Gezondheid alle pijlers

Domme vragen die je als chronisch zieke gesteld krijgt..

02-07-2014 19:37 873 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier een topic waarin je kan spuien over de domme vragen/opmerkingen die je krijgt als je vertelt over je ziekte of aandoening (of die van je man, of kind).



Ter vermaeck, maar ook ter lering..



Naar aanleiding van dit topic. Waarin forumster xchan vertelde over de domme vragen die ze over haar suikerziekte krijgt..

Sommige Facebook berichten grrrquote:xchan__ schreef op 02 juli 2014 @ 15:34:

Oh maar wel de leukste opmerking die ik tot nu toe gekregen heb;

Doen die naalden pijn?



Euh nee natuurlijk niet, mensen met diabetes zijn immuun voor pijn TO begint!



Oh, je bent autist? Wist je dat dat juist een voordeel is? Jullie zijn zo nauwkeurig en analytisch.... In de computer wereld zitten ze te springen om jullie soort mensen!



Eehm.. nee dus. Ja er zijn een paar bedrijven die met autistische software testers werken. Maar dat is een meer een vorm van maatschappelijk verantwoord ondernemen dan knokken om schaars talent. Heel veel autisten kunnen nog steeds geen baan vinden/houden.



Als je werk kan krijgen als autist is het ondanks je aandoening, en niet dankzij.

En oh ja, niet iedere autist is 'goed met computers'. Was het maar zo.



Nu is het jullie beurt!



Edit; Vraag je je af wat je nu wel en niet kan zeggen tegen mensen met een chronische ziekte? Dit artikel vat het allemaal mooi samen. http://mens-en-gezondheid ... n-een-cronisch-zieke.html
Alle reacties Link kopieren
Ik heb restverschijnselen over gehouden aan een herseninfarct.

Dan de mensen die zeggen komt wel weer goed. Eehh nee komt nooit meer goed.......
You know my name, not my story!
Alle reacties Link kopieren
quote:boannan schreef op 02 juli 2014 @ 19:52:

Mijn zoontje heeft de eerste 4 maanden na zijn geboorte in het ziekenhuis gelegen vanwege zijn hartafwijkingen en 3 open hartoperaties gehad. Er zijn best veel mensen die tegen me hebben gezegd dat het wel fijn was dat we geen gebroken nachten hadden. Hij lag totaal 8 weken kritiek op de IC. Alsof we toen lekker sliepen!



Ai, deze is wel heel erg.



Ik moet heel vaak uitleggen dat ik echt wel heel snel moe ben. Dat bv een namiddag op visite gaan, ook al moet ik niets doen, kan ik de hele tijd zitten en ren ik niet van hier naar daar, echt wel zijn tol eist en ik dan stikkapot ben. Vooral mijn schoonbroer wil het maar niet begrijpen. 'Maar je hoeft toch niets te doen?', 'Maar je rust toch als je gewoon op een stoel kan zitten?'



Nee dus. Meestal kan ik er wel tegen, maar elke keer opnieuw dezelfde vragen/opmerkingen maken mij soms wel verdrietig.
Life is short. Eat dessert first.
quote:Tammy77 schreef op 02 juli 2014 @ 20:08:

Ik heb restverschijnselen over gehouden aan een herseninfarct.

Dan de mensen die zeggen komt wel weer goed. Eehh nee komt nooit meer goed.......Ik denk dan altijd als je niets zinnigs weet te zeggen, zeg dan niks. Wat rot kan al genoeg zijn, die opstekers die meestal ook niet waar zijn slaan nergens op inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
quote:strikjemetstippels schreef op 02 juli 2014 @ 19:46:

iedereen krijgt domme vragen, geloof me maar...mensen oordelen nu eenmaal, over alles en wie dan ook.



verder is de film rain man wel debet aan het idee dat elke autist een idiot savant is, maar ook de autisten die ik ken doen er vrolijk aan mee door te zeggen dat ze in het plaatje passen, volgens mij is dat vrolijk aan gepraat maar goed.

Hier nog even op terug komen. Sommige autisten zijn oprecht trots op wie ze zijn. Zijn zien hun autisme niet als ziekte maar als andere manier van 'zijn'.



Neemt niet weg dat de problemen die veel autisten tegenkomen fors zijn, onder andere een hevige discriminatie op de werkvloer. En als je dat weet dan baal je wel eens van die opmerking dat het eigenlijk een handig voordeeltje is op de arbeidsmarkt. Was het maar zo.
quote:Annapalona schreef op 02 juli 2014 @ 20:11:

[...]





Ik denk dan altijd als je niets zinnigs weet te zeggen, zeg dan niks. Wat rot kan al genoeg zijn, die opstekers die meestal ook niet waar zijn slaan nergens op inderdaad.Tja, ik kwam op bezoek bij een vrouw in de laatste fase van kanker en ik heb tegen haar gezegd dat ik niet wist wat ik moest zeggen. Daar was ze blij mee tot mijn verbazing, want er zijn er wel meer, zei ze, maar die proberen het dan toch, met alle kwalijke gevolgen van dien.
Toen ik niet kon lopen vonden veel mensen het nodig mij te vertellen dat het wel lekker makkelijk is om in een rolstoel te zitten.
Alle reacties Link kopieren
De meest irritante die ook het vaakst herhaald wordt:



"Maar je ziet er toch goed uit!!!!!!!!!!!!!!!"



Ggggrrrrrrr
It's hip(ster) to be square!
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje heeft een stofwisselingsziekte.



Aaah, daar groeit hij toch wel overheen?

Is daar geen dieet voor?



argh



Ook in het plaatselijke ziekenhuis met sommige verpleegkundigen. Had hij een epilepsieaanval 's nachts, dus ik druk op de bel (ik red me wel, maar ze moeten het rapporteren lijkt me). Joh, dat is geen epilepsie hoor, hij zit te knikkebollen (zijn epilepsie was toen een krampbeweging met 1 arm omhoog en zijn hoofd in een knik naar beneden, daarbij erg afwezig en huilerig) *zucht* nee ik doe dit voor de lol, 's nachts mijn kind wakker maken en op de bel drukken.

Dan ben je wel blij als je in een UMC zit waar ze wel snappen dat epilepsie meer is dan in elkaar zakken en schudden.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
quote:Annelaure schreef op 02 juli 2014 @ 20:17:

Toen ik niet kon lopen vonden veel mensen het nodig mij te vertellen dat het wel lekker makkelijk is om in een rolstoel te zitten.
It's hip(ster) to be square!
Dat je kanker moet accepteren, ipv behandelen met chemotherapie, want het heeft een reden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Maleficent schreef op 02 juli 2014 @ 20:17:



Dan ben je wel blij als je in een UMC zit waar ze wel snappen dat epilepsie meer is dan in elkaar zakken en schudden.De mensen in het andere ziekenhuis kenden epilepsie kennelijk alleen van de TV.. zou je bijna denken.. en dat zijn dan de professionals.
Alle reacties Link kopieren
quote:ericito schreef op 02 juli 2014 @ 20:19:

Dat je kanker moet accepteren, ipv behandelen met chemotherapie. Driedubbele facepalm
It's hip(ster) to be square!
Alle reacties Link kopieren
quote:ericito schreef op 02 juli 2014 @ 20:19:

Dat je kanker moet accepteren, ipv behandelen met chemotherapie, want het heeft een reden.Wat een malloten
quote:Maleficent schreef op 02 juli 2014 @ 20:17:

Mijn zoontje heeft een stofwisselingsziekte.



Aaah, daar groeit hij toch wel overheen?

Is daar geen dieet voor?



argh



Ook in het plaatselijke ziekenhuis met sommige verpleegkundigen. Had hij een epilepsieaanval 's nachts, dus ik druk op de bel (ik red me wel, maar ze moeten het rapporteren lijkt me). Joh, dat is geen epilepsie hoor, hij zit te knikkebollen (zijn epilepsie was toen een krampbeweging met 1 arm omhoog en zijn hoofd in een knik naar beneden, daarbij erg afwezig en huilerig) *zucht* nee ik doe dit voor de lol, 's nachts mijn kind wakker maken en op de bel drukken.

Dan ben je wel blij als je in een UMC zit waar ze wel snappen dat epilepsie meer is dan in elkaar zakken en schudden.Als dat zelfs in een ziekenhuis gebeurt zou dat mijn vertrouwen in de medische wetenschap een aardige knauw geven.
Goh, zeg, jij rijdt wel een schattig autootje . . . . (Canta)



Is idd wel lief om te zien, smal tweezittertje, je mag op het fietspad en in voetgangersgebieden . . . .

Maar: je hebt er wel een invalidenparkeerkaart bij nodig (soms) . . .

en die krijg je niet zomaar . . . .



Ik geef altijd als rea: ja, lief autootje hè? Maar je wil de handicap er niet bij hebben . . . . . en dan zijn "ze" stil . . . .
quote:ericito schreef op 02 juli 2014 @ 20:19:

Dat je kanker moet accepteren, ipv behandelen met chemotherapie, want het heeft een reden.Hoe krijgen ze het uit hun koker.
Alle reacties Link kopieren
Soms zijn mensen wel heel erg tactloos.



Gelukkig maak ik het niet zo heel vaak mee, maar af en toe kan ik behoorlijk pissig worden.



Ik heb de ziekte van Crohn en hoor ze ook vaak.



" jij hebt niet zo'n last van je Crohn hè?" Nee lieve mensen, jullie hebben er niet zo'n last van, want ik ga gewoon door. Maar ik ben er wel de godganse dag mee bezig.



" mag je dat wel eten?" Als ik eens een broodje kroket neem. Maar het saai van me vinden dat ik alcohol laat staan, terwijl ik daar juist wel last van krijg.



"Jeetje, wat een stank" als ik net naar de wc ben geweest. Yep, ik heb Crohn. En als je na mij naar de wc gaat, heb je inderdaad vette pech.
Alle reacties Link kopieren
quote:ericito schreef op 02 juli 2014 @ 20:19:

Dat je kanker moet accepteren, ipv behandelen met chemotherapie, want het heeft een reden.OMG
quote:ericito schreef op 02 juli 2014 @ 20:19:

Dat je kanker moet accepteren, ipv behandelen met chemotherapie, want het heeft een reden.Zulke mensen moeten ze de lippen op elkaar lijmen met secondelijm
Alle reacties Link kopieren
Zelf niet chronisch ziek, mijn zoon van twee wel (coeliakie). Door zijn glutenvrije dieet is hij in feite gezond (of in ieder geval een heel eind op weg naar gezond). Dat maakt het voor mensen lastig om de ernst ervan in te zien. Wat ik zoal gehoord heb tot nu toe (hij is nu een jaar op dieet)



- een kruimel brood kan toch geen kwaad? (Huisarts nota bene)

- vervelend he, die gluten, ik krijg ook soms zo'n buikpijn van brood.

- gun je hem nou echt dat taartje/broodje/ijsje/koekje/whatever niet?



Echte oprechte vragen vind ik dan juist wel fijn. Ik heb liever dat ze vragen stellen als ze iets willen weten. Ik wist tot vorig jaar ook bar weinig over gluten, dus zo gek is het niet. Dus vragen als 'groeit hij er nog overheen' of 'mag hij ook geen pasta dan?' en dergelijke kan ik goed hebben :-)
Alle reacties Link kopieren
Dat je er goed uitziet terwijl je in de afgelopen 9 jaar 3 keer geopereerd bent aan een hersentumor en en inmiddels bijna een jaar aan de chemo zit...

Het is is lief bedoeld maar soms kan ik die opmerkingen niet meer horen..
En wees blij dat je oud wordt want dat betekent dat je het gras niet van onderen ligt te bekijken.
Mijn zoontje heeft een stofwisselingsziekte. Hoe vaak er gezegd wordt: 'Oh maar dan krijgt hij wel medicijnen, toch?'

Nee dus want die zijn er niet.

Of: 'Oh je ziet er niks van hoor!' En: 'Maar hij ontwikkelt zich toch goed?'

Tja.... Inderdaad, je ziet er niks van, het gaat heel goed en hij kan er heel oud mee worden. Maar dat het elk moment van de dag flink fout kan gaan, en hij opgenomen kan worden, in coma kan raken, er aan kan overlijden dat neemt niemand serieus. Want 'hij doet het toch goed?'

En zelfs in het ziekenhuis (niet waar hij onder controle staat hoor) moeten we alles uitleggen en krijg je de stempel 'overbezorgde ouder'.
Alle reacties Link kopieren
Mensen die zeggen dat fibromyalgie tussen de oren zit, want je kunt immers toch geen bewijs vinden. Dat je maar gewoon moet geloven dat het overgaat, dan gaat het wel over...



En ja, ik heb al 35 jaar lang pijn en heb 30 jaar lang van alles geprobeerd, therapiën gehad, om ervan af te komen. Ik had ook de overtuiging dat het wel over zou gaan. En pas toen dat dus niet bleek te werken, kwam ik bij een reumatoloog, die me vertelde dat het niet over zou gaan.



Bij fm ben je ook chronisch moe. Mijn leidinggevende wist mij te vertellen dat hij ook wel eens moe was...
Later is nu
Oh als ik moest afzeggen voor een afspraak omdat ik pijncoma's had terwijl ik al morfine slikte: "ach, als ik pijn heb neem ik een paracetamol en ga gewoon door, je moet er niet zo aan toegeven."
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat sommige kinderen wel lieve/leuke dingen vragen. In een pretpark vroeg een kindje over mijn zoon: Waarom heeft hij een helm op?

Dus ik leg uit dat hij epilepsie heeft en dan hij dan niet zo hard kan vallen. Kindje denkt na en vraagt dan ineens: zitten er ook lampjes in die helm?

Ik: nee, maar dat zou wel heel erg cool zijn. Vond hij ook. Dat is wel schattig toch





Ons zoontje kan door zijn ziekte en voortdurende epilepsie in zijn hoofd (zit in zijn taalgebied) zich niet goed ontwikkelen en kan bijv helemaal niet praten. Maar hij ziet er verder heel gezond en normaal uit, dat geeft wel eens verwarring. Bij de AH kreeg hij een pakje dierenplaatjes oid van de cassière en zij zegt tegen hem; zeg je niet dankjewel?

Dus ik zei: Hij kan helemaal niet praten.

Zij: jaja, en thuis kan je zeker wel weer praten.



Stressed is just desserts spelled backwards

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven