Gezondheid alle pijlers

Dry needling bij whiplash. Mensen met ervaring?

11-08-2014 19:30 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds 4,5 jaar zit ik met chronische pijnklachten ten gevolge van een whiplash.

Ik heb op dit moment nog fysiotherapie met ontspanningstherapie, maar mijn spieren zetten zich iedere keer weer vast.



Ik ben me nu aan het oriënteren op het vlak van dry needling. Zijn er hier toevallig mensen die ervaring hebben met dry needling, evt. specifiek met nek-, schouder- en bovenrugklachten? Ik hoor graag jullie ervaring!
????????????
Alle reacties Link kopieren
mare, wat zei de fysio?
quote:beanie schreef op 17 augustus 2014 @ 14:26:

Op deze site staan wat wetenschappelijke links met betrekking tot de werking van dry needling.

Vond dit wel wat overtuigender dan de "oe, blauwe plekken" argumenten van de kwakzalverij club.



http://www.columbusphysic ... .com/#!dry-needling/c1dvrdat meen je toch niet serieus? dit is een WC eend site (wij van WC eend, adviseren WC eend)
Alle reacties Link kopieren
Oh en je kwakzalverij site niet? Hahahaha! Heb je de artikelen überhaupt gelezen waar ze naar verwijzen?
Alle reacties Link kopieren
De vereniging voor de kwakzalverij vind dry needling misschien niks, maar er zijn wel degelijk onafhankelijke studies gedaan die het effect van dry needling bewijzen. Nee, het is geen wondermiddel.. En ja, iedereen mag de cursus DN doen, dus ook de buurvrouw van 2 huizen verder op die verder huisvrouw is.

En het is inderdaad vooral symptoombestrijding.

Maar vaak hebben bijvoorbeeld schouderpatienten zoveel spanning in de verkeerde spieren waardoor ze de te zwakke spieren niet goed kunnen trainen, en dan kan DN goed helpen die cirkel even te doorbreken. Nu stuur ik mijn patienten soms door naar een DN collega maar ik ben heel blij dat mijn wetenschappelijk verantwoorde werkgever ons in 2015 allemaal de cursus DN laat doen
Alle reacties Link kopieren
quote:beanie schreef op 18 augustus 2014 @ 06:30:

Oh en je kwakzalverij site niet? Hahahaha! Heb je de artikelen überhaupt gelezen waar ze naar verwijzen?

De vereniging tegen de kwakzalverij heeft geen enkel financieel belang bij het waarschuwen tegen kwakzalverij.



In tegen stelling tot jouw club die er alle belang bij heeft dry needling te promoten.
Alle reacties Link kopieren
Mijn fysiotherapeut gaf aan dat het een goede ondersteuning op de fysiotherapie zou kunnen zijn. Ik heb allerlei oefeningen om te doen, maar door de rottijd waar ik nu doorheen ga slaat alles in mijn bovenlijf vast. Dus na de vakantie van mijn fysio gaan we verder kijken.
????????????
Alle reacties Link kopieren
Dus in het ergste geval, betaal ik geld voor een placebo effect? En een eventuele blauwe plek? Of mis ik nog iets gruwelijks wat al die geldbeluste dokteren uitspoken?



De vereniging van kwakzalverij heeft er weleens naast gezeten trouwens.



Sorry voor de offtopic, veel sterkte met de rottijd! Hoop dat je je snel beter voelt!
Alle reacties Link kopieren
quote:beanie schreef op 18 augustus 2014 @ 16:06:





De vereniging van kwakzalverij heeft er weleens naast gezeten trouwens.



Oh ja? Wanneer en waarmee dan?
Alle reacties Link kopieren
Het valt onder reguliere fysiotherapie (qua vergoeding uit de aanvullende zorgverzekering) en ik heb er zeker baat bij.

Veel last van nek en schouders gehad. Door dry needling eindelijk de spierknopen los gekregen en dit verder onderhouden met oefeningen.

Na zes maanden ben ik nu wel weer terug, maar dat komt doordat ik in een ontzettend stressvolle periode zit en dit op m'n schouders en nek slaat.
WTF?
quote:dubbeltje4 schreef op 18 augustus 2014 @ 17:47:

[...]



Oh ja? Wanneer en waarmee dan?dat antwoord ga je niet krijgen hoor
quote:abusu schreef op 18 augustus 2014 @ 17:56:

Het valt onder reguliere fysiotherapie (qua vergoeding uit de aanvullende zorgverzekering) en ik heb er zeker baat bij.

Veel last van nek en schouders gehad. Door dry needling eindelijk de spierknopen los gekregen en dit verder onderhouden met oefeningen.

Na zes maanden ben ik nu wel weer terug, maar dat komt doordat ik in een ontzettend stressvolle periode zit en dit op m'n schouders en nek slaat.Vergoeding zegt niets over werkzaamheid of bewezen functionaliteit. Het zegt ook niets over alternatief of regulier. Helaas.
quote:dubbeltje4 schreef op 12 augustus 2014 @ 00:30:

Kwakzalverij.

Onzin.



Dankzij dry needling of triggerpointmassages kan ik weer lopen.
TO, als je meer wilt weten, stuur me dan even een PB. Ik had geen whiplash, wel zware verklevingen van onderrug tot heup, en kon daardoor alleen nog liggen.



Mijn fysio heeft nu ook een whiplash patient onder behandeling en haar kan hij ook helpen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben laatst geweest vaan mijn nek. Kantoor, ingespannen achter computer, dus echt last van spierknopen.



Ik ging met t idee om gekraakt te worden en toen ging hij ineens met een naald aan de slag! Maar goed dat ik het niet wist van te voren want naalden en ik gaan niet samen! Dan had ik me wel 3 x bedacht.



Maar achteraf erg blij! Pas 2 mnd geleden maar nog steeds baat bij!
Moeder van een mooi meisje - Okt. 2015
Alle reacties Link kopieren
Google stuk?

http://www.gezondheidenco ... ij-medicijn-tegen-kanker/



Graag gedaan!
Alle reacties Link kopieren
Meds: waarom is het volgens jou kwakzalverij en niet werkzaam?

Met dry needling worden daadwerkelijk spierknopen losgemaakt en dat geeft verlichting. Aantoonbaar.

Ter ondersteuning van oefeningen of andere therapieën heeft het voor veel mensen goede effecten.
WTF?
Aantoonbaar? toon eens aan dan?
quote:beanie schreef op 18 augustus 2014 @ 20:31:

Google stuk?

http://www.gezondheidenco ... ij-medicijn-tegen-kanker/



Graag gedaan!tja in het stuk staat dat ze niet op de hoogte hadden kunnen zijn
Alle reacties Link kopieren
Aantoonbaar schrijf je af als wc eend onderzoek, dus dat is lastig discussiëren. Ook ga je niet in op vragen over de kwakzalverij kant van het verhaal, dat maakt het nog lastiger. Wat wil je bereiken hiermee?
Alle reacties Link kopieren
Jammer dat dit topic ontaardt in een discussie over wel of geen kwakzalverij. Ik was op zoek naar mensen die er ervaring mee hebben en mij kunnen vertellen hoe de behandelingen waren en of zij er baat bij hebben gehad.
????????????
Alle reacties Link kopieren
@Mare, Ik ben zelf fysiotherapeute en stuur regelmatig mensen met klachten die jij omschrijft door naar een collega die dry needling doet. Veel mensen hebben er baad bij, maar helaas niet iedereen. Zoals hierboven al beschreven kan het vooral een goede aanvulling zijn op het ontspannen van de spieren. Met oefeningen kun je het daarna zelf makkelijker ontspannen houden.



De behandeling zelf wordt heel verschillend ervaren. Het intikken van de naald voel je bijna niet. Het mag geen scherpe pijn geven, wel een doffe/kramperige pijn. Met het naaldje gaat de fysio op zoek naar het triggerpoint. Door in het triggerpoint te steken reageert de spier vaak met een krampje. Je gaat door tot de kramp uitdoofd. Ik ken mensen die niet verblikken of verblozen tijdens de behandeling. Er zijn ook mensen die na 1 keer afhaken en het niet meer willen (dit is overigens wel de grote minderheid hoor!)

Een enkele keer komt het voor dat iemand een beetje licht in het hoofd wordt en na de behandeling nog even moet blijven liggen. Ik heb het zelf een keer gevoeld omdat ik wilde weten wat ik mijn patienten aan doe. Ik vond het weinig voorstellen maar ik werd geprikt in mijn nekspieren die wel reageerde met een krampje, maar waar ik geen echte last van had. Dat scheelt erg in hoe vervelend de behandeling is.



Kortom, eigenlijk is het moeilijk te zeggen of jij er iets aan zult hebben of niet. Wij werken als volgt; als het een goede indicatie is prikt de fysio de eerste keer 2 a 3 punten aan. Dan wachten we eerst de reactie af. Als die mee valt, worden die keer daar na meer punten geprikt. Uiteindelijk moet er na 2 of 3 keer wel verschil zijn. Is dat er niet? dan is dry needling niet de oplossing voor jou.

Als je net een ongeluk hebt gehad, zou dat een indicatie kunnen zijn om niet te prikken. Maar omdat eht al 4,5 jaar terug is, lijkt dat me geen probleem.

Ik zou zeggen, probeer het gewoon eens! Baad het niet dan schaad het ook niet. Het spreekt voor zich dat ik wel naar een fysiotherapeut zou gaan die DN doet, en niet naar iemand die toevallig de cursus ook gedaan heeft.

Ik ben benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
Dank voor je reactie Fiekes.

Ik weet inderdaad ook dat DN niet zaligmakend is en alleen als ondersteuning kan dienen. Ik zal bij mijn fysio nog navragen of haar collega het ook echt met regelmaat toepast of dat het slechts af en toe aan de orde is. Indien het laatste het geval is ga ik op zoek naar een andere prikkert.



Gelukkig heb ik een hele hoge pijngrens. Kan wel wat hebben qua pijn en voor naalden heb ik totaal geen angst.
????????????
Alle reacties Link kopieren
Goed drinken naderhand was de tip die ik kreeg van iemand die regelmatig ging.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat zal wel Beanie. De afvalstoffen worden denk ik sneller afgevoerd op die manier. Na een reguliere behandeling bij de fysio drink ik altijd al meer water.
????????????
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven