Gezondheid alle pijlers

De minipil

27-03-2017 06:57 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een halfjaar geleden gestopt met de combinatiepil. Dit met als reden dat ik al 4 jaar vrijgezel was en steeds heftigere migraine kreeg. Dit was nooit aan elkaar gekoppeld, maar na het stoppen heb ik geen migraine meer gehad. Ook had ik minder hoofdpijn, opeens geen schimmelinfecties meer en leek ik wat beter in m'n vel te zitten.



Toen ik weer een relatie kreeg was de combinatiepil dus geen optie meer... Na veel gelezen te hebben ben ik nu net een week gestart met de minipil. Ik heb nu al 2 dagen achter elkaar hoofdpijn, maar als dat alles is!



Wel heb ik gelezen van anderen (ook hier overigens) dat ze later last kregen van migraine, tussentijdse bloedingen e.d.



Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar ervaringen! Oh en ik heb alle andere (oude) topics hierover wel gelezen maar ik vond het tijd voor een nieuwe
Alle reacties Link kopieren
Ik volg even. Heb nu de Mini pil naast de mirena. Slik 'm pas 1,5 week dus kan er nog weinig over zeggen behalve dat ik pijnlijke borsten heb.
Alle reacties Link kopieren
Na bijna alle soorten anticonceptie gebruikt te hebben, ben ik een jaar of 4 geleden aan de minipil gegaan. Dit op aanraden van mijn huisarts, ik reageer niet zoals gemiddeld op de hormonen in de reguliere pil/nuvaring/prikpil etc. Volgende stap zou het spiraaltje zijn, maar omdat ik dat nogal een ingreep vond om het alleen even te proberen, raadde de huisarts de minipil aan vanwege dezelfde afgifte van hormonen.



De eerste twee maanden moest mijn lichaam nog even wennen aan de pil, daarna bleef ik gevoelsmatig heel stabiel kwa puistjes/moodswings/zere borsten/hoofdpijnen. Ik werd niet meer ongesteld ( ) en had maar een enkele keer per jaar een lichte doorbraakbloeding. Fijn! Ik zou nooit meer een andere pil willen.



Sinds kerst ben ik gestopt met de pil, wegens kinderwens. Ik ben na een paar dagen al ongesteld geworden en direct daarna zwanger geraakt. Ook wel fijn om te weten dat dat mogelijk is.
Alle reacties Link kopieren
@Koettie: ik ben wel benieuwd hoe het verder bij jou gaat verlopen!



@aankleefsjaan: wat betreft je bijwerkingen; daar zou ik voor tekenen inderdaad! Helaas hoor ik ook veel andere verhalen, maar we gaan het zien! ook wel fijn om te weten dat het niet al te lang duurt voordat alle hormonen weer uit je lijf zijn wanneer blijkt dat er toch wel veel bijwerkingen bij komen kijken
Alle reacties Link kopieren
Ik ben sinds 2 maanden aan de minipil ivm het geven van borstvoeding. Ik merk geen bijwerkingen en heb nog geen bloedingen gehad. Bevalt me dus goed.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook de minipil en vind het echt de beste anticonceptie ever. Mijn migraines zijn zelfs weggegaan. Ben een tijdje gestopt met de minipil en had meteen weer migraine. Ben ook nooit meer ongesteld. Mijn huid ziet er veel beter uit.

Kortom een gelukkig mens. Enige nadeel is wel dat je m elke dag op hetzelfde tijdstip moet pakken.
Alle reacties Link kopieren
@Serendipity: nooit overwogen om over te stappen naar een spiraaltje of implanon? Ik wil uiteindelijk graag over op de laatste, omdat ik het steeds innemen op dezelfde tijd ook wel een nadeel vind! Heb begrepen van de huisarts dat hier dezelfde hormonen in zitten, maar ik twijfel zelf ook nog wat ik straks wil.
Alle reacties Link kopieren
@exxxe: nee dat heb ik nooit overwogen. Ik hoor alleen maar slechte verhalen over implanon en voor een spiraaltje ben ik te bang om die te laten zetten haha. Het gaat goed met de minipil nu. Ik heb een wekker op mn tel die elke dag op hetzelfde tijdstip afgaat om de pil te pakken. Ben ook een tijdje niet seksueel actief geweest dus toen maakte het ook niet uit of ik hem later of eerder pakte.
Alle reacties Link kopieren
Vwb hetzelfde tijdstip hoeft dit niet op de minuut af hoor. Ik legde hem altijd naast mijn deo, omdat je die elke ochtend gebruikt dus zat al heel snel in mijn routine.
Alle reacties Link kopieren
@aankleefsjaan: is het niet zo dat de kans op bloedingen hoger wordt wanneer je afwijkt van het tijdstip? Ik heb ook een wekker staan zodat ik het niet kan vergeten!
Alle reacties Link kopieren
In die 4 jaar dat ik hem gebruikte ben ik echt wel eens een paar keer te laat geweest. In de bijsluiter staat ook dat als je niet minder dan 12 uur na je normale inneem tijd zit, je hem nog gewoon mag slikken en je beschermd bent.



Ik heb nooit meegemaakt dat naar aanleiding van te laat of vergeten pil ik een bloeding kreeg. Die kwamen heel willekeurig, wel ook echt maar zelden.
Alle reacties Link kopieren
Dat is goed om te weten! Die bloedingen zijn dus echt persoonsafhankelijk...
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij gaat het erom dat je de minipil altijd of s ochtends of s avonds slikt zodat je nooit later dan 12 uur na je inneemtijd zit. Het tijdstip maakt dan niet zoveel uit.
Alle reacties Link kopieren
Dit topic is al bijna een jaar oud maar ik hoop dat iemand het nog leest. Ik heb al bijna 20 jaar migraine, maar ben er sinds 1,5 actief mee bezig om iets mee te doen. Heb verschillende aanvalsmedicaties getest, ook 1 die je continue moet slikken om de aanvallen te verminderen. Maar het ene fiasco na het andere. Fysio en dry needling... lijkt het iets te hebben verbeterd.

De neuroloog denkt dat het aan de pil ligt (de migraine). Maar ik slik die al zo lang (op zwangerschap na, maar dan is het ontbreken van migraines vrij gebruikelijk zei hij) dat ik niet weet of het helpt om te stoppen. Twee maal een spiraal proberen te laten zetten bij gyn, maar dat ging mis, gyn adviseerde om toch terug op de pil te gaan.

Nu mijn vraag. Ik lees hier dat jullie het over de mini pil hebben. Welke is dat dan precies? Ik heb nu een standaard pil (geloof ik) en mijn huisarts had het laatst over juist een zwaardere pil om de migraine de kop in te drukken. Gevoelsmatig lijkt me dit juist stom, maar hier heb ik geen weet van verder. Een aantal hier hebben de mini pil gehad, en het helpt, wellicht is dit iets voor mij. Maar dan moet ik weten welke het is, dan kan ik het vragen... :proud:
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Alle reacties Link kopieren
Hi LunchLover, die van mij heet Desogestrel en is volgens mij een huismerkvariant van de bekende Cerazette ofzo. Hopelijk helpt het tegen je migraine!
Ik ben toevallig net weer begonnen na een jaar gestopt te zijn geweest ivm zwangerschap. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ben eigenlijk wel benieuwd geworden naar de minipil nav jullie verhalen.
Een vraag; zijn jullie aangekomen door deze pil?

Ik heb namelijk best veel al geprobeerd, de pil, mirena, implanon, maar werkte allemaal niet voor mij.
Mirena zat verstrengeld en ondersteboven, doordat mijn lichaam het wilde afstoten en implanon ben ik 9 maanden lang non stop ongesteld geweest (ik moest het ruim een half jaar de tijd geven, trouw gedaan dus...) vreselijk.

Nu een jaar zonder anticonceptiepil, heel prettig. Maar ik ben weer vrijgezel en verliefd dus nu op zoek naar een andere vorm van anticonceptie.
Nu dus erg benieuwd naar de minipil!
Alle reacties Link kopieren
aankleefsjaan schreef:
19-02-2018 04:48
Hi LunchLover, die van mij heet Desogestrel en is volgens mij een huismerkvariant van de bekende Cerazette ofzo. Hopelijk helpt het tegen je migraine!
Ik ben toevallig net weer begonnen na een jaar gestopt te zijn geweest ivm zwangerschap. Succes!

Nou. Ik ben gestart. Duimen maar dat het helpt!!
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Alle reacties Link kopieren
Even een update. Ben nu bijna 2 maanden bezig en het lijkt heel goed te gaan! Ik was (op aanraden van de apotheker... zucht) meteen midden in de strip overgestapt. Daarna kreeg ik natuurlijk de zenuwen, dus heb extra bescherming gebruikt de eerste 2 weken. Anyway, ik denk daardoor dat ik toch soort van migraine achtig iets had, weer exact na 4 weken en het duurde 5 dagen. Maar wel veeeel minder heftig. Kon gewoon mijn werk etc blijven doen en hoefde geen pillen te slikken.

Daarna toch maar even een stopweek ingelast en nu dus voor het eerst een volle strip op de minipil. Ik had na 6/7 (ipv 4) weken 1 dag migraine (ipv 5). Die ene dag was redelijk te managen. Dus als dit zo blijft ben ik al super happy! Dan ga ik van gemiddeld 60 dagen heftig migraine per jaar na zo'n 7-8 dagen die goed te doen zijn! Voor fysio zat ik op 120 dagen. Dus man... Ik kan wel dansen!

Ik durf nog niet echt happy te zijn ofzo. Alsof het toeval is dat het nu minder is.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
LunchLover schreef:
23-04-2018 00:11
Daarna toch maar even een stopweek ingelast
Je weet toch dat deze pil geen stopweek heeft? Als je er steeds mee stopt is ie niet meer betrouwbaar.
Alle reacties Link kopieren
nachtvlinder1977 schreef:
24-04-2018 01:35
Je weet toch dat deze pil geen stopweek heeft? Als je er steeds mee stopt is ie niet meer betrouwbaar.

Die ik heb wel hoor. Staat gewoon in de bijsluiter. Misschien heb ik geen officiële mini pil. Heb een lagere dosering van mij vorige pil gekregen.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven