijken of ik nog wat energie over heb om eindelijk mijn jurk af te maken (die was ik aan het naaien toen ik de diagnose kreeg, dus dat ligt al even stil ). En dan maandag weer aan de bak. Nog maar tien keer (en eigenlijk ben ik er nu alweer klaar mee. Is dat erg? )
Alle reacties Link kopieren
Helemaal niet erg Beeldig, juist erg logisch.



Anna, wat een fijn nieuws!



Pieps, goed te horen dat het beter gaat!



Ik ben ook in bed aan het rondhangen. Niet echt ziek, maar ook niet lekker. Gisteren al last van mn darmen en vandaag ook last van mn maag en beetje misselijk. En nergens puf voor. Vriend begon vanavond ook al dat ie last van zn buik had, dus vrees dat we een virusje ofzo hebben
quote:_Beeldig_ schreef op 14 maart 2017 @ 11:41:

Ik had mezelf even dieet-vrij gegeven in mijn baalweek vorige week... +3 kg! Beeldig, je gewicht kan door alle medicatie ook fors schommelen. Dus wees niet te streng voor jezelf, wie weet was het een momentopname.
Sugarbaby, wat heftig van je maag. Ik wist niet dat dat kon.



Jougla, Anna, Pieps - zet 'm op met jullie behandelingen (of juist pauze).
quote:Erizon schreef op 19 maart 2017 @ 00:25:

[...]





Beeldig, je gewicht kan door alle medicatie ook fors schommelen. Dus wees niet te streng voor jezelf, wie weet was het een momentopname.Het zal ongetwijfeld ook samenhangen met de dexa, maar ik heb ook gewoon teveel calorieën binnengekregen door te veel en ongezond te eten. En dat zet sinds ik aan de prednison zit helaas echt zo snel aan en gaat er alleen maar met streng zijn weer af. (Wat vandaag niet bepaald gelukt is... taart op, uit eten, toetje... ) Te streng mag niet, heb ik met de diëtiste afgesproken. Maar een beetje streng is helaas echt wel nodig om niet straks weer op +20 of hoger uit te komen.
Sugarbaby, klinkt als het virusje dat hier een tijdje terug ook rondwaarde, dus dat kan zomaar! Lekker in bed blijven liggen dan! Hier was het met een paar dagen weer over toen.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook vrijdag een hangdag gehad met veel slapen. Zou het aan het weer hebben gelegen? Dat we allemaal meteen weer instorten als de zon niet meer schijnt?

Gisteren veel weg geweest dus had laxeermiddel een dagje overgeslagen (wilde geen enorme diarree-aanval krijgen als ik niet thuis was ). Dacht dat dat wel kon, maar heb er nu al spijt van . Mijn buik voelt weer hard en strak. Zat dus vanochtend om half 7 braaf beneden laxeermiddelen te drinken...



Sugarbaby: ik probeer de hele tijd niet aan je maag te denken. Het lijkt me zo verschrikkelijk. Heb er echt even nachtmerries van gehad (sorry voor aanstelmodus). Maar goed te lezen dat dat dus ook heel snel weer verdwijnt door de chemo.

Wel balen dat je nu nog een virus te pakken hebt. Lekker op de bank blijven hangen en vriend toch alles laten doen (want he, jij bent echt ziek!)



Pieps, echt heftig dat je zo zwaar reageert. Heb je nog overwogen over te stappen naar een ander ziekenhuis? Het plan van aanpak klinkt goed, maar als je niet tevreden bent moet je echt overstappen hoor! Het is zo belangrijk dat je het gevoel hebt dat de artsen en verpleegkundigen weten wat ze doen en goed voor je zorgen.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Alle reacties Link kopieren
Anna, helemaal geen aanstelmodus. Ik had gewoon beter na moeten denken voordat ik dat online gooide. Nogmaals sorry!
Daar hoef jij in mijn ogen dan weer geen sorry voor te zeggen.



Ik denk dat we allemaal wel angsten hebben over onze kanker. Die angsten kunnen nu eenmaal door het verhaal van een ander getriggerd worden. Bij mij is dat de angst dat ik toch over een jaar ofzo uitzaaiingen blijk te hebben gekregen. Moet iemand bij wie dat daadwerkelijk gebeurd is dan haar verhaal maar niet vertellen?



Als ik voor mezelf spreek: ik vind het juist fijn in dit topic dat er geklaagd mag worden, dat er opgepept wordt, dat er grapjes over gemaakt worden en dat er ruimte is voor al die dingen.



Goeiemorgen trouwens, wat zijn jullie verschrikkelijk vroeg wakker! (En ik ook! )
Alle reacties Link kopieren
Oh, Sugarbaby, het was echt niet als verwijt bedoeld hoor! Sorry is dus echt niet nodig!!!!



Anders had ik heus wel iets anders gevonden om een nachtmerrie over te krijgen.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Alle reacties Link kopieren
Beeldig, ik ben het helemaal met je post eens. En toch voelde dat even anders in dit geval. Maar goed, klaar met het onderwerp.



En vroeg wakker? Ik was om 7.30uur wakker. Das uitslapen voor mij! Mijn slaapritme is heel slecht op het moment. Megavroeg wakker (uurtje of 4) om dan s avonds heel vroeg in slaap te vallen. Laatste dagen ben ik tussendoor ook nog een half uur wakker, waardoor ik wel genoeg slaap maar niet echt lekker uitgeslapen wakker wordt.



Buik gaat wel weer stuk beter!
Ik slaap normaal een stuk langer. Vanmiddag heb ik de schade ook mooi ingehaald.



Sugarbaby, dat klinkt ook niet fijn, verstoord ritme. Dat heb ik altijd als ik ziek ben (of als het winter is ), maar dan andersom: dan kan ik 's nachts niet slapen. Maar dat heb ik al zo lang, dat ik daar niet meer van opkijk. En meestal is het met wat melatonine wel bij te sturen.

Fijn dat je buik weer beter voelt!



Anna, gebruik je van die zakjes poeder? Movicolon geloof ik? Ik kreeg daar geen darmkrampen bij, dus kon er wel gewoon mee de deur uit. Maar jij dus niet? Of durfde je het gewoon niet aan? Wel balen dat je na een dag niet gebruiken meteen zo'n last hebt!

Hopelijk liep het vandaag wat beter door.



Ik heb na mijn drukke dag van gister vandaag ongegeneerd geluierd. Toen man en kind weer thuis kwamen van hun uitstapje vandaag lag ik zelfs alweer op bed. Of ik daar nog steeds lag? Neehee, ik had tussendoor ook op de bank gezeten.



Jougla, veel succes morgen! Ik moet rond 13u, had de tijd verkeerd onthouden.



Heel mijn hoofd kriebelt intussen en nee, ik heb geen luizen. En ik heb een beetje haarpijn. Volgens dr. Google kan ik dan binnenkort mijn pruikie op. Is dat ook jullie ervaring? Had al een lekker verkoelend maskertje van de kapper meegenomen, dus die heb ik vandaag maar eens aangebroken. Dat hielp wel wat, had ik het idee.
Beeldig, ja kriebelig haar dat dof wordt was het teken dat mijn haar eraan ging. Toen duurde het een dag of vier tot het echt met bossen eruit kwam.



Mijn tip voor als je eenmaal zo goed als kaal bent: de laatste dotten haar zijn irritant en kriebelen. Je kunt je hoofd met een zachte scrub gladmaken of zelfs even ducttapen. Je went eraan..
Alle reacties Link kopieren
Bij de Taxol heb ik best lang kriebelig haar gehad terwijl het niet uitviel. Was bij mij dus geen teken dat het binnen no time uitviel.



Ik heb ook nooit darmkrampen gehad van de movicolon. Ik ga er enorm van over mn nek (die structuur ), maar geen krampen. Die heb ik wel van zo'n flesje Prunocolon gehad. Pruimensap klonk zo vriendelijk en zacht. Man, zat ik er even naast. Nog nooit zo'n erge krampen gehad en dat na een keer nemen. En het hielp ook nog niet voor de verstopping.
Ik denk dat als ik hier in huis over ducttapen begin, ik eindig met op mijn hoofd nog steeds wat zielige plukjes en mijn mond stevig afgeplakt.



Dus dat moet ik dan maar stiekem doen.



Ik hoop eigenlijk maar dat het gewoon een beetje snel begint, want ik merk dat kind er heel nerveus over is. Vooral over wanneer het dan gaat gebeuren en hoe ik er dan uit zie. De stap daarna, dat ik dan kaal bén, daarvan heb ik het idee dat kind er ook wel snel aan went.
Oh, crosspost. Kan dus nog wel een tijdje duren? Nou ja, dan dus ook wat langer zenuwen bij kind.



Movicolon vind ik ook vies om in te nemen inderdaad.
Is je kind groot genoeg om te helpen met het weghalen van je uitvallende haar? Je zou anders een keer badverf of zo (iets dat veilig is voor je huid) kunnen halen en haar je hoofd laten beschilderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven