Gezondheid alle pijlers

Constant obstipatie

18-01-2017 10:06 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames, beetje awkward topic maar misschien hebben jullie tips?



Ik heb echt constant obstipatie en het is zó vervelend. En áls ik dan ga heb ik soms ook hevige buikpijn.



Ik drink voldoende, eet niet ongezond ofzo, ik neem zelfs vezeltabletten, lauw water op een nuchtere maag elke ochtend.. Maar het is waardeloos



Iemand tips?
Nothing worth having ever comes easy
Alle reacties Link kopieren
Beweeg je genoeg? Heb je last van spanningen? Ben je al eens naar de huisarts geweest?
Alle reacties Link kopieren
Wat zegt de huisarts? Het lijkt me verstandig om dit ook eens met hem te bespreken.



Ik heb een tijdlang thee gebruik van Zonnatura, natuurlijke stoelgang. Werkte prima voor me. Wil niet zeggen dat jij er ook baat bij hebt.
Alle reacties Link kopieren
quote:fiool schreef op 18 januari 2017 @ 10:07:

Beweeg je genoeg? Heb je last van spanningen? Ben je al eens naar de huisarts geweest?



Ja ik beweeg voldoende denk ik.. Heb wel wat spanningen.



Huisarts heeft wel eens movicolon voorgeschreven maar dat was ook waardeloos, kreeg ik diarree van.
Nothing worth having ever comes easy
Alle reacties Link kopieren
Hier ook tijdenlang last gehad van obstipatie, terwijl ik ook gezond at en voldoende dronk. Ik bewoog (en beweeg) niet zo heel veel.

Door de internist Movicolon voorgeschreven gekregen en sindsdien gaat het eindelijk goed.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:Keukenkast schreef op 18 januari 2017 @ 10:09:

Wat zegt de huisarts? Het lijkt me verstandig om dit ook eens met hem te bespreken.



Ik heb een tijdlang thee gebruik van Zonnatura, natuurlijke stoelgang. Werkte prima voor me. Wil niet zeggen dat jij er ook baat bij hebt.Het valt eens te proberen, is dat gewoon bij ah te koop ?
Nothing worth having ever comes easy
Alle reacties Link kopieren
quote:Justlikesnow schreef op 18 januari 2017 @ 10:09:

[...]





Ja ik beweeg voldoende denk ik.. Heb wel wat spanningen.



Huisarts heeft wel eens movicolon voorgeschreven maar dat was ook waardeloos, kreeg ik diarree van.Ik hoef maar heel weinig movicolon te gebruiken, dat was in het begin een beetje uitzoeken, met ook diarree, maar nu gaat dat goed.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Krijg je niet te veel vezels binnen?

Als je te veel vezels binnen krijgt, dan krijg je ook obstipatie. Omdat je ook al vezeltabletten neemt.

Ik zou eens contact opnemen met je huisarts met een blad waar je een aantal dagen hebt opgeschreven wat je eet en drinkt. En dus ook welke vezeltabletten en hoeveel je er inneemt
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 18 januari 2017 @ 10:10:

Hier ook tijdenlang last gehad van obstipatie, terwijl ik ook gezond at en voldoende dronk. Ik bewoog (en beweeg) niet zo heel veel.

Door de internist Movicolon voorgeschreven gekregen en sindsdien gaat het eindelijk goed.Ik vond movicolon waardeloos.. Heb jij daar ooit diarree van gekregen?
Nothing worth having ever comes easy
Alle reacties Link kopieren
Tja, misschien iets aan de spanningen doen? Bij mij is dat altijd een grote factor. En de tijd van de maand, daar hangt het ook enorm mee samen voor mij...
Alle reacties Link kopieren
quote:Justlikesnow schreef op 18 januari 2017 @ 10:11:

[...]





Ik vond movicolon waardeloos.. Heb jij daar ooit diarree van gekregen?

Ja, diarree, 5 keer per dag ontlasting, maar dan moest de dosis omlaag.

Helemaal zonder zit ik gelijk weer verstopt, maar ik heb maar weinig movicolon nodig om de boel op gang te krijgen en te houden, dus het is ook snel weer te veel.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hiervoor movicolon (maar dan een moeilijke, medische naam) gekregen van de dokter, hij adviseerde me 1 tot 2 zakjes per dag. Soms gaat het een tijdje beter, dan neem ik niets.



Misschien iets voor jou?



Edit: ik lees nu de andere reacties pas. Ben niet de enige die het noemde
Alle reacties Link kopieren
quote:Fruity-Pebbles schreef op 18 januari 2017 @ 10:11:

Krijg je niet te veel vezels binnen?

Als je te veel vezels binnen krijgt, dan krijg je ook obstipatie. Omdat je ook al vezeltabletten neemt.

Ik zou eens contact opnemen met je huisarts met een blad waar je een aantal dagen hebt opgeschreven wat je eet en drinkt. En dus ook welke vezeltabletten en hoeveel je er inneemtZal het? Ik neem 2 vezeltabletten per dag ( mogen er 6 zijn volgens het potje ) eet gemiddeld 4 volkoren boterhammen per dag, en meestal ook wel wat aardappels.
Nothing worth having ever comes easy
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 18 januari 2017 @ 10:13:

[...]



Ja, diarree, 5 keer per dag ontlasting, maar dan moest de dosis omlaag.

Helemaal zonder zit ik gelijk weer verstopt, maar ik heb maar weinig movicolon nodig om de boel op gang te krijgen en te houden, dus het is ook snel weer te veel.Hmm ik had toen wel twee zakjes per dag genomen, misschien toch te veel.
Nothing worth having ever comes easy
Alle reacties Link kopieren
quote:Meauve01 schreef op 18 januari 2017 @ 10:13:

Ik heb hiervoor movicolon (maar dan een moeilijke, medische naam) gekregen van de dokter, hij adviseerde me 1 tot 2 zakjes per dag. Soms gaat het een tijdje beter, dan neem ik niets.



Misschien iets voor jou?



Edit: ik lees nu de andere reacties pas. Ben niet de enige die het noemde Alsnog bedankt hoor ! heb jij goede ervaringen met movicolon? Hoeveel neem je om het goed op gang te houden?
Nothing worth having ever comes easy
Alle reacties Link kopieren
quote:Justlikesnow schreef op 18 januari 2017 @ 10:15:

[...]





Alsnog bedankt hoor ! heb jij goede ervaringen met movicolon? Hoeveel neem je om het goed op gang te houden?Ja absoluut. Het varieert heel erg, soms iedere ochtend en avond een zakje, soms alleen 's avonds en soms helemaal niet. Hangt ook af van andere factoren, laatste tijd heb ik meer stress en dat geeft mij soms al buikkrampen waardoor ik minder movicolon nodig heb
Alle reacties Link kopieren
quote:Justlikesnow schreef op 18 januari 2017 @ 10:14:

[...]





Hmm ik had toen wel twee zakjes per dag genomen, misschien toch te veel.

Voor mij is dat idd te veel.



Overigens kreeg ik vorig jaar een darmonderzoek (niet vanwege de obstipatie trouwens) en moest ik twee dagen van tevoren vezelarm gaan eten. Ik verwachtte dus forse obstipatie, maar ik ging juist als een tierelier naar de wc.

Ik probeer veel vezels te eten, maar ik heb de indruk dat dat bij mij niet altijd zo goed is: af en toe een dagje wit brood lijkt mijn ontlasting goed te doen, alleen klopt dat niet met alle theorieën, dus mss verbeeld ik het me.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Heb je al een appel op een nuchtere maag geprobeerd 's morgens? Of een paar gedroogde, eventueel gewelde pruimen?

En ik zou stoppen met vezeltabletten. Als ik die slik, kan ik echt niet meer naar de wc.
Alle reacties Link kopieren
quote:Justlikesnow schreef op 18 januari 2017 @ 10:13:

[...]





Zal het? Ik neem 2 vezeltabletten per dag ( mogen er 6 zijn volgens het potje ) eet gemiddeld 4 volkoren boterhammen per dag, en meestal ook wel wat aardappels.Hoe zit je qua fruit en groente? Dat zijn ook goede bronnen van vezels.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hier jaren last van gehad, voor mij was het eigenlijk gewoon en ging nooit naar de huisarts ervoor. Totdat ik een scan kreeg in verband met galstenen. Toen vertelde mijn huisarts mij dat hij enorm geschrokken was omdat mijn darmen helemaal vol bleken te zitten.



Ook van die movicolon zakjes gehad maar dat deed niks. Nu slik ik al jaren, ook op recept, een zeer sterk laxeer drankje. Het is geen wondermiddel soms ga ik alsnog maar om de 4 dagen maar merk het wel als ik het niet neem.



Bij mij is het waarschijnlijk een combinatie van aanleg en het is erger geworden sinds ik bepaalde medicatie slik waarbij dit een bekende bijwerking is.



Maar TO als ik jou zo lees dat je van die zakjes nam dan zou ik die toch nog een kans geven en idd meer doseren.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Ik zou geen extra vezel tabletten gaan slikken, daar raak je alleen maar nog meer verstopt van. Movicolon kan je beter laag mee beginnen, en ga nog een keer naar je arts. Misschien heeft hij/zij nog andere tips?
Sinds ik Kefir door de müesli/Crüesli doe, geen last meer.
Alle reacties Link kopieren
Vezels trekken vocht aan, als je dus veel vezels binnenkrijgt en er niet voldoende bij drinkt krijg je juist verstopping omdat de ontlasting droger wordt. Als je extra vezels neemt moet je dus ook extra drinken. Verder helpt beweging vaak goed, je hoeft echt geen uren te gaan hardlopen maar bijvoorbeeld een halfuurtje wandelen na het eten of op de fiets naar je werk/het station in plaats van met de bus bijvoorbeeld helpt vaak al.



Met movicolon moet je vaak even zoeken hoeveel genoeg is dat kan bij iedereen anders zijn.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
quote:Justlikesnow schreef op 18 januari 2017 @ 10:13:

[...]





Zal het? Ik neem 2 vezeltabletten per dag ( mogen er 6 zijn volgens het potje ) eet gemiddeld 4 volkoren boterhammen per dag, en meestal ook wel wat aardappels.



Het kan, vezelinname is volgens mij een gemiddelde wat iemand per dag moet binnen krijgen. Ik weet niet hoeveel er in 1 zo'n tablet zitten, maar het kan dus zijn dat je te veel vezels binnen krijgt en daar niet genoeg bij drinkt waardoor je dus verstopt kant raken.

Wat gebeurd er als je langere tijd stopt met de tabletten?
Alle reacties Link kopieren
Hmm.. Misschien zijn die vezeltabletten dan toch niet zo goed..



Ik eet ook wel elke dag groente, wat fruit schiet er regelmatig bij in..



Denk dat ik toch nog maar eens movicolon moet gaan proberen.
Nothing worth having ever comes easy

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven