Gezondheid alle pijlers

Geven jullie je kinderen extra vitaminen?

09-10-2013 11:16 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al jaren geef ik mijn kinderen als de R weer in de maand zit van die Davitamon kauwvitaminen. Aangezien ze best prijzig zijn en mijn kinderen toch redelijk gezond eten, begon ik ineens te twijfelen of ik wel een nieuwe pot zal halen. Geven jullie je kinderen extra vitaminen in de winter?
Alle reacties Link kopieren
Omdat de kleinste nog geen 4 is moet hij Vit D en hij krijgt een kauwtablet met een beertje en daar zit dat in met nog andere vitamines.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
quote:Rooss4 schreef op 09 oktober 2013 @ 12:44:

[...]





Hoe heb ik zelf ooit de schoone leeftijd van 40 kunnen bereiken zonder deze pillen? ".



Toen jij jong was bestond het consultatiebureau ook al en werd er ook al geadviseerd om vitamine d te geven. Weet je wel zeker dat je dat nooit gehad hebt?

De nog oudere generatie kreeg vroeger ook al vitamine d. Genoeg ouderen die je gruwelverhalen over levertraan kunnen vertellen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rooss4 schreef op 09 oktober 2013 @ 13:47:

[...]



Mwoah, ik denk dat het iets genuanceerder ligt. Het is niet perse zo dat ik niet in vaccineren geloof, ik kies er alleen niet voor. En ik ben niet bang voor olifanten en porseleinkasten hoor.



Trouwens, ik denk dat vitaminegebruik fantastisch te bewijzen is (ik weet niet meer wie die opmerking maakte) je hoeft alleen maar een aantal slikkers en een aantal niet slikkers te volgen, dan rolt er vanzelf een resultaat uit.





Aha, je gelooft niet in vaccineren. Ok, dan weet ik gelijk dat het geen zin heeft je te overtuigen met wetenschappelijke data.



Jouw intuitie en de feetjes en elfjes weten het toch beter :-)
Alleen het eerste jaar (geloof ik) vitamine D en nu krijgen ze niks meer (7 en 9 jaar oud)
Alle reacties Link kopieren
quote:Rooss4 schreef op 09 oktober 2013 @ 13:10:

[...]



Voedsel

hygiëne

de wetenschap dat je zieken moet isoleren

medicatie

Medische wetenschap

enz

enz



Ik heb zomaar zoń idee dat vitaminepillen daar helemaal niks mee te maken hebben.

Ik zit er zelf trouwens helemáál niet op te wachten om 110 te worden maar dat is een ander onderwerp.



En niet te vergeten vaccinatie, voorkomt een enorme kindersterfte, maar daar geloof jij, gek genoeg, dan weer niet in.



Oh ja, dat zegt je gevoel.
Bij de action zijn die dingen heel goedkoop. Volgens het etiket zit er hetzelfde in als bij andere merken. In de wintermaanden geef ik ze wel al zet ik ook vraagtekens bij het nut ervan. Ze eten best goed, ik kook gevarieerd en ook in de winter zijn ze veel buiten.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon krijgt elke dag twee "vitaminebeertjes", van de Optimax. Hij is niet zo'n geweldige eter, met name het avondeten niet.

Als hij 's avonds wat beter zou eten, dan zou ik overwegen te stoppen met de vitaminen.
Alle reacties Link kopieren
quote:appagante schreef op 09 oktober 2013 @ 13:54:

Bij de action zijn die dingen heel goedkoop. Volgens het etiket zit er hetzelfde in als bij andere merken. In de wintermaanden geef ik ze wel al zet ik ook vraagtekens bij het nut ervan. Ze eten best goed, ik kook gevarieerd en ook in de winter zijn ze veel buiten.





Dat is hartstikke fijn en ook best gezond, maar je lichaam maakt er geen vitamine D3 mee aan. Daarvoor moet de UV-zonkracht boven de drie uitkomen en dat gebeurt alleen van eind maart tot eind september en op die uiterste data dan alleen nog rond het middaguur.



Gedurende meer dan zes maanden per jaar kun je dus geen vitamine D aanmaken in Nederland en daalt dus ook de vitamine D spiegel in je bloed. Vitamine D gebrek is dan ook een oorzaak van winterdepressie.
Alle reacties Link kopieren
quote:mrsfudge schreef op 09 oktober 2013 @ 13:58:

Mijn zoon krijgt elke dag twee "vitaminebeertjes", van de Optimax. Die hebben wij ook. En dan is hij helemaal blij dat hij een snoepje krijgt, haha.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
quote:Rooss4 schreef op 09 oktober 2013 @ 13:10:

[...]



Voedsel

hygiëne

de wetenschap dat je zieken moet isoleren

medicatie

Medische wetenschap

enz

enz



Ik heb zomaar zoń idee dat vitaminepillen daar helemaal niks mee te maken hebben.

Ik zit er zelf trouwens helemáál niet op te wachten om 110 te worden maar dat is een ander onderwerp.





Tch is er wel degelijk bewezen dat er in ons hudige voedsel steeds minder vitamines en ook mineralen zitten. Alles moet maar snel groeien en de grond raakt uitgeput.

Ook zijn ze erachter dat auto-imuun ziekten meer voorkomen bij mensen met vitamine gebreken, en dan vooral vit D.

Een hoog vitamine D gehalte in je bloed zou je zelfs tegen auto-imuun ziektes beschemen.

Verder worden de mensen wel ouder, maar vroeger viel je bij 70 gewoon om en tegenwoordig wordt je 80 of 90 maar kwakkel je al sinds je 40e en heb je vaak een ziekte onder de leden of krijg je kanker.
quote:markovic schreef op 09 oktober 2013 @ 13:49:

[...]



Jouw intuitie en de feetjes en elfjes weten het toch beter :-)

Ik weet niet waar jij elfjes en feetjes vandaan haalt maar goed, het zal. Vaccineert niet dus automatisch in het "compleet ongeloofwaardig hokje", grappig. Samen met de kinderarts van de bewuste KvW aflevering dan die vitaminenpillen ook complete kul vindt. Ik vind het allemaal prima.



Als mensen hun geld hieraan willen uitgeven vind ik het allemaal prima hoor, de vraag van TO was geef je vitaminen en mijn antwoord is nee, dat doe ik niet.
quote:madamemicmac schreef op 09 oktober 2013 @ 14:03:

[...]





Tch is er wel degelijk bewezen dat er in ons hudige voedsel steeds minder vitamines en ook mineralen zitten. Alles moet maar snel groeien en de grond raakt uitgeput.

Ook zijn ze erachter dat auto-imuun ziekten meer voorkomen bij mensen met vitamine gebreken, en dan vooral vit D.

Een hoog vitamine D gehalte in je bloed zou je zelfs tegen auto-imuun ziektes beschemen.

Verder worden de mensen wel ouder, maar vroeger viel je bij 70 gewoon om en tegenwoordig wordt je 80 of 90 maar kwakkel je al sinds je 40e en heb je vaak een ziekte onder de leden of krijg je kanker.

Best mogelijk maar dat was de vraag van Starr niet. Die ging over ouder worden, niet per definitie over gezondheid. Ik denk ook dat ons eten vroeger veel gezonder was maar of pillen dit op kunnen heffen, ik weet het niet. Ik zou persoonlijk liever 50 worden maar dan knettergezond ipv 100 maar dan kwakkelend.

Maar nogmaals... ik weet niet in hoeverre pillen hierin bijdragen. Volgens mij is het veel effectiever om je tekorten te laten meten en een prik van datgene dat je te kort komt te halen.
Alle reacties Link kopieren
Vitaminepillen zijn lang niet voor iedereen nodig, dat ben ik met je eens, maar dat het flauwekul is: nee.



Mijn oudste had gebrek aan calcium, ijzer, foliumzuur en diverse vitamines.



Gelukkig bestaan er supplementen zodat zij ook gezond kan opgroeien.
Alle reacties Link kopieren
quote:wendy7474 schreef op 09 oktober 2013 @ 14:09:

Vitaminepillen zijn lang niet voor iedereen nodig, dat ben ik met je eens, maar dat het flauwekul is: nee.



Mijn oudste had gebrek aan calcium, ijzer, foliumzuur en diverse vitamines.



Gelukkig bestaan er supplementen zodat zij ook gezond kan opgroeien.





Nee joh Wendy, dat is allemaal een samenzwering van de farmaceutische industrie... je weet toggg....!



Wedden dat je huisarts ook in het complot zat!
quote:markovic schreef op 09 oktober 2013 @ 11:30:

[...]



Niet alleen kinderen onder de vier. Eigenlijk iedereen, vrijwel iedereen is, in meer of mindere mate, vitamine D3 deficient.Goed bedacht hè, van de farmaceutische industrie....
Alle reacties Link kopieren
Kinderarts, Markovic. En de laborant zat vast ook in het complot.
http://www.gezondheidsraa ... menvatting_vitamine_D.pdf



Voor wat vitamine D betreft....
Voor zover ik begrepen heb is nooit bewezen dat vitamines voor een betere weerstand zorgen. Wél kun je ziek worden door een vitaminetekort, maar met een redelijk normaal en gevarieerd voedingspatroon is het oplopen van tekorten erg lastig. Er is dus, met uitzondering van vitamine D, niet echt een reden om in de wintermaanden multivitamines te geven lijkt me.



Veel effectiever en goedkoper ( en wél bewezen) is het letten op een goede hygiene: dus regelmatig handen wassen en kinderen leren in hun elleboog te niezen/hoesten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Suze02 schreef op 09 oktober 2013 @ 14:12:

[...]





Goed bedacht hè, van de farmaceutische industrie....





Ah, jij gelooft ook in het grote complot.



Logisch ook dat ze daar vitamine D voor uitkiezen. Zo'n dure vitamine, ze worden lachend rijk!
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon krijgt ook Davitamon multivitamine-kauwtabletten, plus extra vitamine D. Omdat hij een getint huidje heeft. Of het werkt weet ik niet, maar ik denk dat je dan beter het zekere voor het onzekere kan nemen. Hij is in ieder geval niet vaak ziek.
Komt wel goed, schatje!
Alle reacties Link kopieren
quote:wendy7474 schreef op 09 oktober 2013 @ 14:14:

Kinderarts, Markovic. En de laborant zat vast ook in het complot.





Ze zitten er allemaal in Wendy, van de arts, tot de laborant, tot de koningin zelf! En ik natuurlijk!



Op dit moment rinkelt voor mij de kassa omdat ik vitamine D promoot!
Alle reacties Link kopieren
Anky, nogmaals, het gaat dus niet alleen om ziek worden.



Vitamines hebben ook op andere manieren een ondersteunde werking in je lichaam. Zo zorgt vitamine C voor een betere opname van ijzer.
Alle reacties Link kopieren
Tja, als je googelt kan je voor en tegen bewijs vinden voor het slikken van extra vitamines en mineralen. En dan zoek je uit wat je voorkeur is en daar geloof je in.

Maar er zijn ook grote onderzoeken geweest waarin het nut is bewezen en die worden dan geplubliceerd in the Lancet ofzo. Toch niet een van de minste.

Je kan prima leven met een minimum van alles. Maar optimaal is het niet.
quote:wendy7474 schreef op 09 oktober 2013 @ 14:25:

Anky, nogmaals, het gaat dus niet alleen om ziek worden.



Vitamines hebben ook op andere manieren een ondersteunde werking in je lichaam. Zo zorgt vitamine C voor een betere opname van ijzer.Weet ik, maar je moet (ook een kind) behoorlijk je best doen om te weinig vitamine C binnen te krijgen. Dan moet je een afwijkend voedingspatroon hebben (en als dat zo is, dan weet je dat doorgaans wel van je kind en heb je ook een goede reden om te supplementeren). Voor het merendeel van de kinderen geldt dit niet.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft een afwijkend voedingspatroon en krijgt hiervoor heel wat supplementen, niet alleen vitamines maar ook aminozuren.

Helaas is ze wel vaker ziek dan mijn supplementloze zoon...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven