Gezondheid alle pijlers

Eigenaardige manier van praten puberdochter pddnos

31-08-2016 10:18 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allen.

Ik wil toch eens vragen of andere moeders (of vaders) dit herkennen bij hun kind met pddnos.Ik maak mij soms namelijk zorgen over de longen van onze dochter met autisme ondat zij altijd een beetje buiten adem lijkt tijdens het praten.Ben 2 keer bij een arts geweest,die hebben geconstateerd dat het met de longen van onze dochter gewoon goed lijkt.Vanaf dat onze dochter hele zinnen kon praten (dat kon ze al heel vroeg)neemt onze dochter bij aanvang van een zin zeer hoorbaar een teug adem.(soort huuu geluid)Tijdens het spreken lijkt ze wat buiten adem te raken. (Hijgend geluid)Nu is het wel zo,dat onze dochter heel veel en snel praat,met allerlei (eigenlijk onnodige) zijweggetjes en detaills.Dit hoort bij haar autisme.Mijn man denkt dat ik overbezorgd ben en zegt dat dat nou eenmaal de manier van praten van onze dochter is.In het verleden heb ik haar er wel eens op geattendeerd (haal eens rustig adem,praat eens iets rustiger)maar dat helpt niet.Ze wordt er (nog)niet mee gepest,maar gaat na dit jaar naar de middelbare school en ik hoop dat ze er daar ook niet mee gepest zal worden.Tis verder een heel vrolijke meid.Buitenshuis verlegen en hier thuis rateld ze de oren van ons hoofd.Soms lijkt het of ze de laatste woorden van een zin er echt uit moet persen,soms komt ze adem tekort en haalt weer midden in een zin zeer hoorbaar een teug adem..Echter dit doet ze ook als ze b.v maar 2 zinnen achter elkaar spreekt(misschien zo zichzelf aangeleerd?)Toen ze jonger was is er gesproken over eventuele logopedie (dit kwam vanuit school) vanwege wat moeilijkheden met spreken (haperen,op woorden of zinsdelen blijven hangen,niet echt percee stotteren)maar het is nooit van logopedie gekomen en het spreken is vanzelf al een heel stuk verbeterd.Maar wat is dat buiten adem zijn nou?Ben ik een overbezorgde moeder?Het meerdere keren herhalen van zinnen of zinsdelen doet ze nog steeds (echolalie...dat hoort wel bij autisme)maar wel veel minder dan vroeger.Als ze b.v wil vertellen "We zouden op school dit en dat doen" kan ze soms wel 6 of 7 keer "We zouden..."zeggen,ze blijft dan steken in het verhaal.Vaak lijkt ze nooit uitgepraat te zijn.Overigens ken ik een meisje bij onze dochter op school....en die praat ook zo!Onze dochter heeft de diagnose pddnos met adhd trekken.Zijn er ouders die dingen van dit verhaal herkennen??
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of het normaal is of niet, maar ik zou er wel nog een keer mee naar een logopedist gaan.

Zij kunnen je het beste informeren hierover.
Alle reacties Link kopieren
Een logopedist lijkt me beste als je meer wil weten.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk toch dat je het eerder bij adem/spraaktechniek moet zoeken dan bij longproblemen.



"Zichzelf buiten adem praten" hebben wel meer mensen last van.
Alle reacties Link kopieren
Logopedie voor ademhalingstechnieken.
jammer dat de logopedie op jonge leeftijd niet door is gegaan, alsnog inzetten. Alles wat aangeleerd is is ook weer af te leren
Ik heb op school best wat kinderen met ppdnos in de klas gehad, dit hadden ze geen van allen. Ik denk echt dat je naar logopedie moet, het klinkt als een vorm van niet goed ademen (hyperventilatie).
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je het best contact op kan nemen met een logopedist.



Ik heb geen PDDNOS en praat wel snel, maar ik voor een tijdje ook dat ik tijdens het spreken zowat buiten adem raakte.

Ik ben mij uiteindelijk meer gaan focussen op mijn ademhaling en probeer tegenwoordig langzamer te spreken.

Maar ik zou naar een logopedist gaan en niet zoals ik zelf deed de boel zelf proberen te veranderen.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Alle reacties Link kopieren
Dan haalt ze waarschijnlijk verkeerd adem, dat doe ik ook mijn longen zijn ook gezond maar krijg toch vaak te weinig zuurstof binnen omdat ik op de verkeerde manier adem haal, helaas heeft ademhalingstechnieken bij mij niet geholpen dus hopelijk voor jouw dochter wel.



Sterkte
Alle reacties Link kopieren
Maak je geen zorgen! Moet eerlijk zeggen dat ik het wel een beetje herken. Kon ook altijd lekker veel praten, nu nog steeds. Doordat je zo snel dingen wil zeggen, krijg je niet voldoende lucht. Wat ik wel had, wanneer ik boos werd en ook snel ging praten, dan kwam ik gemakkelijk in een hyperventilatie.
Alle reacties Link kopieren
Is ze verder met spelen (rennen bijvoorbeeld) ook heel snel buiten adem? Zo niet zou ik niet denken aan een probleem met de longen. Dit lijkt me dan inderdaad iets voor de logopedist, jammer dat dat er eerder niet van gekomen is maar ik zou het alsnog doen. Dit soort dingen zijn vaak goed te behandelen maar het kost tijd. Maar ja straks moet ze ook spreekbeurten gaan geven enz en dan is het wel fijn voor haar als ze zo goed mogelijk uit haar verhaal kan komen en ze niet gepest wordt.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
Wel vreemd dat de dokter niet zelf een logopedist voorstelde trouwens.
Mijn dochter had dat vroeger ook. Ze bleek een hoge ademhaling te hebben. Op logopedie leerde ze via haar buik adem te halen. Een oefening die ze moest doen was plat op de grond liggen en een boek op haar buik leggen. Met haar ademhaling moest ze dat boek omhoog duwen.



Niets ernstigs, maar wel goed om logopedie in te schakelen.
Alle reacties Link kopieren
Zij praat zoals je schrijft?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-amber schreef op 31 augustus 2016 @ 11:44:

Zij praat zoals je schrijft?
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Meds schreef op 31 augustus 2016 @ 10:29:

jammer dat de logopedie op jonge leeftijd niet door is gegaan, alsnog inzetten. Alles wat aangeleerd is is ook weer af te leren



Ik vind dat ook vreemd. Waarschijnlijk lette de logopedist van toen op andere problemen die er volgens hem/haar er niet (meer) waren.



Als ik terug ga naar mijn verleden, herken ik mijzelf ook in jouw dochter. Verkeerd ademhalen en een stoornis in het autistisch spectrum. Ik vermoed - net zoals anderen hier in dit topic - dat zij (en ik vroeger) geen medisch (c.q. long-)probleem hebben, maar een stoornis in het spreken. Zij haalt volgens mij verkeerd adem. Ik heb dat gaandeweg afgeleerd. Daarmee verdwenen bij mij problemen als buiten adem, ademtekort, heesheid. Praten is daarmee ineens een stuk minder vermoeiend.



Al met al sluit ik mij aan bij alle reacties. Een logopedist zou haar spraakstoornis c.q. verkeerd ademhalen kunnen oplossen.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen verstand van pdd nos, maar als ze van muziek houd vindt ze het misschien leuk om een blaasinstrument te leren bespelen. Daar leer je ook goed van ademhalen (op de juiste momenten bedoel ik). Maar ik zou dit wel overleggen met een logopedist of arts.
quote:hans66 schreef op 31 augustus 2016 @ 11:54:

[...]





Ik vind dat ook vreemd. Waarschijnlijk lette de logopedist van toen op andere problemen die er volgens hem/haar er niet (meer) waren.



Als ik terug ga naar mijn verleden, herken ik mijzelf ook in jouw dochter. Verkeerd ademhalen en een stoornis in het autistisch spectrum. Ik vermoed - net zoals anderen hier in dit topic - dat zij (en ik vroeger) geen medisch (c.q. long-)probleem hebben, maar een stoornis in het spreken. Zij haalt volgens mij verkeerd adem. Ik heb dat gaandeweg afgeleerd. Daarmee verdwenen bij mij problemen als buiten adem, ademtekort, heesheid. Praten is daarmee ineens een stuk minder vermoeiend.



Al met al sluit ik mij aan bij alle reacties. Een logopedist zou haar spraakstoornis c.q. verkeerd ademhalen kunnen oplossen.ik maak er uit op dat er nooit een logopedist is geraadpleegd.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerder laten controleren of ze wel vrij door de neus kan ademen.



Slaapt ze ook met haar mond open?



Ik zou naar een kno arts gaan. Misschien blokeerd er wat in haar neus.



Knijp je neus maar eens dicht en probeer te praten, je komt dan adem te kort..
quote:Gele_Suikerspin schreef op 31 augustus 2016 @ 12:28:

Ik zou eerder laten controleren of ze wel vrij door de neus kan ademen.



Slaapt ze ook met haar mond open?



Ik zou naar een kno arts gaan. Misschien blokeerd er wat in haar neus.



Knijp je neus maar eens dicht en probeer te praten, je komt dan adem te kort..ze is al twee keer bij een arts geweest
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Meds schreef op 31 augustus 2016 @ 12:21:

ik maak er uit op dat er nooit een logopedist is geraadpleegd.

Eh... ja, dat is inderdaad zo.



Ik denk verder niet zo snel aan een blokkade in haar neus. Misschien dat een logopedist daar ook naar kan kijken. Maar ik denk vooral aan een verkeerde ademhaling.
World of Warcraft: Legion
Naar de logopedie staat ook nog op mijn to-do lijstje, ik doe het ook. Ik praat vaak zonder adem te halen en zet zwak in. Ik praat dan ook helemaal niet duidelijk, zeker op het einde van een zin. Denk dus niet dat het een longprobleem is, maar dat je dochter verkeerd ademhaalt met praten.
logopedist
Alle reacties Link kopieren
quote:ramy72 schreef op 31 augustus 2016 @ 11:28:

Mijn dochter had dat vroeger ook. Ze bleek een hoge ademhaling te hebben. Op logopedie leerde ze via haar buik adem te halen. Een oefening die ze moest doen was plat op de grond liggen en een boek op haar buik leggen. Met haar ademhaling moest ze dat boek omhoog duwen.



Niets ernstigs, maar wel goed om logopedie in te schakelen.Ik praatte mezelf ook vaak buiten adem, en ligt bij mij ook aan een te hoge ademhaling ipv buikademhaling.
quote:viva-amber schreef op 31 augustus 2016 @ 11:44:

Zij praat zoals je schrijft?





Omg ik dacht precies hetzelfde

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven