Gezondheid alle pijlers

Griepprik?

28-09-2013 11:24 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik nam voorgaande jaren altijd een griepprik omdat ik anders om de 5 weken weer een griep had (serieus).

Nu heb ik gemerkt dat als ik om de twee weken naar de sauna ga, ik helemaal niet meer ziek word.Dit was wel MET griepprik erbij.

Ik zit nu te twijfelen wel of geen griepprik van 25 euro, geen vergoeding.



Wie kan uit eigen ervaring meer vertellen?
Het lijkt me sterk dat jij om de 5 weken een echte griep hebt gehad. Je weet wel....40 graden koorts en van ellende je bed niet meer uit kunnen komen. Niet een verkoudheidje...
quote:LillyFeeee schreef op 28 september 2013 @ 11:42:

Het lijkt me sterk dat jij om de 5 weken een echte griep hebt gehad. Je weet wel....40 graden koorts en van ellende je bed niet meer uit kunnen komen. Niet een verkoudheidje...



Oke. Super bedankt voor je mening!



Eigenlijk is het totaal oninteressant wat jij vindt. Want of het nu wel of geen ''echte'' griep is, blijkbaar voelt TO zich om de vijf weken ziek (wat ze dan ook heeft) en klaarblijkelijk helpt de griepprik. Dan doet het er toch niet toe of ze nu wel of niet echt griep heeft. Pfff... word zo flauw van altijd meteen die achterdochtige reacties.



@ TO: probeer het gewoon eens deze winter. Als alleen naar de sauna gaat niet helpt, haal je volgend jaar gewoon weer wel de griepprik toch?
Alle reacties Link kopieren
Echte griep heb je maar Max. 1 keer per seizoen, dan ben je immuun. En ja, je weerstand voor verkoudheid wordt beter door de sauna. Dus: ga lekker zo door. Griepprik is zwaar overschat, ik zou het niet doen.
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
Griep is heel wat anders dan een verkoudheid en is dus wel degelijk relevant. Bij griep ben je zomaar 2 of 3 weken echt ziek dus dan zou TO continue ziek moeten zijn.

Verder heb ik het zelf niet zo op die prik. Heb 'm één keer gehad en ben nog nooit zo ziek geweest. Zonder prik heb ik toch meer weerstand blijkbaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het wel doen. 25 euro op een heel jaar en het betreft je gezondheid dus belangrijk.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Het verschil tussen griep en een forse verkoudheid is zeker relevant. De griepprik kan een goed middel zijn om de kans op en het verloop van griep te verminderen, maar als je denkt er ook verkoudheid mee te voorkomen: helaas...



Om de kosten zou ik het niet laten, 25 eur is niet veel, maar hoe schat je zelf je gezondheid in? Val je in een risicogroep? Heb je die prik nodig?
Alle reacties Link kopieren
Ik haal hem ook elk jaar , omdat ik anders ook flink de griep krijg. En flink de griep dat wil je echt niet.

Ik wist niet dat het geld kostte, hier word het gewoon vergoed. Misschien komt dat ook omdat ik een indicatie heb ? ( Longen)





Je zou eens kunnen proberen, een jaar zonder griepprik. Maar als je flink ziek word ben je wel de haas
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
http://www.rijksoverheid. ... IvQqa7v7bkCFbIPtAodd1cAGw



To zal dus niet onder een risicogroep vallen.
quote:Blaadje84 schreef op 28 september 2013 @ 11:57:

[...]





Oke. Super bedankt voor je mening!



Eigenlijk is het totaal oninteressant wat jij vindt. Want of het nu wel of geen ''echte'' griep is, blijkbaar voelt TO zich om de vijf weken ziek (wat ze dan ook heeft) en klaarblijkelijk helpt de griepprik. Dan doet het er toch niet toe of ze nu wel of niet echt griep heeft. Pfff... word zo flauw van altijd meteen die achterdochtige reacties.Neem even een kopje koffie ofzo... Je bent blijkbaar nog niet helemaal wakker. Een griepprik beschermt je tegen een hele variatie aan griepvirussen, niet tegen verkoudheid. Het doet er dus zeker wel toe of TO echt om de 5 weken griep heeft (wat zo goed als onmogelijk is) of dat het om een simpele verkoudheid gaat. Dat de griepprik klaarblijkelijk helpt is ook niet correct. Er is verre van genoeg 'bewijs' om die conclusie te trekken. En nee, dat heeft niks met achterdocht te maken, maar gewoon met rationeel nadenken.
quote:polkat schreef op 28 september 2013 @ 11:57:

Echte griep heb je maar Max. 1 keer per seizoen, dan ben je immuun. En ja, je weerstand voor verkoudheid wordt beter door de sauna. Dus: ga lekker zo door. Griepprik is zwaar overschat, ik zou het niet doen.Dat is ook niet waar. Er waren verschillende griepvirussen rond in de winter, daarom is de griepprik ook een cocktail, en kun je deze dus los van elkaar krijgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 28 september 2013 @ 12:03:

Griep is heel wat anders dan een verkoudheid en is dus wel degelijk relevant. Bij griep ben je zomaar 2 of 3 weken echt ziek dus dan zou TO continue ziek moeten zijn.

Verder heb ik het zelf niet zo op die prik. Heb 'm één keer gehad en ben nog nooit zo ziek geweest. Zonder prik heb ik toch meer weerstand blijkbaar.



Hier ben ik het mee eens, de griepprik werkt echt alleen maar tegen het griepvirus, tegen verkoudheden helpt het niet, die gaan gewoon door, dus als TO elke paar weken een flinke verkoudheid te pakken heeft dan helpt de griepprik niet en kan ze zich dat geld besparen, en beter naar de sauna gaan. Als je verder niet is de risicogroepen valt dan zou ik eigenlijk niet kiezen voor een griepprik. Ik mag elk jaar een prik van mijn werkgever (werk in de gezondheidszorg) maar ik doe het niet, ben natuurlijk wel eens flink verkouden maar die echte griep waardoor je zo ontzettend ziek bent dat je je bed niet uit kunt, je hoge koorts hebt en alles zeer doet en je kilo's afvalt, die heb ik in de afgelopen jaren niet gehad.

Mijn ouders en mijn oma vaccineer ik elk jaar wel, zij vallen in de risicogroepen, en als die de griep wel te pakken krijgen dan zou dat zo ernstig kunnen zijn dat het levensbedreigend kan zijn.

maar een gewoon gezond mens kan een flinke griep wel aan.
Alle reacties Link kopieren
Wat vind je huisarts? Iemand die niet in de risicogroep zit heeft over het algemeen wel een betere respons omdat zijn/haar immuunsysteem optimaal werkt. Dat de griep geen risico vormt voor gezonde mensen is overigens niet waar. Juist door die fantastisch adequate immuunrespons kan je immuunsysteem je lichaam in korte tijd helemaal stuk maken door hoge koorts, een overmaat aan witte bloedcellen die op de plek van de infectie hun overdreven gang gaan etc...



Als je de griepprik neemt omdat je denkt dat je daardoor minder verkoudheid episodes hebt, dan denk ik dat je tegen twee heel verschillende dingen zit aan te kijken. Verkoudheidsvirussen worden namelijk niet aangepakt door de griepprik, maar ook niet door naar de sauna te gaan. Mensen kunnen nu eenmaal periodes hebben dat ze vaak infecties hebben en periodes dat ze ze niet hebben of er weinig van merken.



Ik zelf haal wel ieder jaar de griepprik. Herstel na de griep kan best lang duren en ik wil er ook geen complicaties van. Nogmaals voor de mevrouw die in de gezondheidszorg werkt: je haalt die prik niet voor jezelf maar om de zwakke patiënten te beschermen en de continuïteit van zorg te waarborgen. Als iemand op jouw afdeling namelijk de pech heeft de griep te krijgen, vallen jullie bij bosjes om een moet dezelfde hoeveelheid patiënten met minder personeel of slechter ingewerkt personeel verzorgd worden. Dat is een behoorlijk risico op iatrogene schade.
Occam's razor
Volgens mij is de sauna duurder dan de 25 euro voor de griepprik.......



Wel een stuk leuker, dat dan weer wel. En het duurt ook langer, die prik is altijd maar een paar seconden, bij de sauna zit ik wel een stukje langer voor het zelfde bedrag
Alle reacties Link kopieren
quote:polkat, 4 uur geleden

Echte griep heb je maar Max. 1 keer per seizoen, dan ben je immuun. En ja, je weerstand voor verkoudheid wordt beter door de sauna. Dus: ga lekker zo door. Griepprik is zwaar overschat, ik zou het niet doen.Niet waar. Ik heb twee jaar geleden twee keer de griep gehad (vastgesteld door huisarts) en de tweede keer belandde ik in het ziekenhuis met een dubbele longsteking. Ik ging bijna het hoekje om, terwijl ik toch een jonge, gezonde vrouw was. Ik betaal nu graag die 25 euro voor de griepprik, echt stukken goedkoper dan de griep.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben dit jaar door stress en gedoetjes veel vaker niet lekker dan normaal. Ik ga hem dus voor het eerst wel halen.
Alle reacties Link kopieren
quote:MrsStanleyWalker schreef op 28 september 2013 @ 15:35:

[...]





Niet waar. Ik heb twee jaar geleden twee keer de griep gehad (vastgesteld door huisarts) en de tweede keer belandde ik in het ziekenhuis met een dubbele longsteking. Ik ging bijna het hoekje om, terwijl ik toch een jonge, gezonde vrouw was. Ik betaal nu graag die 25 euro voor de griepprik, echt stukken goedkoper dan de griep.



Precies, het griepvirus verandert steeds een klein beetje gedurende het winterseizoen, en zo kan je dus steeds weer de griep krijgen.. :-



Verder; als ik zeg dat ik griep heb, dan heb ik het over koorts, duizeligheid,keelpijn, oorpijn , moeheid en hoesten.

Dit lijkt mij geen verkoudheid.
Alle reacties Link kopieren
Er is niet één griepvirus, er zijn er meerdere. Dat je twee keer griep krijgt heeft niet zozeer met een plotselinge mutatie te maken, die er ook wel zijn, maar met dat je een heel nieuwe streng oploopt.
Occam's razor
Wordt het dan niet eens tijd dat jij je grondig laat onderzoeken door je huisarts? Het is niet normaal om je om de 5 weken zo te voelen.
Ik heb jaar dat ik 1ste kind had 3 keer echte griep gehad. Niets immuun. Gewoon geluk of pech! Geen verkoudheid of griepje. Echte griep incl ijlen en zelfs ziekenhuisopname omdat ik er zo slecht aan toe was! Doe geen prik, wel een aantal jaar gedaan. Maar had toen evengoed griep )0: Ben erg vatbaar blijkbaar?! Sinds ik meer slaap, gezonder eet en nog wat dingen heb ingevoerd herstel ik aardig en minder vaak ziek. Prik is ook niet alles!
Alle reacties Link kopieren
[quote]Debora schreef op 28 september 2013 @ 13:21:

Wat vind je huisarts? Iemand die niet in de risicogroep zit heeft over het algemeen wel een betere respons omdat zijn/haar immuunsysteem optimaal werkt. Dat de griep geen risico vormt voor gezonde mensen is overigens niet waar. Juist door die fantastisch adequate immuunrespons kan je immuunsysteem je lichaam in korte tijd helemaal stuk maken door hoge koorts, een overmaat aan witte bloedcellen die op de plek van de infectie hun overdreven gang gaan etc...



Als je de griepprik neemt omdat je denkt dat je daardoor minder verkoudheid episodes hebt, dan denk ik dat je tegen twee heel verschillende dingen zit aan te kijken. Verkoudheidsvirussen worden namelijk niet aangepakt door de griepprik, maar ook niet door naar de sauna te gaan. Mensen kunnen nu eenmaal periodes hebben dat ze vaak infecties hebben en periodes dat ze ze niet hebben of er weinig van merken.



Ik zelf haal wel ieder jaar de griepprik. Herstel na de griep kan best lang duren en ik wil er ook geen complicaties van. Nogmaals voor de mevrouw die in de gezondheidszorg werkt: je haalt die prik niet voor jezelf maar om de zwakke patiënten te beschermen en de continuïteit van zorg te waarborgen. Als iemand op jouw afdeling namelijk de pech heeft de griep te krijgen, vallen jullie bij bosjes om een moet dezelfde hoeveelheid patiënten met minder personeel of slechter ingewerkt personeel verzorgd worden. Dat is een behoorlijk risico op iatrogene schade.[/quote]



Ik werk niet op een verzorg/verpleegafdeling, heb een hele andere functie dus je conclusie is wat voorbarig.

Als ik verkouden ben of als de patient iets onder de leden heeft dan probeer ik, het zo te regelen dat ik geen of zo min mogelijk contact heb met de patient (mijn werk laat dat ook toe). verder zorg ik waar nodig voor beschermende maatregelen zoals handschoenen eventueel mondmasker en als het andere zaken zijn, zoals bijvoorbeeld het NORO-virus, ook nog een schort of beschermend overal.

Bovendien neem ik alle hygienemaatregelen erg serieus, dus handen wassen, zo nodig direct een schoon uniform aan en anders zowieso elke dag.

In de ruim 20 jaren dat ik in de zorg werk (waaronder veel patienten met infectieziekten) heb ik 1x een besmetting opgelopen van het NORO-virus en hiertegen wordt bij mijn weten niet gevaccineerd.

En natuurlijk kan het een keer voorkomen dat ik een flinke griep krijg, maar met goede maatregelen kan al een hoop ellende voorkomen worden en hoef ik mij niet elk jaar met allerlei middelen te laten vaccineren.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit niet in een risicogroep trouwens.

Dan wordt de griepprik wel vergoed ook.
Alle reacties Link kopieren
quote:miedo schreef op 28 september 2013 @ 21:40:

Ik zit niet in een risicogroep trouwens.

Dan wordt de griepprik wel vergoed ook.Ja door een paar zorgverzekeraars maar dus niet door alle. Dus jij hebt wat dit betreft gewoon geluk.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in een ziekenhuis, maar niet in de directe zorg. Toch laat ik me elk jaar vaccineren, want ik loop wel rond op afdelingen met mensen met een verzwakt immuunsysteem door bv medicatie. Deze mensen kunnen vaak niet zelf gevaccineerd worden ivm hun ziekte of de therapie. Tegen de tijd dat ik me ziek begin te voelen, is de besmettelijke periode al lang begonnen en heb ik dus al mensen kunnen besmetten voor wie het wel levensgevaarlijk is. 'Afstand houden als je je ziek voelt' is dus geen effectieve maatregel ter bescherming van de patiënt.



Dat ik daarnaast zelf ook minder kans heb om echt griep te krijgen (inderdaad, minder, niet geen, maar minder is in elk geval iets) en dat als ik het toch krijg, het vaak minder heftig verloopt, is een mooie bijkomstigheid.
Alle reacties Link kopieren
Moeilijk gaan doen om 25 euro.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven