Gezondheid alle pijlers

Erfelijkheidsonderzoek borstkanker

26-04-2015 17:01 173 berichten
-
anoniem_228725 wijzigde dit bericht op 18-04-2018 19:00
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring, maar wel veel sterkte gewenst
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend gaat eind mei zelf het onderzoek in. Zijn moeder heeft het BRCA2-gen.

Voor ons hangt er ook veel van af.



Eerst wou hij het niet weten, maar nu met een kinderwens van beide kanten wel.



Je hoeft je nog niet te laten onderzoeken als je moeder de erfelijke variant heeft.

Bij mijn vriend is het toch anders, hij is een man.



Sterkte!
Ik lees mee! Vorige week is er bij mij een onderzoek gestart nadat ik 2,5 week geleden de diagnose borstkanker kreeg. Dinsdag word ik geopereerd.

Bij mij is er een spoedprocedure van gemaakt omdat mijn moeder overleed toen ze nog maar 37 was, al haar familie dood of volledig uit beeld is en ik geen idee heb waar ze nou precies aan is overleden. Ook haar moeder overleed toen ze ergens in de 60 was, geen idee waaraan....



Bedenk wel dat de kans op erfelijkheid "maar" 2-5% is, misschien geeft dat een beetje meer rust.



Goed om te zien dat je moeder klaar is meer de behandeling. Ik moet nog beginnen maar dit soort berichten zijn mij meer dan welkom!!
Bedankt voor de reacties!



Wat vervelend Grobbekuiken, heel veel sterkte met de behandeling! Weet je al hoe jouw behandeltraject eruit gaat zien?

Ja bij mijn moeder is het eigenlijk allemaal heel goed gegaan, chemo was gelukkig niet nodig en psychisch gaat het ook steeds beter.



Swimkin, sterkte met het onderzoek! Die kinderwens geeft er weer een soort hele andere dimensie aan eigenlijk, lijkt me ook heel eng.
Dinsdag wordt dus de tumor verwijderd. Daarna moet(en) de wond(en) genezen en dan word ik 4-6 weken dagelijks bestraald. Dat staat vast. Het ligt er aan hoe agressief de tumor is of er ook chemo gestart wordt. Dat hoor ik 13 mei. Rond die tijd krijg ik ook de uitslag van het erfelijkheidsonderzoek.



Ik zeg nou net wel dat het percentage redelijk klein is en dat misschien meer rust geeft, maar lieverd, ik ben ook nerveus hoor!
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee. Mijn moeder heeft ook borstkanker, oma is overleden aan borstkanker en een tante heeft het ook gehad. Moeder gaat na behandeling ook erfelijkheidsonderzoek doen. Ik ben de 30 gepasseerd en nog geen kinderen. Vind het best wel eng, want stel dat? Misschien gaat het mijn leven ook wel op zijn kop zetten. En wat ga ik met de informatie doen, als mijn moeder het gen heeft?
En jij ook sterkte meid!
Alle reacties Link kopieren
quote:Grobbekuiken schreef op 26 april 2015 @ 17:13:

Bedenk wel dat de kans op erfelijkheid "maar" 2-5% is, misschien geeft dat een beetje meer rust.



Hele kleine kans inderdaad.

Schoonmoeder heeft het, haar zus niet, haar moeder had het gen.

3 Nichtjes van haar, de zus van haar oma (tante dus) had het.

Vriend heeft gewoon 50% kans, wel of niet.



Ik hoop zo heel erg dat vriend het niet heeft, voor hem zijn de risico's natuurlijk lang niet zo groot als voor vrouwen. Maar ivm kinderen wordt het verhaal heel anders.
Het heeft zo vreselijk veel impact allemaal, al die onzekerheden....
quote:swimkim schreef op 26 april 2015 @ 17:28:

[...]





Hele kleine kans inderdaad.

Schoonmoeder heeft het, haar zus niet, haar moeder had het gen.

3 Nichtjes van haar, de zus van haar oma (tante dus) had het.

Vriend heeft gewoon 50% kans, wel of niet.



Ik hoop zo heel erg dat vriend het niet heeft, voor hem zijn de risico's natuurlijk lang niet zo groot als voor vrouwen. Maar ivm kinderen wordt het verhaal heel anders.



Ik hoop heel erg voor jullie dat vriend een gezonde vent is en dat dit hele gedoe geen enkele invloed op hem heeft.

Wel heel goed dat jullie erg zo goed over nadenken.
@elledriver, dat klinkt vrijwel gelijk aan mijn situatie. Een tante van me heeft het ook gehad en mijn oma inderdaad ook. Dat was dan weer wel allemaal op hogere leeftijd, wat weer een indicator kan zijn dat het misschien toch niet erfelijk is geloof ik.



@grobbekuiken, ah dat is ongeveer hetzelfde als hoe het met mijn moeder is gegaan. Hopen dat de chemo inderdaad niet nodig blijkt!



Afgelopen maanden zijn mijn borsten nog ietwat gegroeid door verandering van pil, dus ook groeipijn en dergelijke. Ondanks dat ik wist waar het vandaan kwam is dat ook toch een heel eng gevoel eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het onderzoek ook gehad.

Mijn moeder is op 51 jarige leeftijd overleden aan eierstokkanker. Vorig jaar bleek mijn tante (moeders enige zus) het ook te hebben. In mijn moeders familie werd niet over kanker gesproken en moest er vooral gebeden worden, overleed er iemand dan werd ee gefluisterd: ja, hij/zij is overleden aan K, wat voor variant was nooit bekend. Maakt onderzoek ook lastig.

Eierstokkanker komt ook voor bij brca en bij het Lynchsyndroom (darmkankervariant) Vandaar het onderzoek.

Het was een lang onderzoek voor mij, omdat je vers bloed nodig hebt en mijn moeder al overleden. Destijds leek ze een geïsoleerd geval dus geen erfelijkheidsonderzoek.

In ieder geval heb ik geen brca of lynch, maar een variant die ze nog niet genetisch kunnenonderzoeken (moet ik vanuit gaan, kans van 60-70% het te krijgen).



In jouw geval. Het is echt spannend, maar mocht je moeder het niet hebben, dan kan jij het ook niet hebben (tenzij erfelijkheid van je vader). Maar mocht ze het wel hebben dan is er een kans dat je het wel hebt.

Ik wist ook eerst niet of ik het wel wilde weten, ik kan toch ook gewoon jaarlijks checken? Zonder te weten dat ik het gen al dan niet heb. Maar dat vond ik uiteindelijk toch raar... Je hebt dan geen zekerheid maar wel altijd de spanning. Het wel hebben van het gen maakt dat je extra goed in de gaten wordt gehouden en je zou ook voorzorgsmaatregelen kunnen treffen. Als je het niet hebt, prachtig, een zorg minder.



Ik heb dus een nog niet aan te tonen erfelijkheid, (dit geldt ook voor brca-c trouwens), ik laat alles weghalen volgend jaar (dwz baarmoeder en eierstokken, borsten niet nodig) omdat eierstokkanker geen voortekenen hebben en vaak te laat ontdekt wordt, met jaarlijkse controle kom je een eind, maar ontdekken ze het dan, dan heb jet het dus ook al.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Een paar weken geleden ben ik voor de eerste keer op afspraak gekomen voor een mammografie en echo op eigen verzoek via de huisarts. Ik had wat last van klachten die of te maken konden hebben met een esthetische operatie die ik ondergaan had of met een ander probleem dat het vreemde gevoel in mijn borst kon veroorzaken.



Gelukkig was er niets aan de hand. Werd wel geroepen voor een echo, maar dat was voor de zekerheid. Mijn moeder is in tussen haar 50ste en 60ste aan borstkanker overleden. Zij heeft toentertijd geen erfelijkheidsonderzoek laten doen. Dit mede omdat ze misschien niet wist dat er mogelijk wel sprake kon zijn van erfelijkheid. Ik ben midden 20 en zal om de 2 jaar een onderzoek laten doen. Ook omdat sommige klachten die ik zowel aan de buiten- als aan de binnenkant van mijn borst voel moeilijk kan onderscheiden wat nou een gevolg is van de operatie en wat toch het nakijken waard is.



Er zijn een paar gevallen van borstkanker in mijn familie. Mijn oma heeft het overleefd, mijn moeder niet en dochter van de tweelingzus van mijn oma (moeder's zijde) vecht herhaaldelijk tegen borstkanker.) Er lijkt sprake te zijn van iets in de familie, maar het kan ook pure toeval zijn.



Ik wilde graag een erfelijkheidsonderzoek ondergaan maar dit is niet mogelijk. Het kan alleen als meerdere mensen van mijn familie ook doen aan het onderzoek. Ik zit er nog over na te denken of ik het graag bespreekbaar met ze wil maken. Mijn tante gaat niet richting de 50, ook voor haar zou het misschien niet zo verkeerd zijn om deel te nemen aan een erfelijkheidsonderzoek.



Ik begrijp heel goed dat je een beetje bang bent voor de uitslag TO. Maar bekijk het zo: mochten jij en je zus het gen hebben dan er al vroegtijdig op een eventuele ontwikkeling worden ingespeeld. Mocht het zo zijn dat jullie het niet hebben, dan is het natuurlijk super fijn. Maar pin je niet te veel vast op de uitslagen. Betreffende borstkanker: weinig mensen krijgen het door erfelijkheid en veel vrouwen worden door de ziekte getroffen. Daarnaast kun je maar een ziekte van alle die er zijn er zijn "wegstrepen".



Zorg hoe dan ook goed voor jezelf, laat je regelmatig nakijken, zeker als je twijfelt en als het iets voor jou is kun je ook bij je huisarts vragen of het mogelijk is om een algemene algehele check-up van je gezondheid te laten doen. Zoiets wat mensen met bijvoorbeeld een levenszekering elk jaar moeten ondergaan. Dat kan nooit kwaad.
Alle reacties Link kopieren
Hier hebben we onlangs een goede uitslag uit erfelijkheidsonderzoek gehad. Het gaat hierbij wel om mijn vriend, die het gen via zijn moeder had kunnen krijgen.



Het is ook heel eng. Wij hebben er weken in spanning om gezeten. En dan had het voor mijn vriend zelf nog niet eens direct consequenties. Mijn eigen moeder is overleden aan borstkanker, en ik kan me goed herinneren hoe bang ik werd voor mijn eigen borsten. Het bleek bij haar om een niet-erfelijke variant te gaan(gelukkig voor mij). Mocht het wel erfelijk zijn geweest, dan had ik wel maatregelen willen nemen denk ik.



Aan de andere kant, borstkanker komt sowieso veel voor. Het niet hebben van een gen is uiteindelijk ook een schijnveiligheid. Alleen wordt de kans op jonge leeftijd ziek te worden wel een heel stuk kleiner.
Ik ben zelf voor borstkanker behandeld, de chirurg vond het raadzaam een DNA-onderzoek te laten doen omdat mijn zus ook borstkanker heeft gehad.

Omdat ik het heel belangrijk vond voor mijn kinderen en neefjes en nichtjes, hebben we samen een erfelijkheidsonderzoek laten doen. De uitslag was gelukkig goed, het is niet erfelijk.

Als het wel erfelijk was geweest, was er toch een kans dat mijn kinderen dat gen niet hadden, maar het was dan aan hen de keus om dit te laten onderzoeken.

Nu het niet erfelijk is, werd mijn dochter aangeraden vanaf haar 35e jaarlijks een mammografie te laten maken, gewoon uit voorzorg. Ook is het belangrijk dat zij regelmatig zelf haar borsten onderzoekt.

Mijn dochter was 23 toen ik borstkanker kreeg, dus ik weet welke impact dat onderzoek op je heeft. Als je nog zo jong bent, moet je al beslissingen gaan nemen voor je toekomst.

Ik wens je veel sterkte en hoop voor jou en je moeder op een goede uitslag.
Alle reacties Link kopieren
quote:katha schreef op 26 april 2015 @ 18:02:

Een paar weken geleden ben ik voor de eerste keer op afspraak gekomen voor een mammografie en echo op eigen verzoek via de huisarts. Ik had wat last van klachten die of te maken konden hebben met een esthetische operatie die ik ondergaan had of met een ander probleem dat het vreemde gevoel in mijn borst kon veroorzaken.



Gelukkig was er niets aan de hand. Werd wel geroepen voor een echo, maar dat was voor de zekerheid. Mijn moeder is in tussen haar 50ste en 60ste aan borstkanker overleden. Zij heeft toentertijd geen erfelijkheidsonderzoek laten doen. Dit mede omdat ze misschien niet wist dat er mogelijk wel sprake kon zijn van erfelijkheid. Ik ben midden 20 en zal om de 2 jaar een onderzoek laten doen. Ook omdat sommige klachten die ik zowel aan de buiten- als aan de binnenkant van mijn borst voel moeilijk kan onderscheiden wat nou een gevolg is van de operatie en wat toch het nakijken waard is.



Er zijn een paar gevallen van borstkanker in mijn familie. Mijn oma heeft het overleefd, mijn moeder niet en dochter van de tweelingzus van mijn oma (moeder's zijde) vecht herhaaldelijk tegen borstkanker.) Er lijkt sprake te zijn van iets in de familie, maar het kan ook pure toeval zijn.



Ik wilde graag een erfelijkheidsonderzoek ondergaan maar dit is niet mogelijk. Het kan alleen als meerdere mensen van mijn familie ook doen aan het onderzoek. Ik zit er nog over na te denken of ik het graag bespreekbaar met ze wil maken. Mijn tante gaat niet richting de 50, ook voor haar zou het misschien niet zo verkeerd zijn om deel te nemen aan een erfelijkheidsonderzoek.



Ik begrijp heel goed dat je een beetje bang bent voor de uitslag TO. Maar bekijk het zo: mochten jij en je zus het gen hebben dan er al vroegtijdig op een eventuele ontwikkeling worden ingespeeld. Mocht het zo zijn dat jullie het niet hebben, dan is het natuurlijk super fijn. Maar pin je niet te veel vast op de uitslagen. Betreffende borstkanker: weinig mensen krijgen het door erfelijkheid en veel vrouwen worden door de ziekte getroffen. Daarnaast kun je maar een ziekte van alle die er zijn er zijn "wegstrepen".



Zorg hoe dan ook goed voor jezelf, laat je regelmatig nakijken, zeker als je twijfelt en als het iets voor jou is kun je ook bij je huisarts vragen of het mogelijk is om een algemene algehele check-up van je gezondheid te laten doen. Zoiets wat mensen met bijvoorbeeld een levenszekering elk jaar moeten ondergaan. Dat kan nooit kwaad.Raar, bij mij konden ze dat wel doen, maar het onderzoek duurt dan langer omdat ze nog niet weten op welke plek ze moeten kijken.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
quote:Grobbekuiken schreef op 26 april 2015 @ 17:26:

Dinsdag wordt dus de tumor verwijderd. Daarna moet(en) de wond(en) genezen en dan word ik 4-6 weken dagelijks bestraald. Dat staat vast. Het ligt er aan hoe agressief de tumor is of er ook chemo gestart wordt. Dat hoor ik 13 mei. Rond die tijd krijg ik ook de uitslag van het erfelijkheidsonderzoek.



Ik zeg nou net wel dat het percentage redelijk klein is en dat misschien meer rust geeft, maar lieverd, ik ben ook nerveus hoor!Veel sterkte hoor, Grobbekuiken. Ik heb hetzelfde traject afgelegd en het beste is het per dag te beleven, ga je nog geen zorgen maken over wat misschien wel of niet volgt.
quote:mary57 schreef op 26 april 2015 @ 18:22:

[...]





Veel sterkte hoor, Grobbekuiken. Ik heb hetzelfde traject afgelegd en het beste is het per dag te beleven, ga je nog geen zorgen maken over wat misschien wel of niet volgt.



Dank je!

Je hebt helemaal gelijk, en zo probeer ik er ook mee om te gaan.
Alle reacties Link kopieren
@Suzyxfive: tegen mij werd gezegd dat ik er wel op getest konden maar dat ze alleen zouden doen als meerdere familieleden aan het onderzoek meedoen.
Alle reacties Link kopieren
quote:katha schreef op 26 april 2015 @ 18:49:

@Suzyxfive: tegen mij werd gezegd dat ik er wel op getest konden maar dat ze alleen zouden doen als meerdere familieleden aan het onderzoek meedoen.Ik geloof je wel hoor, elk zh zijn eigen protocollen .
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Ik zou het niet doen. Stel, je hebt het gen. Dat wil nog niet zeggen dat het het ook daadwerkelijk krijgt. Dan maak je je de rest van je leven druk over het feit dat je het gen in je draagt. Iedereen heeft kans op borstkanker. En ik zou niet jarenlang in angst willen leven en keer op keer onderzocht willen worden. Jezelf regelmatig controleren natuurlijk wel. Ik maak het van redelijk dichtbij mee en dat maakt dat ik dit standpunt heb.
Alle reacties Link kopieren
quote:suzyqfive schreef op 26 april 2015 @ 18:54:

[...]





Ik geloof je wel hoor, elk zh zijn eigen protocollen .Misschien moet ik er toch weer eens achteraan gaan. Kijken of ik het ook alleen kan ondergaan.
quote:elfje12 schreef op 26 april 2015 @ 19:22:

Ik zou het niet doen. Stel, je hebt het gen. Dat wil nog niet zeggen dat het het ook daadwerkelijk krijgt. Dan maak je je de rest van je leven druk over het feit dat je het gen in je draagt. Iedereen heeft kans op borstkanker. En ik zou niet jarenlang in angst willen leven en keer op keer onderzocht willen worden. Jezelf regelmatig controleren natuurlijk wel. Ik maak het van redelijk dichtbij mee en dat maakt dat ik dit standpunt heb.De kans op borstkanker bij gendragers is 60% staat in het info dossier. Vind ik toch aanzienlijk. Zou ik me toch graag wat vaker voor willen laten onderzoeken, maar dat is natuurlijk ook weer persoonlijk.
anoniem_146139 wijzigde dit bericht op 26-04-2015 19:52
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er ervaring mee. Ik heb zelf een erfelijkheidsonderzoek laten doen een half jaartje geleden.

Mijn moeder was 27 toen ze borstkanker kreeg en zij is overleden toen ze 32 was.

Nu ben ik zelf 27 (toen ik liet testen 26) en mama van 2 kindjes waarvan 1 dochter.

Ik wilde heel graag weten of mijn moeder de erfelijke vorm had aangezien ze zo jong was. Helaas was er niks meer van haar bewaard dus kon ik alleen mezelf laten testen (oma/tante wilde niet meewerken).

Ik wilde het weten voor mezelf en voor mijn dochtertje. Maar ik was ook al heel vastbesloten dat ik mijn borsten weg zou laten halen mocht ik het gen bezitten. Maar gelukkig heb ik het niet.

Mijn zusje die wil zich niet laten testen. Nu nog niet. Zij is 25 en heeft ook nog geen kindjes aan wie ze het door kan geven of die ze achter zou laten mocht ze ongeneselijk ziek worden.

Het was een stressvolle periode.. Het wachten op de uitslag. Ik wil je veel kracht en sterkte toe wensen, wat de uitslag ook is want ik weet de spanning nog heel goed..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven