Gezondheid alle pijlers

COPD en andere longaandoeningen.

28-07-2016 23:55 709 berichten
Sinds een aantal jaren ben ik bekend met COPD en longemfyseem. Ik sta onder controle van de huisarts en de longarts. Gebruik 2 verschillende puffers en een antibioticum die ik continue moet slikken, dus geen kuur.

Gisteren weer op controle en wat ik juist niet verwacht had was dat ik weer gedaald was bij de longfunctietest. Van 71 naar 62 in nog geen 4 maanden. Wel regelmatig bloed gezien bij het sputum maar dat was vorig jaar ook en toen was er ook niets te zien.

Nu vermoed de longarts dat er ook iets anders aan de hand is, een andere vorm van astma, copd of longemfyseem, dat op de reguliere manier niet onder controle te krijgen is.

Hij heeft gelijk een afspraak gemaakt voor een nieuwe CTscan, een bronchoscopie en een longspoeling over 14 dagen.



De antibiotica moest ik direct mee stoppen om onstekingen in de longen en de luchtwegen uit te lokken zodat de onderzoeken niet beïnvloed woorden door medicijnen.



Nou ja, zijn er hier nog meer "longlijders" die mee willen schrijven?
Alle reacties Link kopieren
Mijn oma heeft sinds enkele jaren COPD.

Weet wel dat de waarde vanzelf ook wat kan schommelen. Ben je misschien verkouden geweest?

Is het bij jou ook veroorzaakt door roken en zoja, ben je gestopt?
Ik heb ook COPD. Door roken. Ik vind het zo moeilijk om de stap te maken naar stoppen met roken. Na een griep is het verergerd. Word soms snachts wakker in ademnood met dit warme weer.
To ik hoop dat de scan niks ernstigs laat zien.
Alle reacties Link kopieren
quote:emmetje2 schreef op 29 juli 2016 @ 01:03:

Ik heb ook COPD. Door roken. Ik vind het zo moeilijk om de stap te maken naar stoppen met roken. Na een griep is het verergerd. Word soms snachts wakker in ademnood met dit warme weer.

COPD is gewoon astma, toch?

Ik had dat als klein kind daarna overheen gegroeid. Ben een hevige roker maar geen problemen mee gehad, wil wel op korte termijn vrijwillig stoppen met roken.
quote:Koning_Hassan schreef op 29 juli 2016 @ 01:07:

[...]



COPD is gewoon astma, toch?

Ik had dat als klein kind daarna overheen gegroeid. Ben een hevige roker maar geen problemen mee gehad, wil wel op korte termijn vrijwillig stoppen met roken.COPD wordt voornamelijk veroorzaakt door tabak roken. Astma is wel een longaandoening maar valt niet onder de noemer COPD.
Astma is vaak erfelijk en komt niet door roken.
Alle reacties Link kopieren
quote:emmetje2 schreef op 29 juli 2016 @ 01:19:

[...]

COPD wordt voornamelijk veroorzaakt door tabak roken. Astma is wel een longaandoening maar valt niet onder de noemer COPD.Thanks voor de heads up!
Alle reacties Link kopieren
quote:emmetje2 schreef op 29 juli 2016 @ 01:22:

Astma is vaak erfelijk en komt niet door roken.Een broertje had dat ook! Maar vaak als je wat ouder wordt dan groei je er overheen.
Je was denk ik als kind een CARA patient.
quote:Koning_Hassan schreef op 29 juli 2016 @ 01:22:

[...]





Thanks voor de heads up!You're welcome
quote:Koning_Hassan schreef op 29 juli 2016 @ 01:23:

[...]



Een broertje had dat ook! Maar vaak als je wat ouder wordt dan groei je er overheen.Maar kan oojk weer terugkomen.
Alle reacties Link kopieren
quote:emmetje2 schreef op 29 juli 2016 @ 01:23:

Je was denk ik als kind een CARA patient.

Zou ik niet weten, ik was er wel snel van af.

Was heel allergisch voor huisstofmijt en moest in speciale deken hulzen slapen.

Nu nog steeds maar in veel mindere mate.



Eigenlijk ben je dan gesteld op hygiëne en frisheid
quote:Koning_Hassan schreef op 29 juli 2016 @ 01:07:

[...]



COPD is gewoon astma, toch?

Ik had dat als klein kind daarna overheen gegroeid. Ben een hevige roker maar geen problemen mee gehad, wil wel op korte termijn vrijwillig stoppen met roken.Nee, COPD is chronische bronchitis en longemfyseem. Daarnaast heb ik ook astma maar dat valt niet onder COPD. Vaak komt COPD na je 40e aan het licht. Zoals bij mij dus. Voor mijn 40e nooit last gehad, ook geen cara patient als kind zijnde. Nu ben ik 47 en ruim 3 jaar longpatient. Inderdaad door roken maar ook door het inademen van schadelijke stoffen.
Alle reacties Link kopieren
Nog meer redenen om te stoppen met roken. Het is het allemaal niet waard als je nog van je leven wil genieten.
quote:emmetje2 schreef op 29 juli 2016 @ 01:06:

To ik hoop dat de scan niks ernstigs laat zien.



Helaas om te lezen dat ook jij COPD hebt. Gebruik je ook medicatie en ben je ook onder behandeling van de longarts?



De scan verwacht ik niets bijzonders van. Vorig jaar juli ook een scan gehad en daarop was alleen de longemfyseem en de littekens te zien. Ik hoop dat er meer komt uit die bronchoscopie en die spoeling zodat er een gerichte behandeling gestart kan worden want nu is het maar aanmodderen.



COPD schommelt niet. Er treedt geen verbetering op, ook niet als je ineens heel gezond gaat leven en sporten. Wel kun je natuurlijk je conditie verbeteren wat altijd goed is om verdere achteruitgang tegen te gaan.



Ik hang nu zelf in de GOLD schaal op 3. Deze schaal heeft 4 fases.
https://www.longfonds.nl/copd/alles-ove ... at-is-copd



http://www.chiesi.nl/Ther ... COPD/Behandeling-van-COPD



Wat uitleg.
Alle reacties Link kopieren
Thx. Hoe lang heb je gerookt en doe je dat nog steeds?
Ik ben begonnen op mijn 12e. Stonden de sigaretjes gezellig op tafel in een glaasje. Toen rookte ik illegaal, vanaf mijn 13e legaal.

Ik lurk nu aan de e-sigaret.
Alle reacties Link kopieren
Helpt die e-sigaret echt? Op je 13e legaal? Andere tijden! Heb het ooit geprobeerd maar daarna afgedaan als onzin.

Die vullingen zijn meestal met nicotine.
Alle reacties Link kopieren
quote:emmetje2 schreef op 29 juli 2016 @ 01:03:

Ik heb ook COPD. Door roken. Ik vind het zo moeilijk om de stap te maken naar stoppen met roken. Na een griep is het verergerd. Word soms snachts wakker in ademnood met dit warme weer.Ik ben gestopt met nicotine pleisters. Misschien ook iets voor jou?
Ik had begrepen dat chronische bronchitis ook bij copd hoorde en dat heb ik wel.

Ik heb 'kleine longen' en gezien die chronische bronchitis en allerlei allergieën word ik ook als copd bestempeld.

Maar nooit gerookt.

Mijn moeder is een klassieke copd patiënt, heel naar.

Door extreem veel roken maar: Is van de ene op de andere dag gestopt! Zo trots op haar.



Zij is amper nog mobiel en kan bijv al niet eens meer uit eten in een groot restaurant.

ZE werd van deur tot deur gebracht maar we zaten achterin...

Dagje uit gaat ook niet meer, maar wil ook niet in een rolstoel.

ZE wil nog niet aan het zuurstof en gaat elke week naar de fysio voor oefeningen. Het huishouden wil ze zelf blijven doen en doet ze stukje bij beetje. ZE heeft een scootmobiel en zo'n pas voor een busje anders kan ze nergens heen.

Eigenlijk is ze invalide



Wat bij mijn moeder een gouden tip was waar ze zich nog jaren mee heeft gered: Een elektrische fiets.



En wat ik schandalig vindt: Het huidige ziektekostenbeleid. Het is gewoon ongelooflijk zuur dat iemand die niet kan werken eigen bijdrage standaard moet meenemen in het budget.
Klopt Groepje, bronchitis valt ook onder COPD. Wat erg van en voor je moeder. Ik probeer iedere dag een rondje te lopen, maar het is uitputtend. Ik ben verder nog wel redelijk mobiel al is het op warme dagen met hangen en wurgen.

1x per week komt mijn hulp die ook nog eens mijn vriendin is geworden. Naast de klusjes in huis doen we ook leuke dingen, ergens lunchen of een middagje shoppen. Dat shoppen is dan wel met af en toe ergens gaan zitten om bij te komen maar dat verbloemen we onder het mom van, even wat drinken haha.

Koken en boodschappen doe ik ook zelf maar dan wel zo kort mogelijk. Een electrische fiets heb ik al een paar jaar maar ben sinds een paar maanden hem weer gaan gebruiken. Als je weinig lucht hebt dan pak je veel sneller de auto.

Fysiotherapie heb ik ook gevolgd dus dat samen met meer lopen en fietsen maakten dat de longarts en ik er zo van stonden te kijken dat het zo snel achteruit gaat.



Ik ben Nederbelg dus heb te maken met het zorgbeleid in Belgie. Wat fantastisch is, korte lijnen met de huisarts en de longarts en korte wachttijden. Mocht ik me slechter voelen heeft de longarts me op het hart gedrukt om hem direct te bellen dus niet via allerlei omwegen.



Sterkte met je moeder, wat erg om te lezen dat ze zo beperkt is. Ik hoop dat dat mij nog even bespaard blijft.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me erg zwaar, zeker op jouw leeftijd.

Mijn moeder is 57 en ik vermoed dat ze ook COPD heeft. Ze vertikt het alleen om zich te laten onderzoeken en als ik begin over COPD wordt ze boos...

Ze hoest al een paar jaar heel de dag door, vaak is het een zware kuch en in de winter zijn het enorme hoestbuien. Bij een 'verkoudheid' schrijft de dokter gelijk antibiotica voor, dat doet hij toch niet zomaar hé?

Ze heeft weinig conditie, slaapt slecht omdat ze in erge periodes rechtop moet slapen om niet teveel te hoesten en komt alleen nog met een elektrische fiets vooruit.

Ik vind het erg moeilijk om te zien dat ze blijft roken en weigert om naar de dokter te gaan. Ben bang dat als die COPD onbehandeld blijft het snel erger wordt.
Alle reacties Link kopieren
Copd gaat niet over. Je lichaam kan er niet van herstellen. Soms kun je het verergeren een tijdje tegenhouden oa Door niet te roken. Uiteindelijk word het weer erger tot je met zuurstof rond loopt. Er is dus al sprake van een ernstige aandoening.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven