Gezondheid alle pijlers

Domme vragen die je als chronisch zieke gesteld krijgt..

02-07-2014 19:37 873 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier een topic waarin je kan spuien over de domme vragen/opmerkingen die je krijgt als je vertelt over je ziekte of aandoening (of die van je man, of kind).



Ter vermaeck, maar ook ter lering..



Naar aanleiding van dit topic. Waarin forumster xchan vertelde over de domme vragen die ze over haar suikerziekte krijgt..

Sommige Facebook berichten grrrquote:xchan__ schreef op 02 juli 2014 @ 15:34:

Oh maar wel de leukste opmerking die ik tot nu toe gekregen heb;

Doen die naalden pijn?



Euh nee natuurlijk niet, mensen met diabetes zijn immuun voor pijn TO begint!



Oh, je bent autist? Wist je dat dat juist een voordeel is? Jullie zijn zo nauwkeurig en analytisch.... In de computer wereld zitten ze te springen om jullie soort mensen!



Eehm.. nee dus. Ja er zijn een paar bedrijven die met autistische software testers werken. Maar dat is een meer een vorm van maatschappelijk verantwoord ondernemen dan knokken om schaars talent. Heel veel autisten kunnen nog steeds geen baan vinden/houden.



Als je werk kan krijgen als autist is het ondanks je aandoening, en niet dankzij.

En oh ja, niet iedere autist is 'goed met computers'. Was het maar zo.



Nu is het jullie beurt!



Edit; Vraag je je af wat je nu wel en niet kan zeggen tegen mensen met een chronische ziekte? Dit artikel vat het allemaal mooi samen. http://mens-en-gezondheid ... n-een-cronisch-zieke.html
Alle reacties Link kopieren
Oh, ik ben hier niet goed in. Ik zwaai rustig vanaf 20 meter afstand naar een blinde om hem te begroeten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-amber schreef op 02 juli 2014 @ 19:42:

Oh, ik ben hier niet goed in. Ik zwaai rustig vanaf 20 meter afstand naar een blinde om hem te begroeten.Heey, jou heb ik lang niet gezien!
Alle reacties Link kopieren
Mijn neef mist een arm Hoevaak hij wel niet te horen krijgt 'hee heb jij geen arm?'



Neef: 'nee, gelukkig heb ik er minstens 1'....
Ik kom voornamelijk ontkenning tegen omdat ik een gestel heb en een blik in m'n ogen waarvan je zou denken dat ik in m'n eentje Syrië zou kunnen bevrijden in een dag.

Daardoor heb ik ook ellenlange gevechten moeten leveren om de hulp te krijgen die ik nodig heb, want men ging er echt vanuit dat ik het wel allemaal alleen afkon.
iedereen krijgt domme vragen, geloof me maar...mensen oordelen nu eenmaal, over alles en wie dan ook.



verder is de film rain man wel debet aan het idee dat elke autist een idiot savant is, maar ook de autisten die ik ken doen er vrolijk aan mee door te zeggen dat ze in het plaatje passen, volgens mij is dat vrolijk aan gepraat maar goed.
Alle reacties Link kopieren
quote:strikjemetstippels schreef op 02 juli 2014 @ 19:46:

iedereen krijgt domme vragen, geloof me maar...mensen oordelen nu eenmaal, over alles en wie dan ook.



Daar is dit topic dan ook voor
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 02 juli 2014 @ 19:46:

Ik kom voornamelijk ontkenning tegen omdat ik een gestel heb en een blik in m'n ogen waarvan je zou denken dat ik in m'n eentje Syrië zou kunnen bevrijden in een dag.

Daardoor heb ik ook ellenlange gevechten moeten leveren om de hulp te krijgen die ik nodig heb, want men ging er echt vanuit dat ik het wel allemaal alleen afkon.Rottig is dat, overschat worden
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje heeft de eerste 4 maanden na zijn geboorte in het ziekenhuis gelegen vanwege zijn hartafwijkingen en 3 open hartoperaties gehad. Er zijn best veel mensen die tegen me hebben gezegd dat het wel fijn was dat we geen gebroken nachten hadden. Hij lag totaal 8 weken kritiek op de IC. Alsof we toen lekker sliepen!
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
quote:boannan schreef op 02 juli 2014 @ 19:52:

Mijn zoontje heeft de eerste 4 maanden na zijn geboorte in het ziekenhuis gelegen vanwege zijn hartafwijkingen en 3 open hartoperaties gehad. Er zijn best veel mensen die tegen me hebben gezegd dat het wel fijn was dat we geen gebroken nachten hadden. Hij lag totaal 8 weken kritiek op de IC. Alsof we toen lekker sliepen!Oehhh, dat is heel erg.
quote:boannan schreef op 02 juli 2014 @ 19:52:

Mijn zoontje heeft de eerste 4 maanden na zijn geboorte in het ziekenhuis gelegen vanwege zijn hartafwijkingen en 3 open hartoperaties gehad. Er zijn best veel mensen die tegen me hebben gezegd dat het wel fijn was dat we geen gebroken nachten hadden. Hij lag totaal 8 weken kritiek op de IC. Alsof we toen lekker sliepen!Oei, hele nare inderdaad!
Echt gezegd tegen mij: "pfff ik vind PDS toch zo'n rotziekte, ik wou dat ik net als jij Colitis had, dan heb je maar heel weinig last en weet je waar je aan toe bent"



Welja joh...

Sindsdien heb ik een beetje moeite ermee als mensen met PDS klagen hoe ziellug ze wel niet zijn.
Zo weer helemaal beter? Zie dat je naar de kapper bent geweest...



(Manisch depressief en eindelijk nog in de naweeen van een zware depressie naar de kapper gestuurd door manlief)



Maar je hebt nu toch medicijnen? Dan ben je toch genezen?
@Boannan, zo wat gemeen...
quote:liubi schreef op 02 juli 2014 @ 19:56:

Echt gezegd tegen mij: "pfff ik vind PDS toch zo'n rotziekte, ik wou dat ik net als jij Colitis had, dan heb je maar heel weinig last en weet je waar je aan toe bent"



Welja joh...

Sindsdien heb ik een beetje moeite ermee als mensen met PDS klagen hoe ziellug ze wel niet zijn.



Eh domme vraag door de leek.

Wat is PDS en wat is Colitis en heeft dat overeenkomsten?
Alle reacties Link kopieren
quote:boannan schreef op 02 juli 2014 @ 19:52:

Mijn zoontje heeft de eerste 4 maanden na zijn geboorte in het ziekenhuis gelegen vanwege zijn hartafwijkingen en 3 open hartoperaties gehad. Er zijn best veel mensen die tegen me hebben gezegd dat het wel fijn was dat we geen gebroken nachten hadden. Hij lag totaal 8 weken kritiek op de IC. Alsof we toen lekker sliepen!

The fuck



Wie zegt zo iets?
Alle reacties Link kopieren
Alle opmerkingen in de categorie 'tja, ik heb ook wel eens een dip, maar dan maak ik gewoon een fikse wandeling en zet me er over heen', of 'ik had ook wel eens last van mijn rug maar ja IK kon het me niet permiteren om niks te doen, het huishouden ging gewoon door he'...



Kortom: je eigen wel eens voorkomende verevelende maar niet echt invaliderende klachten vergelijken met de symptomen van iemand met een heftige (chronische) aandoening en daarbij suggereren dat jij sterker bent of meer doorzettingsvermogen hebt.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Annapalona schreef op 02 juli 2014 @ 19:56:

Zo weer helemaal beter? Zie dat je naar de kapper bent geweest...



(Manisch depressief en eindelijk nog in de naweeen van een zware depressie naar de kapper gestuurd door manlief)



Maar je hebt nu toch medicijnen? Dan ben je toch genezen?Wat denken mensen soms ook toch simplistisch.
Alle reacties Link kopieren
quote:boannan schreef op 02 juli 2014 @ 19:52:

Mijn zoontje heeft de eerste 4 maanden na zijn geboorte in het ziekenhuis gelegen vanwege zijn hartafwijkingen en 3 open hartoperaties gehad. Er zijn best veel mensen die tegen me hebben gezegd dat het wel fijn was dat we geen gebroken nachten hadden. Hij lag totaal 8 weken kritiek op de IC. Alsof we toen lekker sliepen! Zo, dat moet je ook maar uit je strot weten te krijgen zeg. Wat erg voor jullie.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Als ik mensen uitleg dat ik Sociale Fobie heb, krijg ik als antwoord 'Dan ben je dus bang voor mensen???' Als dat zo was, dan kon ik het ook niet uitleggen...



Maar goed ik weet van mezelf dat ik ook dom kan antwoorden in gesprekken over autisme o.i.d. Het is tenslotte soms best ongemakkelijk, want als je niks zegt wordt het ook niet altijd goed opgevat.

In mijn ogen is en kan iedereen dus dom doen/reageren, al geven we het niet altijd graag toe ;)
PDS is prikkelbaar darmsyndroom. Dus gevoelige darmen. Colitis Ulcerosa is een chronische ontsteking van de dikke darm. Colitis gaat tijdens opvlammingen gepaard met gewichtsverlies, hevige buikpijn en bloed bij de ontlasting. Als cadeau heb ik er ontstekingen in de gewrichten bij. Er valt trouwens best goed mee te leven als je geen opvlammingen hebt maar laten we niet doen alsof je met PDS vreselijk zielig bent
Alle reacties Link kopieren
quote:Broedkippetje schreef op 02 juli 2014 @ 20:00:

Alle opmerkingen in de categorie 'tja, ik heb ook wel eens een dip, maar dan maak ik gewoon een fikse wandeling en zet me er over heen', of 'ik had ook wel eens last van mijn rug maar ja IK kon het me niet permiteren om niks te doen, het huishouden ging gewoon door he'...



Kortom: je eigen wel eens voorkomende verevelende maar niet echt invaliderende klachten vergelijken met de symptomen van iemand met een heftige (chronische) aandoening en daarbij suggereren dat jij sterker bent of meer doorzettingsvermogen hebt.Ja, lekker makkelijk is dat..
quote:liubi schreef op 02 juli 2014 @ 20:03:

PDS is prikkelbaar darmsyndroom. Dus gevoelige darmen. Colitis Ulcerosa is een chronische ontsteking van de dikke darm. Colitis gaat tijdens opvlammingen gepaard met gewichtsverlies, hevige buikpijn en bloed bij de ontlasting.



Ah.

Lijkt me beide knap waardeloos
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje heeft een ziekte waarbij een van de symptomen is dat hij onvruchtbaar is. Dit naast steeds slechter wordende longen, mogelijk leverfalen, de zekerheid van diabetes en een verminderde levensverwachting.



Net na zijn geboorte zei iemand tegen mij. Ik ken ook mensen met een dochter die onvruchtbaar is en hoe erg moet dat wel niet zijn. Ik zou dat verschrikkelijk vinden.



Hmm, tja. Niet zo tactvol
Alle reacties Link kopieren
quote:missyb88 schreef op 02 juli 2014 @ 20:02:



In mijn ogen is en kan iedereen dus dom doen/reageren, al geven we het niet altijd graag toe ;)Ja dat heb ik soms ook, dat ik zelf niet meer weet wat ik moet zeggen, omdat je zovaak leest dat bepaalde opmerkingen kwetsend gevonden worden. De andere kant van het verhaal.



Ik denk dat je wel een stelregel kunt bedenken. Als je een opmerking plaatst die de ziekte van de ander reduceert tot iets futiels, (ik heb ook wel eens een dipje, hoor) of zelfs een 'voordeel' (handig zo'n kind op de IC, heb je geen gebroken nachten) dan denk ik dat die ander zich niet gezien voelt.



Misschien denkt die ander wel heel erg luchtig over wat ie heeft (zo erg is mijn autisme nu ook weer niet). Maar ik denk dat dat het het meest wijs is om dat oordeel bij de ander te laten..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven