Gezondheid alle pijlers

Heeft er iemand ervaring met nachtlenzen?

26-04-2017 21:48 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik draag al jaren lenzen, maar de laatste paar jaar niet zonder problemen. Als ik mijn lenzen nu een hele dag in heb (tussen 6 en 12 uur per dag), dan kan ik dit maar een aantal dagen achter elkaar doen. Daarna gaan mijn ogen zo irriteren (met name 's nachts kan ik daar dan wakker van worden, als ik ze dus niet eens in heb) dat ik ze minimaal 2 dagen uit moet laten.

Ben bij de oogarts geweest en heb een goede opticien en er zijn praktisch geen ingegroeide haarvaatjes, dus dat is het probleem niet.

Mijn opticien adviseerde nachtlenzen, ook omdat ik (al van het begin) erg droge ogen heb. Punt is dat ik het best een investering vind en bovendien het principe van nachtlenzen best een beetje eng. Maar goed, wat dat laatste betreft: ik vond het hele lenzenconcept ook eng en toch draag ik ze inmiddels het grootste deel van mijn leven.



Vandaar mijn vraag: iemand ervaring (zowel positief als negatief) met nachtlenzen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu al jaren nachtlenzen en vind het ideaal!

'S avonds voor het opstaan in, ' ochtends uit. Geen last meer van geïrriteerde, droge ogen en 24/7 scherp zien !!!



De kosten vind ik wel meevallen, reken eens uit wat goede maandlenzen kosten + vloeistof. Ik betaal nu 30,- per maand.
Alle reacties Link kopieren
Het is een beetje het idee dat mijn ogen dan op sterkte worden 'gedrukt' dat een wat tegennatuurlijk aandoet. En dat ik ermee moet slapen, hoewel ik vroeger met harde lenzen dat ook weleens gedaan heb (zij het niet met opzet).

Vlgs. mij rekent mijn opticien EUR 40 per maand, maar daar komen dan wel eenmalige opstartkosten bij (weet even niet meer hoeveel). Ik betaal nu EUR 200,- per half jaar, dus in dat opzicht heb je wel gelijk.



Je leest op internet of heel lovende dingen of heel kritische verhalen van bijv. oogartsen die zeggen dat de kans op een ontsteking wat groter is. Maar dat jij ze al jaren gebruikt, is wel fijn om te horen 3mmy! En echt geen problemen? Bijv. na een lange dag minder scherp zien? Dat is ook iets wat me tegenhoud, want je kunt dan niet even je bril opzetten.
Alle reacties Link kopieren
En verder hoor je er ook niet extreem veel over. Ik ken in mijn omgeving best wat lenzen/brildragers, maar niemand met nachtlenzen...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een vraag!

Als je met gewone lenzen slaapt per ongeluk, is het vaak moeilijk ze daarna uit te doen (aangezien ze vaak 'verdwijnen' achter je oog).

Hoe is dat met nachtlenzen?

Merk je bovendien dat je tegen de avond slechter begint te zien?
Alle reacties Link kopieren
Inmiddels al 14 jaar nachtlenzen. Man al 15. Alleen maar positief! Heerlijk gewoon alles kunnen zien als je gaat zwemmen, geen beslagen brillenglazen etc. Heerlijk! Het kost wat maar daglenzen zijn ook niet goedkoop. En bij de prijs van nachtlensen is de vloeistof inclusief. Ik en man willen in ieder geval niets anders meer!
Ik heb dezelfde vraag. Zie je na een lange dag niet minder?
Geweldig ! In een woord, heb ze al jaaaaaren en nooit problemen.

Pas als je ze 1 nacht vergeet ga je minder zien.
Alle reacties Link kopieren
Ik draag sinds 2004 nachtlenzen en zonder problemen. Ik ga regelmatig naar festivals en sla dan een nacht over. Ik zie dan wel aan het einde van die dag minder maar mijn zicht is nog steeds niet echt slecht.

Ik betaal nu 360 euro per jaar (eerst 33 euro per maand).



Ik heb in het verleden ook zachte lenzen gedragen (en daarbij een ontsteking op gelopen) en harde lenzen voor overdag (die snel irritaties gaven) maar bij nacht lenzen tot nu toe geen enkel probleem!
Alle reacties Link kopieren
Zoals mijn opticien het uitlegde, moet je de nachtlenzen ca. 8 uur dragen, maar gaat het zo geleidelijk dat je 's avonds niet ineens extreem slechter gaat zien. Maar inderdaad... merk je dat wel na een lange dag?

Ik had er ook zo'n beeld bij dat mijn ogen 's avonds weer terug naar -3 plopten, maar schijnbaar is dat dan weer niet het geval.
Alle reacties Link kopieren
Geen probleem met lenzen uit doen trouwens. Ik gebruik een zuigertje
En nog nooit een ontsteking gehad.

Daarvoor alle lenzen gehad die er maar bestonden, uit nood 12 jaar lang een bril gehad tot de nachtlens op de markt kwam.

Ik dacht nieuwe ronden, nieuwe kansen en zie bovenstaande, zeer gelukkig, nog altijd.





Een ding, als je er net mee begint kun je halo's zien, ik heb ze ook een tijd gehad maar zijn van voorbijgaande aard.
Ik trek mijn ooglid omhoog aan de buitenkant van je oog en ze rollen zo uit.
Alle reacties Link kopieren
O wauw, dat schept toch wel een beetje hoop, die enthousiaste reacties! Ik heb net een nieuw halfjaarpakket gekocht, dus die moet eerst op, maar zit er serieus aan te denken. Ik ben het zo beu 's nachts wakker te worden met het gevoel dat ik met mijn ogen open heb liggen slapen.

Maar het helpt dus echt ook voor mensen met droge ogen? Vlgs. mijn opticien is dat het geval, maar ergens kan ik het niet rijmen, omdat je van slapen met lenzen in normaal ook heel droge ogen krijgt.
Hier minimaal zes uur dragen voor scherp zicht.
Nee want ze drijven op je traanfilmpje.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook al heel lang nachtlensen, ideaal ! Vroeger ook vaak droge ogen en irritatie bij daglenzen . Nu nergens meer last van. De eerste dag zul je ze s avonds mss voelen maar went snel. Ik kan soms (1x per week) nacht overslaan. Dan merk ik op einde van 2e dag wel wat minder zicht, maar bij iedere dag dragen niet. Soms s ochtend s droge ogen dan springen de lenzen bij uitdoen makkelijk uit, maar nooit weggeschoven oid
En tuurlijk , ok eerlijk, op het begin lijkt het of je een zandkorrel in je ogen hebt maar dat is van voorbijgaande aard.
Alle reacties Link kopieren
Mijn neefje heeft sinds kort ook nachtlenzen en had ook last van droge ogen. Hij gebruikt nu een andere vloeistof waardoor dat probleem is opgelost.
Ik zeg doen
Zo en nu ga ik naar bed, mijn lenzen indoen.

Fijne avond nog allemaal !
Alle reacties Link kopieren
Hier ook, echt een uitkomst. Zachte lenzen vielen op het werk gewoon soms uit door droge ogen en door wrijven ook twee keer ontsteking gehad. Nu met nachtlenzen nergens meer last van. Voor in en uit doen goed handen wassen. Ook nachtje overslaan kan zonder problemen bij mij. Wel maar -1.25.
Alle reacties Link kopieren
mijn zoon heeft ze al een paar jaar. Hij draagt ze alleen doordeweeks. Ideaal, je kan gewoon overdag in je ogen wrijven of ineens besluiten om te gaan zwemmen.

In het weekend draagt hij ze niet vanwege meer onregelmatigheid in slapen (ergens op de bank bij vrienden of zo) . Meestal gaat hij dat vanaf zondagmiddag laat merken. Dan draagt hij zonodig zijn oude bril of doet z'n nachtlenzen alvast even in.

De volgende dag zijn z'n ogen dan weer goed.
Alle reacties Link kopieren
quote:rosaatje12 schreef op 26 april 2017 @ 22:01:

Ik heb ook een vraag!

Als je met gewone lenzen slaapt per ongeluk, is het vaak moeilijk ze daarna uit te doen (aangezien ze vaak 'verdwijnen' achter je oog).

Hoe is dat met nachtlenzen?

Merk je bovendien dat je tegen de avond slechter begint te zien?De lenzen worden speciaal voor jou ogen gemaakt, en liggen dus perfect gecentreerd op je oog. Dit wordt elk half jaar gecontroleerd, en elk jaar krijg je een nieuwe set lenzen. Bij het opstaan even wat vloeistof in het oog en de lens gaat er zonder problemen uit!
Alle reacties Link kopieren
quote:HappyGoLucky schreef op 26 april 2017 @ 21:59:

Het is een beetje het idee dat mijn ogen dan op sterkte worden 'gedrukt' dat een wat tegennatuurlijk aandoet. En dat ik ermee moet slapen, hoewel ik vroeger met harde lenzen dat ook weleens gedaan heb (zij het niet met opzet).

Vlgs. mij rekent mijn opticien EUR 40 per maand, maar daar komen dan wel eenmalige opstartkosten bij (weet even niet meer hoeveel). Ik betaal nu EUR 200,- per half jaar, dus in dat opzicht heb je wel gelijk.



Je leest op internet of heel lovende dingen of heel kritische verhalen van bijv. oogartsen die zeggen dat de kans op een ontsteking wat groter is. Maar dat jij ze al jaren gebruikt, is wel fijn om te horen 3mmy! En echt geen problemen? Bijv. na een lange dag minder scherp zien? Dat is ook iets wat me tegenhoud, want je kunt dan niet even je bril opzetten.Sommige mensen moeten elke nacht hun lenzen in, sommigen om de nacht. Ikzelf draag ze elke nacht. In de ochtend is mijn zicht ongeveer +0,5, en dit neemt heel geleidelijk af. Ik kon eens met storm niet naar huis en moest bij iemand overnachten. Heb toen bij de drogist een set daglenzen gehaald voor -0,5 en dat was eigenlijk nog teveel, maar minder was er niet ????

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven