Gezondheid alle pijlers

Diabetes type 1 hypotheek?

08-12-2016 20:50 31 berichten
Hoi,



Is er hier iemand die diabetes type 1 heeft en een overledensverzekering heeft moeten afsluiten voor zijn hypotheek?

Ik lees op internet belachelijke prijzen en ben benieuwd naar persoonlijke verhalen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik hebben zo'n 2,5 jaar geleden samen een hypotheek afgesloten. Hij heeft al jaren diabetes type 1. Wij betalen geloof ik 12 euro per maand aan de overlijdensrisicoverzekering. Geen idee of dat veel is of niet eigenlijk, dit is onze eerste hypotheek en heb me er verder nog niet erg in verdiept. Tijdens het regelen van de hypotheek kwam wel ter sprake dat de premie voor de overlijdensrisicoverzekering in ons geval hoger zou zijn dan 'normaal' i.v.m. zijn diabetes, maar hoeveel dit nu scheelt met als hij geen diabetes zou hebben... geen idee.
quote:Maria002016 schreef op 08 december 2016 @ 20:59:

Mijn man en ik hebben zo'n 2,5 jaar geleden samen een hypotheek afgesloten. Hij heeft al jaren diabetes type 1. Wij betalen geloof ik 12 euro per maand aan de overlijdensrisicoverzekering. Geen idee of dat veel is of niet eigenlijk, dit is onze eerste hypotheek en heb me er verder nog niet erg in verdiept. Tijdens het regelen van de hypotheek kwam wel ter sprake dat de premie voor de overlijdensrisicoverzekering in ons geval hoger zou zijn dan 'normaal' i.v.m. zijn diabetes, maar hoeveel dit nu scheelt met als hij geen diabetes zou hebben... geen idee.dat is raar. kost normaal rond de 12 lees mensen met diabetes die 137 tot 200 per maand betalen
Alle reacties Link kopieren
gewoon zorgen dat je geen OVL nodig hebt...........immers mankeer je wat dan is inderdaad de premie toren hoog.



Maar zolang jij een hypotheek hebt met weinig risico (dwz de waarde van de woning en de hypotheek die je nodig hebt)



stel woning is 250.000 euro waard en je hebt maar een hypotheek nodig van 150.000....dan is het echt niet nodig om een OVL af te sluiten.
quote:studiemiepmiep schreef op 08 december 2016 @ 21:01:

gewoon zorgen dat je geen OVL nodig hebt...........immers mankeer je wat dan is inderdaad de premie toren hoog.



Maar zolang jij een hypotheek hebt met weinig risico (dwz de waarde van de woning en de hypotheek die je nodig hebt)



stel woning is 250.000 euro waard en je hebt maar een hypotheek nodig van 150.000....dan is het echt niet nodig om een OVL af te sluiten.is ons eerste huis. Hij kost 140 en gaan 149 krijgen. konden 155 krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik heb voor een andere aandoening goede dingen gelezen over dit bedrijf:

https://icz.nu/huis-kopen/



Helpen je met een normaal geprijsde verzekering.
Alle reacties Link kopieren
Weet je zeker dat je zoveel hypotheek krijgt? Ze financieren toch niet meer meer dan 104%?

Wat betreft de hoogte van je overlijdensrisico verzekering, die is ook hoger naarmate het te verzekeren bedrag hoger is. Sommige hypotheekverstrekkers eisen altijd een overlijdensrisicoverzekering, sommigen pas vanaf een bepaalde hypotheekhoogte.

Wij betalen een paar tientjes per maand, voor een hoog bedrag en ik ben ook nog eens een groot risico (ander type aandoening).
Alle reacties Link kopieren
quote:lautjje16 schreef op 08 december 2016 @ 21:04:

[...]





is ons eerste huis. Hij kost 140 en gaan 149 krijgen. konden 155 krijgen





kortom je leent >100% voor het huis. Tja ook een optie is op op 1 inkomen het huis af te sluiten (dus ook 1 eigenaar) en dan daarna te trouwen.



Ik laat mij echt geen OVL aanpraten...die dingen hebben ze alleen om winst over te maken.



Hier trouwens wel een bekende die te dik was premie van zo? 130 euro per maand
Alle reacties Link kopieren
quote:lautjje16 schreef op 08 december 2016 @ 21:00:

[...]





dat is raar. kost normaal rond de 12 lees mensen met diabetes die 137 tot 200 per maand betalen



Weet je zeker dat dit onlangs afgesloten verzekeringen zijn? Vroeger waren die verzekeringen namelijk veel duurder.



http://weblog.independer. ... koper-geworden-in-6-jaar/
Alle reacties Link kopieren
quote:lautjje16 schreef op 08 december 2016 @ 21:00:

[...]





dat is raar. kost normaal rond de 12 lees mensen met diabetes die 137 tot 200 per maand betalenMisschien kijken ze naar de ernst van de ziekte? Volgens mij (weet dit niet meer zeker hoor!) moest of kon mijn man tijdens het regelen van de hypotheek een verklaring van zijn internist overleggen en heeft hij dit ook gedaan. Mijn man heeft zijn diabetes heel goed onder controle en ondanks dat hij wel volkomen afhankelijk is van insuline, spuit hij relatief weinig eenheden. Ook is hij nog jong, rookt niet, sport regelmatig etc. Dit is natuurlijk een heel andere situatie dan laten we even zeggen iemand van een jaar of 50 die meer dan 100 eenheden per dag moet spuiten en diverse ernstige klachten heeft door de diabetes. Kan me goed voorstellen dat de premie dan (hoe vervelend dat ook is voor die persoon) wel behoorlijk omhoog kan schieten.
quote:dinte schreef op 08 december 2016 @ 21:08:

Weet je zeker dat je zoveel hypotheek krijgt? Ze financieren toch niet meer meer dan 104%?

Wat betreft de hoogte van je overlijdensrisico verzekering, die is ook hoger naarmate het te verzekeren bedrag hoger is. Sommige hypotheekverstrekkers eisen altijd een overlijdensrisicoverzekering, sommigen pas vanaf een bepaalde hypotheekhoogte.

Wij betalen een paar tientjes per maand, voor een hoog bedrag en ik ben ook nog eens een groot risico (ander type aandoening).je krijgt 102% van het getaxeerde bedrag en hij is getaxeerd op 145 vandaar.
De getallen haal ik zo weg dus aub niet quoten.



Wij hebben de ORV los naast de hypotheek afgesloten. Destijds een aantal offertes opgevraagd en nu verzekerd bij Nationale Nederlanden voor xxxx euro pm (xxx aflopend 20 jaar) Andere ORV liep al voordat man diabetes kreeg.



In mijn herinnering waren de opslagen heel wisselend dus ik zou zeker voor meerdere offertes gaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:dinte schreef op 08 december 2016 @ 21:08:

Weet je zeker dat je zoveel hypotheek krijgt? Ze financieren toch niet meer meer dan 104%?

Wat betreft de hoogte van je overlijdensrisico verzekering, die is ook hoger naarmate het te verzekeren bedrag hoger is. Sommige hypotheekverstrekkers eisen altijd een overlijdensrisicoverzekering, sommigen pas vanaf een bepaalde hypotheekhoogte.

Wij betalen een paar tientjes per maand, voor een hoog bedrag en ik ben ook nog eens een groot risico (ander type aandoening).Financiering tot 102% en de verzekering moet het gat tussen uitstaande schuld en executiewaarde dichten, dus het verzekerd bedrag is zo'n 30% van de waarde van de woning. Plus eventueel het deel wat je zelf nog wilt verzekeren natuurlijk voor het geval 1 van de partners overlijdt.
Alle reacties Link kopieren
Grote kans dat TO met NHG wil kopen, en dan is een olv verplicht, dus zeggen dat je die niet nodig hebt, is dan niet heel zinvol.

Hou er vooral rekening mee dat het allemaal wat langer duurt. Ze willen geheid extra informatie van de behandelend arts, die doet daar weer even over, dan willen ze toch wat anders of nog een formuliertje enz. Je moet dus je voorbehoud financiering niet te kort maken.



Hoeveel extra het is, kan inderdaad enorm verschillen, maar ik ken mensen met best serieuze chronische aandoeningen die per maand wel 2,50 extra moesten betalen. Het kan dus ook meevallen.
Ik heb zo'n serieuze chronische aandoening en vriend ook. Wij betalen ook iets van 15 euro. Het invullen van de formulieren heeft wel veel tijd gekost maar uiteindelijk dus allemaal prima verlopen.
quote:studiemiepmiep schreef op 08 december 2016 @ 21:10:

[...]





Hier trouwens wel een bekende die te dik was premie van zo? 130 euro per maand





Whut?

Dus die bekende moet alleen omdat hij/zij 'te dik' was 130 euro per maand betalen aan overlijdensrisico?

Geloof je het zelf?
Alle reacties Link kopieren
quote:lautjje16 schreef op 08 december 2016 @ 21:04:

[...]





is ons eerste huis. Hij kost 140 en gaan 149 krijgen. konden 155 krijgen

Waarom zetten jullie je huis gelijk onder water?



Hoe minder hypotheek je neemt hoe lager je ORV nodig hebt dus hoe lager je premie.
Alle reacties Link kopieren
quote:lautjje16 schreef op 08 december 2016 @ 21:11:

[...]





je krijgt 102% van het getaxeerde bedrag en hij is getaxeerd op 145 vandaar.Euh weet je dat wel zeker? Wij hebben net een hypotheek afgesloten dus heb me er een beetje in verdiept, maar volgens mij is het 102% van het getaxeerde bedrag ALS dit lager is dan de aankoopprijs, anders is het gewoon 102% van de aankoopprijs... Ik kan het mis hebben hoor, maar als ik jou was zou ik dat nog even navragen voor de zekerheid. Voor je straks een enorme teleurstelling krijgt...
"Whatever happened back there is being managed and kicked right up into its own ass one way or another, I know that."
Alle reacties Link kopieren
quote:Bambi schreef op 09 december 2016 @ 05:28:

[...]





Whut?

Dus die bekende moet alleen omdat hij/zij 'te dik' was 130 euro per maand betalen aan overlijdensrisico?

Geloof je het zelf?



ja die persoon was serieus te dik! 104 kg bij 164 cm

Wel flink te zwaar hoor BMI>35 bij een leeftijd van 21 jaar (ja heb de medische gegevens in gezien geen andere co-morbiditeiten zelf gezien dus ook de premie). Gezonde mannelijke partner betaalde 28 euro per maand, de dikke vrouw 128! de dekking was overigens voor zo'n 100.000 euro...



ik kan het mij wel voorstellen dat de premie flink is...jonge vrouw van 21 die gewoon echt veel en veelste zwaar is met grote kans op het ontwikkelen van hart en vaat ziekten (nu nog niet aanwezig vanwege de jonge leeftijd) en ja daar betaal je mijn inziens terecht voor.
quote:Magneet schreef op 09 december 2016 @ 07:55:

[...]





Euh weet je dat wel zeker? Wij hebben net een hypotheek afgesloten dus heb me er een beetje in verdiept, maar volgens mij is het 102% van het getaxeerde bedrag ALS dit lager is dan de aankoopprijs, anders is het gewoon 102% van de aankoopprijs... Ik kan het mis hebben hoor, maar als ik jou was zou ik dat nog even navragen voor de zekerheid. Voor je straks een enorme teleurstelling krijgt...dit is allemaal geregeld via een hypotheek adviseur dus het zal wel kloppen.
Alle reacties Link kopieren
quote:lautjje16 schreef op 09 december 2016 @ 13:29:

[...]





dit is allemaal geregeld via een hypotheek adviseur dus het zal wel kloppen.



Zelf weten...



"Wordt er niet naar de koopprijs gekeken?



De geldverstrekker kijkt zowel naar de woningwaarde als de koopsom. Om je hypotheek te berekenen wordt met de laagste van twee bedragen gerekend. Is de koopsom die jij bent overeengekomen hoger dan de taxatiewaarde van de woning? Dan gaat de bank uit van de lagere taxatiewaarde voor de berekening van jouw hypotheek. Het overige geld wat je nodig hebt kun je niet lenen, maar moet je zelf inleggen met eigen geld."



en



'Wie bepaalt de waarde van je huis?



Als je een hypotheek wilt afsluiten voor een huis dat je gekocht hebt, dan wil de geldverstrekker een onafhankelijke waardebepaling. Wat je betaald hebt hoeft namelijk niet de werkelijke waarde te zijn. De woningwaarde bepalen heet taxeren of taxatie uitvoeren. De taxateur voert de taxatie uit en stelt een taxatierapport op. Daarin staat de zogenaamde marktwaarde vermeld. Stel dat het bedrag dat je hebt betaald voor je huis hoger of lager is, dan kijkt de geldverstrekker naar de laagste waarde. Dit is ook van belang als je een huis van een woningcoöperatie koopt voor een lagere prijs dan de marktwaarde.' (dehypotheeksite.nl)



Maar goed. dat was je vraag tenslotte niet.
"Whatever happened back there is being managed and kicked right up into its own ass one way or another, I know that."
Alle reacties Link kopieren
Om on-topic te blijven: Een ORV afsluiten hebben we hier heel bewust alleen op mans naam gedaan, zijn inkomen gaat ook zorgen voor de betaling van de hypotheek (op papier). Dit omdat ik een verleden heb met kanker.



Ik denk dat je wel meer moet gaan betalen met diabetes, maar houd er ook rekening mee dat het hele orv acceptatieproces hierdoor langer kan gaan duren.
"Whatever happened back there is being managed and kicked right up into its own ass one way or another, I know that."
quote:Magneet schreef op 09 december 2016 @ 13:39:

[...]





Zelf weten...



"Wordt er niet naar de koopprijs gekeken?



De geldverstrekker kijkt zowel naar de woningwaarde als de koopsom. Om je hypotheek te berekenen wordt met de laagste van twee bedragen gerekend. Is de koopsom die jij bent overeengekomen hoger dan de taxatiewaarde van de woning? Dan gaat de bank uit van de lagere taxatiewaarde voor de berekening van jouw hypotheek. Het overige geld wat je nodig hebt kun je niet lenen, maar moet je zelf inleggen met eigen geld."



en



'Wie bepaalt de waarde van je huis?



Als je een hypotheek wilt afsluiten voor een huis dat je gekocht hebt, dan wil de geldverstrekker een onafhankelijke waardebepaling. Wat je betaald hebt hoeft namelijk niet de werkelijke waarde te zijn. De woningwaarde bepalen heet taxeren of taxatie uitvoeren. De taxateur voert de taxatie uit en stelt een taxatierapport op. Daarin staat de zogenaamde marktwaarde vermeld. Stel dat het bedrag dat je hebt betaald voor je huis hoger of lager is, dan kijkt de geldverstrekker naar de laagste waarde. Dit is ook van belang als je een huis van een woningcoöperatie koopt voor een lagere prijs dan de marktwaarde.' (dehypotheeksite.nl)



Maar goed. dat was je vraag tenslotte niet.Ja ik snap ook niet hoe het kan maar het gaat vis de hypotheekshop en we hebben al een offerte aanbod gehad van de bank en getekend. dus neem aan dat ze dat wel weten. maar snap de verwarring
Alle reacties Link kopieren
quote:lautjje16 schreef op 09 december 2016 @ 13:51:

[...]





Ja ik snap ook niet hoe het kan maar het gaat vis de hypotheekshop en we hebben al een offerte aanbod gehad van de bank en getekend. dus neem aan dat ze dat wel weten. maar snap de verwarringEn je vindt het zelf verstandig om teveel te lenen?
quote:S-Groot schreef op 09 december 2016 @ 13:54:

[...]



En je vindt het zelf verstandig om teveel te lenen?





het zit zo:



we kunnen Max 155 lenen.

het huis kost 140.

het huis is getaxeerd op 145.

onze adviseurs heeft dit tegen de bank gezegd en er kwam een offerte uit van 147.900 met als maandelijkse kosten 500.



Dus we kunnen het makkelijk betalen en het scheelt ons veel eigen geld.

Maar vind het verhaal ook raar maar het gaat via een erkende adviseur lijkt me dat hij niet iets gaat adviseren wat eigelijk niet kan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven