Gezondheid alle pijlers

Gescheurde meniscus

12-03-2016 16:34 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal..

Even een vraagje aan de ervaringsdeskundigen onder ons. Ik ben bij mijn fysio en later bij mijn huisarts geweest omdat ik al 3 jaar pijn in mijn linkerknie heb. Omdat dit al 3 jaar speelt weet ik niet meer precies wat er aan vooraf gegaan is. Ik sport 2-3 keer per week en onder andere contactsport, ik verdraai regelmatig wat maar kan in dit geval niet echt zeggen of de aanleiding geweest is. In ieder geval denken zowel de fysio als de HA aan een gescheurde binnenmeniscus, huisarts heeft ook de McMurray test gedaan en die was positief. Hij heeft me dus verwezen naar de orthopeed onder het mom 'zal wel een scopietje worden'. Ik heb een jaar of 8 geleden ook een artroscopie gehad (niet vanwege een meniscusprobleem) maar ik weet eigenlijk niet veel meer van herstel (en daarbij was het dus ook niet precies dezelfde ingreep). Mijn vraag aan jullie: Wie heeft er ervaring, hoe lang liep je met krukken, hoe lang voordat je weer kon werken en hoe lang voordat je volledig hersteld was?

Alle reacties Link kopieren
Bij was het de buitenste meniscus.

1,5 week met krukken. Na 2 weken liep ik weer als een kievitje.

Nu nergens meer last van, kan alleen helaas niet meer hardlopen dan voel ik het weer.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij was het de buitenste, volgens mij heb ik een week of 2 op krukken gelopen. Ik ging eigenlijk voor de binnenkant van m'n knie en heb nooit wat gemerkt van de buitenkant. Ook geen pijn erna gehad aan de buitenkant.



Nu heb ik nog regelmatig last van m'n knie maar dat is de binnenkant.
Alle reacties Link kopieren
Haha grappig, overal lees is dat scheuren in de binnenmeniscus veel vaker voorkomend an scheuren in de buitenmeniscus. En de eerste 2 die reageren hadden allebei juist een gescheurde buitenmeniscus.. Geen idee eigenlijk of daar nog verschil inzit, qua herstel. Balen dat jullie allebei nog wel klachten hebben.. ik zou toch wel weer graag korfballen en naar zumba blijven gaan.. Ik hoopte op een paar dagen krukken, maar jullie liepen er allebei dus wat langer mee. Zijn jullie snel na het ontstaan van de problemen geholpen of zate er net als bij mij veel tijd tussen?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in totaal 3 keer aan m'n knie geholpen dus denk dat het altijd een beetje zwak blijft. Bij mij is het gekomen door voetbal daarna lukte het niet echt meer je bent toch wat banger geworden.



Ik loop sinds een half jaar wel hard, gaat opzich wel maar niet meer dan 5km.



Ik denk als je gelijk weer begint met trainen zodra het kan het korfballen best goed moet komen.
Ik heb meerdere knie OK's gehad. De meniscus is een eitje. Echt.
Alle reacties Link kopieren
Kan me voorstellen dat dat inderdaad meespeelt. Ik heb nu van 2 professionals te horen gekregen dat mijn meniscus waarschijnlijk gescheurd is en dat helpt al niet bij het vertrouwen. Ik sport nog wel, klachten duren dus al lang en zijn wat wisselend in hoeveel last ik heb. Maar het voelt niet goed ;)
Alle reacties Link kopieren
quote:Frantic schreef op 12 maart 2016 @ 19:49:

Haha grappig, overal lees is dat scheuren in de binnenmeniscus veel vaker voorkomend an scheuren in de buitenmeniscus. En de eerste 2 die reageren hadden allebei juist een gescheurde buitenmeniscus.. Geen idee eigenlijk of daar nog verschil inzit, qua herstel. Balen dat jullie allebei nog wel klachten hebben.. ik zou toch wel weer graag korfballen en naar zumba blijven gaan.. Ik hoopte op een paar dagen krukken, maar jullie liepen er allebei dus wat langer mee. Zijn jullie snel na het ontstaan van de problemen geholpen of zate er net als bij mij veel tijd tussen?



1,5 jaar. De huisarts vond een nieuwe foto of mri niet nodig want in het land van vakantie, waar het gebeurd was, was een foto gemaakt en was niks op te zien.

Terwijl huisarts deze foto niet gezien heeft.

Pas na 2 brieven van de fysio en een brief van de arbo arts kreeg ik een mri.

En toen ging het snel.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Alle reacties Link kopieren
quote:Enora schreef op 12 maart 2016 @ 20:01:

Ik heb meerdere knie OK's gehad. De meniscus is een eitje. Echt.ik ben er ook niet bang voor, zou mn 7e OK worden dus ik weet wel een beetje hoe of wat.. wil wel graag weten wat 'een eitje' inhoudt qua herstel
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg eind september 2015 last aan m'n knie. Paar maanden mee gelopen voor ik naar de dokter ging. Toen het niet beterde toch een afspraak gemaakt, ze vermoedde een gescheurde binnenste meniscus. De MRI bevestigde dat vermoeden. Half januari ben ik geopereerd. De scheur in de meniscus was naar achter geflapt dus het was echt nodig dat hij eruit ging. Er is wel nog een klein stuk overgebleven, de scheur is afgeknipt maar de rest is blijven zitten onder het mom "beter een kleine meniscus dan helemaal geen".

Ik mocht direct steunen,had wel krukken voor de zekerheid maar die vlogen na 2 dagen al aan de kant. Stappen is dus geen enkel probleem geweest. Na 4 weken ging ik weer aan het werk.

Waar ik echter nog steeds last van heb, is van de zwelling. M'n knie zit nog altijd erg dik en ik krijg weer meer en meer pijn. Op dezelfde plaats als voor de operatie... Ik heb al eens een week ontstekingsremmers genomen, maar die hielpen duidelijk niet.

Een meniscus operatie mag dan voor de artsen een eitje zijn, als het tegenslaat, zoals bij mij, kun je er beduidend langer last van hebben dan normaal. Ik heb nu meer last dan kort na de operatie. Morgen ga ik weer op controle bij de arts, er moet iets gebeuren want die zwelling heeft duidelijk geen zin om uit zichzelf weg te gaan.

Frantic, succes met de operatie en een vlot herstel gewenst!
Alle reacties Link kopieren
Dat is dus de reden waarom ik verhalen wil horen: Over 2 maanden rond ik mijn opleiding af, de maand daarna ga ik trouwen en op reis en de maand daarna is de zomerpiek op mn werk die door zwangere collega's nog eens extra heftig wordt.. zou dus eigenlijk pas in september geholpen willen worden, voor het geval het tegen valt..
Alle reacties Link kopieren
Ik geef je geen ongelijk. Toen de arts mij in december zei dat het een operatie ging worden zei ik dat ik tegen mei weer volledig hersteld wou zijn, omdat ik dan ga trouwen. Ze lachte me nog net niet uit, dat was een hálf jaar láter! Maar mei komt nu wel dichtbij, en ik sta nog geen stap verder...

Maar je moet ook wel zien dat je meniscus het nog zo lang uithoudt, natuurlijk...
Alle reacties Link kopieren
Oh dan meen je!! Inderdaad, mei is zo!

Ik verwacht wel dat mijn knie dat vol moet houden, ik heb al 3 jaar klachten dus die 4 of 5 maanden moet ook nog wel lukken! Nou moet ik natuurlijk eerst gewoon nog de conclusie van de orthopeed afwachten he, maar ik zorg er vast voor dat ik goed voorbereid ben op het meest waarschijnlijke scenario ;) Is je controle morgen bij de orthopeed zelf? Succes in ieder geval!!
Alle reacties Link kopieren
Wanneer kan je terecht bij de orthopeed?



Ik ben gisteren inderdaad bij de orthopeed geweest. Ik moet opnieuw onder de scanner, ze wil weten wat er nu juist aan de hand is waardoor ik pijn blijf hebben. In het slechtste geval (vocht in het kraakbeen of zo) zal ik 6 weken een brace moeten dragen om de knie te ontlasten.

De afspraak voor de scanner is eind maart, de vervolgafspraak bij de orthopeed begin april. Weer een paar weken afwachten dus...



Ik geloof nooit meer een arts die het woord "routine-ingreep" in de mond neemt! Het kan altijd anders lopen dan verwacht, zo zie je wel.
Alle reacties Link kopieren
Oei! Weet je al wanneer je de scan krijgt? Snap dat dit je vertrouwen geen goed doet! Ik moet 31/3 naar de orthopeed..
Alle reacties Link kopieren
Hoe is het Pinkel78? Scan al gehad? Ik ben eind maart naar de orthopeed geweest, hij bevestigt dat het een meniscusprobleem is. Ik heb echter ook een enorme overstrekking in mijn knie (heb HMS) en het kan dus ook zijn dat mijn meniscus door mijn hypermobiliteit aan het etterstralen is en klem komt te zitten tussen mijn boven- en onderbeen.. Om die reden gisteren een MRI gehad, krijg begin mei de uitslag. Hoop inmiddels wel op een gescheurde meniscus, dat zou met een simpele ingreep op te lossen zijn. Anders wordt het waarschijnlijk voor de zoveelste keer 'leer er maar mee leven'.....
Alle reacties Link kopieren
Mijn scan was perfect in orde, niets te zien binnen in de knie van vocht of letsels. Ik heb "gewoon" pech dat het herstel langer duurt dan normaal. Dit is uiteraard goed nieuws, ik heb me er dan ook bij neergelegd dat het zo is. Dankzij de oefeningen van de fysio heb ik geen pijn meer, en de zwelling neemt laaaaaaaangzaam maar zeker af. Een paar weken geleden ben ik wel tijdens het opruimen van een kast bijna onbewust op m'n knieën gaan zitten, en toen voelde ik direct "dit was geen goed idee!". De week daarna zat de knie ook weer een pak dikker, maar ondertussen is het terug beter.

Ik hoop dat je in mei duidelijkheid krijgt, het zou fijn zijn als ze er met een relatief kleine ingreep iets kunnen aan doen! Hypermobiliteit ken ik eigenlijk niet (ik kan me bij de term wel iets inbeelden), kun je eventueel door oefeningen bij de fysio daar iets aan doen?
Alle reacties Link kopieren
Ha Pinkel, goed om te horen! Rustig de tijd nemen dus en niets forceren! En niet meer op je hurken gaan zitten Bij hypermobiliteit zijn je gewrichtsbanden en pezen vaak zwak, te lang en te elastisch. Daar kan het bij blijven, maar het kan ook leiden tot frequente blessures, permanente gewrichtsbeschadigingen en chronische pijn, dan spreek je over HMS. Dat laatste is bij mij het geval, het laatste waar ik dus op zit te wachten is weer een onbevredigend 'leer er maar mee leven'. Fysio kan wel wat betekenen. Als je spieren goed getraind zijn kunnen ze een deel van de functie van je pezen opvangen, maar je overbelast hierdoor ook snel en het is erg vermoeiend...

Ik hoop dus inmiddels op 'gewoon' een gescheurde meniscus!
Alle reacties Link kopieren
Dan hoop ik dat met je mee!

Laat je iets weten in mei?
Alle reacties Link kopieren
Zal ik doen!
Alle reacties Link kopieren
Ha Pinkel,

je wilde nog even horen hoe de uitslag van de MRI was.. Meniscus is niet gescheurd. Lijkt fijn, want geen OK, maar ik heb dus wel de klachten.. MRI laat wel zien dat mijn knie te lijden heeft onder het HMS. Binnenmeniscus raakt geregeld ingeklemd tussen boven- en onderbeen, buitenmeniscus puilt uit en 2 pezen in mijn knie zijn ontstoken. Enige wat ik kan doen is zo doorgaan (qua beweging) en heel misschien valt er nog iets te tapen, moet nog in conclaaf met mn fysio. Hoewel ik natuurlijk ook niet geopereerd wil worden baal ik dat er niets te repareren valt, het is dus weer meer van hetzelfde (leer er maar mee leven)..
Alle reacties Link kopieren
Oei, dat is geen fijn bericht! Het was inderdaad makkelijker geweest om te opereren en "klaar". Dat HMS is geen pretje, als ik het zo hoor...

Ik wens je heel veel goeie moed, en hopelijk kan de fysio je nog wat helpen.



Bij mij lijkt het eindelijk de goeie kant op te gaan. Nog steeds een beetje zwelling, maar steeds minder en minder. Het mag ook wel, volgende zaterdag trouw ik!
Alle reacties Link kopieren
Fijn!! En nu zaterdag trouwen? Als in morgen? Of bedoel je volgende week? Spannend hoor! Ik vandaag over 6 weken
Alle reacties Link kopieren
Volgende week

Voor jou ook alvast een prachtige huwelijksdag gewenst!
Alle reacties Link kopieren
Hele fijne dag pinkel!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven