Gezondheid alle pijlers

Fibroadenoom

22-05-2015 20:19 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!



Ik ben een meisje van 18 jaar en heb reeds enkele maanden last van knobbeltjes in mijn borsten. Ik maakte me niet al te veel zorgen omdat ik overal las dat dit niet abnormaal is, zeker gezien mijn jonge leeftijd is de kans heel miniem dat het iets ernstig is. Ook heb ik van geen enkel symptoom last die kan wijzen op borstkanker. Nu, vorige week had ik mijn menstruatie en ongelofelijk veel pijn aan mijn borsten. Ik heb een grote knobbel en die was volledig hard. Gisteren moest ik bij de huisarts zijn en heb ik haar het probleem voorgelegd. Ze heeft me onderzocht en voelde 1 grote knobbel in mijn linkerborst en 1 andere grote in mijn rechterborst, verder voelde ze nog enkele kleintjes. Ze zei dat het hoogst waarschijnlijk om een fibroadenoom gaat, maar voor de zekerheid belde ze meteen voor een afspraak in het UZ om een echo te laten maken. Gezien ik volgende week met examens begin hebben we de afspraak op 24 juni gelegd. Ik weet dat de kans heeeeel erg klein is dat het om iets anders, ernstig gaat, maar toch laat het me niet los. Iedereen zegt me dat ik me geen zorgen moet maken maar toch zit ik al van gisteren de hele tijd te tobben en me zorgen te maken, want wat als ik nu toch eens slecht nieuws krijg...



Zijn er hier nog mensen met fibroadenomen die me wat gerust kunnen stellen? Wat moeten jullie verder doen, is dat dan ieder jaar een controle dat je moet krijgen? Vanaf wanneer wordt zo een fibroadenoom verwijdert?
k heb twee keer een fibroadenoom gehad

1 keer links en 1 keer rechts

beide keren een echo gehad en daarna zijn ze operatief verwijderd

achteraf bleek het dus om ene fibroadenoom te gaan

dit is al bijna tien jaar geleden toen was ik zon 23 24 denk ik

verder nooit meer een knobbel gehad
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel voor je reactie Vivajaline! Waarom hebben ze ze verwijderd? Is dat vanaf een bepaalde grootte dat dit wordt gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Toevallig heb ik drie weken terug ook een knobbeltje in m'n borst ontdekt. 12 jaar geleden heb ik dit ook al eens gehad en toen heb ik hem laten verwijderen. Omdat ik dat zelf graag wilde, vond het geen fijn idee om 'iets' in mijn borst te hebben.

Ik zou het nu niet meer zo snel laten opereren, want er is daarna veel littekenweefsel ontstaan op die plek en dat maakt het zelfonderzoek er niet makkelijker op.

3 weken terug hebben ze dmv een echo en een punctie vastgesteld dat het om een fibroadenoom ging. Deze laten we gewoon zitten. Bij mij in het ziekenhuis opereren ze hier ook niet zo snel meer aan dan jaren terug.

Ik hoef niet jaarlijks op controle. Ik hou het zelf in de gaten en bij problemen ga ik weer voor een echo.

Sterkte met wachten! Je leeftijd zit gelukkig erg mee.

En succes met je examens!
Alle reacties Link kopieren
Hai. Ik heb onlangs in februari na een echo en een (zeer pijnlijke) punctie ook te horen gekregen dat ik een Fibroadenoom in mijn linker borst heb en ik ben 22 jaar.

Het leek in eerste instantie om een kwaadaardig gezwel te gaan omdat de grootte en de manier waarop hij ingekapseld zit niet helemaal strookt , vandaar een punctie die uitsluitsel gaf. Het knobbeltje is goedaardig en zal dit ook altijd blijven gelukkig. De enige reden om het te verwijderen is als hij groter wordt of pijn geeft ( In mijn geval is hij enorm gegroeid en heb ik er last van als ik op mijn buik lig, hard loop, etc) maar ik zie ook op tegen een operatie omdat hij behoorlijk diep zit en de klachten van littekenweefsel in je borst groter zijn dan de klachten nu. Ook komt een operatie nu echt even niet uit. Misschien dat ik later nog de keus maak en hem toch wil laten verwijderen..



Ik zou me verder geen zorgen maken !
Alle reacties Link kopieren
Hier vrijwel dezelfde ervaring als vivajaline. Alleen had ik er maar eentje. Ongeveer zo groot als een forse knikker.



Had destijds een vrouwelijke huisarts die al direct vrij stellig was in haar diagnose 'onschuldige knobbel'. Ben vrij kort daarna verhuisd en het kwam ter sprake bij de nieuwe huisarts. Hij was het in principe wel eens met zijn collega maar stuurde me toch door voor een echo. (Waarschijnlijk speelde mee dat er in zijn praktijk op dat moment een jonge vrouw was die wel de diagnose borstkanker had gekregen, ik weet het niet)

Diegene die de echo maakte mocht uiteraard geen diagnose stellen maar gaf wel aan dat wat hij zag gunstig leek (glad en rond). Bleek idd een goedaardig bindweefselgezwel (fibroadenoom) .



Waarom er uiteindelijk is besloten het dan toch maar weg te halen? Waarschijnlijk omdat er een kleine kans bestaat dat het op termijn kwaadaardig kan worden?). Het is bij mij al weer vrij lang geleden. Was een ingreep van niks. Amper pijn gehad. En daarna dus nooit weer last van gehad. Maar heb ook een vrouw gekend die 16 keer zo'n knobbel heeft gehad. Dus tja...elk geval is anders.



Maar wat voor jou nu het belangrijkste is: stoppen met stressen!
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vrij grote en nog een kleintje ernaast in mijn rechterborst. Van die grote is een echo gemaakt en een punctie genomen voor de zekerheid (de radioloog vertrouwde het niet omdat 'ie zo groot was). Een jaar ofzo later ben ik toen weer terug geweest voor een echo omdat ik ineens een kleiner knobbeltje ernaast voelde.



Ik heb er eigenlijk best wel last van, maar ik wil ze liever niet weg laten halen ivm littekenweefsel waar ik misschien wel meer last van heb. Ik heb chronische ontstekingen aan mijn rechterschouder en wanneer dat de kop weer op steekt doet mijn hele rechterborst vrolijk mee, waardoor het uiteindelijk voelt alsof er een hele strakke band van mijn borstbeen tot mijn ruggengraat gespannen staat. Die borst is ook heel gevoelig dan. Dit heb ik met zowel de huisarts als orthopeed als radioloog besproken en die zijn het er allemaal over eens dat dit inderdaad samenhangt, en dat het geen kwaad kan en alleen heel irritant is. Ik merk wel dat als ik lief ben voor mijn schouder en de spieren daar goed ontspannen zijn ik er eigenlijk amper last van heb, behalve als ik ongesteld moet worden.



Mocht ik er meer last van krijgen of weer nieuwe knobbeltjes voelen moet ik wel direct terug naar de huisarts voor een nieuwe echo. Maar dus geen jaarlijkse controles ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel om jullie verhalen te delen! Ik ben toch voor een stuk al veel meer gerustgesteld omdat er zo veel mensen gelijkaardige dingen meemaakten.
waarom er voor gekozen is om weg te halen weet ik eigenlijk niet.

Na de operatie was ook pas duidelijk dat het om een fibroadenoom ging. er is geen punctie vooraf genomen ofzo
Alle reacties Link kopieren
Zoals ik het begrepen heb van de huisarts en radioloog is het volkomen goedaardig en geen voorbode van borstkanker ofzo. Het kan wel erg in de weg zitten (onder of net naast de rand van je bh bijvoorbeeld) of erg groot zijn waardoor ze ervoor kiezen om het te verwijderen. Verder kun je ze gewoon laten zitten en is dat niet slecht voor je. Dus wat dat betreft niets om je zorgen over te maken! (Al snap ik het heel goed. )
Alle reacties Link kopieren
Ik ben net terug van het UZ, het zijn inderdaad verschillende fibroadenomen in mijn borsten, gelukkig compleet goedaardig! Ik moet na 6 maanden nog eens terug om te kijken of alles stabiel gebleven is wat de dokters ook wel verwachten. Toch wel een pak van mijn hart dat deze onzekerheid nu helemaal weg is!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ze ook gehad,in 2 borsten,1 borst daar zit nu littekenweefsel in en de andere een groot gat,daar is een infectie ingekomen en heeft weefsel vernietigd,heb weken met een open wond rondgelopen.

Ik heb ze toen weg laten halen omdat ik er veel last van had,ik zou het nu niet meer laten doen,
If you don,t like whats,s being said,change the conversation

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven