Gezondheid alle pijlers

Gestopt met roken maar voel me helemaal niet beter

22-01-2017 11:14 47 berichten
... Is dat normaal?



Ik ben nu een maand gestopt met roken (ruim 10 jaar een pakje per dag gerookt), maar heb helemaal niet het idee dat ik er nou zoveel beter aan toe ben na het stoppen. Merk eigenlijk geen verschil, behalve dat mijn reukvermogen is verbeterd. Ook niet meer "adem" bij het sporten o.i.d. Voel me niet persé gezonder.



Had toch stiekem gehoopt op iets spectaculairders Iemand die hetzelfde ervaart of toch even een steuntje in de rug kan geven?
Je lichaam doet er een tijdje over om al dat gif en afvalstoffen eruit te werken, maar over een tijdje zal je je veel fitter voelen, zodra je schoon bent van binnen.

Je kan natuurlijk ook niet verwachten dat de opbouw van troep in tien jaar er binnen een maandje uit is toch?
Alle reacties Link kopieren
Dat duurt echt nog wel even! Je longen hebben aanslag van jaren achter de rug en moeten nog herstellen.

Bij mij duurde dat wel een half jaar ofzo.
quote:Cateautje schreef op 22 januari 2017 @ 11:17:

Je lichaam doet er een tijdje over om al dat gif en afvalstoffen eruit te werken, maar over een tijdje zal je je veel fitter voelen, zodra je schoon bent van binnen.

Je kan natuurlijk ook niet verwachten dat de opbouw van troep in tien jaar er binnen een maandje uit is toch?Dat is ook weer zo. Merk ook dat ik regelmatig een hele vieze hoest heb waarna dan een hele chemische smaak in m'n mond komt. Hoelang denk je dat het ongeveer duurt voordat je weer "schoon" bent?
Alle reacties Link kopieren
Ik merk fysiek ook geen verandering (oja, toch wel: 5 kilo erbij ). Maar dat hoeft voor mij ook niet.



Ik ben niet meer bezig mezelf dood te roken, de kans dat ik straks in een wagentje zit met een zuurstoffles is enorm afgenomen (al zijn die jaren dat ik wel gerookt heb niet meer uit te wissen), als ik nu anti tabaks reclames zie of hoor over longkanker hoef ik niet meer mijn vingers in mijn oren te stoppen en heel hard lalalalala te zingen.



Ik ben geen junk meer die in haar eentje (of met een snel gezochte zeldzame partner in crime) buiten in de kou en/of regen moet staan roken. Ik kan altijd direct vertrekken, hoe niet eerst nog een peukje. Hoef geen rekening te houden of ik nog genoeg sigaretten heb.



Het scheelt me enorm veel geld en ik hoef me niet meer te schamen omdat ik rook.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben inmiddels 4,5 jaar gestopt en merk nog steeds geen verschil.

Ik proef niet beter, ruik niet beter, mijn conditie is niet beter, helemaal niks.



Alleen weet ik dat het gezonder is en ben ik best blij dat ik er vanaf ben.



Maar verschil merk ik niet.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel eens van een longarts gehoord dat het twee jaar duurt voordat je longen weer hersteld zijn.
Alle reacties Link kopieren
Je stinkt in ieder geval een stuk minder.
en het scheelt bakken met geld
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine-2 schreef op 22 januari 2017 @ 11:33:

en het scheelt bakken met geldZelfs daar merk ik weinig van, want ik rookte redelijk goedkoop: ik maakte zelf sigaretten met zo'n apparaatje, 60-70 euro per maand kostte me dat.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Wat ik als meest positief ervaar is dat gewoon de verslaving weg is. Ik rook inmiddels al een 25 jaar niet meer maar wat geeft het rust om niet persé momenten in te moeten lasten omdat je onrustig wordt vanwege het niet kunnen roken. Dat besef ik me nog heel goed. En natuurlijk de stank, het geld, je gezondheid.



Ik stond vroeger in de ochtend echt bulderend boven de wastafel, dus het doet zeker goed om niet meer te roken. Hoe lang dat echt duurt weet ik eigenlijk niet meer. Dus al met al heb je niet zoveel aan mij. Maar toch wil ik je met deze post nog even een hart onder de riem steken, dat het buiten de conditie om echt de moeite waard is om gestopt te blijven.
quote:hiltje schreef op 22 januari 2017 @ 11:21:

Ik merk fysiek ook geen verandering (oja, toch wel: 5 kilo erbij ). Maar dat hoeft voor mij ook niet.



Ik ben niet meer bezig mezelf dood te roken, de kans dat ik straks in een wagentje zit met een zuurstoffles is enorm afgenomen (al zijn die jaren dat ik wel gerookt heb niet meer uit te wissen), als ik nu anti tabaks reclames zie of hoor over longkanker hoef ik niet meer mijn vingers in mijn oren te stoppen en heel hard lalalalala te zingen.



Ik ben geen junk meer die in haar eentje (of met een snel gezochte zeldzame partner in crime) buiten in de kou en/of regen moet staan roken. Ik kan altijd direct vertrekken, hoe niet eerst nog een peukje. Hoef geen rekening te houden of ik nog genoeg sigaretten heb.



Het scheelt me enorm veel geld en ik hoef me niet meer te schamen omdat ik rook.Dat is wel zo. Het geeft wel rust. Vooral omdat longkanker erg veel voorkomt in onze familie en er al enkelen een snelle en hele gruwelijke dood aan zijn gestorven. Bedankt voor je reactie!
quote:Solomio schreef op 22 januari 2017 @ 11:35:

[...]



Zelfs daar merk ik weinig van, want ik rookte redelijk goedkoop: ik maakte zelf sigaretten met zo'n apparaatje, 60-70 euro per maand kostte me dat.Dat is toch 840 euro per jaar, daar kun je lekker van op vakantie.
Alle reacties Link kopieren
quote:Joni_de_tweede schreef op 22 januari 2017 @ 11:38:

[...]



Dat is toch 840 euro per jaar, daar kun je lekker van op vakantie.

Dat zou kunnen als ik dat geld apart zou leggen, maar het roken ging van de grote hoop en aangezien ik elke maand wat tekort kwam merkte ik dat verder niet zo, want ik kom nog steeds elke maand wat tekort, alleen wrsch iets minder.

Plus alle nieuwe kleren die ik nodig had omdat ik nogal wat kilo's aankwam daarna.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Wat betreft je conditie; ik ben gestopt toen ik 28 was, had er toen 14 jaar opzitten met ongeveer 3 pakjes van 50 gram ( toen nog) per week.

Ik heb inderdaad ook eigenlijk niet gemerkt dat mijn conditie verbeterd is, had ik ook wel verwacht. Maar ben 25 jaar later echt blij dat ik toen gestopt. Loop nu nog elke week hard, en kost me geen moeite, is de vraag hoe dat geweest zou zijn als ik was blijven roken.



Daarnaast weet je dat het niet gezond is, stinkt, en enorm duur is
Alle reacties Link kopieren
Ik rook nog af en toe naast het dampen.

Ben aangekomen en daar ben ik helemaal niet blij mee.

Wel is mijn huid beter evenals mijn conditie ook heb is die ochtend hoest weg.



Maar die kilo's zitten me echt dwars, heb als jong meisje een eetstoornis gehad en voel regelmatig die " angst" van toen weer opzetten.

Dan denk ik vaak, ik ga weer roken mijn lichaam verandert nu al rap ( 40+ ) en als het door het niet roken ook nog met extra kilo's belast wordt gaat het tussen mijn oren ook al snel een eigen leven lijden.
quote:Joni_de_tweede schreef op 22 januari 2017 @ 11:37:

Wat ik als meest positief ervaar is dat gewoon de verslaving weg is. Ik rook inmiddels al een 25 jaar niet meer maar wat geeft het rust om niet persé momenten in te moeten lasten omdat je onrustig wordt vanwege het niet kunnen roken. Dat besef ik me nog heel goed. En natuurlijk de stank, het geld, je gezondheid.



Ik stond vroeger in de ochtend echt bulderend boven de wastafel, dus het doet zeker goed om niet meer te roken. Hoe lang dat echt duurt weet ik eigenlijk niet meer. Dus al met al heb je niet zoveel aan mij. Maar toch wil ik je met deze post nog even een hart onder de riem steken, dat het buiten de conditie om echt de moeite waard is om gestopt te blijven.

Zeker.

Ik merkte qua conditie en hoesten ook weinig verschil, maar die rust inderdaad.

Toen ik rookte zat ik steeds te puzzelen hoeveel sigaretten ik nog had en of ik daar de avond nog mee doorkwam. Als ik geldnood had was het helemaal erg, want ik kreeg bij wijze van spreken overmorgen pas weer geld en had ik dan wel genoeg sigaretten?

Zat je in een vertraagde trein en dan kon je nergens roken terwijl je lichaam er wel om schreeuwde.

Of vlak voor je bij de bioscoop of zo naar binnen ging nog even gauw een peuk roken, want tot de pauze duurde het wel een uur, dan in in de pauze gauw roken en weer naar binnen, pfff. Vermoeiend.

Blij dat dat verleden tijd is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 22 januari 2017 @ 11:23:

Ik ben inmiddels 4,5 jaar gestopt en merk nog steeds geen verschil.

Ik proef niet beter, ruik niet beter, mijn conditie is niet beter, helemaal niks.

Het is niet alleen het stoppen met roken wat de conditie verbetert. Conditie moet opgebouwd worden dus zou je toch soms ook moeten sporten. Vaker naar buiten enz. .

BUUUUUUUUURRRRRRRRPPP
Dit had ik ook even nodig. Nu twee weken gestopt en ik vind het zo moeilijk! Maar het is zeker gezonder, ik wil nooit meer zielig in de regen buiten staan en ik bespaar mooi 45 euro per week. Dat is veel geld.



Maar van dat gezonder merk ik ook nog niks hoor, dat is toch meer iets voor de lange termijn.
Oja, als ik collega's van mijn leeftijd zie die nog steeds roken, ben ik ook altijd blij dat ik jaren geleden al gestopt ben. Vale teint, veel rimpels, doorrookte stem, bruine tanden. En dan ben je nog maar begin 40, ze zien er jaren ouder uit.
veel voordelen treden direct op maar voel je niet: bijv. verlaging van je bloeddruk

Conditie zal je moeten opbouwen en het duurt jaren voordat je longen schoon zijn.

als je echt kortademig bent dan moet je naar de huisarts wellicht is er al onherstelbare schade
quote:Starshine-2 schreef op 22 januari 2017 @ 11:46:

Oja, als ik collega's van mijn leeftijd zie die nog steeds roken, ben ik ook altijd blij dat ik jaren geleden al gestopt ben. Vale teint, veel rimpels, doorrookte stem, bruine tanden. En dan ben je nog maar begin 40, ze zien er jaren ouder uit.Ook de lucht die ze dan weer mee naar binnen brengen is echt vies. Je kunt er gewoon geen enkel voordeel van opnoemen. Ik rookte heel de dag door, en er waren er een paar die echt leker waren. De eerste 's ochtends, en die ene na het eten. Maar verder rookte ik ook veel omdat ik nou eenmaal rookte en dan was het niet eens lekker.
quote:Joni_de_tweede schreef op 22 januari 2017 @ 11:54:

[...]





Ook de lucht die ze dan weer mee naar binnen brengen is echt vies. Je kunt er gewoon geen enkel voordeel van opnoemen. Ik rookte heel de dag door, en er waren er een paar die echt leker waren. De eerste 's ochtends, en die ene na het eten. Maar verder rookte ik ook veel omdat ik nou eenmaal rookte en dan was het niet eens lekker.

Ja precies, na het eten en bij de koffie vond ik het echt wel lekker, maar heel vaak zat ik te roken en maakte ik hem alk halverwege uit omdat het niet lekker was. Of ik betrapte me erop dat ik gedachteloos een sigaret uit het pakte peuterde en helemaal geen trek had.



Het enige voordeel dat er soms was, was dat als ik evan vastlipe in mijn werk ik dan even naar de rookruimte ging om de zinnen te verzetten. Maar als niet-roker kun je dat ook doen; even wat te drinken halen, even een rondje lopen etc.

Ik heb nu geen officiele pauzes op mijn werk en merk wel dat de rokers heel bewust een momentje inplannen om even pauze te houden en te roken. Ik doe dat veel minder.
Alle reacties Link kopieren
Niet alleen de kans op longkanker neemt toe door roken, ook de kans op hart- en vaatziekte.

Daar kun je evengoed aan doodgaan.

Beter iets te dik dan sneller dood trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Je voelt je dus beter als je wel rookt? Over je gezondheid, je toekomst, je omgeving?



Je moet altijd doen wat je het meeste oplevert.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven