Gezondheid alle pijlers

Buteyko ademhaling methode

17-08-2014 11:42 3 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik wil graag mijn ademhaling verbeteren en kwam op diverse sites van de Buteyko methode. Heeft iemand hier ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren
Wat wil je verbeteren aan je ademhaling (en waarom) en waarom de Buteyko methode?
Snjókorn falla, á allt og alla
Alle reacties Link kopieren
@ snjokorn: Ik merk dat ik doorgaans te 'hoog' adem en niet erg ontspannen. En dat ik bij testjes zoals hoe lang je je adem ontspannen in kan houden, erg laag scoor. Ook heb ik soms het gevoel van te weinig lucht hebben (heb vroeger ook astma gehad). Plus veel last van vermoeidheid en aanverwante klachten. Ik hoop door beter te ademen, me beter te gaan voelen.



Buteyko omdat ik dat tegenkwam en er goede berichten over zijn. De theorie erachter is dat we over het algemeen te veel ademen (overbreathing), en dat je door 'kleiner' / minder te ademen, meer CO2 in je systeem krijgt, waardoor je lichaam/organen van meer O2 worden voorzien.

Er schijnt ook een verband te zijn tussen hoeveel liter lucht je per minuut ademt, en allerlei aandoeningen of fysieke klachten; hoe minder liter lucht hoe gezonder, zoiets.



Er zijn echter ook andere theorieën die zeggen dat je juist wel diep moet ademen, maar wel ontspannen. Die hebben als doel zo weinig mogelijk keer per minuut te ademen bijvoorbeeld, terwijl Buteyko zegt dat je best vaak mag ademen, als het maar heel licht (ondiep) is (dus weinig liter lucht).



Ik neig naar de Buteyko methode maar ben dus benieuwd of er mensen zijn die er ervaring mee hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven