Gezondheid alle pijlers

Borstkanker, wie wil meekletsen?

04-02-2016 06:50 2882 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 34 en heb borstkanker. Momenteel bezig met chemo, nadien volgt mastectomie en bestraling. Zijn er nog dames wiens leven even 'on hold' staat en willen meekletsen over alles wat erbij komt kijken?
Jeetje Pieps, dat klinkt wel naar allemaal zeg! Ik had al een beetje de indruk dat je niet zo veel steun kreeg thuis, maar dit is wel een slagje erger. Hopelijk komt er snel wat meer rust in je leven. In tijden van nood leer je je vrienden kennen, zegt het spreekwoord. Helaas geldt dat soms ook voor je partner. Ik hoop dat je niet straks alsnog een klap krijgt, dat het je toch wel uit blijkt te maken. Al herken ik wel dat een ernstige ziekte en je daar beroerd door voelen alles al heel snel stuk-relativeert. Ik zie het als een overlevingsmechanisme. Veel sterkte hiermee.



Botpuncties heb ik niet gehad. Wel een punctie in een orgaan, waarbij alleen mijn huid verdoofd was. Nog tien keer liever deed ik mijn bevalling over. En toen ik heel stoer dacht dat de punctie bij de borstkanker dan dus alleen maar mee kon vallen, bleek dat ook dat toch wel heel erg pijnlijk was. Ik weet niet of ze nou recht op een zenuw zaten of dat de tumor zo pijnlijk is, maar ik ging tegen het plafond. En ik heb twee weken zenuwpijn gehad van mijn nek tot mijn arm. Of nou ja, langer, want daarna kreeg ik natuurlijk ook de bioptie nog. Die was gelukkig wel verdoofd, ik denk dat ik zonder verdoving van mijn graatje was gegaan.



Scans daar draai ik dan mijn hand weer niet voor. Daar val ik altijd bij in slaap en extra slaap is altijd goed.
Dat ik later er een klap van zal krijgen dat zal best, maar tot nu toe ben ik er wel klaar mee. Ik wordt sinds ik ziek ben ( daarvoor ook al niet echt hoor) niet meer behandeld als mens die respect verdiend. En het zegt al genoeg dat mijn schoonmoeder vind dat MIJN kinderen tegen haar mama moeten zeggen en dat ik de oppas ben. En het zwakke gedrag van mijn man ben ik gewoon al helemaal zat. Wees een vent en zeg dat ze gestoord zijn en op moeten pleuren maar dat doet hij niet dusja...ik kan zo ook niet aan de gang blijven en heb niet meer het gevoel dat wij ( ik en kids) hier nog veilig zijn vanwege zijn familie.



En qua onderzoeken wat verschilt dat per ziekenhuis zeg! Hier waren mijn eerste onderzoeken in het streekziekenhuis. Chirurg hier weigert een biopt te doen zonder narcose en puncties altijd met verdoving en liever ook onder narcose dus dat leed is mij gelukkig bespaard gebleven. En scans maken mij ook niet veel uit behalve dat het na een pet scan rot is dat je niet bij kinderen in de buurt mag komen 4 uur lang en bij een ct scan haat ik die constrastvloeistof, zoals jullie misschien al hebben begrepen heb ik een erg zwakke maag dus de contrastvloeistof is telkens direct weer terug gekomen maar het ziekenhuis zei dat het geen invloed had op de scan maar waarom moet je die vieze telebrix dan drinken? Ik kijk wel heel erg uit naar mijn volgende pet scan. Die is over 2 weken ( helft vd kuur) en ben echt benieuwd hoe het qua kanker eruit ziet. Dat er niets meer te zien was op de thoraxfoto's en er niks meer voelbaar is ( echt niks is meer voelbaar! Niet eens een erwt meer!) is al wel redelijk positief. Maak mij vooral druk om de uitzaaiingen.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje Pieps, was een toestand! Ik had inderdaad ook al het gevoel dat je weinig steun kreeg, maar dit slaat ook echt wel alles. Ik weet niet zo goed wat ik moet zeggen, volgens mij is alles vannacht al wel gezegd (ik slaap ook een keertje zeg.... mis ik meteen alles). Ik geef je iig een dikke knuffel en weet dat je hier altijd je verhaal kwijt kan. Nogmaals



Verder heb ik alle verhalen over botboringen maar overgeslagen, sorry dames. Ineens valt mijn kanker dan weer heel erg mee. Afgezien van dat ik voor het darmonderzoek om de tumor te vinden 2 liter movipred naar binnen heb moeten werken (bah bah bah, als ik daar aan terug denk wordt ik weer misselijk) heb ik eigenlijk geen dramatische onderzoeken gehad. Het darmonderzoek zelf was toen eigenlijk zelfs wel grappig. Ze hadden me zo platgespoten dat ik lekker mee lag te kijken en kletsen "oh, is dat nu de tumor?" . Daarna hebben ze nog wat extra bijgespoten, want het eerst wat ik me daarna weer kan herinneren is dat ik wakker werd op een kamertje, toen bleek het 2 uur later te zijn.



Ik heb nu gelukkig geen movipred, maar (pak even doosje erbij) Macrogol/Electrolyten. Is wel een stuk beter binnen te houden. Na 3/4 glas wordt ik misselijk en dan stop ik, maar dan heb ik het meeste toch binnen. En blijkbaar maakt dat al genoeg verschil .
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Goed uitgangspunt, dat laatste!



Zo, ik lig weer bestrijdingsmiddelen te absorberen.
Blegh vandaag was ik niet lekker na de chemo. Had in het ziekenhuis al wat liggen dommelen, maar heb thuis ongegeneerd liggen dutten. Moest ik wel eerst kind even voor van de bank af schoppen, die voelde zich ook niet zo fit vandaag. Arm kind. En die was nog wel zo knap voor het eerst alleen naar huis gekomen zonder dat er iemand zat te wachten! (Trots op mijn grote kind! )



Krijg deze week eindelijk mijn jodiumzaadje. Had er maar even op aangedrongen, want de tumor slinkt zo snel dat ik bang was dat ze 'm straks niet eens meer kunnen vinden voor het inbrengen van dat zaadje! Kan dus gewoon op mijn eigen waarneming constateren dat de kuur wel aanslaat! Mijn moeder riep al hoopvol dat ze dan misschien ook niet hoeven te opereren, maar dát feest gaat dus wel gewoon door. Misschien krijg ik een iets minder grote deuk in mijn borst. Zou ook al mooi zijn. (Minder lelijk eigenlijk. )
Hoi Anna, idd kreeg ik niet veel steun. Tenminste niet de steun die ik ook echt daadwerkelijk nodig heb. En macrogol krijg ik ook omdat ik of verstopt zit, of aan de diarree ben of allebei haha.



Beeldig, jodiumzaadje? Wat is dat dan?



En ik stuur dit berichtje heerlijk in rust vanuit een heerlijk bed bij mijn stiefvader thuis. Mijn 3 jochies liggen lekker om me heen verzameld. Ik ben vanmorgen dus vertrokken al heeft mijn man veel moeite gedaan om mij bij zich te houden, ik kon het gewoon niet meer. En echt wat een heerlijkheid is het hier zeg. Eindelijk eens een keer rust hebben en wat lig ik toch vreselijk lekker! En qua schoonfamilie. Heb een block en delete gedaan dus ook echt super rustig! De kinderen hebben de tijd van hun leven want er woont hier een kat en als er iets is waar ze constant om zeuren dan is het wel een kat. Heel drama met naar bed gaan tot de kat ze " naar bed bracht" oftewel irritant mauwend meeliep. Hoop echt dat dit zo blijft. En stel ik heb hulp met de kids nodig dan hoef ik niemand te zoeken want mijn stiefvader is er altijd en ze zijn gek op hem.
Alle reacties Link kopieren
Bleh Beeldig, niet leuk dat je je niet lekker voelde na de chemo. Lief van kind dat je dee bsnk in mocht pikken! Wij willen eigenlijk een tweede bank erbij, precies om deze reden .

En inderdaad, jodiumzaadje??? Is dat borstkankerspecifiek? Wat doet dat? Het klinkt wel heel lief, alsof je bloemetjes zaait in je kanker (Voel me buitengesloten, ik wil ook een jodiumzaadje!).



Pieps, wat heerlijk! Je 'klinkt' ook echt een stuk meer ontspannen. Wat lief van je schoonvader dat hij jullie zo goed op kan vangen! En katten zijn ook leuk .
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Alle reacties Link kopieren
Allereerst wens ik jullie sterkte en heel veel kracht !



Ik weet sinds kort dat ik een agressieve vorm van blaaskanker heb, en een eerste bcg spoeling gehad !

paar dagen best het gevoel van grieperig zijn gehad !

Nu ben ik alleenstaande vader met de dagelijkse zorg van mn 2 kids !

En net 2 weken voordat ik het wist op een datingsite mn koppie gezet , en 3 maanden ervoor betaald !

veel kijkers en hele leuke reacties /chats Nu heb ik gewoon eerlijk verteld dat ik kanker heb en ze blijven weg !

Ook in mijn kennissenkring blijven mensen weg, of je hoort niks meer !

Ben en voel mij niet zielig ben een strijder en sta er positief erin !



Vroeg mij toch af of dit ook bij jullie herkenbaar is !! Is het dan echt zo afschrikwekkend ! zo,n taboo....
tja
Shit Pieps, wat een gekloot weer voor je. Blij dat je bij je stiefpa wat tot rust kan komen.



Over een week of drie de jaarlijkse APK, maar eerst nog een dexascan. Daar ben ik wel benieuwd naar (had ik al gezegd hè....geheugen wil nog niet helemaal ).



En natuurlijk 'voel' ik weer vanalles zo net voor die controle

Heb al een week of 3 jeuk aan de niet-aangedane borst, tepelhof en net eronder. Voelt door het krabben en wrijven ook wat branderig. Niks te zien verder dus zal ongetwijfeld tussen de oren zitten, maar man, wat kan je brein dan een spelletje spelen zeg



Voor iedereen: dikke
Brooser je hebt het gevonden!



Dat mensen weg blijven hoor ik zó vaak. Ik moet zeggen dat dat bij mij niet gebeurd is. Of misschien ook wel maar die kon ik dan kennelijk sowieso wel missen en is het me niet eens opgevallen
Alle reacties Link kopieren
quote:Grobbekuiken schreef op 21 maart 2017 @ 09:47:

Brooser je hebt het gevonden!



Dat mensen weg blijven hoor ik zó vaak. Ik moet zeggen dat dat bij mij niet gebeurd is. Of misschien ook wel maar die kon ik dan kennelijk sowieso wel missen en is het me niet eens opgevallen Was al eens wat aan het meelezen
tja
Alle reacties Link kopieren
Beeldig, wat goed dat je zelf al merkt dat de tumor slinkt! Ik had een grote tumor en dat was ook makkelijk te volgen. Zo'n bevestiging is toch best wel fijn. Door Anna's opmerking over "bloemetje in je kanker" heb ik nu trouwens wel het idee dat er binnenkort lavendel uit je oren gaat groeien.



Pieps, je lekker laten verwennen bij je stiefvader! Ik snap je kinderen wel hoor, poezen zijn zo leuk! Ik heb er zelf geen, maar houd gewoon aai-sessies met de poezen van de buren. Net zo makkelijk.



Brooser, welkom! Heftig verhaal joh. Is een bcg-spoeling hetzelfde als chemo? Krijg je dat dan via een katheter of oraal? Misschien niet een politiek correcte mening, maar: ik snap het wel dat mensen op een datingsite geen zin hebben om te gaan daten met iemand die net de diagnose kanker heeft gehad. Hoe positief iemand ook is, die persoons leven draait wel even voornamelijk om kanker. Vooral als er ook nog kinderen in het spel zijn voor wie het waarschijnlijk ook heftig is. Dat lijkt mij niet de meest fijne tijd om een relatie met iemand die je nog helemaal niet kende mee op te bouwen.
Een jodiumzaadje is een radioactief staafje zo groot als een rijstekorrel geloof ik. Dat brengen ze aan in mijn tumor, zodat ze straks na de chemokuren weten waar die ook al weer zat. Want ook als de tumor helemaal verdwijnt, zullen ze toch gaan opereren. En dan is het wel handig als ze daar gaan snijden waar de kankercellen zaten.

Ben al heel blij dat ze dat tegenwoordig (en in mijn ziekenhuis) met jodiumzaadjes doen, want het alternatief was een dun metalen draadje dat met een weerhaakje vast zit en uitsteekt. Dat had me dus echt helemaal niks geleken, een draad uit mijn tiet.



Ik ben me een partij moe na mijn kuur van gister. Vandaag tot 13 uur uitgeslapen, ik heb net mijn ontbijt op. En ik ga zo gewoon weer terug naar bed om verder te slapen, voel me zelfs te moe voor de bank.



Anna, een tweede bank. Briljant! Past hier alleen niet in de kamer van ons poppenhuisje, dus hier blijft het wegjagen of eieren voor mijn geld kiezen en toch richting slaapkamer verdwijnen.



Pieps, je klinkt een stuk rustiger inderdaad. Hopelijk kun je bij je stiefvader snel je draai vinden met de kinderen. Dat ze nu wel katten hebben, is in ieder geval vast positief.



Brooser, welkom! Wel grieperig dus. Veel op bed liggen dan maar, meer kun je er niet aan doen.

Hier gelukkig geen weglopende mensen vanwege de kanker. Maar ik had al eerder gezondheidsproblemen, dus onze vrienden- en kennissenkring was al gewend aan mijn gekwakkel. Dat scheelt wel.



Ik bedenk me nu dat ik vandaag voor de eerste keer juist niet af en aan zweetaanvallen met verhoging heb. Dat had ik na de vorige twee keren wel. Ik heb vannacht wel gedroomd dat mijn haar uitviel, echt in bossen tegelijk. En we waren natuurlijk net een weekend weg. Het was sowieso wel een rare droom, want we waren weg met vrienden en we sliepen op een slaapzaal met allemaal mensen die we niet kenden. En daar lag ik dus de ene pluk na de andere van mijn hoofd los te halen, door enkel met mijn hand over mijn hoofd heen te gaan. Ik had van al dat haar maar een bergje gemaakt, zodat we niet overal haren van mij tegen zouden komen.
Ik hoop wel op iets fleurigers dan lavendel hoor.

Bij lavendel denk ik tegenwoordig vooral aan die man met die foute versiertrucs die nu in de Tweede Kamer komt.



Ik wil wel madeliefjes.
Welkom brooser! Is zo'n spoeling een soort van chemo spoeling? Heb zelf hodgkin dus niet echt verstand van blaaskanker. En persoonlijk zou ik echt niet een relatie beginnen met iemand die kanker heeft, het brengt zoveel ellende met zich mee.



Beeldig waar blijf je? We wachten in spanning over het verhaal van je jodiumzaadje en wat fijn dat je tumor zo slinkt!



Grobbekuiken hoop dat het tussen je oren zit, en een dexa scan? Wat houdt dat in?



Nou wij hebben hier echt heerlijk geslapen, kids zijn weer verwend door mijn stiefvader en ik ook. Heerlijk die rust hier ook! Geen gezeik en geen ellende en lekker doen waar ik zin in heb. We zijn bezig geweest met de rommelkamer opruimen zodat ik en baby samen op een kamer kunnen en de 2 oudsten dan ook een eigen kamertje hebben. Mijn man/ex snapt nu gelukkig wel goed waarom we hierheen zijn gegaan. Hij is er niet blij mee en maakt bergen beloftes maar ik ga er eventjes allemaal niet op in. Eerst maar eens lekker tot rust komen en dan dingen regelen zoals inschrijvingen hier en toeslagen etc. Als ik eenmaal klaar ben met alles lekker op zoek naar een eigen huisje!
Alle reacties Link kopieren
Beeldig, ik was een weekendje weg toen ik voor het eerst kaal werd. Ik had een rol tape bij me om alle haren uit het hotelbed te halen. Heb me op de terugreis trouwens nog wel even zorgen gemaakt of er binnenkort in die hotelkamer een moord gepleegd zou worden. Dan had er wel erg veel dna van mij gelegen.
Pieps, een dexascan is een botdichtheidsmeting. Door de chemo en anti-hormoontherapie zit ik in de overgang en dan zou er ontkalking kunnen optreden. Daar gaan ze nu even naar kijken.
quote:Sugarbaby schreef op 21 maart 2017 @ 13:45:

Beeldig, ik was een weekendje weg toen ik voor het eerst kaal werd. Ik had een rol tape bij me om alle haren uit het hotelbed te halen. Heb me op de terugreis trouwens nog wel even zorgen gemaakt of er binnenkort in die hotelkamer een moord gepleegd zou worden. Dan had er wel erg veel dna van mij gelegen.





Sorry, maar die moord!



Slim trouwens, die tape.
Hahaha sorry Pieps, ik lag dus nog heerlijk in mijn bedje!



Sugarbaby, lijkt me ook een waarschijnlijke optie hoor, dat er na jouw bezoek een moord wordt gepleegd in die kamer. Ik snap je zorgen. Ècht!



Grobbekuiken was ik vergeten. Is dat niet gewoon normaal, dat je opeens van alles voelt en denkt dat de kanker overal zit? Ik heb dat ook, elk vetbultje is een tumor en elk pijntje komt door uitzaaiingen. In mijn hoofd althans. En als het niet normaal is, dan kan ik me je zenuwen en zorgen dus héél goed voorstellen.

Volgens mij had je wel gezegd dat je een dexascan kreeg. (Niet dat mijn geheugen wel betrouwbaar is hoor, al jaren niet meer. )
Ik heb ducttape meteen op de boodschappenlijst gezet.
quote:_Beeldig_ schreef op 21 maart 2017 @ 13:54:

Hahaha sorry Pieps, ik lag dus nog heerlijk in mijn bedje!



Sugarbaby, lijkt me ook een waarschijnlijke optie hoor, dat er na jouw bezoek een moord wordt gepleegd in die kamer. Ik snap je zorgen. Ècht!



Grobbekuiken was ik vergeten. Is dat niet gewoon normaal, dat je opeens van alles voelt en denkt dat de kanker overal zit? Ik heb dat ook, elk vetbultje is een tumor en elk pijntje komt door uitzaaiingen. In mijn hoofd althans. En als het niet normaal is, dan kan ik me je zenuwen en zorgen dus héél goed voorstellen.

Volgens mij had je wel gezegd dat je een dexascan kreeg. (Niet dat mijn geheugen wel betrouwbaar is hoor, al jaren niet meer. )Yep, is normaal. Ken eigenlijk niemand die het niet ook in meer of mindere mate heeft. Er is verder ook geen reden om te denken dat ik niet door de APK kom. Dat branderige komt denk ik vooral omdat ik toch ga krabben, voelen, drukken enz. Tja, dan voel je vanzelf wel wat natuurlijk. Er zijn wel kalkspatten aanwezig in die borst, maar dat is onderzocht 2 jaar geleden en toen was er geen reden tot zorg. Dat is het enige wat dan sluimert, dat er dus misschien toch iets niet goed zit daar. Maar vooralsnog ga ik er maar vanuit dat het een soort mindfuck is. Heb geen zin onnodig in paniek te schieten, dus ik wacht braaf de mammo af.
Alle reacties Link kopieren
quote:_Beeldig_ schreef op 21 maart 2017 @ 13:56:

Ik heb ducttape meteen op de boodschappenlijst gezet.



Kan ook gewoon doorzichtig breed tape zijn! Zo'n roller werkt voor bedden en banken enzo niet handig. Groot stuk breed tape kan overal veel beter bij.



En het belangrijkste: het gewoon niet zo ver laten komen en op tijd scheren. Op verzoek van mn vriend heb ik de eerste keer na het weekendje weg geschoren. Voor vertrek heb ik een dag thuisgezeten met uitvallend haar en ik had al weer haar toen ik daarvan nog steeds haren in huis vond. Het dook overal weer op, hoeveel ik ook schoonmaakte en deed. In keukenkastjes, de wasmachine, echt overal. Oh, en in de auto. Neem van mij aan: als je haar uitvalt is het geen goed idee om met de ramen open te gaan rijden.
Ik heb ook niet zitten afwachten tot ik ipv met m'n handen in m'n haar, met m'n haar in m'n handen zou zitten. Leek me nog veel confronterender dan het er bewust afhalen.

Precies twee weken na de eerste kuur begonnen er plukjes los te laten. Diezelfde avond heeft mijn man de boel eraf geschoren.
Alle reacties Link kopieren
Zogauw ik plukken uit mn hoofd kon trekken, ging het bij mij aldoor heel snel. Die fase duurde bij meestal (ben inmiddels 5x kaal geworden, ervaringsdeskundige meldt zich! ) twee dagen, daarna komt de fase dat je kussen vol ligt, dat je nek aldoor kriebelt van de haren, dat je op de vloer steeds vaker haren ziet liggen en uiteindelijk dat je bij elke beweging van je hoofd en elk zuchtje wind haar verliest en dat het echt overal ligt. Ik zou scheren zogauw je haren verliest als je met je hand gewoon door je haar gaat.



Wat ik trouwens nog steeds opvallend vindt: je verliest zoveel haren en dan ga je scheren en dan blijk je nauwelijks kale plekken te hebben. Een mens heeft echt veel haar!
De tondeuse ligt al klaar hoor, geen zorgen daarover.



Ik had wel al zitten fantaseren over rijden in een cabrio onder die omstandigheden. Geen goed idee dus?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven