Gezondheid alle pijlers

Buikgriep voorkomen als je kind het heeft?

13-11-2014 10:15 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb emetofobie. Overgeeffobie. Een lichte vorm denk ik. Mijn zoontje van 2 is volledig afhankelijk van sondevoeding. Nog nooit zelf gegeten of gedronken. En zoals veel kindjes met sondevoeding spuugt hij veel. En dat kan ik over het algemeen prima handelen. Ik haat het natuurlijk dat spugen en vind het vies maar raak er niet van in paniek.



Behalve als het anders gaat dan normaal en ik vermoed een buikgriepje. Wat ik ook kan krijgen. Zoals nu. Overigens geen vermoeden maar ik weet het wel zeker. Hij heeft vanaf 23:30 gisteravond tot een uurtje of 2 geleden denk wel 50x gespuugd. En diarree. En lichte koorts. En het heerst op de crèche.



En het is onmogelijk om er niet mee in contact te komen al probeer ik natuurlijk zoveel mogelijk op m'n hygiene te letten.



Mijn angst voor zelf overgeven is zo groot dat ik al vanaf m'n 13e (nu 40) niet meer heb overgegeven. Op 3x van de drank na.



Zijn jullie altijd de sjaak als je kind buikgriep heeft?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Nee hoor, bij ons kan 1 persoon in het gezin ziek zijn zonder dat de rest iets krijgt.

Veel handen wassen, je vingers niet in je mond stoppen, niet uit hetzelfde glas drinken/van hetzelfde bord of bestek eten etc.
Alle reacties Link kopieren
Waarom doe je niets aan je fobie?

Met een béétje kiespijn ga je tenslotte ook naar de tandarts.



http://www.emetofobie.nl/cms/index.php?mid=201163&kid=1



Behandeling



Emetofobie ontstaat doordat iemand op een bepaald moment overgeven koppelt aan angst. Bijvoorbeeld omdat ze een angstige ervaring met overgeven hebben, omdat ze in angstige situatie of periode moeten overgeven of omdat ze het afkijken van hun ouders. Als daarna overgeven vermeden wordt, kan een lichte angst al snel uitgroeien tot een fobie.



De meeste therapieën beginnen met het in kaart brengen van het probleem. Door middel van gesprekken wordt inzicht verkregen in hoe de fobie is ontstaan en hoe het in stand gehouden wordt. Daarnaast kan duidelijk worden in hoeverre de fobie symbool staat voor andere problemen. Op basis van deze inzichten wordt een behandelplan opgesteld.



Behandeling bestaat meestal uit cognitieve gedragstherapie met exposure. Soms wordt ook EMDR of hynotherapie toegepast of wordt de persoon met emetofobie doorgestuurd naar een ontspanningstherapeut of haptotherapeut.



Soms worden ter ondersteuning antidepressiva of kalmerende middelen voorgeschreven.

Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Je wilt hier nu de bevestiging dat je het niet krijgt, maar dat kan niemand je geven. Wacht gewoon af en ga niet stressen om iets dat nog niet speelt.
Nee hoor hoeft niet. Partner had laatst buikgriep. Ik heb zelfs wc nog staan schoonmaken etc, maar niks gekregen.

Letten op hygiëne is enige wat je kunt doen. En het ligt aan je weerstand, maar soms is het ook gewoon domme pech.
Alle reacties Link kopieren
Voorkomen kun je het op geen enkele manier, maar je hoeft het niet per sé zelf te krijgen. Buikgriep is wel erg besmettelijk.
Alle reacties Link kopieren
Hier hebben we het tot nu toe altijd weten te beperken tot 1 persoon (die het dan opgepikt had op speelclub/school, dus wel iets besmettelijks). Hoe? Door extra goed op hygiene te letten. Na het toiletbezoek van de patient extra goed handen wassen allemaal, en de wcbril meteen afnemen met desinfectiemiddel

Bij overgeven goed opletten dat alles wat niet in het teiltje opgevangen wordt, meteen in de wasmachine terecht komt (beddegoed, handdoeken, kleding etc) en heet wassen. Verder bij het eten er op letten dat er in die tijd geen lepels/glazen etc. gedeeld worden van/met de patient.



O, en de patient bij de eerste tekenen meteen al aan de ORS. Mijn ervaringen daarmee zijn dat de boel daarmee sneller weer voorbij is, dus minder lang last van overgeven en diarree, en minder lang kans op het aansteken van anderen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe raakt men ermee besmet?

Buikgriep, acute virale gastro-enteritis, is een zeer besmettelijke aandoening.

De besmettingsweg is 'van ontlasting naar de mond' (faecaal-oraal) wat behalve direct contact op deze manier - zoals bij kleine kinderen vaak gebeurt - ook betekent dat overdracht van het virus gebeurt door onvoldoende handen wassen na toiletbezoek. Het virus is aanwezig in de ontlasting en ook in het braaksel. Bij het braken kan het virus ook via de lucht anderen besmetten. Indirect kan de besmetting optreden door voedsel dat door een besmet persoon is bereid, of via drinkwater dat verontreinigd is met ontlasting waarin het virus voorkomt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 13 november 2014 @ 10:25:

Waarom doe je niets aan je fobie?

Met een béétje kiespijn ga je tenslotte ook naar de tandarts.



http://www.emetofobie.nl/cms/index.php?mid=201163&kid=1



Behandeling



Emetofobie ontstaat doordat iemand op een bepaald moment overgeven koppelt aan angst. Bijvoorbeeld omdat ze een angstige ervaring met overgeven hebben, omdat ze in angstige situatie of periode moeten overgeven of omdat ze het afkijken van hun ouders. Als daarna overgeven vermeden wordt, kan een lichte angst al snel uitgroeien tot een fobie.



De meeste therapieën beginnen met het in kaart brengen van het probleem. Door middel van gesprekken wordt inzicht verkregen in hoe de fobie is ontstaan en hoe het in stand gehouden wordt. Daarnaast kan duidelijk worden in hoeverre de fobie symbool staat voor andere problemen. Op basis van deze inzichten wordt een behandelplan opgesteld.



Behandeling bestaat meestal uit cognitieve gedragstherapie met exposure. Soms wordt ook EMDR of hynotherapie toegepast of wordt de persoon met emetofobie doorgestuurd naar een ontspanningstherapeut of haptotherapeut.



Soms worden ter ondersteuning antidepressiva of kalmerende middelen voorgeschreven.





Ik heb EMDR gedaan maar dat heeft niets geholpen. En over het algemeen is het redelijk goed te handelen en dat prefereer ik boven antidepressiva of kalmerende middelen. De komst van mijn zoontje heeft het wel verbeterd. Ik krijg nu alleen paniek als mijn zoontje of vriend het heeft. En kan dat prima relativeren dus ook goed opvangen. Alleen daarna lekker slapen is teveel gevraagd.



Weet ook waar het vandaan komt. Mijn moeder heeft mijn hele jeugd hele heftige migraine gehad met lange periodes waarin ze elk weekend een aanval had met heel veel overgeven. Maar misschien moet ik het weer eens met m'n psych bespreken.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
quote:sinnombre schreef op 13 november 2014 @ 10:26:

Je wilt hier nu de bevestiging dat je het niet krijgt, maar dat kan niemand je geven. Wacht gewoon af en ga niet stressen om iets dat nog niet speelt.Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Maar inderdaad ik snap ook dat niemand dat kan geven. Is niet heel rationeel.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
quote:boannan schreef op 13 november 2014 @ 10:35:

[...]





Ik heb EMDR gedaan maar dat heeft niets geholpen.





. Maar misschien moet ik het weer eens met m'n psych bespreken.Er is meer aan te doen dan alleen EMDR en medicijnen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:tof schreef op 13 november 2014 @ 10:29:O, en de patient bij de eerste tekenen meteen al aan de ORS. Mijn ervaringen daarmee zijn dat de boel daarmee sneller weer voorbij is, dus minder lang last van overgeven en diarree, dus minder lang kans op het aansteken van anderen.Daar ben ik nu ook achter. Hij heeft tot 8:30 vanmorgen wel elke 10 minuten overgegeven en toch maar ORS aangesloten via de sonde op 50ml/u en sindsdien dus niet meer gespuugd. Had ik dat nou maar eerder gedaan. Er zit gelukkig al 120 vocht in.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Hier zijn wij tot nu toe wel altijd zelf de sjaak geweest. Eerst dochter en de dag erop zijn man en ik beide aan de beurt. Tja, er valt niks over te zeggen helaas. Succes!
Vervelend. Ik herken het, hetzij in mindere mate. Ik vind het ook vreselijk om iemand te zien of horen overgeven en word helemaal naar bij de gedachte zelf te moeten overgeven. Toch kan ik het van mijn kinderen redelijk hebben, al is man meestal degene die de ergste rommel opruimt.

Laatst had ik zelf buikgriep en heb ik voor het eerst in 25 jaar moeten overgeven. Gek genoeg was ik niet in paniek maar luchte het enorm op. En het heeft een stukje van mijn angst weggenomen.
Ik ben ook altijd de sjaak, hoe goed ik ook op hygiene let. En altijd alleen in november.
Alle reacties Link kopieren
Tsja soms wel, soms niet. Vorige week niet in ieder geval... En dat ORS helpt? Dat lijkt mij toeval. Daarbij weet je toch niet hoe (lang) het anders gelopen was, zonder de ORS?
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
Alle reacties Link kopieren
quote:VickyP schreef op 13 november 2014 @ 10:54:

Tsja soms wel, soms niet. Vorige week niet in ieder geval... En dat ORS helpt? Dat lijkt mij toeval. Daarbij weet je toch niet hoe (lang) het anders gelopen was, zonder de ORS?Nee dat is waar. Maar kan me wel voorstellen dat zijn maag wel erg geprikkeld was en dat je dan misschien gal blijft spugen. Na het eerste half uur was de voeding er namelijk wel uit. Maar het maakt niet uit. Als hij maar vocht binnenhoudt
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Dat klopt, dat weet je niet. Maar ORS is verder geen medicijn en is ongevaarlijk, en je kunt het er voor het lichaam alleen maar makkelijker mee maken: minder last van een slap gevoel, minder last van uitdroging. Er spreekt dus niets tegen, alleen maar voor.
Alle reacties Link kopieren
Voor vochtinname kunt u gebruik maken van Oral Rehydration Solution (ORS). Deze vloeistof bevat suiker en zouten. De samenstelling is precies zo gemaakt dat het vocht snel in het lichaam wordt opgenomen. Verander de samenstelling niet door er bijvoorbeeld Roosvicee of Dixsap aan toe te voegen, want dan verliest ORS zijn werking. ORS is geen behandeling tegen de buikgriep, maar een middel om uitdroging te voorkomen of bestrijden. ORS is verkrijgbaar bij de apotheek en de samenstelling is leeftijdsafhankelijk





http://www.isala.nl/patienten/folders/5732-buikgriep
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man heeft ook Emetofobie. Als ik misselijk ben wordt hij al bang haha. Hij zegt dat die angst komt doordat je soms naar lucht staat te happen tijdens het kotsen. Dat is ook klote, maar je stikt echt niet hoor. En meestal lucht het idd enorm op. Ben nu trouwens al dagen misselijk. Irritant hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ik bedoel ook zeker niet dat je geen ORS moet geven, in tegendeel. Het lijkt me alleen niet handig verwachtingen te scheppen die waarschijnlijk niet kloppen.
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
Alle reacties Link kopieren
quote:VickyP schreef op 13 november 2014 @ 11:21:

Ik bedoel ook zeker niet dat je geen ORS moet geven, in tegendeel. Het lijkt me alleen niet handig verwachtingen te scheppen die waarschijnlijk niet kloppen.Ik snap je.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Ik gaf slechts aan dat dat mijn aanpak is, en dat het een (persoonlijke en herhaalde) ervaring is van mij. Niet meer en niet minder.
Alle reacties Link kopieren
Ik bedoel er niks naars mee hoor...
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
Alle reacties Link kopieren
Okee dan.



Nu maar hopen dat de zoon van TO zich snel weer wat beter voelt. En dat ze een manier vindt om zelf verder te werken aan haar eigen probleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven